Soms ben ik het echt even zat!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Soms ben ik het echt even zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:29

Pfff, ik moet even mijn verhaal kwijt hoor! Aangezien het een behoorlijk lang verhaal kan worden.. maak ik het maar zo kort mogelijk.

Sinds Januari woon ik bij mijn vriend, in dec kreeg die de sleutel van zijn huis. Toen hadden we dus nog maar 3 maanden met elkaar.
Toen hij was ingetrokken in zijn huis trok ik er eigenlijk ook meteen in, sindsdien ben ik er altijd dus woon ik hier ook zo goed als.
Dat vind hij allemaal leuk, hij vind het hartstikke gezellig en wil ook niet dat ik doordeweeks thuisslaap zoals ik wel eens heb voorgesteld.
Maar, nu komt het; Ik ben nog maar 20 jaar en heb niet echt een vaste baan, hij is 26 en heeft een vaste baan.
Het is trouwens een koophuis.. Ik werk momenteel in de thuiszorg totdat ik in September weer naar school ga. Maar aangezien ik niet veel uren heb in een week komen er ook geen bakken met geld binnen. In Januari heb ik ook 2 maanden zonder werk gezeten, toen heb ik nogal wat geld geleent van mijn moeder. Die vind dit niet zo erg maar natuurlijk liever niet dan wel.
Daardoor heb ik nogal een schuld opgebouwd die ik nog steeds niet helemaal heb terugbetaald. Daarbij betaald mijn vriend altijd de boodschappen en ook welles de sigaretten. Als ik zelf geld heb probeer ik zoveel mogelijk aan 'm terug te geven, maar aangezien mijn loon vaak niet veel is is het vaak meteen alweer op, omdat ik mijn moeder dan 50 geef, en me vriend.
Maar dat teruggeven kan ook niet altijd, aangezien ik ook een telefoon abbonement heb die welles betaald moet worden.

Ik weet niet of mijn verhaal nog goed te volgen is?
Het is dus zo dat ik nogal een schuld heb en mijn vriend nogal veel voor me betaald. Hij zegt hier geen problemen mee te hebben maar ik wil het natuurlijk liever zelf allemaal betalen! Wel doe ik hier natuurlijk alle dingen in huis zodat ik iig iets terug doe.
Ook betaald mijn moeder mijn ziekteverzekering voor de helft, en de andere helft moet ik eigenlijk zelf betalen. Ik poets elke week bij mijn ouders thuis vandaar dat zij de helft voor mij betaald.
Maar het is er ook al even niet van gekomen om haar die 50 euro terug te geven omdat ik dan weer andere dingen moet betalen.
Mijn moeder zelf zegt dat ze het niet zo heel erg vind mij geld te lenen, zolang ik maar gewoon blijf werken en mijn best doe.

Nu is het dus zo dat ik in September weer ga studeren. Dan krijg ik als uitwonende studiefinanciering en ik ga er maar even vanuit dat dat ongeveer €250 euro per maand is. Dat is dus niet zoveel en dan zou ik daar alles van moeten betalen.
Kort gezegt, dan kom ik voorlopig alsnog niet uit mijn schulden.
Nou zullen er wel vele denken; waarom zoek je dan geen baan waarbij je meer uren hebt? Dat heb ik geprobeerd maar er is echt bijna niks op het moment, of het word vakkenvullen in een supermarkt waar ik ook niet meer ga verdienen dan nu, aangezien ik nu wel aardig wat verdien.
En aangezien het nog maar voor eventjes is omdat ik in Augustus vakantie heb.

Soms krijgen mijn vriend en ik er gewoon een meningsverschil over.. wat vrij logische is want met een meningsverschil komt dit redelijk vaak naar voren. Gelukkig hebben we bijna nooit ruzie o.i.d. maar toch voel ik me ontzettend schuldig.
Ik wil ze zoooo graag terugbetalen maar ik kom er gewoon echt niet uit!

