Autokenners, goede koop of....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Autokenners, goede koop of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:12

Beste bokkers-met-verstand-van-auto's :D

21 juli ga ik voor de 2e keer op voor mijn praktijkexamen en ik ga ervanuit dat het nu moet gaan lukken :o

Om ,als ik mijn rijbewijs eenmaal heb, lekker door te kunnen rijden was ik al zo links en rechts eens aan het rondkijken voor een kleine/goedkope auto.
Op marktplaats wel wat interessante dingen tegengekomen maar, met goede apk, toch nog redelijk aan de prijs.

Nou het volgende; een goede vriendin van mij heeft 2 auto's een golf en een mitsiubishi.
De laatste is inmiddels helemaal opgeknapt en deze gebruikt ze dan ook alleen maar.
De golf wil ze graag kwijt.

Voor zover ik aan de buitenkant heb gekeken zit er weinig tot geen roest op de auto, de deuren sluiten goed en alleen de lak is op het dak wat doffer geworden.
Ze verkoopt de auto inclusief nieuwe apk en grote beurt die ze , gratis, door een vriend van haar vader kan laten uitvoeren aangezien ze hem daar gekocht heeft.
Deze man heeft een gecertificeerd bovag bedrijf.
Ook komen er nog 4 (2e hands) nieuwe banden onder omdat deze achterbanden vrij weinig profiel meer hebben.

De geluidsinstallatie incl boxen laat ze zitten. :D

Precies weet ik het niet maar de auto is van midden jaren 90, heeft nog geen 2 ton op de teller en rijdt op benzine.

Zelf heb ik een prijs in mijn hoofd waar zij niet afwijzend tegenover staat, ik zou graag jullie mening horen!

Groetjes Manon

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:14

klinkt goed!
net gekeurd, goede banden erop, ik vind dat ze hem netjes aflevert.
en bij problemen kan je wellicht weer bij het bedrijf van de vriend van haar vader, zou fijn zijn!

als de prijs bij de auto past zou ik ervoor gaan hoor :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:16

Marigold schreef:
klinkt goed!
net gekeurd, goede banden erop, ik vind dat ze hem netjes aflevert.
en bij problemen kan je wellicht weer bij het bedrijf van de vriend van haar vader, zou fijn zijn!

als de prijs bij de auto past zou ik ervoor gaan hoor :)

Ik geloof dat ze dat juist wil weten,
wat voor prijs bij zo'n auto past :P
Zelf heb ik er als 15-jarige ook geen verstand van,
dus ik kan je niet helpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:16

Golf is middelzwaar dus per drie maanden moet je zowiezo rekenen op een wegenbelasting van rond de 120 euro (ik heb ook een optie op een golf :j ) en verzekering voor startende rijders is duur :D

Maar aan de omschrijving van de auto te horen is het een prima bak, en als je hem kan kopen voor de prijs die jij in gedachten hebt, zou ik het zeker doen, Golf is een heel fijne auto :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:17

Ja idd marigold, volgens haar moet het ook mogenlijk zijn om bij dezelfde garage vrij goedkoop in onderhoud te blijven aangezien ze elkaar kennen etc.

@unwritten, volgens haar betaald ze 20 euro p/m aan alleen wa verzekering en ook 20 per maand aan wegenbelasting.

Anoniem

Re: Autokenners, goede koop of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:19

Wildgirl, dat valt wel mee dan :) Denk alleen dat verzekering wel wat hoger zal worden, aangezien je (als je slaagd) beginnend bestuurder bent en nog moet gaan opbouwen qua schadevrij rijden etc :j

Hangt inderdaad ook af van de regio waar je woont, jij woont in de buurt van Groningen, daar is het volgens mij wel goedkoper dan hier in Rotterdam idd, qua wegenbelasting :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:22

Thanks unwritten, ik ga dat iig eens goed uitzoeken vóórdat ik hem koop.

