Hospiteren (en het leed eromheen...)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Hospiteren (en het leed eromheen...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:26

Van avond ga ik voor de 4e keer naar Leiden op-en-neer om te hospiteren. En ik heb erg geen zin meer in ^)

De eerste keer hospiteren was echt vreselijk, alleen maar rare vragen als: 'na hoeveel bier zou je het met huisgenoot X doen?'
Aantal mede hospiteerders: 8
De tweede keer bleek het een verenigingshuis te zijn ('ja sorry vergeten te zeggen'), de groep was erg leuk, maar het huis was smerig..
Aantal mede hospiteerders: 15
De derde keer was voor een kamer in huis in en hofje. Met 5 meiden, mar helaas ben ik het nét niet geworden.
Aantal mede hospiteerders: 11

Ik ben nu al € 25,- op kamernet.nl kwijt aan reacties plaatsen, € 80,- aan reiskosten, uren aan tijd kwijt, een illusie armer; en nog geen kamer rijker.

Wie is er nog meer (druk) bezig met het zoeken naar een kamer? Wat zijn jullie ervaringen? :)

Oliver

Re: Hospiteren (en het leed eromheen...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:16

Ja, ik ben ook op zoek naar een kamer, maar dan in Utrecht. Heb nu 4 kamers bekeken, van 2 wilde ik achteraf de kamer ook niet. Omdat de huisgenoten me niet echt leuk leken. 1 was idd ook een verenigingshuis en ander met 3 suffe werkende jongens.
Ik ben bij 1 kamer recht onder de domtoren wezen hospiteren en daarvan hoor ik morgen of ik de kamer heb. Ik hoop het wel, want dat was gewoon perfect daar! Maar ik ga er niet teveel van uit.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:21

Ik :)
Zit al op kamers maar wil verhuizen. Het liefst via via zeg maar, maar ik reageer ook op kamers van Kamernet etc.

Toen ik afgelopen jaar voor het eerst ging zoeken stuurde ik 5 reacties en werd op 3 uitgenodigd.
- Een afdeling in een flat met 8 man, waren met 4 hospiteerders en er kwamen 2 kamers vrij, niet geworden. Nu zijn het m'n onderburen en ondanks dat ik ze toen wel zag zitten ben ik blij dat ik er nu niet woon.
- Zo'n zelfde kamer op een andere afdeling, waren met een stuk of 11 hospiteerders (ze hadden geprobeerd het in 2 ronden te doen maar dat liep in de soep), ontzettend rommelig en heb echt geen kans gezien iets over mezelf te zeggen. Nu heb ik wel goed contact met 2 meiden daar, maar zou er toch niet willen wonen.
- Een oud huis waar 7 mensen woonden, waren met ik geloof 5 hospiteerders, waren vnl. ouderejaars en ze zochten eigenlijk ook iemand die wat ouder was. Niet geworden, maar niet erg want het huis was super donker..
Verder was het hospiteren zelf op die tweede keer na niet heel vervelend ofzo, heb eigenlijk geen vreemde vragen gehad. Uiteindelijk een kamer gekregen via de woningstichting.

Dit jaar heb ik door het jaar heen zo'n 10x gereageerd, maar krijg ik niet eens één reactie terug :=

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:43

Grappig mijn beste vriendin had ook een kamer over in Leiden en die had gister hospiteeravond. Maar het schijnt inderdaad een drama te zijn! Je hoort echt de meest gekke verhalen :\

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:48

klopt haha en ik zou ook nooit op kamers gaan in Leiden en gewoon kijken voor een appartementje ofzo :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:56

Ik heb wel een tip/goede site voor bokkers die in Utrecht wat zoeken:

http://www.sshu.nl/ Zoals het op de site lijkt hebben ze een leuk aanbod en ik heb zelf érg goede ervaringen om via hen te huren! Succes

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:28

Silvaantje schreef:
klopt haha en ik zou ook nooit op kamers gaan in Leiden en gewoon kijken voor een appartementje ofzo :)

Wil je wat huren in Leiden dan moet je al járen ingeschreven staan bij de woningstichting. En studenten zijn uitgesloten van inschrijven voor een huurhuis.
En heb je voor de grap de koopprijzen van een appartement opgezocht in Leiden? :=

@ Princesje: waar was je vriendin hospiteren? Ik ben op de Vestwal geweest!
Helaas niet geworden, we waren met 20 voor 1 kamer...

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:50

Hospiteren is idd even lastig en tijd- en geldrovend, maar uiteindelijk zul je iets leuks vinden!
Ik zou wel gericht reageren op kamers en bij huizen waar je ook echt zou willen wonen en waarvan je denkt dat je ook bij de huisgenoten past. Het is gewoon echt heel erg belangrijk dat je er goed bij past en daar selecteren ze ook op. Dus als jij naar een huis gaat waar ze veel samen doen en jij wil dat eigenlijk liever niet bijvoorbeeld, zul je er ook niet worden gekozen.

