Oproepcontract voor 40 uur, wat kan en mag er precies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oproepcontract voor 40 uur, wat kan en mag er precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:00

Mijn vriend heeft een oproepcontract voor 40 uur per week. Iedere maand krijgt hij vast loon, ook als hij in het laagseizoen niet aan de 40 uur per week komt. Zijn overuren krijgt hij niet betaald, maar die worden gecompenseerd met vrije tijd in het laagseizoen. Ook bouwt hij over zijn gewerkte uren nog vakantiedagen op. Dit staat allemaal in het contract.

Nou is het echter zo dat mijn vriend momenteel weken van 80-90 uur maakt en ook voor het weekend nog regelmatig gevraagd wordt. Momenteel zijn er ook veel uitzendkrachten, maar vandaag was hij weer als enige aan het werk. Hij is de enige "vaste" kracht naast de eigenaren van het bedrijf die ook meewerken.

Nou vind ik (en hij ook, maar hij doet er niet echt iets aan) het echt absurt dat hij zoveel moet werken en als hij eens vrij vraagt dat ie daar bijna om moet smeken.. Maar ik kan eigenlijk nergens vinden wat zijn rechten en plichten precies zijn.. In het contract staat wel dat hij gehoor aan de oproepen moet geven, maar ook als het de 40 uur ver te boven gaat?
En de overuren, die mag hij toch neem ik aan ook gewoon uitbetaald krijgen?

Iemand die me precies uit kan leggen hoe het zit of waar ik meer kan vinden?

Joyckuh

Re: Oproepcontract voor 40 uur, wat kan en mag er precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:21

Ik ben oproepkracht, maar ik mag diensten gewoon weigeren. Ik krijg mijn overuren wel uit betaald, maar ik heb dan ook geen 40 uur contract.
Ik vind 80 tot 90 uur werken in een week wel heel erg veel! Ik meen dat er in de CAO staat hoeveel uur je maximaal achter elkaar moet werken en hoeveel uur en tussen de diensten moet zitten. Ik zou hier eens in kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:24

Ik heb idd intussen de arbeidstijdenwet gevonden en je mag maar 12 uur per dag werken, maximaal 60 uur per week (maar niet iedere week) en je moet tussen 2 x werken 11 uur vrij zijn. Nou daar voldoen ze lang niet aan.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:30

Alles wat in zijn contract staat en hij voor getekend heeft, kan de werkgever legaal doen. Maar je vriend moet gewoon goed zijn uren bij houden en dan zorgen dat hij in evenredigheid vrij kan krijgen. Misschien moet hij daar nog even over gaan praten en dan ook weer in zijn contract laten zetten.

Overuren worden al bij veel bedrijven niet meer uitbetaald. Ook mijn man werkt nu tijd voor tijd.

Oproepcontracten zijn volgens mij anders dan normale vaste contracten. Staat er niets op internet?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:30

Inderdaad arbeidstijdenwet erbij pakken. Wel opletten dat je ook voor bijvoorbeeld periodes van 4 weken een gemiddeld aantal uur van 55 (geloof ik) per week mag werken. En voor een periode van 16 weken geloof ik 48 uur gemiddeld per week. :)

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:59

russel schreef:
Alles wat in zijn contract staat en hij voor getekend heeft, kan de werkgever legaal doen.

Is dit ook zo als hetgeen wat in het contract staat in strijd is met de wet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:11

MRmichiel schreef:
russel schreef:
Alles wat in zijn contract staat en hij voor getekend heeft, kan de werkgever legaal doen.

Is dit ook zo als hetgeen wat in het contract staat in strijd is met de wet?

Nee toch? Tenzij er een CAO is toch? Maar die heeft mijn vriend niet, dus dan geldt de wet en dat staat boven het contract :j

Uren bijhouden doet ie dus niet :+ Heb ik ook al eens wat van gezegd ;)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:21

LZP => STW