The female body

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

The female body

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 11:21

Het vrouwelijk lichaam.. Voor enorm veel vrouwen een grote bron van frustratie. Te dik, de dun, de klein, te groot, te grote borsten, te dikke kont, een buikje enzovoorts. Zowel op bokt als bij mijn vriendinnen valt het me enorm op dat er weinig vrouwen zijn die gewoon 'content' zijn met het lijf dat ze hebben. Hoewel ik het grootste deel van de tijd wel echt tevreden ben, lukt me dat ook niet altijd, omdat er dan andere mensen zijn die me zeggen dat ik 'toch wel een serieuze kont heb' of 'toch wel een paar kilo'tjes zou kwijt mogen'.

Aanleiding van dit topic is ook een beetje het programma van Trinny & Susanna dat hier daarstraks op tv was. Het ging over de 'vrouwelijke vorm'. Waarom altijd maar hameren op die perfecte maten? Waarom niet gewoon aanvaarden dat elke vrouw een heel andere lichaamsbouw kan hebben (peren/kegels/zandlopers/..), en daar ook gewoon mooi mee kan zijn?

Ik heb (wederom na aanleiding van het programma) ook eens een meetlint rond mijn lijf gehangen, en eens gaan vergelijken met de maten die je hier bv op bokt ziet voorbij komen. Erg vreemd om te beseffen, maar het is echt zo dat iedereen heel anders in elkaar zit. Ik heb bv (heup-taille-borsten) 106-73-96, maar dan zie je evengoed mensen voorbij komen met 85-78-80, of 90-58-99, of 120-70-80.... verhoudingen zijn telkens volledig anders, waarbij de ene een 'dikke' kont heeft en weinig borsten, de andere een super dunne kont en geen taille,... En de maten op zich kunnen veranderen, maar de verhoudingen zullen altijd wel min of meer dezelfde blijven.

Waarom is het ZO moeilijk voor vrouwen om tevreden te zijn met hun lichaam en hun vormen? Zelfs degene waarvan ik zeg 'oke, prachtig lichaam', is vaak verlegen over haar lichaam omdat ze kleine borsten heeft (terwijl dat perfect past bij de rest van haar lichaam). Waarom is het zo moeilijk voor een vrouw om over zichzelf te zeggen: 'hey, ik heb best een knap lichaam'? Waarom moet ons lichaam altijd vergeleken worden met de modellen uit de boekjes (terwijl we ons er allemaal van bewust zijn, dat we toch nooit zo gaan worden, omdat ons model gewoon heel anders in elkaar zit)? Ik vind het altijd jammer om vriendinnen van mij onzeker te zien over hun lichaam en hun 'rondingen', terwijl dat gewoon hun model is, en dat ook gewoon mooi is..

Waarom kunnen we niet tevreden zijn? Waarom focussen wij vrouwen zo op 'maten' in plaats van op 'model'?
Laatst bijgewerkt door iefke op 29-06-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:40

Hoewel ik, zo nu en dan, heus wel eens kritisch naar mezelf kijk, ben ik best tevreden met mijn lichaam :) De perfecte maten zal ik nooit hebben, maar wíe bepaalt eigenlijk wat de perfecte maat is?

Voor mijn vriend is mijn perfecte maat mijn huidige maat, die zou me nóóit magerder willen zien, want die is dol op zachte, ronde vormen. Voor de modewereld is mijn perfecte maat een kilo of 10 lichter en 2 maten kleiner. Voor mij is de perfecte maat dat ik me lekker voel in mijn lichaam, kleding durf te dragen waarin ik me mooi voel, dat ik naar mezelf kan kijken zonder dat ik grote dingen wil veranderen :j En op dat punt ben ik nu, ik weet precies wat ik aan mijn lichaam heb en voel me met 1,70 en 65 kilo lekker in mijn vel. Natuurlijk baal ik wel eens van de putjes in mijn bovenbenen of dat ik als ik zit een klein spekrandje heb :+ Maar aan de andere kant maakt mij dat wel tot wie ik ben!