Rare vragen stellen ze alleen maar om te kijken hoe je op zoiets reageert, heus niet met de strekking dat het voor gaat komen. (Al moet ik zeggen dat ik die over het bier en huisgenoot X ook wel apart vind.. :D).

Ik begrijp uit je verhaal bij het verenigingshuis dat je niet ergens lid bent of wilt worden? Want op die manier is kamers zoeken vaak wel makkelijker. Helemaal in studentensteden waar het verenigingsleven gewoon heel erg groot is, helemaal in Leiden. ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:22

Wat een aparte manier om aan een studentenkamer te geraken. Is dat hospiteren iets verplicht of een traditie ofzo?

Hier gebeurt dat dus totaal niet. Als je op zoek gaat naar een kamer, dan ga je gewoon op zoek en alles wordt geregeld met de kotbaas (huisbaas, een studentenkamer heet in Belgïe een kot).
Mijn huidige kot wordt pas sinds dit jaar verhuurd als kot en ik heb gewoon contract getekend met kotbaas zonder de andere studenten gezien te hebben, in september leerden we elkaar dan kennen.
Volgend jaar komen er 2 kamers bij, ondertussen zijn die ook al verhuurd. 1 van de nieuwe huurders heb ik nog niet gezien en zal ik dus ook pas in september leren kennen, de andere heb ik al wel gezien omdat ik toevallig thuis was toen de kotbaas haar rondleiding gaf en zij leek mij wel sympathiek.
Nu is het uiteraard wel zo dat je met meerderen samenleeft en dan best personen 'kiest' die samen door 1 deur kunnen. Er waren ook kandidaathuurders waar mijn kotgenoten niet zo'n fijn gevoel bij hadden (ik heb die kandidaten nooit gezien, ben beetje weinig thuis :P ) waarop de kotbaas dan niet aan die kandidaten verhuurde, maar er werd hier nooit iets georganiseerd zoals een hospiteeravond.
Kotbaas regelt het verhuren en tenzij wij een grondige bedenking hebben, wachten we wel gewoon af wat er uit de bus komt.

Iig, veel succes nog met het vinden van een kamer.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:06

Hmm de meiden die ik ken ervaarden het hospiteren in Leiden niet zo. Ze hadden vrij snel een kamer of keuze uit meerdere... Bij mij op de faculteit hangt het vol met briefjes met kamers aangeboden..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:11

Ik heb geloof ik superveel mazzel gehad als ik dit zo lees. Was op zoek naar een kamer in Groningen, ben op 1 avond bij 2 huizen gaan hospiteren, de eerste vond ik eigenlijk al superleuk. Toen ik later op de av bij de 2e was, werd ik gebeld of ik de 1e kamer wou, was dus mooi snel gegaan; 1x hospiteren en gelijk een kamer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:15

Ik ken genoeg mensen waar de ouders een huis / appartement hebben gekocht. Na de studie is dit dan weer verkocht... Maar je moet wel ouders hebben die dit willen / kunnen.

Een andere optie is om misschien in de buurt van Leiden te zoeken. Ik heb in een studentenhuis gewoond (Nootdorp) waar we geen instemming hadden. Wij droegen iemand aan voor de kamer of anders ging de verhuurder (een winkelier) zelf op zoek via kamernet.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:15

Thioro, dit gebeurt in Nederland ook wel hoor, maar veel studentenhuizen regelen het ook zelf en kiezen dus ook zelf iemand uit die goed bij ze past.
(Ik heb altijd in een heel hecht meisjeshuis gewoond en wij kozen ook echt altijd heel bewust een nieuw meisje uit, want ze moest wel bij ons passen en dezelfde insteek qua wonen (vooral met elkaar) hebben.)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:17

Succes! Voor mij is het reizen van thuis naar school nog wel te doen, want als ik de prijzen zie dan val ik van m'n stoel. Ik weiger echt zoveel te betalen voor zo'n klein hok. Ben ik blij dat ik thuis terecht kan en welkom ben :)
Hoop dat je snel wat vindt. Die vraag in dat eerste huis vind ik idd ook erg bizar.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:49

Polivy, voor mij was reizen ook wel te doen, maar ik wilde meer om andere redenen op kamers. :)
Een vriendinnetje van mij woonde trouwens minder dan een km van haar ouders af in een studentenhuis. :+ Dus het gaat meestal niet alleen om het 'in de buurt wonen van je studie' dat men op kamers gaat. ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:31

Ik zat aan het andere eind van het hospiteren. De kamer naast mij kwam vrij en moest daarvoor iemand anders zoeken.

