Help, aardrijkskunde of toch natuurkunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Help, aardrijkskunde of toch natuurkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:14

Hallo mensen!
Zoals jullie misschien ook nog wel weten, in het 3e jaar (Havo en VWO) hebben we allemaal een profiel moeten kiezen.
Ik zit nu in het 3e jaar van het VWO en heb het profiel Natuur en Gezondheid moeten kiezen.
In dit profiel zitten biologie en scheikunde verplicht, je moet kiezen tussen wis A en B en je moet kiezen tussen natuurkunde en aardrijkskunde.
Ik heb wiskunde A gekozen aangezien mijn wiskunde gering is.
Ook in natuurkunde ben ik niet erg goed.
Ik heb dit jaar telkens tussen de 4.5 en de 5.4 gehaald, met één keer een dieptepunt van een 2.6, drie keer een hoogtepunt van een 5.6, 5.7 en op het laatste proefwerk een 7.8.
Dit is allemaal zonder bijles gebeurd.
Ik ben me al een beetje aan het oriënteren op dingen die ik leuk vind wat betreft studies.
Op zo'n jonge leeftijd al zo'n beslissende keuze maken vind ik moeilijk.
Ik ga nu een heleboel studies uitsluiten.
In mijn profiel heb ik in de keuze NA/AK, AK gekozen omdat Natuurkunde me niet ligt.
Aardrijkskunde vind ik een ontzettend saai vak, ook kun je er niets mee in de richting die ik wel wil openhouden.
Voor erg veel studies die mij leuk lijken heb je natuurkunde nodig.
Dit brengt mij aan het twijfelen.
Ik neem al een gigantisch risico met wiskunde, ook scheikunde kan erg moeilijk voor me gaan worden.
Na het VWO wil ik tout de suite doorstromen naar de universiteit, dus eigenlijk vakken er achter aan gaan halen gaat moeilijk worden.
Wat zouden jullie doen als jullie zouden kiezen?
Voor bijna alle studies die je leuk lijken heb je natuurkunde en wiskunde B nodig, voor sommige enkel natuurkunde.
Wiskunde B wordt het echt niet met mij, natuurkunde moet voor mij makkelijker zijn dan wiskunde, alhoewel ik natuurkunde ook erg moeilijk vind.
Het advies van de leraar was negatief, het is gewoon mijn vak niet.
Wij zijn de eerste generatie derde klassen op school die natuurkunde op een hoger niveau hebben gekregen omdat anders de stap naar de vierde te groot zou zijn geweest.
Ik weet niet wat ik moet doen.
Een extra keuzevak, is dat mogelijk?
Zodat ik dan altijd nog natuurkunde of aardrijkskunde kan laten vallen.
Wat zouden jullie me aanraden?
Eventueel kan ik nog ruilen halverwege het jaar van vak (met bloed, zweet en tranen) maar daar wil ik niet vanuit gaan, soms is dat niet meer mogelijk.
Mocht ik natuurkunde kiezen, dan lijkt het me overigens wel vanzelfsprekend om bijles te nemen.
Mijn gemiddelde momenteel is een 5.4.
Ik hoop dat jullie mijn situatie kunnen inbeelden. :=
Charlot

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:17

Als ik jou was zou ik het gewoon allebei kiezen. Op onze school is het iig mogelijk dat je extra extra vakken kunt kiezen. Bovendien kun je altijd nog een van de twee laten vallen, zelfs als je door een van die vakken zakt op je examen.

Marrke

Re: Help, aardrijkskunde of toch natuurkunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:19

Misschien zou ik wel beide kiezen. Het is dan wel druk, maar dan zie je of je het kunt of niet en wanneer het niet gaat kun je één van beide altijd nog laten vallen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:19

Op sommige scholen kan je inderdaad een extra vak volgen (bij ons op school was het zelfs verplicht). Voordeel is dat je er dan 1 kan laten vallen als alles in de soep dreigt te draaien, nadeel is dat je je schoolprogramma toch weer een vak zwaarder maakt.