Sorry voor mijn nogal onduidelijk verhaal misschien maar het lucht iig wel even op! ;)

Bedankt voor het lezen, groetjes Milou

xdniesje

Re: Soms ben ik het echt even zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:33

Ik vond je verhaal helemaal niet onduidelijk hoor!
Ja, ik snap dat je je schuldig voelt, maar het kan toch niet anders?
Of je moet ander werk gaan zoeken, of erg gaan besparen. Zoals de telefoon rekening verminderen..

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:33

Stoppen met roken? ;)

Ik zou toch gaan voor een andere baan. Of evt. een avond baantje, wat je naast dit werk kunt doen. Er is echt wel wat te vinden. Schrijf je bijv. in bij een uitzendbureau.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:36

Inderdaad zoveel mogelijk werken; krantenwijk, schoonmaakadresjes, veel open sollicitaties de deur uit doen, autowassen, anything!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:37

In de thuiszorg is zelfs nu toch wel fulltime werk te vinden? Zeker nu de vakantie er aan komt.
Dan hoef jij je niet meer schuldig te voelen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:38

Ik ken de situatie erg goed en het is geen leuke om in te zitten.
Wat je als eerste moet regelen is zorgtoeslag dat scheelt je tot 50 euro per maand.
Dat is in de meeste gevallen bijna de helft van je premie.

Verder ben ik het eens met de dames boven mij, kijk eens of je ander werk of een tweede baantje kan vinden.
Krantenbezorgers en postbezorgers zijn veel nodig tijdens de vakantie, geen vetpot maar wel lekker voor erbij.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:52

Ander werk zoeken waar je wel veel uren maakt?

Ik studeer voltijd en woon thuis en ben ook 20 jaar. Er komt maandelijks zo'n 750 euro binnen bij mij. Jij studeert momenteel niet, dus dat zou, als je werk vindt waar je wél veel uren kunt maken, toch boven dat bedrag uit moeten kunnen komen. (al weet ik natuurlijk niet wat je nu verdient). Ik heb ook een vriend met eigen huisje en daar betaal ik ook vaak mee aan de boodschappen en betaal ik leuke dingen die we doen als uitjes naar bij.v de dierentuin vaak. Ik heb een eigen auto en een telefoonabonnement en betaal al mijn verzekeringen ook zelf. Verder hou ik per maand genoeg over om te sparen én om leuke dingen te doen.

Jij hebt tijd om fulltime te werken begrijp ik uit je verhaal, maar krijgt maar weinig uur van je baas. Je hebt zo te zien ervaring in de zorg, kun je daar niet iets anders krijgen? Ik ben gastvrouw in en bejaardentehuis en krijg erg goed betaald, misschien eens informeren naar zo'n baantje? Of iets er bij nemen, zeker in ze zomertijd is er zat werk te vinden in verzorgingstehuizen, supermarkten en winkels. Misschien niet het leukste werk, maar werk is werk en geld is geld.

En als je straks weer gaat studeren zul je inderdaad minder tijd hebben om te werken, maar tijd om te werken maak je natuurlijk ook een beetje. Wie weet vind je straks wel een baan waar je kunt blijven tijdens je studie, het is even bikkelen maar zal de moeite waard wel zijn.

Verder kun je misschien een beetje bezuinigen met je vriend, waar doen jullie bijvoorbeeld de boodschappen? Mijn vriend en ik gaan naar Lidl en Aldi en voor een goeie aanbieding willen we wel eens een andere supermarkt binnenlopen. Ik vind dat we op die manier een hoop besparen dan wanneer we bijv. al onze schappies bij AH halen (Waar ik wel grote fan van ben dus het is echt ff omschakelen geweest).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:04

Volgens Kiwiko is er nog meer dan genoeg werk in de thuiszorg dus dat moet eigenlijk niet zo'n probleem zijn.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:19

Sorry voor mijn late reactie, ik was even weg.
Waarom ik niet meer uren dan dit krijg weet ik ook niet, maar waarschijnlijk is het omdat ik een 0-urencontract heb bij het uitzendbureau. Mijn uren kunnen niet verhoogt worden omdat ik dan zoveel uren gewerkt moet hebben, dan pas kan dat en dat is ongeveer over een halfjaar (zei het uitzendbureau laatst want daar had ik naar gevraagt). Dus dat schiet niet op aangezien ik eind Juli daar stop. Dan heb ik een maandje vakantie en 2 weken gaan we naar het huis van me zus in Duitsland.
Ik vraag zowat elke week meer uren bij de thuiszorg maar het komt er elke keer niet van.
Ook sta ik al bij alle uitzendbureau's ingeschreven en bel ik daar regelmatig naar toe ofdat ze al iets hebben voor me, en helaas tot nu toe nog niet.

