Jong samenwonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Jong samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:26

Ik vroeg mij af of er hier bokkers zijn die al op jonge leeftijd of vroeg zijn gaan samenwonen, ik ben namelijk wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee :D

Zelf ben ik 18, en net klaar met het Atheneum. Mijn vriend is ongeveer 6 jaar ouder, en hij woont al bijna vijf jaar op zichzelf. Ik ga op dit moment iets meer dan 8 maanden met hem, en tot nu toe gaat het echt super (van het leeftijdsverschil is weinig te merken in ieder geval :P ). We hebben het ontzettend leuk samen, altijd erg gezellig, maar als er iets is of ik zit ergens mee kan ik ook altijd bij hem terecht (en andersom natuurlijk ;) ). Kortom, we kunnen ook nog eens erg goed praten en we zitten op een lijn ;):) Nu slaap ik meestal drie nachten per week daar, en we zien elkaar ook veel.

Nu ga ik volgend jaar studeren in de stad waar hij nu al woont (hij woont nu ook niet ver van mij af hoor, ik woon maar een stadje verderop :P ), en denken we erover om samen te gaan wonen, dus dan zou ik bij hem intrekken. Dit zou dan over een aantal maanden zijn, als wij bijna een jaar bij elkaar zijn dus :) Op dit moment denk ik dat ik het erg graag wil, het lijkt me heerlijk om lekker ons plekje samen te hebben. Ik besef echter wel dat we met veel dingen rekening moeten houden, en dat er ongetwijfeld ook wel kleine irritaties zullen ontstaan.

Nu ben ik wel erg benieuwd naar ervaringen van andere, dus kom maar op :D! Voor adviezen naar mij toe sta ik ook open natuurlijk, misschien nog wat wijze raad van andere bokkers ;)

Marleen

Re: Jong samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:32

tsjah wat wil je weten? Ik was 1 week 20 en mijn vriend was 3 weken 21 toen we gingen samenwonen! Het gaat erg goed, erg gezellig allemaal haha. (Sinds januari wonen we samen) We hebben nu bijna 4 jaar wat met elkaar.
Irritaties zijn er inderdaad altijd wel haha, maar als je goed met elkaar kunt praten, dan moet dat op te lossen zijn!

Leuk voor je dat je er ook over nadenkt :D
Nouu wat wil je nog meer weten? :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:35

Ja ik was/ben 17 en mijn vriend 21 we wonen nu ruim een half jaar samen. Bevalt prima. Ja irritaties je moet gewoon leren met elkaar te leven.
Dus wat wil je weten?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:36

Ik ben 18 en trek over 2 maanden bij mijn vriend in, we zijn dan iets langer dan een jaar samen. Ik zit nu ook al de helft van mijn tijd bij hem, wij hebben ook een leeftijdsverschil.
Maar alles loopt helemaal toppie, ik zou zeggen waarom zou je het niet doen ;)

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:36

Oh! ik heb nog wel een wijze raad! hhaah

Als je bij hem intrekt, zorg er dan wel voor dat je het dan ook zo kan inrichten dat jíj je ook thuis voelt, dus dat het niet een mannenhol is haha! Gewoon een beetje husselen met de meubels, koop een leuke plant ofzooo en dan voelt het ook meer als jouw huis.

Verder is wel belangrijk om elkaar ook met rust te kunnen laten. Thuis ben je ook wel eens even stil of chagarijnig (?) en dat moet ook kunnen. Het kan natuurlijk niet altijd vrolijke boel zijn, zoals dat wel is als je hem misschien opzoekt. Haha nouja vaag verhaal, ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel :D

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:37

Ik was net 18 en ging na een week verkering al samenwonen met mijn vriend en tot nu toe is het goed gegaan (ook wij hebben trouwens een leeftijdsverschil , 10 jaar)
We zijn nu bijna 7 jaar bijelkaar en wonen dus ook bijna 7 jaar samen

Eigenlijk gaat dat allemaal wel prima al vanaf het begin
we hebben onze strubbelingen gehad maar alles is op te lossen

Als het goed voelt zou mijn advies zijn gewoon doen
Laatst bijgewerkt door Zappa op 18-06-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:37

Ik was 3 weken 19 en ik ging "hokken".
Ik ben met mijn 22e getrouwd (wel een ander als die hierboven).
Tja, je moet doen waar je je lekker bij voelt! Volg ALTIJD je gevoel, dat is mijn tip, hoe impulsief hij ook is......

