Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
?
saden schreef:Vroeger mochten vrouwen niet melken in de periode. De melk zou dan zuur uit de koeien komen.
Helaas trapt mijn vriend daar nu niet meer in...

Citaat:Het taboe op de menstruatie in de Grieks-Romeinse cultuur
Een taboe op vrouwen tijdens zwangerschap en menstruatie was algemeen bij vele volkeren in de vroege voor-christelijke eeuwen. In deze periodes werden vrouwen niet alleen als “onrein” beschouwd, maar ook als een gevaar omdat ze anderen met hun onreinheid konden besmetten.
“Door contact met de maandelijkse vloeiing van vrouwen wordt nieuwe wijn zuur, droogt de oogst uit, mislukken entingen, verdrogen zaden in de tuinen, valt het fruit van de bomen, wordt het heldere oppervlak van een spiegel dof, stompt de scherpe rand van staal af, wordt de glans van ivoor dof, gaan bijen dood, begint ijzer en brons te roesten, en raakt de lucht vervuld van een verschrikkelijke stank. Honden die het bloed proeven worden gek, en hun beet wordt even giftig als bij hondsdolheid. De Dode Zee, die dik is van zout, kan niet gescheiden worden dan alleen met een draad die in de giftige vloeistof van het menstruatiebloed gedrenkt is. Een draad van een geïnfecteerde jurk is al genoeg. Als linnengoed bij het koken en wassen in water door de vrouw wordt aangeraakt, wordt het zwart. De kracht van de vrouw is in deze maandelijkse perioden zo magisch dat hagelbuien en wervelwinden verdreven worden als menstruatievocht blootgesteld wordt aan het licht van de bliksem” uit Plinius de Oudere, Naturalis Historia , boek 28, hfst. 23, 78-80; boek 7, hfst. 65.

Ook als de kokkin op mijn werk een taart moet maken en ze haar regels heeft dan belt ze mij op of haalt ze mij uit de bediening om de slagroom te kloppen.

had je dan niet op de vleeswarenafdeling mocht staan!

Vroeger schijnt mijn oma juist tussen de boontjes door gelopen te hebben onderwijl met haar rok waaierend omdat dat de rupsen uit de tuin verdwenen...
dus dat zij dan geen eten mogen klaarmaken is wel min of meer 'logisch'
Ik dacht echt dat je vriend je niet aan wilde raken tijdens je periode.