Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:29

Misschien meer een topic voor discussies, maar ik moet effe mn ding kwijt.
Ik woon nu al 8 jaar in België. Ik ben uit Nederland weggegaan omdat ik gewoon niks met Nederland of Nederlanders heb. Túúrlijk ben ik voor het Nederlandselftal ;) En vier ik Koninginnedag. En heb ik nog altijd mijn Nederlandspaspoortje.
Ik werk nog in Nederland. Waarom? Tja en dan begint het verhaal.
Belgen discrimineren Nederlanders. Je spreekt een ander dialect, je hebt een andere tongval. Tja zolang je elkaar kan begrijpen, who cares? Dus ik heb maar een baan in Eindhoven.
Nu heb ik een dochtertje, bijna 4. Ze is geboren in Nederland. Dit puur omdat ik bij een bevalling in België moest bijbetalen en in Nederland niet. Ze gaat sinds 2,5 naar school. Ze weet niet beter dan België. Ze heeft een ontzettende Belgische tongval.
Nu hoorde ik vorige week dat ze eigenlijk nooit op verjaardagsfeestjes uitgenodigd wordt, en weet je waarom? Omdat ze een NEDERLANDSE is!
Ik sta er nog steeds van te stuiteren! Pardon, wat is dit voor BULLSH....!!
Daarnaast zit er een Pools meisje en een Turkse jongen in de klas. Bij hun dito verhaal.
Nu weet ik wel dat Belgen vinden wat wij hun huizen inpikken, maar ik heb een "normaal" vrijstaand (oud) huis en we werken allebei keihard.
Van waar dan die afgunst?
Ben ik niet goed genoeg?
Ik voel me hier in de woonplaats ook altijd akelig als ik bij de supermarkt sta. Ze zullen vast denken: Oh daar heb je weer zo'n Hollander.
Het leuke is dat ik deze week op het werk door 2 verschillende collega's werd aangesproken dat ik Belgisch begin te praten.
Ik voel me noch Belg, noch Hollander :o
En dat ze mijn dochter discrimineren vind ik echt een schande! Dat arme meisje kan er niks aan doen en zal voor mij, in mijn ogen een 100% Belgische zijn. Al heeft ze een NL-paspoort!
Ik ben nu geneigd om aan iedereen te vragen of ze iets tegen een Hollander hebben, anders praat ik er al niet meer mee :(
Vreselijk!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:41

Besef jij wel dat JIJ nu aan het discrimineren bent? :+ Heus niet alle Belgen zijn tegen Nederlanders... Jammer voor jou dat jij schijnbaar met de verkeerde Belgen in contact komt.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:46

generaliseren is imo iets anders dan discrimineren..?

Wel echt rot voor TS.. en met name voor haar dochtertje..Slaat natuurlijk nergens op.

Is dit alleen in grensstreken of merk je het verder landinwaarts ook (in deze mate, zoals door TS beschreven)?
(kom niet zo vaak in België, puur een vraag omdat ik me afvraag hoe zoiets nog kan bestaan :? )

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:48

Ja, je zit dan ook in Eksel ;)
Ik heb iig als kind nooit iets gemerkt van discriminatie oid ondanks dat mijn vader een Nederlander is. Misschien moet jij ook meer openstaan naar ouders van andere kinderen? Over Nederlanders hebben we hier soms nogal het gedacht dat ze veel te vrij en zeker de jeugd 'onopgevoed' is. Ik zeg neit dat het zo is maar er zal wel een reden zijn dat de Nederlanders hun kinderen hier op school en internaat zetten
En over het algemeen discrimineren... De Nederlanders komen echt massaal naar de ziekenhuizen in Belgie omdat ze zo achtergesteld worden (dus NOT).
Misschien moet jij je minder aangevallen voelen, dat heb je blijkbaar nogal snel

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:50

Precious20 schreef:
Besef jij wel dat JIJ nu aan het discrimineren bent? :+ Heus niet alle Belgen zijn tegen Nederlanders... Jammer voor jou dat jij schijnbaar met de verkeerde Belgen in contact komt.