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:42

ik en mijn vriend waren beide net 19 tot we ons huisje aangeboden kregen..we gingen toen 8 maanden met elkaar(had een reden om zo snel samen te gaan wonen)..we wonen nu bijna 1.5 jaar samen en het gaat nog steeds goed

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:44

Ik was 16 en mijn vriend 19, we wonen dan niet helemaal op onszelf, maar het op elkaar lip zitten gaat nu al 6 en half jaar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:45

Toch heeft eerst op eigen kamers gaan ook z'n voordelen :) Je hebt zo wel je 100 % eigen plek waar je alles moet doen, en niet met je oudes of vriend samenleeft. Je gaat nou als het ware van het ene nest in het andere nest :)

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, tuurlijk niet, alle recht om er wel voor te gaan. Maar het doet zoveel voor je eigen ontwikkeling en zelfstandigheid als je een echt eigen plekkie hebt waar je alleen woont :) Ik vond het altijd een heel leerzaam proces, soms niet zo leuk, soms zelfs zwaar en klöte, maar wel belangrijk :)

Even praktisch : dat huis waar hij woont, daar is voldoende ruimte om jezelf even terug te trekken en alles? En verder is het idd belangrijk om er samen jullie huis van te maken.

Ook interessant kan zijn om even uit te zoeken hoe het met stufie zit, of je wel een uitwonende beurs kan krijgen als je met hem gaat samenwonen enzo :)

Veel succes en plezier met alles!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:52

Ja dat krijg je ook als je samenwonend bent dat maakt daarvoor niks uit

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:57

Ik was net 18 toen ik ging samenwonen.
Woon nu dus al meer dan een jaar samen en geen spijt van.
Soms twijfel of ik niet beter alleen kon gaan wonen. Maar alleen wonen is niet voor me bestemd, zou me verloren voelen en helemaal de mist in gaan :)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:59

Wij zijn 19 en 21, 5,5 jaar samen en we wonen sinds een jaartje samen, en dat gaat erg goed! Wij waren alleen daarvoor dus ook al best heel erg lang samen, en beiden al op eigen stekkie ook gewoond. Zorg ook dat je alles goed regelt, dus niet stel dat het uit gaat jij met lege handen staat omdat het zijn huis is en zijn spullen! Je moet wel op basis van gelijkwaardigheid samenwonen vind ik. Allebei evenveel inbreng ongeveer qua spullen, betalen van dingen, hulp in huishouden enz. Goed blijven praten als je ergens tegenaanloopt en niet op blijven kroppen *D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:24

Bedankt voor alle reacties en tips :)!

Hij woont nu een maand of vier in dit appartementje. Ik heb toen al een beetje geholpen met verhuizen enzo, en meegedacht over de indeling :) Een plant heeft hij trouwens al, haha ;) Evenveel inbreng qua spullen gaat niet lukken, eigenlijk heeft hij alles al en staat het ook redelijk vol. Ik zou dan dus eigenlijk alleen m'n laptop, kledingkast, schoenenboxen en make-up kastje (ja daar heb ik serieus een heel apart kastje voor, vol met alles op beautygebied :o) meenemen. De inrichting van het appartementje staat me verder wel aan hoor :) Het is alleen wel een studio, dus heel veel ruimte om je terug te trekken is er niet. Wel is hij zoiezo twee doordeweekse avonden weg, en werkt hij fulltime. Ik zal er dus ook alleen zijn :) Ook zal mijn bureau, bed en wat andere spullen thuis blijven staan, dus als ik echt even behoefte heb aan eigen ruimte ook hard moet studeren zou ik ook nog terug kunnen :)

Ik heb dit trouwens nog niet allemaal letterlijk aan mijn vader verteld. Hij heeft wel zijn vermoedens, maar we hebben er nog niet echt over gesproken. Ik vind dit best lastig, want hij blijft dan alleen thuis achter, en dat zal hij niet leuk vinden.. Ik wil trouwens zoiezo mijn kamer aanhouden, als het toch niet blijkt te werken zou ik terug kunnen, en zoals ik al zei kan ik me dan als het echt nodig zou zijn nog thuis kunnen terugtrekken. Ik ben alleen bang dat mijn vader het me wel kwalijk gaat nemen als ik het huis uitga..