Je moet helemaal zelf weten wat je gaat doen. In mijn ogen kan je beter een jaar blijven zitten, maar wel slagen met het diploma dat jij wilt, dan meteen op veilig spelen en geen vervolgopleiding kunnen doen die jij leuk vind.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:19

Ik weet niet of dat mogelijk is op mijn school.
Laat ik de coördinator eens een mailtje sturen. :=
Is dat te doen qua rooster?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:21

Bij mij op school was het toen wel mogelijk, maar dat zal misschien wel van de school zelf af hangen. Ik zou dus als ik jou was daar even informeren.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:23

Zelf heb ik precies hetzelfde profiel (N&G) met wiskunde A, en ipv natuurkunde heb ik Aardrijkskunde gekozen :)
Ben mezelf nogal dankbaar dat ik geen natuurkunde heb gekozen toen, hahah xD
Als je die mensen die dat nu wel hebben allemaal ziet blokken en al die formules enzo wordt ik al helemaal duizelig xD
Maargoed Aardrijkskunde gaat mij nu ook redelijk tot goed af :)

Als je nu al niet zo goed ben in natuurkunde zou ik dus aardrijkskunde kiezen als ik jou was, want daar wordt iedere keer nieuw hoofdstuk behandeld, terwijl je bij Natuurkunde soms een probleem hebt als je 1 hoofdstuk niet snapt, aangezien ze het steeds verder opbouwen.
Hoe saai aardrijkskunde ook is, als je een beetje leert en goed meedoet in de les, haal je toch voldoendes :D
Bij natuurkunde wordt dat moeilijker als je het niet goed onder de knie krijgt. Misschien moet je dan heel hard blokken om vervolgens een 5je te halen of zelfs lager, erg frustrerend lijkt mij :P *uit ervaring van meerdere vriendinnen die Natuurkunde hebben gekozen*

Ohja, zelf mochten wij geloof ik geen profielvak kiezen waar we op dat moment al onvoldoende voor stonden. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, misschien handig om even naar te kijken als je nu voor natuurkunde nog 5,4 staat ;)

*zijn alleen tips, je keuze is natuurlijk voor jezelf :D*
Laatst bijgewerkt door 1234 op 22-06-09 14:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:26

volgens mij kun je met aardrijkskunde in je profiel nog wel veel studies kiezen. In de 4e gaat de lesstof wel sneller behandeld, en wordt het inderdaad meer 'opgebouwd'. Kun je nu al met het gemiddelde tempo meekomen met natuurkunde, of duurt het altijd langer voordat je het snapt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:33

Wat wil je uiteindelijk doen met je studie?
Want geneeskunde zit er bv al niet meer in omdat je wiskunde A hebt.
Dus wat dat betreft kun je beter aardrijkskunde doen, als je geen studie wilt volgen waar je wiskunde B voor nodig hebt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:48

Zqw39 schreef:
volgens mij kun je met aardrijkskunde in je profiel nog wel veel studies kiezen. In de 4e gaat de lesstof wel sneller behandeld, en wordt het inderdaad meer 'opgebouwd'. Kun je nu al met het gemiddelde tempo meekomen met natuurkunde, of duurt het altijd langer voordat je het snapt?

Zoals duidelijk in de startpost staat zijn geen studies die ik leuk vind waar je AK voor moet hebben.
Ik doe eigenlijk niets voor natuurkunde. :=
Ik leer het wel (wat bij mij betekent een paar keer overlezen) maar doe er verder niets voor.
Met bijles had ik een punt hoger kunnen staan denk ik.

@ Welshcobfan:
Zoals duidelijk in de startpost staat wordt wiskunde B hem echt niet, daarom zijn studies met wiskunde B niet toegankelijk voor mij.
Wat ik uiteindelijk wil gaan doen weet ik niet, maar de science en/of natuurrichting lijkt me leuk.
Die weg wil ik, zover mogelijk, open houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:56

Ik weet ook wel dat je wiskunde B niet lukt, dus waarom zou je dan de moeilijkste weg kiezen?
Voor veel natuurrichtingen heb je namelijk ook B nodig.
(science richtingen zijn bijna alle opleidingen := psychologie is ook een science :P)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:59

Omdat je niet voor alle opleidingen waarvoor je natuurkunde nodig hebt, ook wiskunde B nodig hebt. ;)
Zie bijvoorbeeld biologie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:06

Blijkbaar heb je je keuze al gemaakt :P

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:08

Dat heb ik niet, jij bent degene die over wiskunde B begint. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:13

Ik denk gewoon met je mee :)

Je zegt zelf dat je de natuurkant zoveel mogelijk wilt openhouden, dan ligt natuurkunde voor de hand :)

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:14

Ik had precies hetzelfde probleem :j
Ik wou graag diergeneeskunde doen en daar heb je Natuurkunde voor nodig. Ik was ook geen ster in Natuurkunde, altijd tussen de 4.5 en de 5.. Ik heb toen NG met Wiskunde B, Natuurkunde én Aardrijkskunde gekozen. Natuurkunde viel mij heel erg tegen (3'en) net als Wiskunde B, het heeft ook aardig wat van elkaar weg met de berekeningen enzo.. Ik heb Natuurkunde halverwege laten vallen, ik ben blij dat ik dat nog kon, omdat ik aardrijkskunde had. Als ik jou was zou ik (omdat jou verhaal heel veel op de mijne lijkt :o ) het allebei kiezen en dan kijken of het tegenvalt of misschien wel meevalt.. Wiskunde B is nog steeds heel zwaar voor mij, ik heb echt spijt dat ik geen Wiskunde A gekozen heb..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:15

