Metaaldetector,bodemvondsten,wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Metaaldetector,bodemvondsten,wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 07:51

Ik was even benieuwd of er bokkers zijn die een metaaldetector hebben, en ook graag met zo'n ding op stap gaan om oude dingen te zoeken.
Ik heb me voor jaren terug een kleine metaaldetector gekocht, heel goedkoop,en dat ding is veel gebruikt toen,heb veel oude munten gevonden ,maar nu wil ik me een 'echte' aanschaffen; eentje die diep in de grond zoekt, want dat doet deze die ik nu heb niet.
Mijn ouders wonen op een boerderij en die is dik over de 110 jaar oud,mijn opa is er geboren , en zijn ouders hebben de boerderij gekocht.We hebben al behoorlijk wat dingetjes gevonden,oude munten, een stenen poppetje zonder armen en benen, en nog wat sieraden zelfs, wie weet wat er nog meer onder de grond zit :wow:
Dus nu is mijn vraag; wat voor 1 heb jij, waar heb je hem weg, en wat heb je ermee gevonden?
Ben benieuwd ;)

Helderder

Re: Metaaldetector,bodemvondsten,wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:57

Ik heb er één gehad, toendertijd nog 100 gulden en hij kwam bij de Blokker vandaan (erg profi dus :P ). Heb er voornamelijk muntjes en afval mee gevonden. Vind het nu erg jammer dat ik hem niet meer heb, was toch altijd leuk zoeken met dat ding.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:12

Een metaaldetector gaat niet heel diep in de grond, een echt gesofisticeerde gaat tot ong 20 cm ;) Maar daar kun je nog wel leuke dingen mee vinden,
Oh nog 1 puntje: als je echt iets vind (een bronzen bijl of een hoop klei oid, laat dat een museum weten, het kan zijn dat j een site hebt gevonden of een opslagplaats van een bronshandelaar ofzo :D)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:05

Mijn schoonvader heeft er eentje. Mijn vriend en ik zijn dus ook een aantal keer op het land gaan zoeken naar "spannende vondsten". Maar vaak viel het best tegen, wat stukjes ijzer. Soms wat oude muntjes etc. Maar moet zeggen dat ik het altijd wel super leuk vind om te doen! :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:26

ow haha heb dat vroeger altijd willen doen :P
dacht altijd dat je grote schatten kon vinden :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:25

Mijn moeder is senior archeoloog, dus ik ging vroeger altijd mee met het ding op pad :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:34

Wat is een senior archeoloog? Ik dacht dat dat de 'rangen' waren in Engeland.
Als dat zo is, is het echt wel vet :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:39

Nee, dat is hier ook ;) Je begint als junior, en dan na een aantal jaren werken als archeoloog wordt je senior. Als je dan stopt met werken wordt je na een aantal jaren weer junior etc :P

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:49

Ah zo, in Belgie is dat niet zo ;) dan ben je gewoon archeoloog. Daarom raden al mijn proffen aan om in Engeland ofzo verder te studeren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:04

Ik heb mn moeder nu toevallig net aan de lijn, zal het haar even vragen :P Plaats het hier zo voor je :j
Edit: Opheldering :D
Als je minimaal 10 jaar aan 1 stuk als archeoloog werkt, ben je senior. Stel je werkt 17 jaar, en stopt dan met werken, dan wordt dat er weer vanaf getrokken dus na 8 jaar ben je weer juniorarcheoloog. Snap je het? :D
Nog een aanvulling. In een aantal landen kun je idd studeren voor senior. Mijn moeder heeft in Amerika gestudeerd. In Arizona :) Dat kan hier ook, maar dan moet je na je afstuden (MA/drs) nog 5 jaar assistent van de prof zijn of wetenschappelijk onderzoek doen voor promotie.
Dan heb je PHD/doktortitel. Misschien is dat een optie voor je?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:45

Ik ga in september in Leiden Archeologie studeren dus dit topic trok me meteen; ik heb zelf geen metaaldetector maar het lijkt me super vet om een keer te 'zoeken'. Kan dat overal in Nederland op akkers?

(En met wie mag ik een keer mee?)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 06:17

juniper schreef:
Ik ga in september in Leiden Archeologie studeren dus dit topic trok me meteen; ik heb zelf geen metaaldetector maar het lijkt me super vet om een keer te 'zoeken'. Kan dat overal in Nederland op akkers?

(En met wie mag ik een keer mee?)

Ik denk dat je eerst even met de eigenaar van 't land moet overleggen of hij 't goed vind dat je over zijn land gaat :D

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 06:20

reininglover schreef:
Ah zo, in Belgie is dat niet zo ;) dan ben je gewoon archeoloog. Daarom raden al mijn proffen aan om in Engeland ofzo verder te studeren.

Naar wat voor school /opleiding moet je doen om archeologe te worden dan?