Hahaha, ja als je het zo bekijkt, maar hier mensen over 1 kam scheren wil nog niet zeggen dat ik een hekel aan Belgen heb. Integendeel, sommige dingen zijn echt hier beter dan het Hollandse randstad gedrag!
Maar ik ben wel héél voorzichtig geworden met vriendschappen. Tegen een Belg kan je niet zomaar altijd zeggen waar het op staat. Dan zijn ze beledigd en zie je ze NOOOOOOOIT meer terug.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:55

Ik was eigenlijk nooit sceptisch, maar sinds dit verhaal met mijn dochter ben ik sterk gaan twijfelen en voel ik me een beetje een buitenstaander.
Ik vraag me nu elke keer af als ik met een Belg praat: Wat vind je nou eigenlijk er van dat ik een Nederlander ben.
Ik begrijp nu wel een beetje hoe een Turk zich moet voelen. Die voelen zich ook altijd direct aangevallen, gewoon omdat ze het beeld hebben dat ze bij voorbaat al niet gewenst zijn.
Ja dat Hechtel-Eksel zo is, dat zei iemand anders hier uit de plaats ook al tegen mij. Een typisch trekje :P
In Lommel had ik er nooit last van. Maar we hadden ook heel veel buurtcontacten. Er kwamen steeds meer Nederlanders in de straat en dat waren mensen uit Amsterdam of Utrecht. Die hadden altijd iets te klagen. Het werd er toen niet gezelliger op, maar de mensen die we kende konden we het altijd goed mee vinden.
Naast ons was een Belg met een Nederlandse getrouwd, en schuin tegenover hetzelfde.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:57

Zoezi schreef:
Precious20 schreef:

Hahaha, ja als je het zo bekijkt, maar hier mensen over 1 kam scheren wil nog niet zeggen dat ik een hekel aan Belgen heb. Integendeel, sommige dingen zijn echt hier beter dan het Hollandse randstad gedrag!
Maar ik ben wel héél voorzichtig geworden met vriendschappen. Tegen een Belg kan je niet zomaar altijd zeggen waar het op staat. Dan zijn ze beledigd en zie je ze NOOOOOOOIT meer terug.

Tja, sorry maar ondanks hoeveel de Nederlanders en de Belgen op elkaar lijken blijft het echt wel dat in een ander land een andere cultuur leeft. Bijvoorbeeld als ze aan een Nederlander vragen of ze nog een kop koffie willen is het antwoord 'Ja lekker', bij een Vlaming is het antwoord eerder 'dat hoeft echt niet hoor, doe asjeblieft niet teveel moeite' Nogmaal dit zijn maar voorbeelden!
Hier zijn we gewoon wat minder vrij en minder open naar mensen die we niet 100% kennen en soms bij familie.
Als er dan een Nederlander binnen komt vallen kan dat soms een schok opleveren ;)
Ik vind ook wel belachelijk dat ze je dochter niet uitnodigen voor verjaardagfeesjes, zoiets kan natuurlijk niet! In hoeverre ben je betrokken bij de ouderraad oid? Mag je dochter wel eens bij andere kinderen gaan spelen? Komen er kindjes bij jou spelen? Misschien moet je aan je dochter voorstellen dat ze eens een vriendinnetje uitnodigt op woensdagmiddag om te komen spelen? Wellicht als de andere ouders zien dat je hun kinderen niet opeet (grapje) dat ze sneller geneigd zijn om haar uit te nodigen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:00

Ik merk het hier in de buurt ook wel inderdaad. Ik woon ook vlakbij de grens. En als we naar België gaan om te winkelen bijvoorbeeld merk je toch wel dat je een beetje erop wordt aangekeken dat je hollander bent. Tis dat ze het net niet hardop zeggen.. maar hollanders zijn natuurlijk ontzettend gierig (hoor je ze wel eens zeggen) en de kinderen zijn slecht opgevoed (waar ik het eigenlijk ook wel mee eens ben) en hollanders schijnen zich beter te voelen want alles moet netjes en modern zijn (ik denk dat dat ook een beetje soort van jaloezie is ofzo, dat de dorpen en steden in nederland gewoon netter zijn, zonder reclameborden en elektriciteitspalen en strakke winkels en betere wegen)
En vanuit nederland hoor je dat Belgen snelheidsduivels zijn, en vooral heel onvoorzichtig en gevaarlijk rijden (vooral hier bij de grens, waar 80% van de belgen voor de drugs komt).. en dan heb je natuurlijk de belgenmoppen :+ En ik denk dat de nederlanders weer wat jaloers op de Belgen zijn dat alles daar goedkoper is, de huizen en benzine en belastingen enz..

Maar als je dan bv op vakantie gaat naar België dan kom je juist wel weer vaak veel aardige Belgen tegen.. dus ik denk toch dat het vooral iets van de grensstreek is..

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:02

Er is een groot cultuur verschil tussen de 2 landen, maar dat zou geen reden mogen zijn tot uitsluiting hé, maar aangezien je zegt dat het bij een pools en een turks meisje ook gebeurd, zou ik het eens bij de juf ofzo aankaarten.
Wanneer het op een enkele verjaardag voorkomt is het waarschijnlijk persoonlijk van de ouders uit, maar als het bij meerdere verjaardagen voorkomt, kan er misschien in de klas beter eens rond cultuur gewerkt worden.

