weet iemand dit?? parkeren in voortuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inge81

weet iemand dit?? parkeren in voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:26

Hallo,

Ik heb even een vraag, die wellicht iemand hier voor me kan beantwoorden. Ik ga er aankomende woensdag ook mee naar de gemeentewinkel, maar zou graag wat meer info vast vooraf weten.

de situatie
Wij hebben 2 jaar geleden een inritvergunning aangevraagd (en gekregen), waardoor een stuk groenvoorziening van de gemeente omgelegd moest worden. Nu hebben wij een gigantisch parkeerprobleem in de straat, waardoor het regelmatig gebeurd dat mensen bij ons op het pad staan of op de doorsteek. Die mensen spreken wij hier uiteraard wel op aan en meestal is het zonder morren dat de auto word weggezet.

Nu hebben wij echter sinds 2 weken nieuwe overburen, die hun auto gewoon half in de voortuin neerzetten. Allemaal leuk en aardig, echter kunnen nu 2 parkeervakken en onze inrit niet meer gebruikt worden omdat de straat te smal is en je er niet meer in/uitgedraaid kan komen. Ik ben al bij deze mensen langsgeweest, maar het enigste wat ik te horen kreeg was: "Mijn auto, mijn grond ik bepaal." Nu hebben naast mij al meer mensen erover geklaagd. Dit meer omdat deze toevallig in één van der eerste twee vakken stonden en dus er niet meer uit konden komen.

de vraag
Is het inderdaad toegestaan om zomaar je auto in de voortuin te parkeren, zonder hier een inritvergunning voor te hebben?
en Mag dit zomaar wanneer er ernstige overlast ontstaat voor andere omwonenden.

Zoals gezegd ik ga er woensdag ook mee naar de gemeente, maar wil natuurlijk ook niet als een gigantische zeikerd uit de bus komen. Ik wil wel graag van tevoren weten hoe en wat, ik heb al heel wat sites bekeken, maar ik kan niet echt iets vinden wat betreft regelgeving hierover. want ik kan het wel onfatsoenlijk vinden, maar als het volgens de wet mag moet ik m'n inrit maar aanpassen vrees ik

B.v.d.

Wiesje

Re: weet iemand dit?? parkeren in voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:03

misschien ligt het aan mij maar ik kan me eigenlijk even heel moeilijk een voorstelling maken van de situatie ...
Kan er dus even niks zinnigs over zeggen. Kun je geen foto's plaatsen? Desnoods met kentekens onherkenbaar?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:08

Ja, ik snap de situatie ook niet helemaal.
Maar ik weet wel dat je nooit door je eigen parkeergedrag een ander mag hinderen. Dat sowieso.

Echter , hoe die auto dan staat zodat anderen daar last van hebben, terwijl zij op hun eigen grond staan, dat snap ik dan even niet hoor ?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:09

Ik kan mij ook geen voorstelling maken, maar als de auto zodanig geparleerd staat zodat jullie niet meer kunnen parkeren, valt het volgens mij gewoon onder "Hinderlijk parkeren" en dat is gewoon een gedraging (dus overtreding) van de WAHV wet. Met andere woorden: Hier kan dus een boete voor geschreven worden.

Ik weet niet of jullie een wijkagent hebben? Wellicht kun je eens met hem contact opnemen, zodat hij eens naar de situatie kan kijken

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:49

Bij ons in de buurt is het uitdrukkelijk verboden te parkeren in de voortuin, dat is ooit in een wijkoverleg bepaald en via een plaatselijke verordening geregeld/ vastgelegd en strafbaar gesteld. Toen iemand het dus toch probeerde kreeg die meteen een boete.

Informeren of zoiets bij jullie ook aan de hand is kan nooit kwaad, en als diegene met zijn parkeergedrag ook andere parkeerplaatsen ontoegankelijk maakt lijkt me dat de politie ook mag ingrijpen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:08

Dat kun je ook doen inderdaad. Even op google APV + je woonplaats intikken en kijken of het daarin staat!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:10

oke thanx, ik zal eens gaan zoeken op APV, daar had ik nog niet aan gedacht.

Na kan ik geen foto maken, want ze zijn nu toevallig weg met de auto. Dus ik heb even een situatieschetsgemaakt. Links van mijn inrit zit dus een gemeenteplantsoen en 2 parkeerplaatsen (weg is doodlopend) en aan de andere kant waar ik eruit draai zijn ook allemaal parkeervakken.

Aan de overkant is geen stoep, maar omdat hij zijn auto nog een halve meter op straat neerzet is het dus niet meer mogelijk de draai te maken (tenzij er toevallig niemand aan de linkerkant geparkeerd staat)
PS let niet op mijn paint kwaliteiten :o

Afbeelding

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:17

Buurman staat dus half in zijn tuin en steekt uit tot op de doorgaande weg?
Dan is hij in overtreding!
Stond hij volledig in zijn tuin en niet op de stoep/fietspad/straat oid was het anders, maar hij parkeert nu op een manier dat hij overlast veroorzaakt!
Stel er fietst iemand, die moet dus uitwijken om niet tegen de auto aan te botsen, als ik het goed begrijp?
Dan is buurman sowieso fout!

