Ik werk ook als docente op het hbo
Als je als docent instroomt dan geef je ongeveer 12 tot 14 uur per week les bij een voltijd aanstelling (lesuur is 50 minuten bij ons). Verder heb je dan nog tijd voor taken zoals vergaderen met collega's, professionalisering (bijscholing), voorbereiding van lessen, niet onderwijsgevende gerelateerde taken (denk aan mediatheekcommissie, begeleiden stagiaires) etc.
In het begin ben je wel veel tijd kwijt met voorbereiden, je moet je draai vinden in het maken van lesmateriaal. Ook het lesgeven zelf kost je bakken met energie. Ik werk nu twee jaar als docent en ben per vak een half uur tot een uur aan voorbereidingstijd kwijt. Nakijken tentamens: tsja.. ligt aan hoeveel studenten, of het open vragen zijn waarbij ze moeten beargumenteren of gesloten vragen. Ik denk een kwartier per tentamen ongeveer?! (Echt geen idee).
Verder ben je dan nog tijd kwijt aan het begeleiden van projecten, dat is de ene week wat meer tijd dan de andere week (als je rapporten etc. moet lezen).
Eigenlijk lukt het mij altijd wel om binnen mijn werktijd mijn werk af te ronden. In het begin nam ik nog wel eens wat mee naar huis omdat ik het niet af kreeg, maar nu eigenlijk nooit meer.
Het werk is wel met pieken en dalen qua werkdruk. Afhankelijk van de week in het kwartaal heb je het druk (of juist minder). Begin van het kwartaal is meestal rustig (alles moet opstarten), in week 4 tot 6 is het spits en ook aan het eind (voorbereiden nieuwe kwartaal, afronden oude kwartaal). Ik vind het heerlijk, heb veel vrijheid en vind het gewoon leuk om met studenten te werken.