Dan is er nog het finaciele gedeelte.. Mijn vriend werkt al fulltime, en ik ga natuurlijk nog naar school. Zijn inkomen is dus zoiezo veel hoger dan het mijne. Ik zou €200 van mijn studiefinanciering (uitwonend) overhouden om "aan hem" te betalen, en verder gewoon af en toe de boodschappen doen. Af en toe opruimen en schoonmaken doe ik nu al bij hem :) Ik doe meestal de afwas en ruim wat op, hij stofzuigt en doet de badkamer en de was ;) Als ik er echt zou wonen zou ik natuurlijk nog wel wat meer schoonmaken :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:27

Ik ben 17 en ik woon ook samen ! sinda een half jaartje ofso nu en het gaat nog super

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:29

Sorry dat ik het zeg maar ik vindt dat 200 euro betalen om bij hem in te mogen wonen erg ver gaan.
Maar dat is mijn mening.
Wij heben gewoon een gezamelijken rekening waar alles op binnenkomt en wat zou het dat de een meer verdient dan de ander.
Naar mijn meening krijg je alleen maar ruzie als je allebij eigen geld hebt. (nee je moet de chips afrekenen van je eigen geld en niet van het boodschappen geld jij wou chips heben dus betaal maar van je eigen geld enz)
En qua huishouden dat gaat vanzelf.
Ik ben er verschrikkelijk tegen om dat soort afspraken te maken het begint daarmee en vervolgens heb je beide een eigen koelkast en een lijstje met wie wat wanneer moet schoonmaken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:29

ik was net 22 toen ik ging samenwonen, mijn vriend was 5 jaar ouder. zijn redelijk snel bij elkaar gaan wonen (ik trok bij hem in) en dat ging heel goed!
wel jammer dat we na 1.5 jaar uit elkaar zijn gegroeid. maar aan het samenwonen heeft ht zeker niet gelegen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:30

Vrienden van me zijn ook samen gaan wonen na 7 maanden relatie. Ze wonen anti-kraak en hebben een leuk huisje samen, maar in het begin is het niet makkelijk geweest. Beiden een druk eigen leven, verschillende diensten werken, dus uiteindelijk zien ze elkaar niet veel. Ook heb je de gewoonlijke ergenissen die je nu ook gewoon hebt, zorg inderdaad wel dat je je eigen plekje hebt, waar je je lekker terug kan trekken, even je rust op kan zoeken. En zet alles financieel op papier, ook al gaat het nu nog goed, het kan altijd mis gaan natuurlijk.

En wat betreft je vader, ik weet dat het moeilijk is, maar je zult toch ooit een keer uit huis moeten. En dat je bij je vriend intrekt, wil toch niet zeggen dat je vader je nooit meer ziet? Probeer anders een afspraak te maken, dat je bepaalde dag(en) nog thuis komt, of misschien thuis mee eet, dat maakt het al en stuk minder eenzaam.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:30

Aaaah gewoon proberen, als jullie er beiden zin in hebben en over alles goed kunnen praten komt dat wel goed :-)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:33

Ik ben met 18 jaar samen gaan wonen met mijn vriend. We hadden net 3 maanden. Nu hebben we anderhalf jaar en het gaat nog steeds goed! Enige nadeel is dat we redelijk klein wonen dus even alleen zijn zit er niet in. Daarbij komt nog dat we elkaar hebben leren kennen tijdens onze studie..we zitten bij elkaar in de klas. We zien elkaar dus héél vaak. Soms zijn er wel irritaties :P Ik vind bijvoorbeeld dat hij wat rommelig is. :P En hij irriteert zich soms aan het feit dat het hier net een atelier lijkt :o Maarja dat hoort er bij. :P
Laatst bijgewerkt door Anne_Baukje op 18-06-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:35

Ik ben op mijn 18e gaan samenwonen met mijn vriend die toen 23 was. We hadden nog maar 6 maanden iets.
De reacties vanuit de omgeving waren vrij sceptisch, maar we zijn inmiddels ruim 2 jaar verder en we hebben er geen moment spijt van gehad; het gaat geweldig!

