Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Waves schreef:Als je psychiater wordt móet je zelfs in therapie als onderdeel van je opleiding. Om te voorkomen dat je eigen issues mee gaan spelen als je patienten behandeld en zodat je weet wat de patient ervaart. Maar dat het verplicht is doen ze ook omdat iedereen wel dingen heeft, ben je helaas niet uniek in.
Of het bij psychologie ook verplicht is weet ik niet.

Zou je inderdaad adviseren om eens met een vertegenwoordiger van de studie te gaan praten, die kan je het beste informeren 
Die hebben ze op de een of andere manier van de opleiding weten te verwijderen 
Hermelijn schreef:Waves schreef:Als je psychiater wordt móet je zelfs in therapie als onderdeel van je opleiding. Om te voorkomen dat je eigen issues mee gaan spelen als je patienten behandeld en zodat je weet wat de patient ervaart. Maar dat het verplicht is doen ze ook omdat iedereen wel dingen heeft, ben je helaas niet uniek in.
Of het bij psychologie ook verplicht is weet ik niet.
Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Voorzover ik weet is dit zowel op de psychiatrische opleiding, als op de psychologische niet zo. Wel heb je altijd vakken waarbij je aan jezelf moet werken en jezelf kunt tegenkomen, maar geen verplichte therapiesessies.
ELpatcho schreef:Ik doe opleiding SPH, veel mede studenten gaan psychologie doen. Laats had ik het vak psychologie en toen hadden we het erover dat veel studenten die zo'n opleiding doen vaak zelf problemen/trauma's enz hebben. De leraar merkte dit elk schooljaar weer. Zij vond het prima gaan.
Ik spreek uit ervaring, dat je jezelf soms keihard tegen gaat komen! en hoe je dit oplost en verwerkt geeft ook de doorslag hoe je het met je opleiding afbrengt. Als jij ervoor dichtklapt en ervoor weg blijft lopen, dan zal je dat later in je werkveld met dezelfde problematiek zeker ook doen, en hier dus niet goed kunnen hulpverlenen. Maar weet jij het te verwerken, een plaats te geven en ermee om te gaan, dan kan je waarschijnlijk de kinderen beter helpen dan iemand die het niet mee gemaakt hebt.
Maar het is maar net hoe JIJ als persoon in het leven staat. Een aantal van mijn klasgenoten zijn gestopt met deze opleiding, omdat ze het te confronterend vonden. Je staat heel dicht bij jezelf en alles wat je doet moet je over jezelf reflecteren. En dat kan soms best lastig zijn. Maar waar een wil is, is een weg