En bepaalde dingen kan ik niet veranderen. Ik heb nu eenmaal heupen, al zou ik 10 kilo afvallen, die botstructuur zit er dan nog steeds. Net als mijn stevige billen, die ik vroeger vervloekte omdat ik ze niet in een gemiddelde spijkerbroek kreeg, en die ik nu koester, omdat ze juist een broek mooi vullen en ze passen bij de rest van mijn figuur :j Scheelt ook enorm dat ik juist van ex-vriendjes en van mijn huidige vriend altijd te horen kreeg dat ze mijn benen, billen en heupen het mooist vonden, terwijl dat mijn grootste onzekerheid was. Wás, want inmiddels ben ik gewoon blij met mezelf en trots op het lichaam dat ik heb :)

Anoniem

Re: The femal body

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:41

Ik ook tevreden :j als ik dik word ga ik wel aan de lijn, maarre.. nergens last van :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:43

Ik denk dat het komt omdat overal in de media word gezegd, geschreven en afgebeeld word hoe een vrouw eruit moet zien. Als je niet aan dat beeld voldoet dan kun je erg onzeker worden.
Raar eigenlijk want heel veel mensen (man en vrouw) vinden de modebeeld juist niet mooi en toch proberen veel mensen eraan te voldoen. Het ligt er ook aan in wat voor stemming je zit, of je tevreden bent, gelukkig, je goed voelt in je vel enz.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-06-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:55

Het feit dat ik totaal ontevreden ben met mijn lichaam is zeker iets door de media, en omdat ik vroeger gepest ben. Ik heb een enorm vertekend beeld van perfectie..Waar ik hoogstwaarschijnlijk zelf nooit aan zou kunnen voldoen door mijn zware bouw. Als ik zou kunnen ruilen met de meisjes uit mijn klas die net 50 kg wegen zou ik het zo doen. Ik heb het gevoel dat ik nooit tevreden zal zijn met wie ik ben.

Ik denk dat het ook vooral komt omdat je constant overal onwijs slanke en magere vrouwen ziet, het wordt er ingestampt dat dat 'mooi' is, en ik ben er zelf in gaan geloven. Ik voel me moddervet met maat 38, laten we zeggen dat ik me ooit ook zo heb gevoeld met maat 34/36.

btw: het is 'female' in je topic titel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:58

Ik vind mijn lichaam eigenlijk best wel heel mooi, terwijl ik lang de perfecte maten niet heb :o Maar dat schijnt ook weer niet te kunnen, van jezelf zeggen dat je dat vind :)
Overigens ben ik weer minder tevreden over mijn hoofd :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:59

ik focus zelf helemaal niet op maten. ben eigenlijk heel tevreden met mijn lijf al zou op sommige dagen mijn buik wel iets strakker mogen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:04

Heel toevallig werd ik vanochtend wakker, dekens waren van mij afgeslagen (ivm warmte) en keek naar mijn lichaam en dacht "perfect"!.

Wat ben ik gezegend om op mijn 32 nog zo'n figuur te hebben!

MAAR ik heb makkelijk praten...ik kan eten en snoepen wat ik wil, ik zal altijd maatje 34 houden.
Dat is mijn bouw, en dat daarbij dan een A cupje hoort, dat neem ik er dan maar voor lief bij...

Ik kan echter heel goed begrijpen dat als je aanleg hebt om snel dik te worden, dat het dan heel erg frustrerend is.
Dikke mensen hebben het vooral in de zomermaanden enorm moeilijk met hun uiterlijk.
En vaak kunnen zij er niets aan doen, het is een kwestie van aanleg en bouw.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:09

Ik moet zeggen dat ik ook best tevreden ben met mijn lichaam. Tuurlijk sta ik wel eens voor de spiegel met: "Had ik maar.."
Maar het heeft geen zin je hele leven maar te bedenken wat je liever had gehad, want krijgen zul je het toch niet. Tenzij je natuurlijk wat neps toevoegd hier en daar. :+
Daarnaast ben je niet mooi omdat je een goddelijk lichaam hebt, maar je bent mooi op je uitstraling. Als je spontaan bent, veel lacht en goed in je vel zit ben je zo veel mooier, dan een of ander arrogant figuur die misschien wel dat perfecte lichaam heeft. :)

Ik heb ook genoeg vriendinnen die in mijn ogen hartstikke knap zijn maar zo onzeker.. echt jammer is dat.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:11

Het schijnt ook te maken te hebben je opvoeding, in het speciaal het beeld wat je moeder van zichzelf heeft. Heb jij haar als klein meisje vaak aangehoord over haar gewicht, dan is de kans groot dat je later zelf druk bezig bent met het 'perfecte' lichaam.

Ach, wat is tevreden. Zit ik lekker in mn vel dan is alles veel beter dan als ik een off-day heb :)

Maatje 34 zal ik nooit hebben, gezegend met brede heupen en brede schouders. Op zich het ideale lijf, alleen een paar kilo boven dat ideaal :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:13

hmm ...
ik ben ook niet helemaal tevreden met mijn lichaam :+
ik zou graag grotere borsten willen ...

maar verder ben ik best wel tevreden :j :j ik kan nog wel in een maatje 34 ben ik ook tevreden mee :j
en ik ben ook wel altijd vrolijk ed ik "accepteer" mijn kleine borsten nu wel beter dan vroeger :+

oja volgens mij is het: The femalE body

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:18

Niemand is perfect.
En tja, dat denk ik dan maar.

