Zoals jullie misschien ook nog wel weten, in het 3e jaar (Havo en VWO) hebben we allemaal een profiel moeten kiezen.
Ik zit nu in het 3e jaar van het VWO en heb het profiel Natuur en Gezondheid moeten kiezen.
In dit profiel zitten biologie en scheikunde verplicht, je moet kiezen tussen wis A en B en je moet kiezen tussen natuurkunde en aardrijkskunde.
Ik heb wiskunde A gekozen aangezien mijn wiskunde gering is.
Ook in natuurkunde ben ik niet erg goed.
Ik heb dit jaar telkens tussen de 4.5 en de 5.4 gehaald, met één keer een dieptepunt van een 2.6, drie keer een hoogtepunt van een 5.6, 5.7 en op het laatste proefwerk een 7.8.
Dit is allemaal zonder bijles gebeurd.
Ik ben me al een beetje aan het oriënteren op dingen die ik leuk vind wat betreft studies.
Op zo'n jonge leeftijd al zo'n beslissende keuze maken vind ik moeilijk.
Ik ga nu een heleboel studies uitsluiten.
In mijn profiel heb ik in de keuze NA/AK, AK gekozen omdat Natuurkunde me niet ligt.
Aardrijkskunde vind ik een ontzettend saai vak, ook kun je er niets mee in de richting die ik wel wil openhouden.
Voor erg veel studies die mij leuk lijken heb je natuurkunde nodig.
Dit brengt mij aan het twijfelen.
Ik neem al een gigantisch risico met wiskunde, ook scheikunde kan erg moeilijk voor me gaan worden.
Na het VWO wil ik tout de suite doorstromen naar de universiteit, dus eigenlijk vakken er achter aan gaan halen gaat moeilijk worden.
Wat zouden jullie doen als jullie zouden kiezen?
Voor bijna alle studies die je leuk lijken heb je natuurkunde en wiskunde B nodig, voor sommige enkel natuurkunde.
Wiskunde B wordt het echt niet met mij, natuurkunde moet voor mij makkelijker zijn dan wiskunde, alhoewel ik natuurkunde ook erg moeilijk vind.
Het advies van de leraar was negatief, het is gewoon mijn vak niet.
Wij zijn de eerste generatie derde klassen op school die natuurkunde op een hoger niveau hebben gekregen omdat anders de stap naar de vierde te groot zou zijn geweest.
Ik weet niet wat ik moet doen.
Een extra keuzevak, is dat mogelijk?
Zodat ik dan altijd nog natuurkunde of aardrijkskunde kan laten vallen.
Wat zouden jullie me aanraden?
Eventueel kan ik nog ruilen halverwege het jaar van vak (met bloed, zweet en tranen) maar daar wil ik niet vanuit gaan, soms is dat niet meer mogelijk.
Mocht ik natuurkunde kiezen, dan lijkt het me overigens wel vanzelfsprekend om bijles te nemen.
Mijn gemiddelde momenteel is een 5.4.
Ik hoop dat jullie mijn situatie kunnen inbeelden.

Charlot

*uit ervaring van meerdere vriendinnen die Natuurkunde hebben gekozen*

) het allebei kiezen en dan kijken of het tegenvalt of misschien wel meevalt.. Wiskunde B is nog steeds heel zwaar voor mij, ik heb echt spijt dat ik geen Wiskunde A gekozen heb..