Ik zeg altijd maar zo: als je niet voor elkaar bestemd bent komt dat hoe dan ook wel uit, vroeger of later. En laat het dan liever zo vroeg mogelijk zijn! (minder tijdverspilling :P )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:38

Ik was een paar maanden 19 toen ik met mn vriend (toen 21) ging samenwonen, we waren toen 2,5 jaar samen :)
Nu allebei een jaar ouder en wonen we al een jaar samen en t gaat echt super. Tuurlijk zit je wel is niet lekker in je vel maar hij weet daar super mee om te gaan dus ja helemaal gelukkig :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:40

Als je het niet probeert, weet je het nooit. Gewoon doen. ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:43

ik was 16 en mijn vriend 21

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:43

ris schreef:
Sorry dat ik het zeg maar ik vindt dat 200 euro betalen om bij hem in te mogen wonen erg ver gaan.
Maar dat is mijn mening.
Wij heben gewoon een gezamelijken rekening waar alles op binnenkomt en wat zou het dat de een meer verdient dan de ander.
Naar mijn meening krijg je alleen maar ruzie als je allebij eigen geld hebt. (nee je moet de chips afrekenen van je eigen geld en niet van het boodschappen geld jij wou chips heben dus betaal maar van je eigen geld enz)
En qua huishouden dat gaat vanzelf.
Ik ben er verschrikkelijk tegen om dat soort afspraken te maken het begint daarmee en vervolgens heb je beide een eigen koelkast en een lijstje met wie wat wanneer moet schoonmaken.

Dus jij zou vindt dat ik er recht op heb om zo gratis bij hem in te trekken? Als ik alleen zou gaan wonen, zou dat toch ook geld kosten? Ik vind het eigenlijk meer dan logisch om mee te delen in de kosten als je samenwoont, het hoeft ook heus niet helemaal evenredig te zijn, maar ik zou het een beetje als profiteren voelen als ik totaal geen inbreng zou hebben :) Qua boodschappen zullen we het zeker niet af gaan wegen hoor, nu betaal ik ook wel eens al wat dingetjes, en hij doet er zeker niet moeilijk over van wie wat is :) Hij betaalt ook dingen die alleen ik lust hoor :+ Een gezamenlijke rekening wil ik nog niet, omdat hij zoveel meer verdient dan ik en ik wil er wel een beetje oog voor hebben wat van mij is.. Ik wil niet het geld waarvoor hij hard heeft gewerkt spenderen aan het zevende paar pumps, ik wil dan gewoon zelf zien dat ik die maand wat over heb om wat leuks voor mezelf voor te kopen :) Samen geld opzij zetten voor boodschappen zou wel kunnen, maar gewoon een beetje om en om naar de supermarkt en gewoon even wat halen als een van ons ziet dat het op is vind ik ook prima. We zullen het echt niet precies gaan afwegen, hij verdient immers ook meer enzo ;)

Trouwens, over dat het goed zal zijn om eerst op jezelf te wonen.. Daar ben ik het mee eens, ik denk dat je er erg zelfstandig van wordt. Toch moet ik er niet aan denken :D Alleen huren wordt nog duurder, en ik vind het helemaal niets om alleen te zijn, ik wil mensen om me heen hebben :) Ik denk dat helemaal alleen wonen mij ongelukkig maakt, hoe fout dat ook mag zijn :)

Voor de mensen die ook met 18 gingen samenwonen met hun vriend, hoe reageerden jullie ouders hierop :)? En de mensen die voor hun 18e al weg gingen, had dat te maken met de thuissituatie :)?