[ENQ] Rechtenstudie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

[ENQ] Rechtenstudie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:21

Hallo!
Voor school moet ik informatie vinden over mijn vervolgopleiding. Ik ben vooral geïnteresseerd in de studie rechten. Nu wilde ik aan de degene die een rechtenstudie doen, vragen of jullie deze enquete in zouden willen vullen?

Hoe oud ben je?

Welke studie doe je?

Hoe bevalt de studie?

Waar volg je de studie?

Wat wil je na deze studie gaan doen?

Weet je hoeveel je daar gemiddeld mee zal gaan verdienen?

Kun je makkelijk een stageplek vinden?

Hoeveel uur les heb je gemiddeld per week?

Heb je wel eens een rechtszaak bijgewoond, zo ja hoe was dat?

Alvast bedankt :) .

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:32

Miss_DJS schreef:
Hallo!
Voor school moet ik informatie vinden over mijn vervolgopleiding. Ik ben vooral geïnteresseerd in de studie rechten. Nu wilde ik aan de degene die een rechtenstudie doen, vragen of jullie deze enquete in zouden willen vullen?

Hoe oud ben je?
20
Welke studie doe je?
Nederlands Recht

Hoe bevalt de studie?
Super, helemaal mijn ding. je zult altijd wat aan je rechtenstudie opsteken en in je toekomst kunnen toepassen. maar ik heb wel bewust voor deze studie gekozen.

Waar volg je de studie?
Maastricht University

Bedrijfs jurist, politie of toch verder de advocatuur in.

het streven is naar bovengemiddeld

heb nog niet voor stage gekozen, maar denk niet dat dit een groot probleem zal zijn.

2 uur college en 2 x 2 onderwijsgroep. het bestreden PGO systeem ;)

Ja met regelmaat in Maastricht, gewoon omdat ik het leuk vind.
Om een goed beeld te kunnen vormen raad ik je aan om eens naar een zaak te kijken van de meervoudige kamer. politie rechter is meer routine.

kijk ook eens in het Rechten topic!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:38

Hoe oud ben je?
22

Welke studie doe je?
Nederlands recht richting staats en bestuursrecht

Hoe bevalt de studie?
Goed, interessant en maatschappelijk

Waar volg je de studie?
Leiden

Weet ik nog niet

Ook niet

Ja

8

Regelmatig, ook ivm werk, goed om beeld in het praktijk te vormen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:37

Miss_DJS schreef:
Hallo!

Hoe oud ben je? 21

Welke studie doe je? Bachelor Rechtsgeleerdheid

Hoe bevalt de studie? Het begin was even wennen, naar mijn mening komen de leuke vakken pas later en in begin zoek je je rot in je wetboek en alles :D

Waar volg je de studie? Uni van Leiden

Wat wil je na deze studie gaan doen? Jaartje terug naar Aussie om te reizen en werken. Daarna de advocatuur in.

Weet je hoeveel je daar gemiddeld mee zal gaan verdienen? De min salarissen van advocaat-stagiaires zijn bepaald dus minder als dat kan het niet zijn :D

Kun je makkelijk een stageplek vinden? Ja best wel :D Doe nu vrijwilligers werk voor de stichting Recht op je recht van Loyens en Loeff ( www.rechtopjerecht.nl ) en ik loop nu 4 maanden stage bij Hoens & Souren keereweer advocaten in Zoetermeer ( www.hslaw.nl )

Hoeveel uur les heb je gemiddeld per week? Haha, dat is niet veel, meestal zo'n 8u.

Heb je wel eens een rechtszaak bijgewoond, zo ja hoe was dat? regelmatig, sowieso wekelijks met mijn stage. De ene zaak is interessanter als de ander natuurlijk

Alvast bedankt :) . alsje :#

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:09

Miss_DJS schreef:
Hallo!

Hoe oud ben je? 22

Welke studie doe je? Eerst bachelor Rechtsgeleerdheid, nu master commerciële rechtspraktijk (privaatrecht)

Hoe bevalt de studie? zeer goed

Waar volg je de studie? in Amsterdam, aan de UvA.

Wat wil je na deze studie gaan doen? waarschijnlijk advocatuur

Weet je hoeveel je daar gemiddeld mee zal gaan verdienen? ja

Kun je makkelijk een stageplek vinden? studentstage wel

Hoeveel uur les heb je gemiddeld per week? verschilt heel erg afgelopen jaar gemiddeld misschien rond de 20? (geen idee eerlijk gezegd)

Heb je wel eens een rechtszaak bijgewoond, zo ja hoe was dat? ja, leuk om te zien hoe dat gaat.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:14

Hoe oud ben je?

Welke studie doe je?
Tweetalig VWO

Hoe bevalt de studie?
Goed

Waar volg je de studie?
De Meergronden in Almere

Tandheelkunde

Ongeveer wel ja

Ja

ongeveer 21

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:59

Hoe oud ben je?
20 jaar

Welke studie doe je?
HBO-rechten

Hoe bevalt de studie?
Ik vond de studie redelijk makkelijk en interessant. Je moet wel goed inzicht hebben en dat had ik gelukkig dus ik had alles redelijk snel door :).

Waar volg je de studie?
Ik volg mijn studie aan de Hogeschool Leiden.

Misschien nog mijn master halen, maar ik wil ook graag gaan werken.

Dat is verschillend, ligt aan wat je wil gaan doen... Bij de overheid verdien je over het algemeen wel goed. Maar als je goed bent en je weet veel te bereiken in de private sector dan kan je ook goed verdienen!

Op de website van onze school stonden veel stageplaatsen en daarnaast kan je zelf ook met veel bedrijven contact opnemen. Het vinden van een stageplek is dus wel makkelijk. Het vinden van een afstudeerorganisatie is wel wat lastiger heb ik ervaren. Het is daarbij het makkelijkste als je bij je stagebedrijf ook kan afstuderen.

Dat varieerde van +/- 20 tot 2 uur in de week. Niet alle college's zijn verplicht. Op de uni is dat nu wel, maar op het HBO niet. En het ligt eraan hoe makkelijk je het oppakt hoe lang je ermee bezig bent buiten school. Ik hoefde buiten school niet echt veel te doen.

Voor school hebben we een middag zaken van de politierechter in Amsterdam bijgewoond. Dit was niet echt interessant. De feiten werden opgenoemd, er was weinig verdediging en ze werden veroordeeld. Het was meer dat het gedaan moest worden voor de procedure. Ik denk dat grotere zaken wel interessant zullen zijn om te volgen. Sommige volg ik ook via internet of ik lees de uitspraken door. Daar kom je wel veel door te weten. Tijdens de studie komen ook allerlei belangrijke arresten aan bod die je moet leren kennen. Bijvoorbeeld wanneer een rechter een bepaalde invulling heeft gegeven aan het recht.

Veel succes met je keuze ;), en mocht je nog vragen hebben dan mag je altijd een PB sturen!