Ik vind dat je zeker niet alle belgen over 1 kam mag scheren, en ook niet mag denken dat het specifiek om nederlanders gaat.
Ik vind ze meestal veel gezelliger dan belgen (of toch de nederlanders die ik ken ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:03

Zoezi schreef:
Ik begrijp nu wel een beetje hoe een Turk zich moet voelen..

Gelukkig zeg je het zelf al :)
Want dat was het eerste wat me opviel aan je topic, ik dacht bij mezelf 'zet de gemiddelde turk/marokkaan/antilliaan etc. eens in 'jou' plek' :D

Ben ook benieuwd of jij nu ook de reacties gaat krijgen dat je je maar moet aanpassen, je feestdagen voor je zelf moet houden, de taal moet leren etc. etc. ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:04

reininglover schreef:
Tja, sorry maar ondanks hoeveel de Nederlanders en de Belgen op elkaar lijken blijft het echt wel dat in een ander land een andere cultuur leeft. Bijvoorbeeld als ze aan een Nederlander vragen of ze nog een kop koffie willen is het antwoord 'Ja lekker', bij een Vlaming is het antwoord eerder 'dat hoeft echt niet hoor, doe asjeblieft niet teveel moeite' Nogmaal dit zijn maar voorbeelden!
Hier zijn we gewoon wat minder vrij en minder open naar mensen die we niet 100% kennen en soms bij familie.
Als er dan een Nederlander binnen komt vallen kan dat soms een schok opleveren ;)
Ik vind ook wel belachelijk dat ze je dochter niet uitnodigen voor verjaardagfeesjes, zoiets kan natuurlijk niet! In hoeverre ben je betrokken bij de ouderraad oid? Mag je dochter wel eens bij andere kinderen gaan spelen? Komen er kindjes bij jou spelen? Misschien moet je aan je dochter voorstellen dat ze eens een vriendinnetje uitnodigt op woensdagmiddag om te komen spelen? Wellicht als de andere ouders zien dat je hun kinderen niet opeet (grapje) dat ze sneller geneigd zijn om haar uit te nodigen?

Mah ik kom niet zoveel op school, slechts 1x per week. Ik ben 1 van de weinige mama's die werkt.
Ik ben vorig jaar met een Belgische moeder van een kindje bij Natas uit de klas naar het Papegaaienpark geweest in Veldhoven. Dat was mijn voorstel nadat ze vroeg of Natasha eens mocht komen spelen. Daarna NIKS meer van gehoord. Ik snap nog altijd niet wat ik misdaan heb :(
Pasgeleden zei ze nog tegen iemand, "ik kan gewoon niet met Hollanders overweg". Volgens mij ligt het probleem dan meer bij haar, want niet elke Hollander is hetzelfde.
Maar overigens denk ik wel dat dat dezelfde zijn als die onrust stoken in de hele klas hoor!
De juffrouw was nog nooit in 20 jaar overspannen geweest, maar door het gedrag van juist die ouders onderling heeft ze in de ziektewet gezeten.
Misschien tref ik het gewoon slecht?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:06

Zoezi schreef:
Misschien meer een topic voor discussies, maar ik moet effe mn ding kwijt.
Ik woon nu al 8 jaar in België. Ik ben uit Nederland weggegaan omdat ik gewoon niks met Nederland of Nederlanders heb. Túúrlijk ben ik voor het Nederlandselftal ;) En vier ik Koninginnedag. En heb ik nog altijd mijn Nederlandspaspoortje.
Ik werk nog in Nederland. Waarom? Tja en dan begint het verhaal.
Belgen discrimineren Nederlanders. Je spreekt een ander dialect, je hebt een andere tongval. Tja zolang je elkaar kan begrijpen, who cares? Dus ik heb maar een baan in Eindhoven.
Nu heb ik een dochtertje, bijna 4. Ze is geboren in Nederland. Dit puur omdat ik bij een bevalling in België moest bijbetalen en in Nederland niet. Ze gaat sinds 2,5 naar school. Ze weet niet beter dan België. Ze heeft een ontzettende Belgische tongval.
Nu hoorde ik vorige week dat ze eigenlijk nooit op verjaardagsfeestjes uitgenodigd wordt, en weet je waarom? Omdat ze een NEDERLANDSE is!
Ik sta er nog steeds van te stuiteren! Pardon, wat is dit voor BULLSH....!!
Daarnaast zit er een Pools meisje en een Turkse jongen in de klas. Bij hun dito verhaal.
Nu weet ik wel dat Belgen vinden wat wij hun huizen inpikken, maar ik heb een "normaal" vrijstaand (oud) huis en we werken allebei keihard.
Van waar dan die afgunst?
Ben ik niet goed genoeg?
Ik voel me hier in de woonplaats ook altijd akelig als ik bij de supermarkt sta. Ze zullen vast denken: Oh daar heb je weer zo'n Hollander.
Het leuke is dat ik deze week op het werk door 2 verschillende collega's werd aangesproken dat ik Belgisch begin te praten.
Ik voel me noch Belg, noch Hollander :o
En dat ze mijn dochter discrimineren vind ik echt een schande! Dat arme meisje kan er niks aan doen en zal voor mij, in mijn ogen een 100% Belgische zijn. Al heeft ze een NL-paspoort!
Ik ben nu geneigd om aan iedereen te vragen of ze iets tegen een Hollander hebben, anders praat ik er al niet meer mee :(
Vreselijk!