Heb maat 38, ben 1.76, en gewoon normaal, en een cup D, dus ik ben wel tevreden.
Al zijn er ook dingen die ik maar al te graag weg wil hebben/anders...

Als ik kijk naar m'n gezicht, mijn neus is te groot, er zit een bultje zegmaar, hij loopt niet recht :+
En heb wat dikkere bovenbenen en bijna geen kuit.
Wel vind ik mijn teint mooi en m'n armen/schouders.
Maar mn buik mag wat strakker en zou mijn striae weg willen hebben op mijn borsten.. -O-

Maargoed, nobody's perfect. :+

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:22

Ik ben super tevreden over mijn lichaam, heb een mooi gewicht en nog geen vetrolletje te vinden! Over mijn borsten en billen niks te klagen! Helaas krijg je dat bijna nooit te horen, alleen maar omdat ik dus absoluut niet bruin word! Hierdoor word ik dus super onzeker...

Ik probeerde daarom altijd zoveel mogelijk alles te verbergen! maar zo onderhand begin ik het te accepteren en durf ik me zonder lange broek op het strand te vertonen! ( ga dit jaar voor het eerst op een zonvakantie, weet nog niet wat ik mezelf aan doe, maar probeer het beste er maar van te maken)

Mensen show you body, ik ga het ook doen (poging tot)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:25

@Daantjuh: Mooi wit is niet lelijk! :D

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:28

De ene dag ben ik tevreden over m'n lichaam en de volgende dag sta ik letterlijk te janken voor de spiegel. M'n maten weet ik niet, maar ik ben klein (1.65) weeg 60 kilo. Ben wel weer begonnen met afvallen voor de zomer. := Heb een platte, maar geen strakke buik waar ik soms blij mee ben en soms ook weer niet. Over m'n borsten ben ik wel weer tevreden, een cup C en ik heb verder nérgens striae waar ik dan wel weer blij mee ben. Maar ach, niemand is perfect he...

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:30

Ik heb maat 38/40, cup a (met moeite B) en een wat groot uitgevallen neus..
maar ik ben echt blij met mijn lichaam en nergens onzeker over,
ik heb zoiets van zo zie ik eruit, en zo blijf ik eruit zien, dus daar moet je het maar mee doen.
Het is zo zonde dat meisje onzeker zijn, zoals ene vriendin van mij, die zichzelf te dik vind..
terwijl ze juist een mooi figuur heeft.

ik heb ook wel een vetrolletje, maar ik ben er blij mee, ik kan tenminste ergens op teren als er hongersnood uitbreekt :+
en de meeste mannen willen geen pro ana figuur, nee, naar mijn ervaring willen ze iets hebben om vast te pakken.
en mocht een man je niet mooi genoeg vinden, dan is hij je niet waard.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:35

Hollando schreef:
ik heb ook wel een vetrolletje, maar ik ben er blij mee, ik kan tenminste ergens op teren als er hongersnood uitbreekt :+
en de meeste mannen willen geen pro ana figuur, nee, naar mijn ervaring willen ze iets hebben om vast te pakken.
en mocht een man je niet mooi genoeg vinden, dan is hij je niet waard.

_/-\o_

Hollando schreef:
en een wat groot uitgevallen neus..

Join the club :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:36

Ik vind soms dat mensen soms veel te veel gevoelens onderschatten hier op bokt. Je moet maar tevreden zijn met wat je hebt en als je dat niet bent heb je een heel laag zelfbeeld en nog een reeks dingen.

In bv dit topic [MW] Pff moddervet, dieet lukt niet zie je veel zulke reacties. Daar heeft de TS toch niks aan, mensen die zeggen dat het allemaal niet zo erg is en dat ze haar eigen moet leren aanvaarden. Ik kan me goed voorstellen dat ze wat wilt vermageren hoor. Ieder zijn eigen keuze, en om dan meteen te zeggen dat je een laaf zelfbeeld hebt of dat je je blindstaart op magere modellen ofzo, vind ik zo harteloos. Omdat ze een maatje minder wilt, betekent niet dat ze volgende week opgenomen zal worden met anorexia ofzo...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:40

Ik ben gewoon een lekker wijf. :D

Zonder dollen.. Als je problemen met jezelf hebt, moet je er wat aan doen. Veel vrouwen mekkeren een hoop, en doen niks.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:42

BraveSpots schreef:
Ik vind soms dat mensen soms veel te veel gevoelens onderschatten hier op bokt. Je moet maar tevreden zijn met wat je hebt en als je dat niet bent heb je een heel laag zelfbeeld en nog een reeks dingen.