Ben wel benieuwd overigens naar wat jullie voor zo'n auto zouden betalen, om eens te kijken hoe ik met mijn prijs zit.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:22

Ik heb net een seat cordoba van 98 gekocht mijn vriend is auto monteur en heefd de auto altijd onderhouden.
hij is werelijk tip top on orde, nieuwe uitlanten nieuwe remmen en nog een waslijst. voor 1800euro gekocht.

Ik vind het moeilijk te zeggen, hoe ziet die van binnen de motorkap uit, voor de zekerheid zou ik met de auto langs een andere garage gaan voor een check up dit kost geloof ik een paar tientjes. welke type is het .
er is namelijk 1 type golf geloof golf 3 v6 die zou niet zo goed uit de fabriek zijn gekomen, best gauw wat aan. Controleer de onderkant op roest.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:23

Wat weegt die auto dan?
Een golf is zwaarder dan mijn auto, en ik betaal 70 per 3 maanden, dus dat is ongeveer €23,- per maand. Je kunt het narekenen op http://www.rdw.nl en http://www.belastingdienst.nl
Wat voor uitvoering is de auto? Golfjes met een leuk vermogen kunnen erg duur zijn in de verzekering voor een beginnend bestuurder.
Hoe zijn de koppelingsplaten van de auto? Ik heb meerdere golfjes gekend die behoorlijke slijtage hadden aan de koppelingsplaten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:25

dat klopt Liezel1. Mijn vriend is niet zo kapot van die golfjes.
Koppelingsplaten kosten aardig wat.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:27

dit zou volgens mij om een golf 2 moeten gaan gezien het bouwjaar,

als hij niet roestig is, en alles er verder goed uitziet kun je hier nog jaren plezier mee hebben, ze zijn over het algemeen vrij zuinig en kosten weinig aan onderhoud, let er goed op dat hij niet roestig is , met name aan de dorpels en de wielkastranden.....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:28

met nieuwe apk zou ik er (als hij in goede staat is) zo rond de 800 euro voor betalen

*edit*

ik zie nu dat het om een golf drie gaat, daar zou ik toch voorzichtiger mee zijn :o
inderdaad de koppeling en bij deze types zit er vaak roest bij de raamrubbers aan de achterkant en bij de kofferklep.

ook zal deze behoorlijk meer brandstof nemen...

op www.rdw.nl kun je het kenteken invoeren, daar kun je dan ook zien wat het gemiddelde verbruik van deze auto is

qua wegenbelasting zit je met zo'n auto wel weer vrij hoog
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 21-06-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:29

Midden jaren 90 lijkt mij een Golf 3 hoor....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:30

zie mijn edit :+

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:31

een benzine golf met 2 ton op de teller is heel veel, zeker omdat het een golf uit de jaren 90 is.
Je kunt tegenwoordig bij iedere verzekeringmaatschappij opvragen wat de dagwaarde is. Het klopt wel dat je in de hoge risico groep valt qua verzekering. Net je rijbewijs, je leeftijd en dan golf rijden dan betaal je meer geld voor je verzekering dan dat je bijvoorbeeld een fiat koopt. Heb je enig idee hoeveel kilometer je per jaar zult gaan rijden, aangezien de kans groot is dat deze auto bij 230.000 kilometer wel aan zijn einde is (motorisch).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:32

@liezel1, geen idee wat hij weegt al is het wel een vrij kleine auto.
Volgens haar dus rond de 20 euro per maand.
Heeft dat niet ook met de motorinhoud enzo te maken?
Het is niet zo'n type petjesauto die rustig de 160 haalt iig.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:32

Wildgirl schreef:
Ben wel benieuwd overigens naar wat jullie voor zo'n auto zouden betalen, om eens te kijken hoe ik met mijn prijs zit.

Ik zou marktplaats eens afzoeken om te kijken wat ze daar zoal vragen voor dezelfde auto.
Want 'nog geen 2ton op de teller' kan 120.000km maar ook 190.000km zijn en is wel een daadwerkelijk verschil! Ook 1993, 1997 maakt wel een verschilletje.. Wanneer je alle gegevens hebt over deze auto is Autoweek ook een goede site om te kijken hoe men deze auto ervaart of ervaren heeft. Daar staan namelijk allemaal reviews op.
Dus kan geen kwaad om daar eens op de kijken ;)

Kijk ook goed de wegenbelasting, verzekering en verbruik na.. want dit scheelt ook erg veel per auto.
En natuurlijk ook uitproberen, rijdt hij wel lekker, zie ik genoeg etc.