Tadaa! De negatieve kant van de Belgen gevonden.
Toen ik nog aan de grens woonde, leefde ik met Nederlanders en Belgen door elkaar. De mensen waren het gewoon. De helft van mijn klas was bij wijze van spreke Nederlands. Toen ik meer van de grens wegtrok, merkte ik de 'opstanding' tegen de nederlandse tongval. Dat je een nederlands paspoort hebt, kan ze niets schelen maar bij een nederlandse tongval wordt je meteen als 'ne gierigen ollander' beschouwd. Bij echte Belgen zit het er in gepeperd: Nederlanders=grapjes=discriminatie. Dat zit gewoon zo in het hersensysteem. (Belgen vinden Nederlanders namelijk een beetje vreemd vanwege hun ander gedrag. Oeioei, het moest maar eens 'anders' en tegen de regels zijn)Vandaar dat belgische kinderen dat ook overnemen van hun ouders. En kinderen uitten dat meteen, volwassenen houden dat voor zich of bewaren het voor 'het thuisfront'. Zo zal een volwassen belg ook niet meteen een nederlander discrimineren recht in het gezicht. Nu wil ik niemand over 1 kam scheren ( er zijn veel uitzonderingen), maar er zijn best veel van die belgen...

Nu wil ik België niet bekogelen met negativiteit. (België heeft, zoals de ts zegt, ook zijn goede kanten).
Het ligt ook een beetje aan de streek waarin je zit.
Bij Limburgers of Vlaams-Brabant zie ik dit niet zo vaak. En inderdaad, ik zit in de omgeving van Antwerpen. :+
Laatst bijgewerkt door M_VE op 24-06-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:06

Ach ik werk bij een zwembad waar ook redelijk veel Nederlanders naar toe komen en dat vind ik alles behalve erg :) Ze zijn jovialer en ze geven meer fooi ;)
De redders vinden het wat minder omdat je geen grote zakken naar binnen mag nemen ivm eten. En de Nederlanders vragen altijd waarom, terwijl de belgen altijd meteen hun tas wegzetten om een voorbeeldje te noemen.
Ik denk inderdaad net zoals MysticTinker dat er langs beide kanten een hoop vooroordelen zijn :)
En nog even over de snelheidsduivels.. de meeste belgen hebben niet door dat er in Nederland andere (lagere) snelheidslimieten zijn. In dat opzicht zijn ze dom :P Daarbij vind ik persoonlijk dat een Belg meer op zijn centen let dan een Nederlander. Die hoor je nooit klagen op mijn werk dat het te duur is :D

En hihi, idd antwerpenaren zijn dikkenekken (nog een vooroordeel dat toch een beetje waar is :P)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:17

Mah Belgen hebben nog altijd niet door dat je 80 mag op N-wegen!! (ze rijden elke keer 70 slakkengang) Daar irriteer ik me elke ochtend over :P :P :P
Ik ben wel een snelheidsduivel.
Dus die redenering kan ik niet beamen :n
Komt misschien omdat ik een motorrijbewijs heb. Dan ben je van het gassen :P
Wat me wel opvalt is dat ik geen verschil in dialect hoor tussen Maaseik en de andere kant van de sloot (=Nederlands Limburg)
Maar je hebt gelijk. In Lommel is het zo gewoon dat er Nederlanders wonen. Hier is dat een nieuw verschijnsel.
Tja onkruid gaat steeds verder groeien }>
Maar ik rij niet met een Nederlandse vlag rond als het Nederlands elftal wint.
In Lommel wilde ik nog wel eens de boel met oranje versieren, hier kunnen ze dat echt niet waarderen!
Ik vind vooral Noord-Hollanders bullebakken!
Mensen uit Gent en omgeving richting de kust versta ik niet.
Brabanders vind ik ook al een tikje schijnheilig en stoppen graag dingen in de doofpot, verder naar onderen is dat nog erger. Ik heb altijd zoiets: Mens zeg wat je tegen me hebt! Maar dat lef ontbreekt bij de Belgen.
Zo kan je voor jezelf alles in hokjes stoppen.
Is niet goed, maar iedereen heeft een (voor)oordeel.
Dus ik begrijp de Belgen die iets tegen Nederlanders hebben heel goed.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:28