In bv dit topic [MW] Pff moddervet, dieet lukt niet zie je veel zulke reacties. Daar heeft de TS toch niks aan, mensen die zeggen dat het allemaal niet zo erg is en dat ze haar eigen moet leren aanvaarden. Ik kan me goed voorstellen dat ze wat wilt vermageren hoor. Ieder zijn eigen keuze, en om dan meteen te zeggen dat je een laaf zelfbeeld hebt of dat je je blindstaart op magere modellen ofzo, vind ik zo harteloos. Omdat ze een maatje minder wilt, betekent niet dat ze volgende week opgenomen zal worden met anorexia ofzo...

Ik onderschat dat soort gevoelens absoluut niet. Zelf heb ik ook meegemaakt dat ik mezelf wegcijferde en dood ongelukkig was met wie ik was. Ik ben daar sterker uitgekomen en ben nu gewoon tevreden met mezelf. :)
Dat andere mensen dat niet altijd zijn kan ik erg goed begrijpen. Maar ik wil wel duidelijk maken dat het ideaalbeeld niet altijd een ideaal is. Als je straalt ben je veel mooier, ook al heb je een maatje meer.
Daarnaast vind ik de maatschappij ronduit schandalig tegenwoordig. Als je ietwat dikker bent wordt je aangestaard alsof je niet goed wijs bent ofzo.. Kom op zeg, iedereen is een mens en niemand is perfect.
Tuurlijk kun je iets veranderen door middel van dieten oid, maar ik geloof niet dat je zelfbeeld daardoor echt veranderd. Kijk maar naar mensen die hele operaties ondergaan, die voelen zich ook niet ineens beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:21

Ik ben best tevreden met mezelf :) ! Okee, er zijn altijd wel dingen waarvan je denkt 'Hmmm' maargoed ;)
Van veel mensen hoor ik ook 'je ziet er leuk/goed uit'. Altijd mooi meegenomen en daar ben ik trots op ook :)

Maar toch doe ik er alles aan om een nog 'perfecter' uiterlijk te krijgen (wat dat ook moge zijn).
Ik heb gewoon nogal de drang dat ik streef naar perfectie. Pas dan ben ik écht tevreden.
Dus het is toch geen probleem om daarna toe te werken :) ?

(Even in mijn geval dan ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:24

Sentido schreef:
Kom op zeg, iedereen is een mens en niemand is perfect.

Tuurlijk kun je iets veranderen door middel van dieten oid, maar ik geloof niet dat je zelfbeeld daardoor echt veranderd. Kijk maar naar mensen die hele operaties ondergaan, die voelen zich ook niet ineens beter.

Daar ben ik het met je eens, niemand is perfect. Wat is perfect eigenlijk ? :)

En met dat laatste stukje ben ik het weer helemaal niet eens ;)
Zijn zat mensen die plastische chirugie ondergaan en zich daardoor wel beter/zelfverzekerder voelen.
Niet állemaal ;) Maar zat wel.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:28

@Zohra: Het probleem is, waar ligt de grens, wanneer ben je perfect in jouw ogen? Blijf je daar je hele leven naar opzoek, of ben je op een bepaald moment tevreden?
Hoeveel operaties laat je doen om de perfectie te bereiken: 1 of 20? Wanneer is het een gezonde drang om er leuk uit te zien en wanneer sla je door?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:36

BraveSpots schreef:
@Zohra: Het probleem is, waar ligt de grens, wanneer ben je perfect in jouw ogen? Blijf je daar je hele leven naar opzoek, of ben je op een bepaald moment tevreden?
Hoeveel operaties laat je doen om de perfectie te bereiken: 1 of 20? Wanneer is het een gezonde drang om er leuk uit te zien en wanneer sla je door?

Oke ik ben Zohra niet maar ik reageer wel :D
In mijn ogen is iemand perfect als diegene blij is met zichzelf, en dat ook uitstraalt!
En over operaties, ik zou best en neus correctie willen omdat ik mijn neus afschuwelijk vind, maar ik doe het niet.
waarom niet? mijn zussen hebben de zelfde neus, allemaal van onze vader gekregen!
T zit gewoon in de familie en ik heb geaccepteerd dat ik zo'n neus heb!

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:37

Hollando schreef:
en een wat groot uitgevallen neus..

Join the club :')[/quote]
thank god, ik ben niet de enige :Y)