Analist Pathologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

Analist Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:02

ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :)

in eerste instantie wou ik Patholoog anatoom worden, dit was echter te hoog gegrepen dus koos ik voor het alternatief om dan de opleiding Analist pathologie te gaan volgen.
ik ben op gesprek geweest op het Radius college van ROC brabant in Breda, waar we niet hele duidelijke uitleg kregen over de opleiding. we hebben gevraagd of de 1e 2 jaar op elke laboratorium school hetzelfde is, en dat inderdaad hetzelfde.

omdat Breda best een eindje weg ligt van ons(zeker een uur met de trein) kozen we om(ook i.v.m. met kosten) de 1e 2 jaar van de lab opleiding op het ROC te vlissingen te volgen.
hier ben ik ook op een info avond geweest, en heb met een man gepraat die zelf eerst ook Patholoog anatoom wou worden.
hij heeft ook in een pathologisch lab een dag meegelopen, maar vertelde mij dat je eigenlijk alleen maar een preperaatje moet maken en kleurstof toevoegen(dus niet onderzoeken) en daarna geef je het terug aan de patholoog en die onderzoekt het.

ik had eigenlijk de indruk gekregen, zoals ik ook op internet las, dat de Analist pathologie het stukje weefsel/cellen onderzocht die de patholoog gaf....

wie doet de opleiding Analist pathologie of wie is er analist patholoog en kan het mij alleen eventjes haarfijn uitleggen?

want als het in feite alleen maar kleurstof toevoegen is.. dan haak ik toch af denk ik, en ga ik de klinische kant op o.i.d..
Laatst bijgewerkt door Winged op 23-06-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel gehaald

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:08

waarom wil je niet gewoon een algemene lab opleiding doen? alleen beperken tot pathologie is misschien niet zo handig aangezien er dan maar net werk voor je moet zijn.... dit gaat om een MBO opleiding he?
Ik doe nu HBO lab onderwijs en ga volgend jaar een stage doen op de neuropathologie afdeling van het VU.... maar daarnaast kan ik eigenlijk in elk ander medisch lab terecht met mijn diploma.
pathologie is eigenlijk het onderzoek naar weefsel en waarom of waardoor mensen ziek zijn geworden (pathologie is dus een soort ziekteleer) je kan dus denken aan tumor onderzoek of dus onderzoek naar andere ziekten (alzheimer, MS, CF etc)

en alleen maar kleurstoffen toevoegen? dan denk ik niet dat je precies begrijpt hoe je anders dingen in weefsel aan moet tonen zoiezo als je een MBO opleiding doet mag je niet zo veel niet zelf onderzoek doen en niet zelf een onderzoek opzetten dus dat is misschien niet waar je naar zoekt. als je het mij zou vragen zou ik me absoluut niet beperken tot pathologie alleen.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:27

nou mijn idee was eigenlijk een lab opleiding(pathologie) + daarna leren voor obductie assistene :)

maar die man zei dat die Analist pathologen daar alleen kleurstof moesten toevoegen en het weer terug geven aan de patholoog en die onderzocht het dan.. niet de Analist pathologen.

Nickeltje

Re: Analist Pathalogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:30

Het is inderdaad uiteindelijk de Patholoog die een stukje weefsel onderzoekt en daar een diagnose op bepaalt. Dat doet de analist niet.

Maar de analist doet wel weer iets meer dan alleen maar kleurstof ergens bij gooien hoor... Dat is wel een enorme onderschatting van wat die mensen doen. Zonder hen heeft de patholoog geen werk.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:32

wat doen de analisten dan wel zoal?

want ik heb van die analist pathologie een beetje een verkeerd beeld gekregen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:38

Ok, je werkt in het lab waar weefsels verwerkt worden.
Weefsels die van een patient af komen (op de operatie kamer of door een biopt bijvoorbeeld, moeten namelijk verwerkt worden tot een dun plakje op een glaasje, zodat het door de patholoog beoordeeld kan worden), worden op dit lab aangeleverd. De analist neemt dit in ontvangst en moet bepalen of het meteen op fomraldehyde gezet moet worden, of dat het eerst op een andere manier verwerkt moet worden, meestal zijn hier protocollen voor en anders overleg je even met de patholoog.

Als dat weefsel voldoende geprepareerd is, zodat het niet gaat ontbinden, bekijkt de patholoog het van de buitenkant als dat nodig is (meestal bij de grotere stukken weefsel) en bepaalt van welke stukken hiervan hij glaasjes wil hebben.