Ik zou de wijkagent even bellen, die zijn voor oa dit soort dingen :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:59

APV levert niets op, daar staat heel wat in over parkeren helaas niet over parkeren in de voortuin.

Ik zal straks als ze er zijn foto's nemen en dan ga ik er woensdag maar even mee naar de gemeente (inloopavond waar ook wijkagenten aanwezig zijn)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:02

Zo gauw zijn auto de openbare weg òf voetpad raakt is hij in overtreding en zou ik gewoon de politie bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:37

Oei Inge lastige situatie, heb hier ook regelmatig mee te maken, auto´s die kostbare parkeerplaatsen blokkeren omdat ze beroerd hun wagen sneerzetten.
Ik ga dit even volgen, hoop dat er een oplossing komt ik durf er niet met mn buren ove rin discussie te gaan omdat ik bang ben voor ruzie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:23

Volgens mij is die man in overtreding. Het valt volgens mij sowieso onder artikel 5, waarin staat dat je niemand van de andere weggebruikers mag hinderen met je actie. Dus stel je hebt een straat waar je aan beide kanten mag parkeren aan de kant van de weg, dan nog mag je je auto niet zo parkeren dat er daardoor niemand meer langskan. Niet omdat je daar niet MAG parkeren, maar omdat je je medeweggebruikers de weg verspert.

Dus op basis van dat artikel mag het al niet.

Zou even de wijkagent vragen ja, die wil vast wel even uitleggen dat het zo niet de bedoeling is.

hvjmerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:39

HannahFrouk schreef:
Volgens mij is die man in overtreding. Het valt volgens mij sowieso onder artikel 5, waarin staat dat je niemand van de andere weggebruikers mag hinderen met je actie. Dus stel je hebt een straat waar je aan beide kanten mag parkeren aan de kant van de weg, dan nog mag je je auto niet zo parkeren dat er daardoor niemand meer langskan. Niet omdat je daar niet MAG parkeren, maar omdat je je medeweggebruikers de weg verspert.

Dus op basis van dat artikel mag het al niet.

Zou even de wijkagent vragen ja, die wil vast wel even uitleggen dat het zo niet de bedoeling is.

Zou ik inderdaad even gaan navragen of bij de gemeente volgens mij is het niet toegestaan je auto te parkeren is wel wet voor, dat uiterlijk van de straat verstoord ofzo nja sowiets was het volgesn mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:46

HannahFrouk schreef:
Volgens mij is die man in overtreding. Het valt volgens mij sowieso onder artikel 5, waarin staat dat je niemand van de andere weggebruikers mag hinderen met je actie.

Artikel 5 is toch niet bedoeld voor parkeerproblemen? Volgens mij is artikel 5 altijd de reden waarom ze bij wegmisbruikers ed een rijbewijs invorderen. Omdat iemand dan dusdanig gevaarlijk of hinderend bezig is dat het rijbewijs mag worden ingenomen.

Je kan altijd even langs gaan bij je gemeente. Maar je moet een heel lange adem hebben hoor, de meeste medewerkers daar zijn liever lui dan moe en hebben vriendjes. Zo heeft het bij ons 5 jaar geduurd voordat er eindelijk eens actie werd ondernomen tegen iemand die het speelpleintje bij onze achtertuin als inrit voor zijn illegaal gebouwde garage gebruikte :\ Dus reken er maar niet op dat er iets gaat gebeuren zonder dat je er een juridische strijd van maakt...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:50

Artikel 5 is inderdaad niet voor parkeren. Dit is gewoon een Mulder oftewel een Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften feit! Als de buurman niet luisterd is het enige wat je kunt doen, de politie/wijkagent inschakelen! Eventueel parkeerbeheer, maar ik weer niet of elke gemeente dat heeft!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:19

nee ik ga inderdaad even naar de inloopavond van de gemeente, maar heb me een week vergist. Volgende week (tweede woensdag van de maand) is mijn wijkagent aanwezig.

Wellicht dat ik mijn vraag cq klacht ook wel op schrift stel en hopelijk heeft dat dan meer effect bij ambtenaren :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:37

Als het niet onder artikel 5 valt, hmm, beetje vreemd, want ik heb dat net fris van de verkeersschool. (maar niet van een agent hoor, dus wie weet zat hij hiermee mis)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:02

Het moet wel extreem hinderlijk geparkeerd staan waardoor er gevaar veroorzaakt wordt, voordat ze het onder artikel 5 plaatsen. In theorie zo het kunnen hoor, maar het is te zwaar aangezien er ook een bonnetje voor uitgeschreven kan worden.