Vaste stroom/gas, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Vaste stroom/gas, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:54

Hallo allemaal,

Ojee, ik snap even iets niet he en jullie bokkers weten vast wel raad :P

Per 1 juli gaan de prijzen van de energieleveranciers omlaag en nu zit ik bij de NUON met verschrikkelijk hoge prijzen voor een 1 persoons huishoudentje ;) verbruik per jaar schijnt op een heel gezin uit te komen, althans dat voelt mijn portemonnee wel..

Nu kan ik dus overstappen en een vast contract nemen, voor een jaar..MAAR, ik heb dus sinds vd week nieuwe wasmachine, droger, koelkast en vriezer, A label, dus stukken zuiniger dan mijn Z label uit het jaar kruik..ik moet het dus vast zetten en doe dat uit veiligheid maar op hetzelfde verbruik als ik dat nu afgelopen jaar had bij de NUON..maar stel, stel dat ik opeens stukken zuiniger leef en de rekeningen achteraf eel lager blijken te zijn..krijg ik dat dan terug dat geld? Of houd vast ook echt vast in en als ik me dan op bv 1000euro per jaar vast laat zetten en ik vebruik bv maar 700, ik die 300euro ook kwijt ben?

Help me??? hihi..moet nl voor 26 juni opzeggen en snap dr geen houtje van, oops.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:56

Noooooit vaste prijzen nemen! tuurlijk kan het duurder worden, maar ook goedkoper en daar verdienen ze flink aan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:03

Tuurlijk krijg je het geld terug als je minder verbruikt. ;) mijn verbruik is bijv. nog gebaseerd op de vorige bewoner. ik moet daarom 180 euro per maand betalen. nu met de eindafrekening blijkt dat ik veel minder hebt verbruikt. het verschil wordt verrekend of krijg je terug. ik kan ervoor kiezen om m'n maand bedrag terug te brengen omdat ik niet zoveel verbruik maar dat doe ik niet. stel nu dat ik ineens wel wat meer ga verbruiken dan moet ik aan het eind van het jaar misschien nog bijbetalen. nu zie ik het als een soort spaarrrekening. ik kan die 180 euro per maand missen dus verbruik ik minder dan blijft er aan het eind van de periode gewoon een leuk bedrag over wat ik terug krijg.

je betaald bijv. alleen een vast bedrag per m3 gas en zo. nu wisselen de prijzen nog wel eens en jij kan de keus maken om de prijs vast te leggen. hier zit natuurlijk wel een risico aan vast. stel dat de energieprijzen erg stijgen dan heb je geluk. jij betaald een vast bedrag. maar stel nu dat de energieprijzen omlaag gaan, zeg maar lager dan het bedrag waar jij het voor vast hebt gelegd dan heb jij pech.

Alet74

Re: Vaste stroom/gas, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:36

Je stapt toch wel over naar een vertrouwde leverancier hoop ik?

Maar je krijgt altijd terug wat je te veel betaald na de jaarafrekening. Wij hebben een contract van 3 jaar bij Essent. Wat het vooral duur maakt zijn die andere kosten die me zo niet te binnen schieten, dat scheelt soms wel 100 euro per jaar. Wij kiezen er ook altijd voor om ca. 15 euro per maand meer te betalen dan ze voor ons uitrekenen na het voorgaande jaar, ook omdat alles duurder wordt en als het meevalt, is het een leuk spaarpotje.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:49

Als per 1 juli de prijzen omlaag gaan, waarom zou je het dan nu vastzetten, dan ben je toch veel duurder uit?!

Als je trouwens vind dat je teveel moet betalen, en je kan dat aannemelijk maken door te zeggen dat je bijv. maar een éénpersoons huishouden hebt, dan kan je je leverancier bellen en vragen of ze het bedrag naar beneden willen bijstellen...