Wij doen boodschappen bij de Emté. Me vriend vind het niet erg om de boodschappen te betalen maar hij betaald alles. Ik betaal ook niet mee aan het huis terwijl ik hier wel altijd ben.. maar dat kan nu echt niet. Ook dat vind ie niet erg zegt die.. maar natuurlijk zal die het fijner vinden als ik mee kon betalen!

Kranten bezorgen zou inderdaad een mogelijkheid zijn.. waar moet ik dan informeren?

Niet alleen volgens Kiwiko zijn er zat uren bij de thuiszorg, dat zeggen veel meer mensen maar omdat ik via het uitzendbureau werk zoals ik net zei en een 0-urencontract heb gaan de vaste medewerkers voor helaas.

Ik ben er ook bang voor dat het voorlopig niet beter word dan dit. Als ik naar school ga zal ik zo rond de €250 euro per maand aan studiefinanciering krijgen denk ik zelf, dus dat is ook niet veel. Ik kan misschien wel bij ons in het eethuis gaan werkens sweekends maar dat ligt er maar net aan of ons vaste personeel weggaat ofniet en dat weet ze nog niet.

Stoppen met roken is zeker een optie, maar aangezien dat niet zo gemakkelijk is ;) Ook rookt me vriend welles mee dus die vind het niet erg om ze te betalen.
Hij zegt telkens dat die het niet erg vind maar het lijkt mij van wel. Ook mijn moeder leent mij dus regelmatig geld, en zolang ik maar blijf werken vind ze het niet zo erg.

Mijn telefoon abbonement is in Oktober afgelopen en kan ik 2/3 maanden van tevoren afzeggen.. dus dat ga ik zeker doen! Dan ga ik Simonly nemen.
Bedankt voor jullie reacies! En hopelijk kom ik zo snel mogelijk uit deze situatie.. Maar ik vrees het ergste.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:22

zonnebloem18 schreef:
Ik ken de situatie erg goed en het is geen leuke om in te zitten.
Wat je als eerste moet regelen is zorgtoeslag dat scheelt je tot 50 euro per maand.
Dat is in de meeste gevallen bijna de helft van je premie.

Verder ben ik het eens met de dames boven mij, kijk eens of je ander werk of een tweede baantje kan vinden.
Krantenbezorgers en postbezorgers zijn veel nodig tijdens de vakantie, geen vetpot maar wel lekker voor erbij.

Kan je mij meer vertellen over zorgtoeslag? Wat houd dat precies in en in welke situaties krijg je dat? En hoe?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:25

Ga dan eens gewoon solliciteren dan alleen bij het uitzendbureau. Als je dan gaat studeren kun je je uren wat verminderen en dat er als bijbaantje bijhouden
Zoek ook eens in de horeca, daar is ook nog werk genoeg te vinden (als je maar zoekt natuurlijk)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:29

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:30

Je komt op mij over als een vrij gemakkelijk persoon. Zoals 'Ik kan een krantenwijk nemen, maar waar moet ik dan informeren?', tja het internet staat vol met informatie. Hetzelfde geldt over zorgtoeslag. Je kunt wel willen, maar daar moet je wel helemaal achter staan en daar heb ik toch echt twijfels over. En net zoals met het uitzendbureau dat de vaste krachten voorgaan, onzin, je kunt ook zelf zorginstellingen benaderen als je echt wilt werken. Als je maar actief bent, echt wilt, en je uiteraard vol inzet en beschikt over doorzettingsvermogen, dan kom je er wel :j
Laatst bijgewerkt door Larissa op 21-06-09 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:31

Ik vind je eigenlijk erg passief overkomen...