Ik geloof dat het dit wel even was met de tips ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:32

oOoKellyoOo schreef:
dat klopt Liezel1. Mijn vriend is niet zo kapot van die golfjes.
Koppelingsplaten kosten aardig wat.

Hm, mijn golf met 360.000 km (diesel) op de teller heeft nog geen nieuwe koppelingsplaten nodig gehad...
Ligt er dus denk ik ook aan hoe je ermee omgaat / hoe er mee omgegaan is.

Golf vind ik een fijne auto, als je weet dat zij weinig problemen hebt gehad met die auto en jullie kunnen het eens worden over de prijs dan zou ik 'm gewoon kopen. Je zou op wat sites, van garages of marktplaatsachtige sites, kunnen zoeken wat de gemiddelde prijs is voor dit type golf, dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:39

Wildgirl schreef:
@liezel1, geen idee wat hij weegt al is het wel een vrij kleine auto.
Volgens haar dus rond de 20 euro per maand.
Heeft dat niet ook met de motorinhoud enzo te maken?
Het is niet zo'n type petjesauto die rustig de 160 haalt iig.

Het is wel een kleine auto, maar wel een zware...
Mijn Astratje uit 91 weegt ook al 940 kilo en daar betaal ik dus 23 per maand voor.

Ik heb even snel op een willekeurig golf 3 kenteken gezocht en die weegt 975. Daarmee val je al in een andere gewichtsklasse.
Voor die auto zou ik per kwartaal in Friesland 91 betalen, dus dat is zo'n €30,- per maand.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:42

persoonlijk zou ik verder kijken op marktplaats want handelen met vrienden loopt meestal niet goed af als er toch wat mis mee lijkt te zijn...

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:52

Ik heb een golf 4 (1.4) en betaal 86 euro wegenbelasting per kwartaal. 20 euro per maand lijkt mij wel erg weinig! (Mijn auto haalt overigens wel rustig 160, maar dat terzijde.)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:59

@pioade, dus een dikke 28 per maand?
Dat is opzich nog te doen.

Ik vind het zo moeilijk om te beoordelen wat wel/wat niet...pffff
Mocht ik de auto kopen dan zou dat voor 400/450 zijn.
Zelf heeft ze er een dik jaar geleden 550 voor betaald, ik denk dat als ik tot koop overga ik zowiezo aan een vriend van mijn moeder ga vragen of hij daar eens op de brug mag en of hij er dan ook goed naar wil kijken.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:02

Hmm ben zelf ook beginnend bestuurder en heb een golf rabbit uit '94.
Prima bak ook benzine en heeft al over de 2 ton gelopen.
Verder niks nada noppes mis mee en loopt als een tiet.
Hoe zij hem wil afleveren klinkt wel goed.
Hij weegt 1040 kilo geloof ik kleine auto maar wel zwaar dus ook zeker Wel duur in de wegenbelastig. 20 euro per maand lijkt mij sterk, maar neem aan dat zij ook al wel wat langer haar rijbewijs heeft en jij dus wel meer zal moeten betalen.
Daar zou ik wel rekening mee houden.
En alles eens goed navragen.
hmm de prijs klinkt ook wel goedkoop eerlijk gezegd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:05

Het aantal jaren dat je je rijbewijs hebt, heeft geen invloed op de hoogte van de wegenbelasting.
Het heeft wél invloed op je verzekeringspremie, ivm je schadevrije jaren/no claim.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:08

Liezel1 schreef:
Het aantal jaren dat je je rijbewijs hebt, heeft geen invloed op de hoogte van de wegenbelasting.
Het heeft wél invloed op je verzekeringspremie, ivm je schadevrije jaren/no claim.

Daar doelde ik dus ook op.
Zit weer halfbakken te typen. :o