Wit dekbedovertrek hoger wassen dan toegestaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Wit dekbedovertrek hoger wassen dan toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:46

Misschien een beetje een stomme vraag: (ik wist niet waar ik hem anders moest plaatsen)
Ik heb een heel mooi wit dekbedovertrek, deze mag volgens de voorschriften op 40 graden gewassen worden. Echter zitten er nu een paar vlekken in die ik er niet uitkrijg als ik hem op 40 graden was. Kan het kwaad als ik hem één keer op een hogere temperatuur was? Het is een dekbedovertrek dat helemaal van katoen is. En hij was vrij duur, dus zou het jammer vinden als ik hem verpest :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:46

Ik was altijd al mijn dekbedden op 95 graden. Ik heb eigelijk nooit gekeken of dat kon.. :o

Anoniem

Re: Wit dekbedovertrek hoger wassen dan toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:48

Volgens mij kan dat prima op 60 of zelfs 95 graden :j

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:08

Je kunt 'm ook een nachtje laten weken in de biotex (helpt bij mijn witte rijbroek over 't algemeen prima) en daarna nog een keer de wasmachine in, eventueel op 60-95 graden. :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:10

Vreemd dat je katoen niet heet mag wassen volgens het voorschift. Het kan hooguit krimpen lijkt mij.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:11

Het is alleen een beetje vervelend als een dekbedovertrek krimpt. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:12

Mijn katoenen dekbedovertrekken krimpen niet bij 95graden. Mijn dekbed past er namelijk nog steeds in. Wat wel zou kunnen is dat de vezels minder mooi worden door het hete wassen. Maar ik heb liever een schoon dekbed dat een beetje verwassen is...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:17

Oh dat is wel een goed idee, in de biotex! Dat ga ik zo direct even probren, en daarna op 60 graden. 95 durf ik toch niet helemaal aan ;)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:18

Het is trouwens een speciaal merk, Fresh!Home Collection. En ik heb het idee dat mijn dekbedovertrek van organic cotton is. Zou dat nog uitmaken met wassen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:19

Als je de vlek er op 40 graden niet uitkrijgt, zit er toch weinig anders op dan hoger wassen? :) Tenzij je een overtrek met eeuwige vlek wil natuurlijk ;)

60 graden kan denk ik prima (liever niet de eerste keer bij een splinternieuw dekbed). Evt. even de vlek nog extra voorbehandelen?

95 graden zou ik niet zo snel doen, dat zal toch wel heel snel een verwassen uiterlijk geven denk ik..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:22

Ik zou het dekbedovertrek in een emmer met biotex gooien voor een nachtje, en dan morgen gewoon op 60 graden in de was. 100% katoen zou dat gewoon moeten overleven :)

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:43

Ik heb ook een mooie witte van het duurdere soort die niet warmer zou mogen dan 40 graden.
Dat zal allemaal best maar ik was mijn overtrek toch liever wat heter, 60 graden.
Om het mooi wit te houden doe ik er nog een schepje Vanish white bij :)

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:11

Wat ook wel eens wil helpen om een stralend witte was te krijgen is een paar tabletje steradent in de wasmachine gooien, ja..dat spul waar mensen hun kunstgebitten mee schoonmaken :+
Heb ik ooit toen ik stageliep in de kraamzorg eens als tip gehad en het werkt! Heb dus gewoon mn eigen tandjes maar ga wel elke zoveel maanden steradent kopen ;)

edit:typfoutje

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:18

schepje oxi action erbij misschien? Zou het zelf niet zo snel op 60 of 95 graden wassen...vooral niet als het een dure overtrek was.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:21

Ik vraag me wel af wat voor merkwaardige vlekken jij dan hebt op je dekbed!! _O-

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:30

horseNL00 schreef:
Ik vraag me wel af wat voor merkwaardige vlekken jij dan hebt op je dekbed!! _O-

whaahaa, dat was precies wat ik ook dacht :D

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:19

mo_van_dijk schreef:
Mijn katoenen dekbedovertrekken krimpen niet bij 95graden. Mijn dekbed past er namelijk nog steeds in. Wat wel zou kunnen is dat de vezels minder mooi worden door het hete wassen. Maar ik heb liever een schoon dekbed dat een beetje verwassen is...

Wat doe jij dan met/onder je dekbed dat die daardoor op 95 graden gewassen moet worden?
Of wil ik dat niet weten? :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:40

Haha, dat mag je gerust weten hoor!! Ik slaap er elke nacht 8 uur in. Ik heb het als ik mijn bed inga koud en wordt 's nachts altijd wakker van de hitte, 'badend' in het zweet. Ik vind het wel een fijn idee dat alle bacterieen enzo echt weg zijn... Voldoet dit antwoord? :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:44

Ouderwetse groene zeep!!!!!!

Vlek insmeren met groene zeep(uit potje) en hup in de wasmachine op 40 graden.

Katoen op kookwas draaien kan prima. Maar is slecht voor de stof en zal eerder stuk zijn dan als je het braaf op 40 wast.

Ik was bijna alles op 30 graden, en zeker gewone kleding.

Goedkoper en beter voor het milieu!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:45

mo_van_dijk schreef:
Haha, dat mag je gerust weten hoor!! Ik slaap er elke nacht 8 uur in. Ik heb het als ik mijn bed inga koud en wordt 's nachts altijd wakker van de hitte, 'badend' in het zweet. Ik vind het wel een fijn idee dat alle bacterieen enzo echt weg zijn... Voldoet dit antwoord? :D

Niet alle bacterieen zijn slechte bacterieen :)

Slechte bacterieen kom je niet zo vaak tegen en zeker niet in je bed.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 10:11

horseNL00 schreef:

Haha niet zo erg als jullie denken hoor :Y)
Ik had hem net gewassen en even over het droogrekje bij de trap gehangen (woon in een studentenhuis) Blijkbaar heeft een stukje van het overtrek een beetje op de grond gelegen, en daar is een van mn huisgenoten met z'n vieze schoenen overheen gelopen. Géén idee wat het is, maar wil het er wel graag uit :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:31

Ik was alle beddengoed op kookwas, wegens meeslapende poezels :+ Kleurtjes of niet, het gaat allemaal lang genoeg mee en verkleurt niet zo hard hoor.