Heb net wat gevonden,was ff te snel met mijn vraag :o
Ik zie dat er in Amsterdam zo'n opleiding is,maar da's zo ver van mij vandaan....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:09

juniper schreef:
Ik ga in september in Leiden Archeologie studeren...

Dan zal je rap een ´genuanceerde´ kijk op metaalzoekers krijgen :D

Het is niet te bevatten wat er door metaalzoeken aan bodemarchief verníeld is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:29

Lyonesse schreef:
Mijn moeder is senior archeoloog, dus ik ging vroeger altijd mee met het ding op pad :D

O wat leuk zeg dat zou dus echt een kinderdroom van mij geweest zijn :j heb je wel eens iets spanneds gevonden?
Ik zocht vroeger altijd naar pijpkoppen, fossielen en scherven.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:29

Durante schreef:
reininglover schreef:

Naar wat voor school /opleiding moet je doen om archeologe te worden dan?

Heb net wat gevonden,was ff te snel met mijn vraag :o
Ik zie dat er in Amsterdam zo'n opleiding is,maar da's zo ver van mij vandaan....

Ik studeer zelf in Leuven :)
Ik heb het ook nagevraagd :P en volgens de prof is het in Belgie anders geregeld en hier kennen we idd niet de titels van junior en senior terwijl dat in veel landen wel zo is, mijn toekomstplannen zijn ook niet zo dat ik later in Belgie wil gaan werken. De geschiedenis en cultuur van Scandinavie trekt mij meer ;)
Metaaldetectors zijn niet echt populair in de archeologie, ze gebruiken liever georadars, die kunnen tot 4 meter diep als het terrein het toelaat want hoe dieper je wilt, hoe langer je antenne moet zijn.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in archeologie kan ik zeker aanraden om een paar sites in je buurt op te zoeken. Vaak zijn er opendeurdagen oid en anders spreek je iemand aan met de vraag of je een paar uurtjes mee mag lopen omdat je graag kennis wilt maken met de opleiding. Daarbij, weeral volgens mijn prof, is de archeologiewereld echt een wereldje van 'ons kent ons' dus hoe meer dingen je gaat bezoeken, hoe meer stage dat je loopt ed, hoe sneller je later aan het werk kunt gaan

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:34

Chiqa schreef:
Lyonesse schreef:

O wat leuk zeg dat zou dus echt een kinderdroom van mij geweest zijn :j heb je wel eens iets spanneds gevonden?

Het enige dat ik me kan herinneren is het naamplaatje van een soldaat uit de 2e wereldoorlog := Mijn opa heeft een keer 2 dezelfde stenen gevonden, die blijkbaar uit de rozenoorlog stammen. Witte stenen met een uitgehakte roos erin. Daar heeft hij 2 hangers van laten maken, 1 voor mijn oma en 1 voor mijn moeder. :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:54

Chiqa schreef:
Lyonesse schreef:

whahahaha die vond ik ook altijd :P
als ze waar ik woonde bijvoorbeeld een sloot aan gingen leggen, en de boel omspitte, zat ik er met mijn emmertje te zoeken :P
heel wat gevonden :D veel pijpjes enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:21

O jaaa Lima zo was ik ook...Ik had dus op zolder een hele plank vol met scherven ed, zelfs een hele plavuis. Ik heb ze volgens mij nog wel op zolder, en heb er wat in mn letterbak staan, laat mijn kat die nu ondergezeken hebben dus datums wanneer ik ze gevonden heb zijn weg :( :(
Wat is het mooiste wat je ooit gevonden heb?

Lyonesse; dat klinkt wel heel erg mooi hoor, lijkt me echt supergaaf zoiets ooit te vinden!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:37

Chiqa schreef:
O jaaa Lima zo was ik ook...Ik had dus op zolder een hele plank vol met scherven ed, zelfs een hele plavuis. Ik heb ze volgens mij nog wel op zolder, en heb er wat in mn letterbak staan, laat mijn kat die nu ondergezeken hebben dus datums wanneer ik ze gevonden heb zijn weg :( :(
Wat is het mooiste wat je ooit gevonden heb?

Lyonesse; dat klinkt wel heel erg mooi hoor, lijkt me echt supergaaf zoiets ooit te vinden!

eigenlijk niet zo veel bijzonders.. ja pijpjes dan.. en scherven van potten.. dat vond ik vroeger echt gaaf
het idee dat iemand heeeeel lang geleden dat in zijn/haar handen heeft gehad.. gaf me al genoeg voldoening :)

vond het ook altijd gaaf om bij opgravingen te kijken
in zwolle hebben ze zo de oude stadsmuur onder de grond gevonden
stond er altijd bij te kijken :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:19

Lijkt me zo lachen om zo'n ding te kopen. Ik ken echt iemand die heeft zijn vitrinekast vol met ouwe meuk.
Zijn er ook in kaart gebracht waar er "vondst" plekken zijn?
Je gaat toch niet zomaar ergens even met dat ding over heen?
Wat kost een profi en waar koop je die?