"light" recepten met vis, iemand ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

"light" recepten met vis, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 20:31

Ik ben weer hard aan de gang om kilo's kwijt te raken, dit vooral door verstandig, gevarieerd en gezond te eten ;) Nou is het goed voor je om 1 a 2 keer per week vis te eten, maar ik ben niet zo creatief met vis. Ik ben op zoek naar recepten die calorie-arm, maar niet al te saai zijn. Mijn vriend moet er namelijk ook van mee-eten, en ik wil het voor hem ook nog een beetje leuk houden ;) In principe mag het met alle soorten vis zijn, maar graag geen hele exotische soorten, ivm verkrijgbaarheid :D

Wie heeft er lekkere, gezonde recepten voor mij?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:56

Tilapiafilet in kruidenkorstje

500 gr tilapiafilet
1 el citroensap
3 tl gemalen kurkuma (koenjit)
3 tl gemalen koriander (ketoembar)
2 tl versgemalen zwarte peper
1 tl gemberpoeder
1 tl kaneel
1/2 tl gemalen komijn (djinten)
75 gr bloem
ca 100 ml bier

Bereiden
Tilapiafilet bestrooien met zout en citroensap.
In diep bord specerijen, bloem en mespunt zout mengen.
Al roerend zoveel bier toevoegen dat een glad en dik beslag ontstaat (ca 100ml)
In koekenpan olijfolie verhitten.
Stukken vis 1 voor 1 door het beslag halen en meteen in de hete olie leggen.
Vis in 6-8 min op hoog vuur goudbruin en gaar bakken, halverwege keren.

Ik lust geen vis, maar dit lust ik :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:52

Ok, en dan met groenten en wat rijst ofzo?

btw, volledige gerechten (bijvoorbeeld roerbak) zijn ook zeer welkom :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:28

Wat ik heel lekker vind en erg light is, zijn vispakketjesuit de oven.

Je neemt hiervoor een stuk alluminiumfolie, dubbelgevouwen en groot genoeg om een pakketje van te maken en legt hier de vis in (tilapia, roodbaars eigenlijk kan vanalles) Je strooit wat kruiden op de vis en legt er een aantal cherrytomaatjes (door midden gesneden) bij. Dichtvouwen en de oven in (200 graden, 30 minuten, wel een beetje afhankelijk van de grootte van de vis).

Je kunt overigens eindeloos varieren met dit recept. Van limoen tot paprika en wat kruiden betreft van gewoon zout en peper, tot italiaanse kruiden en oregano heb ik er allemaal al bij gedaan. Echt heerlijk.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:36

Hmmm dat klinkt wel errug lekker!!! Die tomaatjes (en evt andere groenten), leg je die op de vis, of apart?

Mikkie

Re: "light" recepten met vis, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:44

Nee die gaan gewoon bij de vis en dan vouw je de folie helemaal dicht. Je maakt er dus echt een pakketje van en daardoor trekken de smaken van de groente veel meer in de vis.
Ik weet dat jamie Oliver ook een soortgelijk recept in een van z'n boeken heeft staan. Ik zal straks als ik thuis ben eens voor je kijken.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:54

Dat vispakketje uit de oven is inderdaad heerlijk! Wij doen altijd witvis in aluminiumfolie met tomaatjes erbij, stukjes paprika, plakjes champignons en wat je nog meer hebt liggen, dit eten we met rijst :) De verhouding groente/vis is ongeveer 50-50, dus met rijst erbij heb je een hele complete, niet vette maaltijd :)

Ben zelf ook aan de lijn en dankzij dit soort recepten is dat goed vol te houden, ben al 22 kilo kwijt :) In de boeken van Sonja B. staan ook best lekkere visrecepten :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:30

22 kilo :wow: Wat goed zeg!! Zoek inderdaad zoveel mogelijk leuke recepten uit, dat houdt het nog een beetje leuk. Hou wel van kokkerellen, en dan leer je ook nog eens wat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:40

Ik maak vaak gewoon roerbak met tilapia/pangafilet.
vis in stukjes door bloem halen en in wok(met olie die al fiks heet is)om en om doorbakken.
dan eruit halen en groentemix erin roerbakken(wokgroenten,of wat je maar wilt).
dan weer bij elkaar in de wok,beetje kokosmelk erbij en een schep thaise currysaus(heb ik gekocht bij Super de Boer,Appie heeft het,en anders Xenos wel).
Even laten "smoren"en eten met rijst.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:51

1.
Kabeljauw (of koolvis) bakken, wat bouillion erbij doen, iets van philadelphia of linesse en dille/bieslook :9

2.
Panga/zalm (allebei erg lekker) in aluminium folie in de oven doen

3.
Tonijn (vers, niet uit blik) op de gril, of eventjes bakken.
(Erg lekker met bladspinazie en zeekraal)

Verder heb ik ook nog een heel lekker recept met pasta, zalm en garnalen. Als je dat wil hebben moet je maar even een pb'tje sturen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:24

Koolvisfilet'blokjes' zitten 4 in een pak, per stuk 70 kcal ofzo. Vet ( :')) weinig calorieën dus. En lekker met zout of wat kruiden erbij.
Ohja ik doe ze altijd in de grillpan, want anders lopen ze vol vet en dat is ranzig. Of je moet misschien met weinig vet bakken, maar die zooi blijft bij mij altijd zo aan de pan zitten.

Ik vind het lekker bij wortels, maarja het kan bij van alles...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:33

Die koolvisfilet 'bolkjes' bedoel ik inderdaad ook :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:50

Zon pakketje in de oven is inderdaad erg lekker en light,

heb hem zelf een gemaakt met zalm, boullion, haricoverts, dille en rode ui.....erg lekker!

of ik leg in twee aparte schalen tilapia of pangafilet en wortelsjes....wortels 30 min. op 200, vis een minuut of 10/15...
taigiatelle erbij koken in visboulion, en dan het niet light: kruidenboter met vers gehakte munt erdoor geroerd boven op de vis/wortels/pasta