Studiefinanciering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Studiefinanciering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:05

Hallo allemaal,

Aangezien ik in September weer naar school ga; PW-Kinderopvang BOL 3 jaar lang, ben ik benieuwd hoe het nou met studiefinanciering zit.
Ik ben dan uitwonend (laat me inschrijven bij me vriend want daar woon ik ook).
Heb al gehoort dat het dan rond de €250,- zal zijn maar wie weet of dit ongeveer klopt?
Nou zegt iedereen verschillende dingen, de ene zegt dat ik me op moet geven als alleenwonende maar ik neem aan dat dat niet zomaar kan aangezien dat ook niet zo is. Dat wil ik ook niet gaan verzinnen, dus gewoon uitwonend bij me vriend.
Zo heb ik ook gehoort dat ze dan alsnog naar de inkomen gaan kijken vd ouders..
Ik hoor zoveel verschillende dingen dat ik het niet meer weet. Binnenkort ga ik sowieso de IB-groep bellen om het rond te krijgen.

Wie kan mij hier meer over vertellen zodat ik eindelijk goed op de hoogte ben?
Aangezien ik er wel mee rond moet komen, en een huis is nou eenmaal niet goedkoop ;)
Het is een koophuis en is van mijn vriend, ik woon er bij in.. maar ik wil uiteraard wel meebetalen aan het huis.

Groetjes Milou

Marieke_K

Re: Studiefinanciering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:07

Heel veel info kan je ook direct terug vinden op de site van de IB. www.ib-groep.nl

Verstandig dat je je gewoon laat inschrijven bij je vriend. Je kan je niet opgeven als alleenwonende op een adres waar je samen ingeschreven staat :) IB groep controleert dat bij de gemeente.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:08

Er wordt nooit gekeken naar het inkomen van je vriend, maar altijd naar je ouders (is bij mij ook zo, ook al woon k samen met mn vriend). Is dat inkomen onder een bepaalde grens, dan krijg je een aanvullende beurs zo niet krijg je de basisbeurs (= ongeveer 250 per maand voor uitwonend).

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:10

Oke, zoiets had ik inderdaad al gehoort ja. Maar we hebben een eigen zaak (een eethuis) en daar staat mijn vader altijd in.
Mijn moeder werkt bij Campina op het bureau en die verdiend wel aardig wat, aangezien ze laatst nog een hogere functie aangeboden kreeg..
Ik weet niet hoe het zit met ons bedrijf, volgensmij staat die sowieso op de naam van allebei mijn ouders.. En de omzet van een horeca-bedrijf verschilt natuurlijk per dag. En op het moment gaat het niet zo geweldig.

Bedankt voor de tips, ik zal eens op de site gaan kijken!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:14

Had even uitgerekent hoeveel ik zou krijgen op die site, maar ik wist het inkomen niet van mijn ouders. Dus daar heb ik maar niks ingevuld. Nu kom ik uit op €492,- maar ik neem aan dat dat niet klopt. Haha, al zou ik het wel willen! ;)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:20

Ze kijken naar het jaarinkomen van je ouders van ongeveer twee jaar terug, tenzij je anders aangeeft (bijvoorbeeld een van je ouders is in afgelopen twee jaar ontslagen en heeft geen werk meer kunnen vinden)
Mijn moeder was een jaar voordat ik ging studeren weer begonnen met werken, toen kreeg ik meer dan een jaar later, waar ze dus zagen dat mijn moeder ook verdiende.
(snap je het nog?).
En de basis voor mbo is 235, voor hbo is het 250 dacht ik zo.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:33

Die inkomensgrens ligt vrij laag dus ga er inderdaad maar niet vanuit dat je de aanvullende beurs krijgt ;) Nouja 250 euro is ook mooi meegenomen toch!