Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 08:16

Mensen die ongehuwd en zonder samenlevingscontract willen samenwonen, kunnen straks financieel nadelig uit zijn. Bij deze groep worden de hypotheekrenteaftrek, de algemene heffingskorting en andere aftrekposten onzeker. Dat zegt Ymi Knaap van de FNV Belastingservice.

De inkomstenbelasting verandert als gevolg van de invoering van de successiewet per 1 januari 2010. Bij mensen die ongehuwd samenwonen zonder samenlevingscontract betaalt de achterblijvende partner na overlijden niet alleen meer successierecht, ook wat betreft inkomstenbelasting veranderen er zaken.

Tegelijk met de nieuwe successiewet verandert het begrip `partner` voor de wet, waardoor veel mensen elkaar voor de Belastingdienst niet meer als fiscaal partner mogen aanwijzen. `Dit gaat veel Nederlanders duizenden euro`s per jaar kosten`, waarschuwt Ymi Knaap.

Arabesk

Re: Samenwonen zonder contract wordt financieel nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:16

lekker dan...

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 08:16

Dus moeten we nou trouwen? Help!! We lachen er nu mee, maar hoe zit het nou echt?

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:18

hmm.. fijn.. geldt dit dan ook voor huren?
Ik ben nog helemaal niet van plan om nu al te trouwen! (of samenlevingscontract)

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 08:25

Ik heb begrepen dat het vooral geldt voor mensen waarbij een van de partners weinig tot geen inkomen heeft. En ja het geldt ook voor huurders.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:11

mijn vriend en ik zitten in deze situatie. hmm even kijken hoe het echt allemaal zit..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:13

ok, dus wij moeten daar dus ook maar eens even naar gaan kijken.
Dat betekent dat je aan alle zaken moet denken en dus ook bv aan zorgtoeslag. Want daar kun je elkaar immers ook als ''fiscaal'' partner aanwijzen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:24

wanneer het je 1000-en euro's per jaar scheelt, is het raadzaam om een samenlevingscontract op te stellen; dit kost je max. 600 euro.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:43

hihihi eindelijk een echt goede reden om te trouwen vriendje is de banketstaaf ;)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:22

Wat is de bron van dit bericht en op welke termijn hebben we het over?

Vind dit wel een erg summier bericht.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:40

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:45

Oh, lekker dan. Wij wonen ook samen zonder contract. Wij wonen wel in het buitenland maar zijn in Nederland belastingplichtig en zijn fiscale partners.
Ik zou er wel wat meer info over willen hebben eigenlijk want bijgevoegde link geeft niet veel extra informatie.
Weet iemand hoe het precies zit per 01-01-2010???

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:51

'T komt wel uit de telegraaf he jongens..
Maar k vind het inderdaad een beetje een vreemd artikel. Als ze er dan tenminste nog bij zetten wat er gaat veranderen!
K heb al even snel op de website van de belastingdienst gekeken, maar kon daar zo gauw niks vinden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:53

Hee jongens het gaat hier alleen om samenwonenden ZONDER samenlevingscontract!
@Zwelgje: regel het contract toch maar gauw want zonder contract ben je erg kwetsbaar (ik spreek uit ervaring...)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:56

maar wat als je nou pas nét samenwoond? mijn vriend en ik wonen nu net een maandje samen, zijn nog helemaal in luuuuv maar gaan voorlopig zeker nog niet aan trouwens of dat soort 'officiele zaken' denken... moeten we dan ook maar meteen aan een samenlevingscontract :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:58

Lijkt me wel...je wilt toch wel iets van wettelijke bescherming?
Als 1 van beide partners dood neervalt (en ja, dat kan jonge mensen ook gebeuren) of 1 van beide partners schopt de ander op straat, heb je een mega-probleem erbij.
Van wie is het huis/huurcontract? van wie zijn de gezamelijk aangeschafte spullen, vooral als het uit een niet-gezamenlijke rekening is aangeschaft?
Samenwonen is toch niet iets wat je voor eventjes doet, regel het goed.

