Eigen huis, wat sparen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Eigen huis, wat sparen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:17

Ik zag zo snel niet eenzelfde topic.

Mensen met een eigen huis, wat kunnen jullie ernaast nog sparen?

Wij gaan binnenkort een huisje kopen, maar vraag me af wat reeel is om ernaast nog te kunnen sparen?
De 1 zegt 100,- per persoon, de ander 500,-.

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je belangrijk vind EN wat je overhoud in de maand, maar ik vraag me af of je het red met 100,- of 200,- in de maand erbij sparen.
Wij houden wel allebij onze spaarrekening gescheiden, maar mocht er iets echt nodig zijn dan is uiteindelijk al ons geld van ons samen, daar doen we niet moeilijk over.
We hebben wel al wat spaargeld staan en dat willen we ook zo houden, dus het is niet zo dat we niks hebben.

Bijvoorbeeld stel ik hou 700,- over totaal na al mijn vaste lasten, ik spaar 200,- en de rest gaat op aan uitjes/verjaardagen/kleding etc.

Ik bedoel dus echt wat mensen sparen, en niet wat jullie overhouden om voor jezelf te spenderen.

zonnebloem18

Re: Eigen huis, wat sparen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:35

200 euro sparen op 700 euro over vind ik wel erg weinig zoveel geld per maand uitgeven aan etentjes en kleding lijkt me nogal onnodig.
Ik zou de helft van het bedrag wat over is na vaste lasten en boodschappen sparen.

In jou geval dus 350 euro, helemaal met een eigen huis kom je snel meer kosten tegen dan je verwacht.
Een ketel die kapot gaat, elektriciteit die ineens raar doet, een wc die verstopt dat tikt snel aan.
Dan heb je nog kosten voor het onderhoud dus schilderen van de buitenkant wat ook om het jaar nodig is.
En dan de gebruikelijke kapotte koelkast of wasmachine.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:41

Ik ben blij als we rondkomen, van sparen komt het meestal echt niet helaas. Pfoe, 700 euro overhouden na alle vaste lasten en de boodschappen, dus alleen voor de lol is voor ons een beetje een droomwereld! Imo is het dus prima als je 200 euro per maand kunt sparen!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:49

Ik geef maar een voorbeeld he! Ik zeg niet dat ik dat overhou...
Maar ik ben benieuwd hoeveel andere overhouden, om te kijken of wat ik overhou een beetje leefbaar is ;) We hebben nog geen huis gekocht dus ik weet de precieze vaste lasten nog niet.
Ik weet het wel ongeveer hoor, maar stel je houd 600/700,- over na je vaste lasten, meestal geven we toch wel zo rond de 100,00 per persoon uit aan uitjes, verjaardagen en dat soort dingen... Dat gaat er zonder dat je er bij nadenkt uit. Ene keer iets minder de andere keer iets meer.
Dan heb je ook weleens wat kleding of andere kleine dingetjes nodig natuurlijk, stel je rekent daar 100 / 150,- per maand voor.

En dan de rest om te sparen. Al denk ik dat het in de praktijd nogal tegenvalt... een auto die gekeurt moet worden, een wasmachine die stuk gaat.. ben je meteen je spaarcentjes kwijt. (wat jij ook al zei zonnebloem)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:25

ik spaar elke maand 1500/2000 euro.
haal het geld alleen van mijn bankrekening af voor belasting aanslagen anders blijf ik er vanaf :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:33

Wij sparen zo'n 200 euro per maand voor de gezamenlijke rekening (hier worden de huishoudelijke/gezamenlijke dingen) van betaald en ik spaar voor mezelf ook zo'n 100 euro per jaar maand. Wij reden het daar mee, maar iedere situatie is anders (ligt maar net aan hoeveel onderhoud je woning nodig heeft en hoe nieuw/oud je overige spullen zijn :) )

Waarom niet eerst een huishoudboekje bij houden om te zien waar het geld naar toe gaat en wat er echt over blijft na de vaste lasten (er komt nog wel eens iets extra's voorbij zoals rioolheffing, waterschapsbelasting en die ongein). En dan gewoon een buffertje proberen op te bouwen die reeel is en waar je de hoogste nood mee kan oplossen?

Zelf zie ik het nut niet in van 1000-enden euro's aan spaargeld. Ik heb genoeg om een andere auto te kunnen kopen indien nodig (is voor mij heel belangrijk) en als de wasmachine of tv kapot gaat kunnen we ook een nieuwe kopen. Meer hebben wij niet nodig vinden wij, we wonen dan wel in een nieuwbouwhuis, dus onderhoud is minimaal (met andere woorden, daar is al een enorme klap geld in gegaan de laatste weken.. :+ )

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

Alja wat berdien jij dan per maand dat je zoveel kunt sparen of woon je nog thuis?

Via automatisch sparen spaar ik iig 0 euro per maand en meestal lukt het me wel om nog eens 250-500 euro extra per maand aan de kant te leggen. Nu reken ik wel ons beider inkomen waar we van sparen maar ja we hebben dan ook een gezamelijke rekening

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:37

magriet schreef:
Alja wat berdien jij dan per maand dat je zoveel kunt sparen of woon je nog thuis?

Heb even Alja's profiel gecheckt ;)
Als je een eigen bedrijf hebt kan je daar uit 'leven' en dan kan je zoveel sparen (je hebt ook meer lasten qua pensioen en ziektekosten dus meer spaargeld is ook wel nodig).

Voor de gewone loonslaaf geen normale bedragen om te sparen (tenminste mij lukt het niet en ik verdien niet slecht..)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:43

MM als ik zo reken kom ik sommige maanden ook op ca 1000 euro om te sparen maar dat is dan wel van 2 lonen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:46

Met 2 lonen zouden wij de 1500/2000 ook wel redden, maar ik zie het nut er niet van in. Per jaar zouden we dan 18000 euro per jaar kunnen sparen (excl. vakantiegeld en dertiende maand). Wasmachine kost geen 18000 euro :+

Doe er liever leuke dingen van en zorg wel dat ik voor wat wij hoognodig vinden geld apart heb staan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:02

Sparen...zou het graag willen, maar het komt er nooit van. Gelukkig heb ik een handige man en kunnen we het meeste onderhoud aan ons huis zelf doen. En onverwachte dingen komen dan gewoon op de grote hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:30