Klus en verftip? Donkerrode muren witten en gipsmuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Klus en verftip? Donkerrode muren witten en gipsmuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:18

Ik heb pas geleden een kamer gevonden, en ga aankomende week klussen. Nu heeft de vorige bewoner alle muren donker rood geverfd, en de pinten etc. goudkleurig. Ik ben zelf een "alles wit" type, en wil de hele kamer weer wit met zwart plintwerk verven. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik heb nog nooit geverfd :o

En alle muren zijn gipsmuren. Ik zou graag wat dingen zoals plankjes en lampjes/whiteboard aan de muur hangen. Hoe kan je dat het beste doen? Ik neem aan dat ik in ieder geval geen klopboor nodig heb, dus dan kan ik in ieder geval aan komen zetten met mijn zielige accuboortje :Y)

Alvast bedankt voor de tips!

Caye

Re: Klus en verftip? Donkerrode muren witten en gipsmuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:20

je kan BV eerst glasvezelbehang er over heen plakken en dat netjes verfen ( dat is verfbare behang)
Je kan ook 4 lagen wit er op smeren :+
OF nieuwe gipsplaten er voor maken :j
Net wat je wil ( glasvezel is met motiefjes te krijgen.. staat leuk!! en kan je in alle kleuren verfen)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:21

oja.. je heb speciale gips-pluggen en schroeven ;)
met acuu boor/tol kan je daar gaatjes in boren.. plug er in.. schroef er door en hangen maar ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:23

Je hebt daarvoor inderdaad gipspluggen nodig. Die hebben een soort weerhaakjes waardoor ze zich goed in het gips vastzetten. Hebben ze bij de Gamma voor een paar euro.

Dat glasvezelbehang is idd erg leuk!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:23

Caye schreef:
oja.. je heb speciale gips-pluggen en schroeven ;)
met acuu boor/tol kan je daar gaatjes in boren.. plug er in.. schroef er door en hangen maar ;)

Is het echt zo makkelijk? toen ik nog thuis woonde had ik een plank boven mijn bed, ook aan een gipsmuur en die kwam op een nacht naar beneden donderen (auw!) Dus daar heb ik niet zo'n zin in :P

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:25

Het is echt makkelijk. Ik heb tegen alle plafonds boven gipsplaten. Mijn pa heeft er met die gipspluggen mijn lampen en gordijnrails mee opgehangen.
Twee jaar geleden, en alles hangt nog ;)

En het boort als peperkoek, dus dat is ook hendig.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:25

Extra dekkende verf over de (onstofde) muren. Derandjes met een kwast en de rest met een vachtroller aanbrengen. Plinten eerst ontvetten met water en ammoniak en daarna opschuren en verfen met kwast en lakroller.
Glasvezel behang kan natuurlijk ook maar moet je wel handig zijn met behang en dat ik toch dubbel werk als je dat weer wilt schilderen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:26

Hoe ontstof je een muur? :+ (zowaar een echte klusmuts)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:28

ff met een borstel er over heen ;) Een stoffer ofzo

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:28

Gipspluggen zijn ideaal, maar je moet wel weten hoe dik de gipsplaat is. Het zijn een soort parapluutjes die er in drie verschillende maten zijn. Kies je een te kleine maat, gaat de paraplu niet open, kies je een te grote maat, werkt de paraplu niet optimaal.

Een plug kan tot 35kg treksterkte aan. Ik heb mijn voorraadkasten (zelfgemaakt) bevestigd met gipspluggen (holle wand pluggen), alsmede mijn glazen plaat in het toilet (die zeker een paar kilo weegt. Ik heb er ook nog drie planten op staan met twee schroeven).