Zoezi schreef:
Mah Belgen hebben nog altijd niet door dat je 80 mag op N-wegen!! (ze rijden elke keer 70 slakkengang) Daar irriteer ik me elke ochtend over :P :P :P
Ik ben wel een snelheidsduivel.
Dus die redenering kan ik niet beamen :n
Komt misschien omdat ik een motorrijbewijs heb. Dan ben je van het gassen :P
Wat me wel opvalt is dat ik geen verschil in dialect hoor tussen Maaseik en de andere kant van de sloot (=Nederlands Limburg)
Maar je hebt gelijk. In Lommel is het zo gewoon dat er Nederlanders wonen. Hier is dat een nieuw verschijnsel.
Tja onkruid gaat steeds verder groeien }>
Maar ik rij niet met een Nederlandse vlag rond als het Nederlands elftal wint.
In Lommel wilde ik nog wel eens de boel met oranje versieren, hier kunnen ze dat echt niet waarderen!
Ik vind vooral Noord-Hollanders bullebakken!
Mensen uit Gent en omgeving richting de kust versta ik niet.
Brabanders vind ik ook al een tikje schijnheilig en stoppen graag dingen in de doofpot, verder naar onderen is dat nog erger. Ik heb altijd zoiets: Mens zeg wat je tegen me hebt! Maar dat lef ontbreekt bij de Belgen.
Zo kan je voor jezelf alles in hokjes stoppen.
Is niet goed, maar iedereen heeft een (voor)oordeel.
Dus ik begrijp de Belgen die iets tegen Nederlanders hebben heel goed.

Inderdaad, het lef ontbreekt en dan doen ze het maar achter de rug.
Dat vind ik arrogant! Vind je inderdaad hier terug in de omgeving van Antwerpen.
Noord-Brabant ook een beetje, maar dat ligt weer aan de streek waar je komt.
Dit alles heeft gewoon te maken met de geschiedenis. Toen het nog allemaal 'koninkrijk der Nederlanden' heette, kreeg het stuk wat nu België heet, invloeden van Frankrijk. Daar zaten de katholieken. Zij moesten 'goed luisteren' en op alles ja kikken. De Nederlanders rond Amsterdam en omstreken kwamen in opstand en werden de 'gereformeerden'. Zo is de splitsting van België ontstaan. Noord-Brabant ligt er een beetje tussenin, maar neigt nog een deel naar de Belgische mentaliteit. Het geloof heeft er voor een deel voor gezorgd dat Belgen anders denken dan Nederlanders. Er valt gewoon niets aan te veranderen of te ontkennen. Het is gewoon zo.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:33

M_VE schreef:
Dat vind ik arrogant! Vind je inderdaad hier terug in de omgeving van Antwerpen.
Dit alles heeft gewoon te maken met de geschiedenis. Toen het nog allemaal 'koninkrijk der Nederlanden' heette, kreeg het stuk wat nu België heet, invloeden van Frankrijk. Daar zaten de katholieken. Zij moesten 'goed luisteren' en op alles ja kikken. De Nederlanders rond Amsterdam en omstreken kwamen in opstand en werden de 'gereformeerden'. Zo is de splitsting van België ontstaan. Noord-Brabant ligt er een beetje tussenin, maar neigt nog een deel naar de Belgische mentaliteit. Het geloof heeft er voor een deel voor gezorgd dat Belgen anders denken dan Nederlanders. Er valt gewoon niets aan te veranderen of te ontkennen. Het is gewoon zo.

Grappig zeg. Dit wat je zegt kan ik goed inkomen.
Ik heb me ook kwa geloof aangepast aan de Brabanders/Belgen hóór. Ik voed mijn dochter Katholiek op, heb ze laten dopen en ze gaat naar een Katholieke school. Ik draag zelf geen geloof, althans, ik ben niet gedoopt en niet voor de kerk getrouwd.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:37

Zoezi schreef:
M_VE schreef:

Grappig zeg. Dit wat je zegt kan ik goed inkomen.
Ik heb me ook kwa geloof aangepast aan de Brabanders/Belgen hóór. Ik voed mijn dochter Katholiek op, heb ze laten dopen en ze gaat naar een Katholieke school. Ik draag zelf geen geloof, althans, ik ben niet gedoopt en niet voor de kerk getrouwd.