Deze stukken worden door de analist en de patholoog samen uitgesneden en de analist gaat hier mee aan de gang. Het weefsel moet ingebed worden in paraffine om het in plakjes te kunnen snijden of het moet bevroren worden voor vriescoupes.
De analist snijdt het in plakjes en moet beoordelen of de plakjes goed genoeg zijn voor de patholoog om ze te kunnen beoordelen, anders snij je nieuwe.

Dan moeten er inderdaad kleurstoffen bij, afhankelijk van het type cellen dat je wil kleuren, dit bepaalt de patholoog of het gaat volgens protocol.
Na het kleuren moeten de coupes afgedelt worden met een tweede glaasje zodat de weefsels niet beschadigen onder de microscoop. En nu breng je het naar de patholoog.

Alles tussen het binnenkomen van een stuk weefsel tot dat het bij de patholoog ligt, doet de analist dus.
En dat is op vloeistof zetten, snijden, inbedden in paraffine of bevriezen, snijden, kleuren en beoordelen of ze goed genoeg zijn om een diagnose op te kunnen stellen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:41

En veel analisten hebben als extra taak dat ze ook obductie assistent zijn, daar is een extra cursus voor en als er een obductie is, dan assisteren ze daarbij (doet de assistent het meeste snijwerk en zorgt dat patient er daarna weer netjes uit ziet voor de familie) en als er even geen obductie is, helpen ze op het lab.

Als je in een analisten team werkt, is er altijd iemand die dienst om overledenen na te kijken of er infusen in zitten en dergelijke die er uit moeten om mensen toonbaar te maken voor de familie.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:46

als je een hbo opleiding hebt gedaan voor analist mag je de weefsels ook bekijken hoor.... het is niet alleen de patholoog die de diagnose stelt....

Nickeltje

Re: Analist Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:33

Dat is een nuttige toevoeging Mjay, dat ben ik niet tegen gekomen op de pathologie afdeling waar ik werk, dus vandaar dat het niet in mijn bericht voorkwam. Op de afdeling waar ik werk gebeurt het wel alleen maar door de pathologen, maar dat is misschien wel omdat het een opleidingsafdeling is en mogen HBO-opgeleiden in perifere ziekenhuizen een deel van het werk overnemen?

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:17

ja dat bedoelde ik! ik hoor van veel dat ze alleen die plakjes mogen snijden e.d., maar niet zelf mogen onderzoeken.. dat doet de patholoog idd..
en dat houd me eigenlijk een beetje tegen om pathologie te gaan doen, want ik wil graag zelf onderzoeken, en niet alleen die plakjes e.d snijden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:19

Want? Wat is je doel?
Wil je menselijke weefsel onderzoeken, of ben je geinetesseerd in onderzoeken in het algemeen?
Of zoek je eigenlijk meer iets zoals obductie assistent?
Probeer eens uit te leggen wat precies je idee is met pathologie? Dan kunnen er hier misschien meer mensen mee denken met wat een leuke optie zou zijn voor je als vervolgopleiding.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:08

menselijk weefsel wil ik graag onderzoeken. het uitpluizen wat er in dat stukje van die tumor(o.i.d.) zit.
en na die analist pathologie opleiding wou ik verder leren tot obductie assistente.

pathologie sprak me gewoon heel erg aan vanwege de weefsels en cellen. want urine/ontlasting onderzoeken zie ik niet zo zitten. meer de weefsels enzo!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:39

Aha, op die manier. Tja, dan zit je inderdaad wel in de goede hoek te zoeken ja.
Probeer eens met iemand een dag mee te lopen op een pathologie lab, dan kan je met eigen ogen zien wat ze precies doen en hoe een dag in elkaar zit...

Ik heb trouwens geen idee of obductie assistent iets is dat je pas kan doen na een opeleiding tot patho analist of dat het iets is dat op zichzelf staat en je dus ook eerst zou kunnen doen als dat je meer aanspreekt...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:38

ik ben aangenomen voor een stage op de VU in amsterdam ik ga daar onderzoek doen naar alzheimer..... ik zal gerust zelf mn coupes moeten snijden en zelf moeten kleuren maar op die manier dus ook onderzoeken wat de beste methode is omdat ik dus ook de resultaten daarvan ga onderzoeken en bekijken tuurlijk het hoofd van de afdeling is een patholoog maar die staat echt niet constant achter me hoor.....