Sochtends de kamer op kamernet gezet en savonds had ik al meer dan 40 reacties. Had maar 1,5 week of zo om iemand te vinden, dus heb de kamer maar weer van kamernet afgehaald en uitgezocht wie ik ging uitnodigen. Heb uiteindelijk met 2 mensen via de email contact gehad en hun ook alle twee uitgenodigd. Al die andere heb ik moeten afwijzen.

Heb net vanmiddag de definitieve beslissing gemaakt tussen die twee, maar mijn hemel wat vond ik dat lastig! Hoe mail je zo iemand nou dat diegene het niet geworden is, zonder dat het heel banketstaaf wordt. Want dat is het wel gewoon.

Vond het afwijzen echt heel naar om te doen, maar waarschijnlijk heb ik nu iig wel iemand gevonden met wie ik het goed kan vinden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:34

Dorée schreef:
Rare vragen stellen ze alleen maar om te kijken hoe je op zoiets reageert, heus niet met de strekking dat het voor gaat komen. (Al moet ik zeggen dat ik die over het bier en huisgenoot X ook wel apart vind.. :D).

Haha inderdaad, ik vind het eigenlijk wel een originele vraag :+ . Ik had waarschijnlijk gereageerd iets in de trand van "Dat ligt maar net aan A welke huisgenoot, B mijn stemming C de tijd van de maand, D het merk bier en E hoe lang het geleden is ;) ow jah, en hoeveel etiketten ik al van de bierflesjes afgepulkt heb ;)
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 24-06-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:35

Dorée schreef:
Polivy, voor mij was reizen ook wel te doen, maar ik wilde meer om andere redenen op kamers. :)
Een vriendinnetje van mij woonde trouwens minder dan een km van haar ouders af in een studentenhuis. :+ Dus het gaat meestal niet alleen om het 'in de buurt wonen van je studie' dat men op kamers gaat. ;)

Nee, weet ik. Maar in mijn geval is dat wel zo :) Bedoelde het niet algemeen maar meer dat voor mij gelukkig de noodzaak niet is.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:55

@Shiloh: Ik zou er ook heeuul hard om lachen, en iets stoms antwoorden. Lachen toch! Als je sommige advertenties leest op kamernet.. Laatst vond ik er een: Het is een pre als je niet heel knap bent. Práchtig toch? :D

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:56

Shiloh schreef:
Ik zat aan het andere eind van het hospiteren. De kamer naast mij kwam vrij en moest daarvoor iemand anders zoeken.

Sochtends de kamer op kamernet gezet en savonds had ik al meer dan 40 reacties. Had maar 1,5 week of zo om iemand te vinden, dus heb de kamer maar weer van kamernet afgehaald en uitgezocht wie ik ging uitnodigen. Heb uiteindelijk met 2 mensen via de email contact gehad en hun ook alle twee uitgenodigd. Al die andere heb ik moeten afwijzen.

Heb net vanmiddag de definitieve beslissing gemaakt tussen die twee, maar mijn hemel wat vond ik dat lastig! Hoe mail je zo iemand nou dat diegene het niet geworden is, zonder dat het heel banketstaaf wordt. Want dat is het wel gewoon.

Vond het afwijzen echt heel naar om te doen, maar waarschijnlijk heb ik nu iig wel iemand gevonden met wie ik het goed kan vinden.

Zoiets is ook altijd heel lastig en iemand bellen om te zeggen dat ze het niet is geworden is nooit leuk. Maar uiteindelijk is het voor alle partijen wel het beste als de beste match gekozen wordt. Geldt ook voor degenen die afgewezen worden. De match bij een ander huis is dan waarschijnlijk beter en dat is uiteindelijk voor hen ook fijner. Maar het blijft lastig.
Als het kon, waren wij wel altijd eerlijk als mensen vroegen waarom we ze niet gekozen hadden (al gebeurde dat gelukkig niet vaak, het is meestal toch meer een gevoel dat je hebt). Zo hebben we bijvoorbeeld een keer een meisje gehad op een hospiteerborrel die haar moeder had meegenomen. Is al een beetje apart, maar de moeder was ook nog eens 95% van de tijd aan het woord. Meisje had bijna niets gezegd. We hadden haar dus totaal niet leren kennen en je kiest toch voor een studente en niet haar moeder. :+ Toen we haar gingen bellen dat ze het niet was geworden heb ik haar ook als tip gegeven om de volgende keer beter alleen te gaan. Logisch als je moeder je wegbrengt oid (helemaal als je ver weg woont), maar vraag dan of ze in de auto wil blijven zitten oid. Vond ze toen wel heel erg fijn dat we dat gezegd hadden. :)