Inderdaad, jij hebt je aangepast. Nederlanders passen zich redelijk makkelijk aan in sommige situaties. Belgen niet zo. Frankrijk heeft dat nog harder. Zij WILLEN alleen maar Frans spreken,...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:48

Citaat:
En hihi, idd antwerpenaren zijn dikkenekken (nog een vooroordeel dat toch een beetje waar is )

Ahum >;) .

Ik weet ook niet direct wat het is, maar het is idd zo dat er weldegelijk cultuurverschillen zijn tussen Nederlanders en Belgen.
Een Nederlander kan het misschien vervelend vinden dat een Belg altijd zo indirect is en nooit zegt waar het op staat, maar voor een Belg kan het ook echt vervelend overkomen wanneer een Nederlander ongezouten en luid z'n mening verkondigd (en Nederlander in kwestie denkt dan dat hij nog voorzichtig is).

Ik ken Eksel niet, is dat een dorp? Als het een dorp is, dan ligt het niet persé aan het feit dat je Nederlander bent, maar aan het feit dat het een dorp is. Typische dorpsmentaliteit is nogal ons kent ons en gesloten.

Ik woon in Antwerpen en ongeveer half Nederland woont hier (grapje). In onze buurt wonen ook een paar Nederlanders die ik dan soms wel eens tegenkom als ik met de hond aan het wandelen ben. De ene zegt altijd vriendelijk goeiedag, bij de andere kan er met moeite een knikje vanaf, sja verwacht dan niet dat ik bij die 2de heel enthousiast zal zijn.
Het 2de gezin woont 2 huizen verder en ze woonden er nog niet zolang toen we ineens een briefje van hun in onze brievenbus hadden. Of we onze grote rosse kater bij zouden willen houden, want die viel hun katten aan en dat vonden ze vervelend. Wij vriendelijk gaan melden dat we helemaal geen grote rosse kater hadden :Y) . Mijn moeder moest gelijk al niet veel meer hebben van die mensen, nu is mijn moeder bij momenten nogal categoriek, maar eerlijk is eerlijk met zo'n briefjes maak je ook geen vrienden.
Een andere keer werd de vrouw lichtjes panisch omdat onze hond op hun hond stond te blaffen. Ja onze hond liep even los op straat (was even de auto aan het uitladen en hond was op straat gekomen), ze loopt niet weg en zal misschien een keer blaffen maar zal zeker niets doen naar andere honden of mensen (anders zou ik er wel beter op letten dat ze niet op straat zou komen) en áls ze dan al eens blaft roep ik haar wel onmiddelijk terug. Staat die vrouw daar een beetje tegen haar man te roepen dat ze haar hondje moet beschermen, beiden zeggen geen woord tegen mij terwijl ik wel gewoon mijn hond terugroep.
Het andere gezin zegt wel altijd vriendelijk goeiedag en doet niet panisch als mijn hond naar hun hond gaat. Heb ook een tijdje in een broodjeszaak achter de hoek hier gewerkt en kwam dan ook veel van onze Nederlandse buren tegen, kon met hen altijd even gezellig een babbeltje doen als met de Belgische buren.

Een groot deel van mijn medestudenten zijn Nederlanders en ik heb er geen problemen mee, kom met sommigen heel goed overeen. Ja af en toe vliegen er wel eens belgen- of hollandermoppen rond, maar niemand die er zwaar aan tilt.

Vervelendste vind ik persoonlijk sommige Nederlanders die naar Antwerpen komen om uit te gaan, sorry, maar die hebben echt geen manieren (en dan heb ik het over de types die tegen de kathedraal staan te pissen en het nog grappig vinden ook).

Het is wel vervelend dat je dochter niet uitgenodigd wordt en dat je er zelf ook niet echt tussen kan komen, maar misschien helpt het idd als jij een keertje de klas uitnodigt voor een feestje. Of een keer met gezin opdagen op een of ander dorpsfeest (weet niet of je dat al doet).

*edit* Waarom zou je je kinderen katholiek moeten opvoeden om 'erbij te horen'? Wij zijn thuis zo ongeveer de grootste ketters die je kan tegenkomen en dat is dan maar te nemen of te laten.
Er zijn Nederlanders die zich heel flexibel aanpassen (net zoals er Belgen/Fransen etc zijn die dat doen) maar de Fransen die ik ken zijn niet echt van mening dat Nederlanders in het algemeen zich makkelijk aanpassen. En ja Fransen zijn een slag apart, maar ik vind het dan toch wel bizar als iemand het raar vind dat ze Frans praten :+ .

