Hoe en wat: PADI Open Water Diver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PearllG

Hoe en wat: PADI Open Water Diver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:47

Ik en mijn vriend gaan januari voor drie en een halve week naar Thailand (rondreizen). We willen naast cultuur en natuur ook graag van de tijd gebruik maken om te duiken.
Omdat we met een redelijk strak tijdschema zitten in Thailand willen we liever ons duikbrevet PADI Open Water Diver in Nederland halen.
Heeft iemand goede ervaringen met een duikschool/cursus?
En wat zijn de kosten ongeveer? (ik zie veel verschil op internet)

Thanx! *D

Faux

Re: Hoe en wat: PADI Open Water Diver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:01

Ik heb mijn PADI Open Water in Bonaire gehaald, en als ik de verhalen hoor van de mensen die het in Nederland hebben gedaan ben ik blij dat ik het in Bonaire heb gedaan. Lekker in de echt zee en tijdens de oefeningen al mooie dingen zien, ipv in een zwembad. Wat wij wel jammer vonden is dat we de theorie ook in Bonaire hebben gehad en daarom veel binnen hebben gezeten die vakantie. Daarom zijn we het jaar erna opnieuw gegaan om echt te duiken de hele vakantie.

Wat ik dus aanraadt is om je theorie in Nederland te halen en je praktijk bij een duikschool in Thailand. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:05

Het is idd best wat leeswerk. (en video hebben we ook nog gekeken)
Ik heb het in Egypte gehaald.
Maar op zich als je het boek al eerder hebt, kan je met zelfstudie al een heel stuk doen.
Hoeveel het kost weet ik niet.
Ik heb het gekregen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:08

Oh de kosten ja. Ik heb het ook gekregen dus ik weet het ook niet. :n

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:14

Ik denk zo rond de 250/300euro.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:50

In Nederland moet je veel lessen volgen en krijg je elke week oefeningen in het zwembad en uiteindelijk moet je alsnog een aantal duiken maken in 'echt' water voordat je hem hebt, dus wie weet dat het toch handiger is om het daar te halen. Ik werk op aruba 45 uur per week en heb het ook in één week gehaald.

Ik heb hem op aruba gehaald dan, ik heb het boek gekregen van de instructeur en heb dat zelf gewoon doorgenomen. Heb toen 1 les in het zwembad gedaan om alle oefeningen door te nemen. De dag erna gelijk duik 1 + duik 2 gedaan en een andere dag duik 3+ duik 4. Toen die avond theorie examen en ik had hem binnen.

Gaat veel sneller dan in Nederland en ik heb 350 gulden betaalt, dat is zegmaar 150 euro. Dus bijna de helft goedkoper dan in Nederland.

Wat Faux zegt is wel een goed idee. Maar op zich is de theorie echt heel makkelijk. Maarja als je op vakantie bent heb je natuurlijk geen zin om dat boek door te nemen.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:24

Oke! Had al door dat het in het buitenland goedkoper was. Alleen willen we eigenlijk geen drie dagen kwijt aan duiklessen.. Maar zal anders toch eens informeren over theorie in NL en duiken in Thailand.
Bedankt in ieder geval tot nu!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:26

Open water is vaak langer als 3 dagen. (4 tot 5)

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:31

Needje schreef:
Open water is vaak langer als 3 dagen. (4 tot 5)

Ik las van een duikschool in Phuket dat zij in drie dagen open water brevet realiseren. In Nederland is het inderdaad vaak langer.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:36

in nederland duurt het langer om dat duiken in nederlands water toch lastiger is als in bv tailand enz.
Ik heb alles gehaald in Nederland. Maar kan overal duiken. Stroming, slecht zicht enz
Weet verder niet hoe het elders gaat en hoeveel het kost. Maar in 2/3 dagen je bevret???? Lijkt mij niet verstandig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:44

Als ik terugdenk kan het best hoor, 3 dagen.
Ik heb volgens mij 4 dagen gedaan. Eerste dag introduik. Rest oefeningen en open water.
Wel lekker daar was dat je niet in een zwembad zat te klooien. Gewoon in het thuisrif eerst en daarna naar andere mooie plekken.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:00

Tyke schreef:
in nederland duurt het langer om dat duiken in nederlands water toch lastiger is als in bv tailand enz.
Ik heb alles gehaald in Nederland. Maar kan overal duiken. Stroming, slecht zicht enz
Weet verder niet hoe het elders gaat en hoeveel het kost. Maar in 2/3 dagen je bevret???? Lijkt mij niet verstandig.

Mag ik vragen waar je het gehaald hebt? En weet je daar toevallig nog een prijs van?

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:29

Ik heb mij OW ook gehaald,
2 jaar geleden in de zomer in Spanje,
Ik dook wel eens in het zwembad, maar hem uiteindelijk in Spanje, in de zee mijn brevet gehaald. Mijn vader is divemaster en die kon me dus alles leren, zijn vriend mag examens afnemen (theorie en praktijk) en zodoende heb ik dat even gedaan tijdens mijn zomervakantie.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:43

PearllG schreef:
Tyke schreef:

Mag ik vragen waar je het gehaald hebt? En weet je daar toevallig nog een prijs van?

sorry erg late reactie

Ik heb het gehaald op Tholen toen nog bij Orka. Deze bestaan niet meer. Is nu vriendengroep geworden.
Hoeveel het koste durf ik niet meer te zeggen.
Ik weet niet waar je woont? Maar er zijn genoeg duikscholen. Zou info vragen. Zelf heb ik het geleerd in de oosterschelde.
Oefenpunt is dan bij de veerweg. Daar ligt een plateau. Op gorishoek is nog steeds een duikschool. die heeft het later overgenomen.
In bergen op zoom heb je ook scholen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:15

Had het er laatst met een collega over. Zij zei ook dat ze blij was dat het in NL had gehaald, omdat ze nu tenminste ook is voorbereid op slecht zicht en dergelijke.
Ik wil in de toekomst ook mijn padi halen en ga dan ook voor een cursus in NL. :j

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:21

Ik heb m'n open water in Frankrijk gedaan en m'n advanced in Egypte. Beide wel reizen die vanuit een duikschool hier in nederland werden georganiseerd. Zijn wel dure tripjes maar goed dan heb je ook wat... Maar ja mijn vader heeft alles betaalt aangezien ik op m'n 13e met de open water ben begonnen :D
Ik zou gewoon ff speuren op internet voor arrangementen etc

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:25

Ik heb mijn open water / advanced open water en rescue diver gehaald bij de Waterhoppers op Zakynthos, Griekenland. Het was een Nederlandse duikschool. Ik heb het in twee weken gehaald met telkens een dag vrij tussen de cursussen. Kosten: Ik was geloof ik in totaal 800 kwijt (7 jaar geleden).

toevoeging: De theorie vond ik wel te doen. Elke avond 1 uur lezen en oefenen. Er waren wel mensen die het wel moeilijk / veel vonden.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:01

ik heb ook tot rescue maar dan in nederland.