Ze zijn alleen niet heel goedkoop... Ze zitten in een oranje verpakking in het pad waar ook de schroeven staan. Hoe dikker de schroef (staat op de verpakking), hoe beter het resultaat!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:29

Ontvetten / ontstoffen doe je met thinner. Let er wel op dat je na het ontvetten de muur niet meer aanraakt. Houtwerk zou ik eerst licht opschuren met fijn schuurpapier (op een klos)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:32

voor de rode muren...als je geen 6 lagen wit er op wilt smeren of duur!! behang

1 laag grijs erover, goed laten drogen, en daarna wit. heb je een keurige witte muur.
en natuurlijk voor je gaat schilderen, eerst alle oude gaatjes dicht plamuren.

verven is helemaal niet moeilijk om te doen, gewoon goed afplakken en beginnen! (volg verder de handleiding van pitbullgup)
ontstoffen de je niet met een borstel, dat neemt lang niet alle stof weg, als je alles (na evt schuren)afmeemt met water met bijv. ammoniak ben je vet en stof meteen kwijt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:33

En koop goede verf... geen huismerk maar histor of flexa monodek.. Dan ben je waarschijnlijk in twee keer witten klaar!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:10

Ik was helaas ook gezegend met rode muren :r
Met extra dekkende verf moet het in 3x kunnen.
Ik heb maar 2x geverfd en je ziet op sommige plekken nog heel vaag doorschijnend rood.

3x moet dus zeker voldoende zijn met extra dekkend verf.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:11

EERST ontvetten, dan schuren. Je ziet het vaak andersom, maar dan schuur je het vet er juist in en wordt het resultaat niet optimaal.
Ontstoffen gaat perfect met een kleefdoekje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:13

glasvezelbehang is inderdaad heel erg mooi. daaroverheen kan je verven wat je wilt :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:15

Je hebt ook speciale ontvetter wat je oplost in water voordat je gaat verven. Dit is speciaal schoonmaak spul voor muren/plinten voor als je gaat verven.

Zou zelf de plinten eventueel nog even in de grondverf zetten om te zorgen dat de lak goed pakt (voor plinten gebruik je meestal lak, koop dus ook terpetine :+ )

Voor de muren inderdaad eerst grijs verven, of behangen en dan wit verven. Wij hebben ook glasvezelbehang en dat behangt supersnel, je moet alleen even kijken of je op de ondergrond kan behangen (of er niet al behang op zit) want anders pakt de lijm niet en komt alles weer van je muur af.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:17

Zo wat een boel goede tips! :D daar kan ik wat mee :D

Ik heb net even mijn huisbaas aan de telefoon gehad. Hij betaald de verf voor mij :D (hij vond dat rood persoonlijk namelijk ook afschuwelijk en omdat het echt dieprood is kreeg hij zo de kamer niet eens verhuurd, behalve dan aan mij, hihi)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:18

dat is netjes van je huisbaas!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:21

hmhm, ben ook heel erg blij met zo'n meewerkend persoon. Daarvan was op dit adres geen sprake :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:33

Wij hebben ook een keer onze GR van ons studentenhuis opgeknapt. We kregen alle verf en benodigdheden van hem. Witte latex en één muur hebben we toen knalrood gemaakt. Zolang er voordeel inzit voor de huisbaas (dus in de toekomst makkelijker te verhuren) werken ze meestal wel mee!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:53

Ik gebruik altijd St Marc voor het ontvetten, dat ruikt tenminste lekker naar dennen :D

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:06

haha, rood is ook echt heel erg moelijk overheen te schilderen, maar je boft echt met zo'n huisbaas zeg!

vandaar de ook tip van het grijs, dat dekt nl heel goed over alles heen en wit dekt daar weer in in 1 keer over. Scheelt hem ook 3 potten dure verf extra :P

Nog een tip; koop geen héle goedkope kwasten, daar krijg je echt spijt van!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:21

Kwasten die verharen zijn echt super irritant ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:28

Knoffer schreef:
Ik gebruik altijd St Marc voor het ontvetten, dat ruikt tenminste lekker naar dennen :D

Wij in ons nieuwe huis nu ook. Ammoniak wordt ik altijd zo duizelig van. :o