mensen die in de varkenshouderij werken???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

mensen die in de varkenshouderij werken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:44

vroeg me af of er mensen op bokt zijn die in de varkenshouderij werken,
en wat vinden jullie van het verdoofd castreren van de biggen.

wij doen het al een paar weken nu maar kan nou niet echt zeggen dat het beter is voor het big,ze worstelen eerst bijna 1 minuut in die koker waar ze volledig in vastgeklemd zitten voor ze verdoofd zijn.
en als je eenmaal gecastreerd hebt en je haalt de biggen eruit dan zijn er menig biggen die blauw aangelopen zijn van de verdoving.

vervolgens moet je ook nog eens opletten dat de biggen goed uit de verdoving komen voor je ze weer bij de zeug laat,anders heb je de kans dat de biggen door de zeug doodgelegen worden.

ben er nou niet zo enthousiast over en twijfel heel erg of het beter is voor de biggen.

laat die mensen die het bedacht hebben eens kijken naar de oude methode en de methode van verdoofd castreren van nu.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:40

Ik heb er hele wisselende ervaringen mee.

Bij ons "eigen" bedrijf wel een hoop gespartel voor ze slapen. Ook naderhand toch nog wat flauwtjes (napijn? moet haast wel, C02 verdoving geeft behoorlijke koppijn schijnt, om nog niet te spreken van de operatiesnede).
Een paar veehouders die erg positief zijn en ook een stel die het 3x niks vindt en waarbij ik (geschat aan de hoeveelheid gebruikt gas en het aantal zeugen) denk dat ze het ook amper gebruiken.

De "oude" methode vond ik ook k*t. Ik snap werkelijk niet dat mensen kunnen denken dat het "wel meevalt" om een big onverdoofd te castreren, halleluja, je zult het zelf maar moeten ondergaan. Plaatselijk verdoven heb ik ook nog geprobeerd, ook waardeloos.

Enige oplossing die ik zie is niet meer castreren, of Improvac gebruiken. Maarja, dat wil de scheinheilige consument niet. Want ooooh wat zijn we allemaal begaan met die biggetjes maar oh wee als we bang zijn voor ons eigen hachje. Of voor een vies ruikend stukje vlees. Nee, er moet verdoofd gecastreerd worden, ook als het voor het beestje zelf geen kont uitmaakt, als ons eigen geweten maar gesust is. Dan doen ze het in Duitsland beter, daar krijgen de biggen een langwerkende pijnstiller, hebben ze tenminste nog iets aan.
Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de boer sta. Want die wordt het ook allemaal maar opgelegd. Als we nog een paar maanden gewacht hadden met beslissen was de improvac er geweest. Dat had gewoon doorgedrukt moeten worden, niet zeuren, als je het niks vind moet je maar geen varkensvlees eten. Nu is er onder druk van allerlei maatschappelijke groeperingen een overhaaste beslissing genomen en daar wordt niemand beter van, de biggetjes al helemaal niet.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:06

Hallo!

In de boerderij (vakblad voor boeren) stond een erg interessant stuk over het niet castreren van biggen!

Ze gebruikten namelijk een middel, waardoor de ballen van een beer niet ontwikkelen, en daardoor geen stank opleverden. Ik zal even kijken of ik het op internet kan vinden.

Ik denk dat het sowieso goed is dat over het welzijn van de dieren wordt na gedacht. Ik besef ook dat het soms 1 stap vooruit gaat en 2 stappen achteruit. Als we nu niet verdoofd biggen gaan castreren, zullen er ook niet nieuwe technieken worden gevonden, waardoor het verdoofd castreren minder stressvol wordt.

Onverdoofd blijven castreren bied sowieso geen kansen om verdoofd castreren diervriendelijk te maken.

[Edit] Ik kan het artikel niet vinden. Het artikel hieronder is nog wel intressant
http://www.boerderij.nl/1058451/Landbouw/Wereldblog/Einde-castreren-in-zicht.htm
Laatst bijgewerkt door __karin__ op 22-06-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:16

Ik heb/werk niet in een varkensbedrijf maar ik heb verschillende vrienden/kennissen die het wel doen/hebben.
Ik heb zelf ook vaak geholpen met het onverdoofd castereren van de biggetjes. Stelt niks voor, als je ze op de grond zet zijn ze het alweer vergeten. Het is niet de meest vriendelijke manier om het te doen, maar wel de MINST stressvolle in mijn ogen.

Mijn ervaringen met het verdoofd castereren.... big worstelt/gilt om weg te komen (stress!!!) -> duurt bijna 2 min voordat ze verdoofd zijn- castereren - zet je ze weer terug, zijn die arme dingen een paar min de kluts kwijt, alsof ze kei duizelig zijn ofzo.