'welles de telefoonrekening betalen' bijvoorbeeld. Als je wat meer week werkt dan moetj e toch makkelijk je telefoonrekening + zorgverzekering kunnen betalen?
In plaats daarvan zit je nu achter je computer jezelf zielig te vinden. Als ik jou was en me echt zoooo schuldig voelen dan had ik allang al een knappe baan voor erbij gehad zodat ik alles snel kon afbetalen. Want als jij niet eens je telefoonrekening en zorgverzekering kunt betalen dan twijfel ik echt aan jouw inspanningsvermogen.

Succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:33

En je kan je abo niet be-eindigen?
Ik ben 18, en mij hoor je niet klagen over het pas 18 zijn, vind dus ook het pas 20 zijn een slecht argument.
Ik woon ook al dik een jaar bij mijn vriend.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:35

Ik snap wel een beetje hoe je, je voeld ;)
Heb bijna hetzelfde alleen ik woon nog thuis dan.

Ik zou gewoon een baantje voor erbij zoeken.
Ook kan je misschien overstappen van telefoon abbo op prepaid?
Dan moet je wel op je telefoonkosten letten omdat je anders gewoon zonder beltegoed zit.

Volgens mij kan je trouwens ook aanvullende studiefinanciering vragen als je straks weer gaat studeren.
Je krijgt dan meer studiefinanciering maar als je, je studie stopt moet je het terugbetalen.
Als je zeker weet dat je dat wilt gaan doen en het wilt halen kan je dat doen.
Anders zou ik het niet doen als ik jouw was.
Ook kan je nog zorgtoeslag aanvragen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:38

Wat een onaardige reacties zeg :? Hoezo kom ik over als een vrij makkelijkere persoon? Denk je dat ik er geen moeite voor doe om meer te kunnen werken bij de thuiszorg? Als je goed leest zie je dat ik dat zowat elke week vraag. Ook sta ik bij alle uitzendbureau's ingeschreven en bel ik die wekelijks op ofdat ze al wat hebben.
Ik zou me eigen verzekering wel kunnen betalen, maar aangezien het al 2 jaar zo is dat ik bij ons thuis poets voor de helft van de verzekering, hoef ik de helft maar te betalen.
En zoals ik ook zei betaal ik me vriend en moeder elke week als ik loon krijg (als het kan) 50 euro. Soms gaat dat niet nee, dan heb ik bijv de telefoonrekening die betaald moet worden.

Inderdaad ja, ik loop zielig te doen hier achter de computer. Zoals vele mensen dus hier die ergens een topic overmaken wil je zeggen? ;) Op zondags kan er namelijk niet gesolliciteerd worden.

Ook zit het zo dat ik dus nog maar tot eind Juli beschikbaar ben, en je kan niet makkelijk aan een baantje komen als het maar voor anderhalve maand is. Ik heb in Augustus vakantie want dan gaan me vriend en ik 2 weken op het huis van me zus en der vriend in Duitsland passen. En in september ga ik dus met school beginnen.
Misschien is het zo dat ik dan bij ons bedrijf aan het werk kan in de weekenden, maar dat ligt dus aan dat meisje dat nog niet weet of ze weggaat of blijft. Anders ga ik sowieso opzoek naar een baantje voor in het weekend.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:38

er is ook meer dan genoeg werk in de schoonmaak ivm de vakantieperiode, bij de grotere schoonmaakbedrijven ook tot 30-35u per week.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:39

Lieszje schreef:
Ik snap wel een beetje hoe je, je voeld ;)
Heb bijna hetzelfde alleen ik woon nog thuis dan.

Ik zou gewoon een baantje voor erbij zoeken.
Ook kan je misschien overstappen van telefoon abbo op prepaid?
Dan moet je wel op je telefoonkosten letten omdat je anders gewoon zonder beltegoed zit.

