vwo'ers in 2e jaar hbo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yv0nnee

vwo'ers in 2e jaar hbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:47

Hoi,
Ik zit op het vwo en zit te twijfelen of ik naar het 1e of naar het 2e jaar zal gaan van het hbo
Wie hebben de stap van 6vwo naar het tweede jaar van het hbo gemaakt?
Viel het mee/tegen?

RoseK

Re: vwo'ers in 2e jaar hbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:53

Ik wist niet eens dat dat kan. Het lijkt me alleen wel een erg grote stap, je gaat voor het eerst studeren. In het eerste jaar kun je daar nog een beetje aan wennen, ook mis je denk ik wel een hoop.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:58

Je moet altijd in het 1e jaar beginnen, alleen kan je de opleiding soms verkort afmaken. Dus het is niet zo dat je de keus hebt, goh laat k is in het 2e jaar beginnen (dan heb je dus een jaar stof gemist).

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:02

WillemYntJee schreef:
Je moet altijd in het 1e jaar beginnen, alleen kan je de opleiding soms verkort afmaken. Dus het is niet zo dat je de keus hebt, goh laat k is in het 2e jaar beginnen (dan heb je dus een jaar stof gemist).

Ik heb een gesprek gehad met een loopbaan begeleider van die school en ik kan in het 2e jaar beginnen. Je moet dan wel nog een extra programma doen. Je hoeft dus niet altijd in het 1e jaar te beginnen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:06

Volgens mij ben je zonder geldig middelbare school diploma niet toelaatbaar op een hbo. Bij ons tenminste niet, mits je de 21+ toelatingstest doet.

Wij bieden een vwo-instroomprogramma aan waarin jaar 1 en 2 gecombineerd worden. Studenten zijn verplicht om een propedeuse te halen ivm binden studie advies regeling (geldt voor alle hbo's in Nederland en hangt samen met onder andere regels van de IB-groep). Vwo-ers kunnen bij ons in 3 jaar het hbo tracject afleggen.

Informeer alsjeblieft nog goed bij de opleiding waar je wilt starten, voordat je voor nare verrassingen komt te staan 1 september.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:07

Ze maken het steeds bonter.

Toen ik begon met studeren had je als VWO-er en MEAO-er de mogelijkheid om de propedeuse in een half jaar te doen ipv in een jaar. Je kreeg dan niet een half jaar om de stof van een heel jaar te beheersen, maar je sloeg dan het eerst half jaar over. Alles wat je van het eerst half jaar miste moest je maar zelf opduikelen. Dat werd niet verteld, daar moest je gaandeweg achter zien te komen.

Voordat ik daar weg was hadden ze het verandert, VWO-ers en MEAO-ers konden de eerste 2 jaar in 1 jaar doen. Het werd alleen maar erger. Het kwam erop neer dat je eerst een kwartaal 1e jaar deed om dan vervolgens in het tweede kwartaal in het 2e jaar in te stromen. Ja, je mist dus het 1e kwartaal van het 2e jaar.
Die MEAO-ers konden nog wel meekomen omdat die al vakspecifieke kennis hadden, maar die VWO-ers konden dus maar amper meekomen omdat ze zoveel voorkennis misten. Wederom mocht je er zelf achter komen waar de gaten zaten en zelf actie ondernemen om die gaten op te vangen.

Kortom. Zorg ervoor dat je goed weet waar je aan begint. Krijg je alle stof in kortere tijd of sla je gewoon een stuk stof over? En wie zorgt ervoor dat je de gemiste stof toch gaat beheersen? Met een aanvullend programma of mag je het zelf uitzoeken?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:17

Ben het met Falona eens, informeer goed naar het programma.

Bij ons krijgen de vwo-ers extra vakken, dit betekend dat ze per jaar 78 ECTS halen ipv de gebruikelijke 60. Hierdoor missen ze geen noodzakelijke kennis, ze hebben alleen vrijstelling voor basisvakken zoals wiskunde, een orientatiestage etc.

De mbo-ers doen het ook in 3 jaar, mits de vooropleiding verwant is. Zij hebben een programma van 63 ECTS in jaar 1 en 2 x 60 ECTS voor de volgende jaren. Vrijstelling komt hier naar voren uit kennis over het beroep, en vrijstelling stage.

Je kan de lesprogramma's gewoon opvragen en vergelijk de havo instroom eens met de vwo instroom.