...je kan beter zelf rente krijgen van het geld dat je dan iedere maand bespaard, dan dat je teveel betaald en je leverancier krijgt er dat jaar de rente van!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:18

He thanks voor de antwoorden..snapte er al niets van en was een beetje bang met dit hoge verbruik (wat ik nog steeds niet snap 2400m3 elektra en 1500m3 gas?!) wat nu hopelijk omlaag gaat, ik er financieel nog niets van ga merken :P

Op http://www.vergelijk.nl/energie (geloof die) kun je ze allemaal vergelijken en daar staan de prijzen al vanaf 1 juli ingevuld...
De kans is idd groot dat in de loop van het jaar de prijzen nog wat gaan zakken ivm die recessie, maar dat moet ik maar op de koop toenemen..anders blijf ik nl nu (3maanden opzegtermijn) weer een jaar bij de NUON en zet mezelf behoorlijk af daar :P
Dus dat risico moet ik maar nemen, het scheelt me als ik nu overstap ruim 50 euro per maan dvan bv nuon naar oxxio of RWE..(de laatste durf ik niet zo goed naar toe te gaan, vastrecht stond er niet vermeld en transportkosten en dat maakt het vaak zo ellendig duur extra).

Dus nu nog even goed kijken naar de ervaringen van mensen en dan opzeggen :)

PS, kan datz omaa, bedrag lager zien te krijgen omdat je 1 persoonshuishouden hebt? Dan zit ik achteraf waarschijnlijk met een klapper wat ik bij moet betalen?
Toen ik hier 4 jaar terug kwam wonen stond die nl op 80euro pm, maar kreeg eindafrekening dat ik ff 370euro bij moest betalen, oops..(droger en waste om de dag, mss dat dat het zo duur maakt)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:01

Tja je betaald natuurlijk naar wat je gebruikt, dus als je veel verbruikt kan het inderdaad duur worden :D ik kreeg meer het idee dat je per maand veel betaalde, maar dat niet verbruikte....

Drogen en wassen om de dag.....tja dan vraag je erom :P

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:48

haha, ja dat heb ik nu idd flink terug gebracht dat om de dag wassen en drogen..woon klein, dus baalde ervan met een droogrek te zitten steeds, dus huppa, in de droger ermee :P nu gaat dat dus wel ff anders hier, hihi.
Moet wel zeggen, mn vriendin die om de hoek woont, een 3 persoons huishouden runt en veel groter woont en elke dag wast!! betaald hetzelfde als ik in mn 2 kamer woning, ook bij NUON..
:P

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:09

NIET doen nu de prijzen gaan weer zakken!!! en dat weet ik uit anonieme bron haha

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:11

maar Robijntjuhh, op diverse sites staat al aangegeven dat de korting en actieprijzen van 1 juli al vermeld staan? of bedoel je nog meer korting daarna?
Ik zal wel moeten, heb een opzegtermijn van 3 maanden, dus kan niet op nog meer korting wachten..kan dan nl daarna niet meer iverstappen, krijg dan een flinke boete en naai ik mezelf alsnog :P

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:12

Maar meid waarom zou je je prijzen vast zetten?! je kan toch sowieso wel overstappen maar dan geen vaste prijzen nemen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:15

hmm, daar zeg je me ook weer wat WillenYntjee..het gest, ik raak er helemaal van in de war, haha..
Ik dacht ivm die rare economische crisis, het veiliger is het vast te laten zetten, gezien het nu al goedkoper is dan wat ik nu betaal..en beetje bang voor de kans, net als met de benzineprijzen, dat die opeens weer helemaal omhoog gaan en ik dan met een crisis zit :P

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:11

precies, k heb altijd geleerd van mn pappie & mammie, nooit vaste prijzen nemen. Ze verdienen klauwen met geld aan mensen die dat doen, tuurlijk kunnen de prijzen omhoog gaan en dan ben je misschien net iets voordeliger uit, maar ze kunnen ook nog verder zakken en dan ben je mooi de sjaak!
Ik zou als k jou was gewoon dag & nacht tarief nemen (en dan dus 's nachts wassen & drogen ;) ) daar ben je vaak het goedkoopst mee uit als 1 pers. huishouden.