Wiskunde B moet ik ook echt niet gaan doen wil ik een kans op slagen hebben.
Of beter gezegd, wil ik 4VWO überhaupt doorkomen.
Ik heb daarnet een mailtje gestuurd naar mijn coördinator, ik hoop dat het mogelijk is bij ons. :=
Dan denk ik dat ik het ga proberen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:15

Heb je geen decaan op school waar je even goed mee kunt overleggen? :)

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:17

Ik zou het inderdaad gewoon proberen :j Als je het allebei hebt kan je altijd met één van beiden stoppen (tenminste bij mij op school..)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:29

Welshcobfan schreef:
Wat wil je uiteindelijk doen met je studie?
Want geneeskunde zit er bv al niet meer in omdat je wiskunde A hebt.
Dus wat dat betreft kun je beter aardrijkskunde doen, als je geen studie wilt volgen waar je wiskunde B voor nodig hebt.

Waarom zou je met wiskunde A geen geneeskunde kunnen studeren?
Dit staat op de site van Universiteit Leiden:
(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl behaald in 2010 of later
* Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A of B aangevuld met natuurkunde

Je kunt dus kiezen tussen A of B. ;)
Wanneer het mogelijk is bij jullie op school zou ik beide vakken kiezen. Dan heb je nog wat meer ruimte om een eventuele verkeerde keuze goed te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:34

Ik ben nog van de oude stempel dat je profiel de wiskunde bepaalde :P
Vandaar dat ik nog steeds dacht dat je geen geneeskunde met A kon doen :=

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:34

Ik dacht ook altijd dat geneeskunde wi B verplicht had.
Hier in Groningen kun je wel geneeskunde studeren zonder natuurkunde (maar wel met wiskunde B).
Maarja, geneeskunde lijkt mij niet zo leuk. -n-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:38

Je moet doen wat je voor je toekomst nodig hebt, zet je voor 100% in, vraag evt. extra begeleiding (huiswerkklas, extra oefening etc.) en ga ervoor. Het is zo zonde nu al extra hindernissen te creëren voor je toekomst! Later inhalen kan wel, maar daar heb je tegen dan ook geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:52

Niet banketstaaf bedoeld, maar waarom kies je uberhaupt voor N&G? Want als wiskunde B, scheikunde en natuurkunde je al niet zo liggen, dan kan je toch beter een niet-exact profiel kiezen?

Anyway, ik heb in 3VWO wel voor N&T en N&G gekozen en mijn ervaring is dat ze bij natuurkunde zéker meer inzicht vragen, maar het allemaal te doen is wanneer je de stof in het boek goed bijhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:53

1234 schreef:
Zelf heb ik precies hetzelfde profiel (N&G) met wiskunde A, en ipv natuurkunde heb ik Aardrijkskunde gekozen :)
Ben mezelf nogal dankbaar dat ik geen natuurkunde heb gekozen toen, hahah xD
Als je die mensen die dat nu wel hebben allemaal ziet blokken en al die formules enzo wordt ik al helemaal duizelig xD
Maargoed Aardrijkskunde gaat mij nu ook redelijk tot goed af :)

Als je nu al niet zo goed ben in natuurkunde zou ik dus aardrijkskunde kiezen als ik jou was, want daar wordt iedere keer nieuw hoofdstuk behandeld, terwijl je bij Natuurkunde soms een probleem hebt als je 1 hoofdstuk niet snapt, aangezien ze het steeds verder opbouwen.

Hoe saai aardrijkskunde ook is, als je een beetje leert en goed meedoet in de les, haal je toch voldoendes :D
Bij natuurkunde wordt dat moeilijker als je het niet goed onder de knie krijgt. Misschien moet je dan heel hard blokken om vervolgens een 5je te halen of zelfs lager, erg frustrerend lijkt mij :P *uit ervaring van meerdere vriendinnen die Natuurkunde hebben gekozen*

Ohja, zelf mochten wij geloof ik geen profielvak kiezen waar we op dat moment al onvoldoende voor stonden. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, misschien handig om even naar te kijken als je nu voor natuurkunde nog 5,4 staat ;)

*zijn alleen tips, je keuze is natuurlijk voor jezelf :D*

Euh, helemaal niet? :')
Je behandelt gewoon aparte onderwerpen en daarna ga je er niet meer verder op in. Het onderwerp waar je in kwartiel 1 van 4VWO een proefwerk over maakt, is in principe al op eindexamenniveau (voor dat onderwerp dus).