Volgens mij kan je trouwens ook aanvullende studiefinanciering vragen als je straks weer gaat studeren.
Je krijgt dan meer studiefinanciering maar als je, je studie stopt moet je het terugbetalen.
Als je zeker weet dat je dat wilt gaan doen en het wilt halen kan je dat doen.
Anders zou ik het niet doen als ik jouw was.
Ook kan je nog zorgtoeslag aanvragen.

Ja ik moet deze opleiding sowieso afmaken van me ouders omdat ze hem nou weer betalen (1ste keer was ik ermee gestopt).
Mijn telefoonabbonement ga ik ook afzeggen alleen kan dat geloof ik pas 2/3 maanden van tevoren, in Oktober is ie afgelopen.. dus dat ga ik 'm zeker afzeggen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:40

Equidea schreef:
En je kan je abo niet be-eindigen?
Ik ben 18, en mij hoor je niet klagen over het pas 18 zijn, vind dus ook het pas 20 zijn een slecht argument.
Ik woon ook al dik een jaar bij mijn vriend.

Pas 20, omdat mijn vriend bijna 27 is en een vaste baan heeft ;)

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:44

Tja, komt misschien onaardig over, maar ik denk dat je best een goede schop kan gebruiken! Iedere week vragen om werk heeft geen zin, je zult toch zelf actie moeten ondernemen (door sollicitaties de deur uit te doen, langsgaan bij zorginstellingen zelf, en anders schoonmaakbedrijven benaderen). Zo lastig is het niet om aan werk te komen, zeker niet als je maar laat zien dat je enthousiast bent. Maar ik mis bij jou toch echt de ambitie om iets te doen en dat je het wel gemakkelijk vindt dat alles voor je gedaan en betaald wordt!

Ps. Ook op zondag kan er gesolliciteerd worden! E-mails versturen naar verschillende bedrijven in de regio. Dus niet solliciteren op zondag; onzin! :+
Laatst bijgewerkt door Larissa op 21-06-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:46

Ik ben 20 en mijn vriend is 32 en die heeft een vaste baan ;) En ik voel me "al" 20!

Maar werken kan ik wel, ben in de tijd dat ik een studie en werk had ook héél hard op zoek gegaan naar werk en was toen 17. Je komt op mij ook over als een passief persoon, je kan vantevoren niet weten of je aangenomen wordt omdat je een vakantie hebt staan. Iedereen heeft vakantie staan en daar wordt, als hij niet extreem lang is, echt wel rekening mee gehouden als ze een goede werknemer in je zien. Gewoon alles aanpakken wat je krijgen kunt, geld is immers geld.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:50

Ik zou me zowiezo op je opleiding concentreren...als je je diploma's straks hebt wordt het allemaal wat makkelijker. Dat je mee wil dragen in de kosten is logisch maar als het niet anders is is het niet anders. Misschien als HH hulp bij particulieren erbij doen? Hiermee kun je al gauw 10 euro per uur verdienen. Maar ik zou de prioriteit bij je opleiding houden daar heb je straks profijt van!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:53

Wat je nog kan doen om een job te vinden is alle bedrijven waar je evt. zou willen werken in de buurt op te zoeken. Je kan dan langsgaan, een brief sturen, of een mailtje bijv. om te vragen of ze nog werk hebben.
Ik heb op t moment opzoek naar een baan als chauffeur en ik heb het op die manier aangepakt. Ik heb niet eens papieren, of een rijbewijs (wel B gewoon, mar geen vrachtwagen ;-) ) en zelfs mij is het gelukt om wat geregeld te krijgen. Op de manier die ik bovenstaand uitgelegd heb :)

Het is niet makkelijk, de situatie waarin je zit maar ik weet zeker dat het je wel lukt als je nog even doorzet! Werken naast een studie is druk en zwaar, maar ik denk dat je dat wel nodig hebt :)

Wat betreft die zorgtoeslag, echt aanvragen joh! Ik krijg ze nu ook en dat scheelt al zo ontzettend veel in je kosten. Ik krijg, omdat ik te weinig verdien, 57 euro per maand terug!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:00

Als ik het goed lees, rook je??

Stoppen met roken, scheelt een hoop geld welke je aan je moeder of partner kan geven