(voorbeeldje; ik ken iemand die ging samenwonen en vervolgens kanker kreeg en overleed. Geen samenlevingscontract. 2 dagen na de begrafenis heeft de vader van de overledene even het huis leeggehaald...)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:17

Volgens mij heb je met een samenleefovereenkomst nog niets geregeld bij overlijden.. Daarom hebben ze nog testamenten uitgevonden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:21

Volgens mij moet je inderdaad samenlevingscontract + testamenten hebben. Wij hebben geen van beiden, huurhuis staat op allebei onze naam, dus mocht hij ineens het loodje leggen kan ik hier gewoon blijven wonen. Spullen zijn zn ouders toch niet in geinteresseerd en de mijne ook niet dus voorlopig komt er ook niks.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:25

En wat als 1 van de 2 besluit dat het over is met de relatie? Er zijn maar weinig die daar heel goed mee om kunnen gaan..

Ik ben voor samenleefovereenkomst en testament, dat moge duidelijk zijn. ;) Maar heb ook wat (familie)erfstukken in mijn bezit die dan weer niet aan mijn vriend, maar mijn familie toe gaan behoren als ik zou komen te overlijden. Verder mag hij alles hebben hoor. :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:53

Dan is het meeste voor hem, omdat hij het grootste deel van alles heeft betaald, meubels komen van zijn ouders dus dus mag ie ook hebben. Spullen die ik van mn ouders heb meegenomen, neem ik weer mee.

Contract is natuurlijk veel beter om te hebben, komt er misschien ook wel maar ik denk dat het eerder op trouwen aan komt :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:09

Ik heb het gezien bij familie.
Ruzie van wie nu precies wat meekrijg bij het uit elkaar gaan.
Samenlevingscontract en testament is verstandig om te hebben.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:19

RiandeV schreef:
Volgens mij heb je met een samenleefovereenkomst nog niets geregeld bij overlijden.. Daarom hebben ze nog testamenten uitgevonden.

Als je samenwoont en je hebt een samenlevingscontract, en je komt te overlijden dan is het wettelijk erfrecht van kracht. Dat houdt in dat jouw bezittingen schulden terugvallen op jouw ouders/ jouw familie en zeker niet overgaan naar jouw partner. Alleen je moet wel opnemen in je samenlevingscontract wát gezamelijke bezittiingen van jullie zijn (i.c. bezittingen die via de gezamelijke rekening zijn betaald) en wie die krijgt nadat je uit elkaar gaat (of overlijdt).
Als je een testament hebt, moet je daarin opnemen of je partner ook wat van jou erft als jij overlijdt. Dus een samenlevingsovereenkomst zonder testament kan heel goed :j

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:33

Maar bijv, ik woon bij mijn vriend in. Ik betaal de boodschappen, hij de rest dus, maar op 2 meubels na, is alles van hem. Hoe kunnenn wij dart het beste doen dan?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:40

Info vragen bij een notaris. ;)

Ik zie mezelf straks na het samenwonen niet meer alles wat we dan nog samen kopen gaan beschrijven.. Denk dat testament dan gewoon het makkelijkst is. Maar ik heb alleen nog maar informatiefolders, de afspraak bij de notaris komt binnenkort...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:50

beantsje schreef:
(voorbeeldje; ik ken iemand die ging samenwonen en vervolgens kanker kreeg en overleed. Geen samenlevingscontract. 2 dagen na de begrafenis heeft de vader van de overledene even het huis leeggehaald...)

Sorry maar dan zit er ook niet iets goeds tussen schoondochter/zoon als de vader van overledene ff na begrafenis het huis leeg haald...Sorry maar daar word ik niet bang van.

En bovendien heb ik schat van schoonouders en ook schoonfamilies, en daarbij is mijn eigen complete familie (op mijn broer na dan) ook schatten!! Als ik of mijn partner plots dood neer zou vallen dan hoef ik echt totaal niet bang te zijn dat ik met niks kom te staan, want mijn schoonfamilie zullen er dan hoe dan ook voor me zijn net als mijn eigen familie naar mijn schoonfamilie toe etc...

En mijn partner ook al zouden wij uit mekaar gaan om welke reden dan ook (niet dat dat gebeurd) dan zou hij mij lange weg na niet op straat sodemieteren maar zou ie het zo goed mogelijk oplossen...

Dus nee ik geloof echt niet in die onzin zullen allemaal wel fabeltjes zijn...