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

belgen zijn wel wat (veel) terug houdender dan nederlanders :+ ,
maar ik heb zelf langs de kant van mijn moeder enkel nederlandse famillie
(ben dan ook half nederlander half italiaan :D ) en heb nog nooit zoiets meegemaakt hoor,
van je dochtertje is wel heel erg,
maar ja wat doe je eraan
persoonlijk (dacht) ik dat nederlanders niet gediscrimineerd werden,
enkel kan ik me der ook wel eens serieus aan van die supper luidruchtige mensen ergeren,
maar daarom zijn dat nog niet persé nederlanders hé ;)
ik denk dat de mensen in het algemeen gewoon wat meer verdraagzaam moetten worden
en wat meer aan andere mensen zouden moetten denken :o ,
maar dat is natuurijk mijn gedacht

KiWiKo

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:01

wat een raar topic weer.........

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:05

Thioro schreef:
Citaat:
En hihi, idd antwerpenaren zijn dikkenekken (nog een vooroordeel dat toch een beetje waar is )

Ahum >;) .

Ik weet ook niet direct wat het is, maar het is idd zo dat er weldegelijk cultuurverschillen zijn tussen Nederlanders en Belgen.
Een Nederlander kan het misschien vervelend vinden dat een Belg altijd zo indirect is en nooit zegt waar het op staat, maar voor een Belg kan het ook echt vervelend overkomen wanneer een Nederlander ongezouten en luid z'n mening verkondigd (en Nederlander in kwestie denkt dan dat hij nog voorzichtig is).

Ik ken Eksel niet, is dat een dorp? Als het een dorp is, dan ligt het niet persé aan het feit dat je Nederlander bent, maar aan het feit dat het een dorp is. Typische dorpsmentaliteit is nogal ons kent ons en gesloten.

Ik woon in Antwerpen en ongeveer half Nederland woont hier (grapje). In onze buurt wonen ook een paar Nederlanders die ik dan soms wel eens tegenkom als ik met de hond aan het wandelen ben. De ene zegt altijd vriendelijk goeiedag, bij de andere kan er met moeite een knikje vanaf, sja verwacht dan niet dat ik bij die 2de heel enthousiast zal zijn.
Het 2de gezin woont 2 huizen verder en ze woonden er nog niet zolang toen we ineens een briefje van hun in onze brievenbus hadden. Of we onze grote rosse kater bij zouden willen houden, want die viel hun katten aan en dat vonden ze vervelend. Wij vriendelijk gaan melden dat we helemaal geen grote rosse kater hadden :Y) . Mijn moeder moest gelijk al niet veel meer hebben van die mensen, nu is mijn moeder bij momenten nogal categoriek, maar eerlijk is eerlijk met zo'n briefjes maak je ook geen vrienden.
Een andere keer werd de vrouw lichtjes panisch omdat onze hond op hun hond stond te blaffen. Ja onze hond liep even los op straat (was even de auto aan het uitladen en hond was op straat gekomen), ze loopt niet weg en zal misschien een keer blaffen maar zal zeker niets doen naar andere honden of mensen (anders zou ik er wel beter op letten dat ze niet op straat zou komen) en áls ze dan al eens blaft roep ik haar wel onmiddelijk terug. Staat die vrouw daar een beetje tegen haar man te roepen dat ze haar hondje moet beschermen, beiden zeggen geen woord tegen mij terwijl ik wel gewoon mijn hond terugroep.
Het andere gezin zegt wel altijd vriendelijk goeiedag en doet niet panisch als mijn hond naar hun hond gaat. Heb ook een tijdje in een broodjeszaak achter de hoek hier gewerkt en kwam dan ook veel van onze Nederlandse buren tegen, kon met hen altijd even gezellig een babbeltje doen als met de Belgische buren.

Een groot deel van mijn medestudenten zijn Nederlanders en ik heb er geen problemen mee, kom met sommigen heel goed overeen. Ja af en toe vliegen er wel eens belgen- of hollandermoppen rond, maar niemand die er zwaar aan tilt.

Vervelendste vind ik persoonlijk sommige Nederlanders die naar Antwerpen komen om uit te gaan, sorry, maar die hebben echt geen manieren (en dan heb ik het over de types die tegen de kathedraal staan te pissen en het nog grappig vinden ook).

Het is wel vervelend dat je dochter niet uitgenodigd wordt en dat je er zelf ook niet echt tussen kan komen, maar misschien helpt het idd als jij een keertje de klas uitnodigt voor een feestje. Of een keer met gezin opdagen op een of ander dorpsfeest (weet niet of je dat al doet).

*edit* Waarom zou je je kinderen katholiek moeten opvoeden om 'erbij te horen'? Wij zijn thuis zo ongeveer de grootste ketters die je kan tegenkomen en dat is dan maar te nemen of te laten.
Er zijn Nederlanders die zich heel flexibel aanpassen (net zoals er Belgen/Fransen etc zijn die dat doen) maar de Fransen die ik ken zijn niet echt van mening dat Nederlanders in het algemeen zich makkelijk aanpassen. En ja Fransen zijn een slag apart, maar ik vind het dan toch wel bizar als iemand het raar vind dat ze Frans praten :+ .