Uthrick

Re: mensen die in de varkenshouderij werken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:20

Ik weet dat Crossmonster ( nooit ontmoet maar ik vind het op bokt een geweldig mens) al jaren werkzaam is binnen de varkensbranche. Ik ben tijdens studie Dier&Veehouderij zelf zo'n '"beul" geweest die biggetje onverdoofd castreerde, tanden sleep en het staartje coupeerde...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:03

__karin__ schreef:
Hallo!

Ze gebruikten namelijk een middel, waardoor de ballen van een beer niet ontwikkelen, en daardoor geen stank opleverden. Ik zal even kijken of ik het op internet kan vinden.

Ik denk dat het sowieso goed is dat over het welzijn van de dieren wordt na gedacht. Ik besef ook dat het soms 1 stap vooruit gaat en 2 stappen achteruit. Als we nu niet verdoofd biggen gaan castreren, zullen er ook niet nieuwe technieken worden gevonden, waardoor het verdoofd castreren minder stressvol wordt.

Onverdoofd blijven castreren bied sowieso geen kansen om verdoofd castreren diervriendelijk te maken.

Dat middel is Improvac en het is nu geregistreerd. Als het verdoofd castreren er niet doorgedouwd was begin dit jaar was de weg vrij geweest voor improvac. Nu staat er voor miljoenen aan C02 apparaten en zal er voorlopig niet aan begonnen worden. Dus wat mij betreft had het nog wel een paar maanden mogen wachten. De keuze voor C02 snap ik eigenlijk ook niet.... Ben het wel met je eens dat onverdoofd castreren sowieso geen optie is. "Kleinigheidje", yeah right. de snede misschien nog wel, maar het trekken aan de zaadstreng is wel zo ontzettend pijnlijk dat ik het zelfs bij honden onder narcose nog aan de hartslag zie tijdens de operatie. Om dat dan onverdoofd te doen omdat dat al jaren zo gaat, nee sorry, dat vind ik echt niet kloppen. Ga toch ook niet bij je geliefde paard de ballen er overdoofd uit rukken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:18

ach, over een paar jaar komen er alleen nog maar zeugen uit zeugen :) dan is de boel genethisch zo gemanipuleerd dat er geen beren meer geboren worden, behalve op een berenfokkerij :)

iedereen blij :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:04

begrijp dus dat niemand het een echte oplossing vind,wij hebben ook een tijd onverdoofd gecastreerd,wat ik merk is dat het wel even pijn doet maar dat ze veel minder stress hebben.
als we de biggen weer neerzetten dan gaan ze meteen drinken bij de zeug,lijken ze het te zijn vergeten.

denk dat onverdoofd castreren nog altijd wel iets beter is dan verdoofd castreren.
als je van de hoeveelheid stress af moet gaan tenminste

veel stress is erger voor een big dan eventjes pijn hebben,lijkt mij tenminste

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:20

Ik heb stage gelopen bij een biologisch varkensbedrijf en daar werden de biggetjes niet verdoofd bij castreren. 1 Persoon pakt de big bij de achterbenen, stopt hem tussen de benen en ik stond erachter en hield het bekje dicht. Er werd een sneetje gemaakt, de balletjes eruit en afsnijden...klaar.
Als je de big weer losliet, liep hij direkt naar de rest en was snel weer rustig. We hielden de bekjes dicht omdat de zeug in het buitenhok werd gezet en deze bij veel gillen nog wel eens agressief kon worden. En daar de slagtanden nog aanwezig zijn bij de zeug..... :+

Ik heb eerlijk gezegd niet veel stress gezien bij de biggetjes, natuurlijk is het geen leuk moment, maar volgens mij zijn ze het al bijna weer vergeten als ze op de grond staan. Maar ik ben geen biggetje, dus wat er in hen omgaat kan ik niet met zekerheid zeggen....

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:56

@ frisiangirl,

Ik ben erg benieuwd hoe lang dat is geleden, want bij biologische varkens is al langer verdoofd castreren verplicht.

Inderdaad het middel was Improvac:
http://www.boerderij.nl/1077227/Weekblad/Vakvisies/Enkel-100-procent-stinkvrij-telt.htm

Ik denk niet dat wat KiWiKo gelijkt heeft wat genetische gemanipuleerd betreft. Het gaat , volgens mij gebeuren met gesext sperma, want nu ook al in de melkveehouderij wordt toegepast.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:56

Dat is idd al lang geleden *bewust wordend hoe oud ik al ben*...dat was nl in 1997.