Ze moeten zich aanpassen aan de mentaliteit, een ander geloof leren is niet bepaald noodzakelijk. (Bedoelde ze dat niet?) Nederlanders zijn bereid om zich aan te passen als ze het besef hebben tenminste. De Nederlanders op de campings bijvoorbeeld vinden niet dat ze overlast veroorzaken.
Ik vind het niet bizar dat Fransen Frans spreken, maar dat ze weigeren om in een ander land, waar ze de taal een heel klein beetje van kennen, die taal te spreken.

Er zijn altijd wel uitzonderlijke Nederlanders en uitzonderlijke Belgen, maar over het algemeen zijn Belgen afstandelijker, arroganter en bescheidener.
Zo ook hebben Belgen positieve punten: diepere gesprekken (bij nederlanders zit je zo weer bij de voetbal), bourgondisch eten, leuke humor,...

Een belg voelt zich ook meteen (sterk) aangevallen als er negatief wordt gepraat over 'het belg zijnde'. (Niet via moppen want iedereen weet dat dat humor is).
Laatst bijgewerkt door M_VE op 24-06-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:06

Was maar een grapje hoor Thioro :D
Eksel is een dorp maar dat wil eigenlijk niks zeggen aangezien het in Noord-Limburg ligt en het daar meestal dorpjes zijn buiten een paar steden (Lommel bv en Hamont ook maar dat is alles behalve een stad imo). Als je in Hamont-Achel (en Achel is een echt boerendorp bij wijze van spreken) is daar een heel hoge tolerantie voor Nederlanders, zeker omdat de helft van de inwoners Nederlander zijn. Kom je in Overpelt of Eksel aanzetten kijken ze je echt aan van 'wat mot je'. Ik als Belg merk ook wel dat mensen uit Eksel minder joviaal zijn en meer 'mijn dorp mijn dorp' zijn dan mensen uit bv Overpelt of Hamont.
Maar dat is mijn mening :D
TS: als jij een verjaardagsfeestje geeft, komen ze dan wel naar jouw feestje?

PS: het papegaaienpark is echt leuk :D daar ging ik altijd met mijn opa (Nederlander) naartoe

En nog even over het katholiek hier. Ondanks dat er weinig mensen nog gelovig zijn dringt het echt door tot diep in de maatschappij. Bijvoorbeeld als je aan de Vrije Universiteit een diploma haalt en daarna een cursus volgt om les te geven op het middelbaar dan zijn er vrij weinig katholieke scholen die je aannemen. Hetzelfde met basisonderwijs. Om in een katholieke basisschool les te kunnen geven moet je op een hogeschool zitten die als je afstudeert een document meegeven dat je uberhaupt godsdienst mag geven. Ook met het dopen. Ik ken niemand die niet gedoopt is en die geen eerste/plechtige communie gedaan hebben. De mensen die ik ken die niet gedoopt zijn, dat zijn Nederlanders :) Het is hier nog niet doorgedrongen om ook je kind niet te dopen.
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 24-06-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:07

Ik lees dit topic even, en ik als hoge noorderling kom even binnenvallen.
Want ooit heb ik geleerd met Geschiedenis dat België is ontstaan, als een soort buffer tussen Nederland en Frankrijk.
Zou België niet bestaan, zouden N en F in no time weer met elkaar op de vuist gaan.
Misschien is dit, wat je merkt in je dorp/omgeving?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:10

Janine1990 schreef:
Want ooit heb ik geleerd met Geschiedenis dat België is ontstaan, als een soort buffer tussen Nederland en Frankrijk.
Zou België niet bestaan, zouden N en F in no time weer met elkaar op de vuist gaan.

Frankrijk en Nederland, dat klikt niet. Het stuk wat nu België heet wou onafhankelijk worden vanwege het geloof en andere zaken.
Frankrijk moedigde dit aan. (Eindelijk wat 'verder weg' van Nederland)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:13

M_VE schreef:
Janine1990 schreef:

Frankrijk en Nederland, dat klikt niet. Het stuk wat nu België heet wou onafhankelijk worden vanwege het geloof en andere zaken.
Frankrijk moedigde dit aan. (Eindelijk wat 'verder weg' van Nederland)

Jaa, dat was het!
Dat heb ik geleerd... :P
Maar als ik me niet vergis staat Frankrijk ook vol katholieke kerken?
Van het zuiden weet ik het in ieder geval zeker.