hoe hou jij jezelf staande in roerige tijden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

hoe hou jij jezelf staande in roerige tijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:21

Wat doe jij als alles tegelijk komt?
Je heen en weer geslingerd wordt door emoties?
Hoe hou jij jezelf staande?

Na een hele ernstige burnout en depressie vorig jaar (ben zelfs opgenomen en was compleet van de wereld) gaat het nu weer heel goed met mij! Sinds januari straal ik weer, voel ik een enorme kracht vanuit mijzelf en geniet ik weer van de kleine dingen in het leven.

Maar de laatste weken is er veel gebeurd, en ben ik bang dat ik kans heb om weer depressief te worden, ik zit totaal niet lekker in mijn vel...en ben doodmoe van de emoties en de stress.

1.
Mijn huidige werkgever probeert mij sinds december al te ontslaan (dat is tot op heden niet gelukt omdat ik nog in de ziektewet zat). Sinds 1 juni ben ik weer 100% arbeidsgeschikt verklaart.
Zij hebben mij nooit een reintergratie of outplacementtraject aangeboden, toen ik van de arbo arts weer mocht gaan reintegreren kwam mijn werkgever met een advocaat op de proppen die in een vrij onaardige brief te kennen gaf dat ze het contract wilden ontbinden.
Zelf advocaat in de hand genomen. Tot overeenstemming proberen te komen ivm ontslag. Maar nu heeft hun advocaat te kennen gegeven dat ze naar de rechter zijn gestapt en dat het tot een zitting komt.
Ik weet dat ik sterk sta, maar dit strek ik echt niet.

2.
As dinsdag op 2e gesprek voor sollicatie naar hele gave functie bij jong bedrijf. Ik wil die baan heel graag, maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ik het nog niet aankan. Het echte werk, 40 uur in de week met de nodige stress en druk.
Ik werk nu 4 dagen per week vrijwillig bij de DB als officemanager, zonder enige stress en prestatieplicht.
Dit vrijwilligerswerk heb ik opgepakt omdat ik vanuit werkgever dus geen reintergratie kreeg aangeboden.

3.
Mijn moeder legt enorme druk op mij, zij is die dinsdag jarig. Nu was ik dat vergeten en heb dus toegezegd dat ik dinsdagavond dat 2e gesprek kan doen (vorige gesprek was ook 's avonds. ik woon nl. om de hoek). Ze vindt het heel erg vervelend als ik niet kom eten, want haar broer uit Bali is eindelijk na 2 jaar over in NL en dan zijn we eindelijk weer eens bij elkaar...Dus zij wilt dat ik de afspraak probeer te verzetten. Mijn moeder is vrij ongelukkig en zeurderig en ik weet dat dit heel belangrijk voor haar is, maar dit kan ze toch niet van mij vragen??

4.
Afgelopen zondag ben ik enorm uitgevallen naar exvriendje. Heb 4 maanden iets met hem gehad, in december uitgemaakt omdat hij niet lief voor me was aan het eind. Nog altijd contact gehouden, elke week bellen en veel sms-en, vaak bij elkaar drankje doen en kletsen, knuffelen en zoentje bij het afscheid. Ik belde hem nooit, hij belde mij altijd voor het weekend om te kijken wat ik ging doen en wanneer hij me kon zien. We knuffelden altijd wel even met elkaar, verder hield ik het af. Op Koninginnedag uiteindelijk in elkaars armen gelegen, hij was enorm lief. Blijven slapen. Superromantische avond en nacht gehad. Hij heeft die dag voor het eerst hele lieve dingen tegen me gezegd.
Die keer daarop dat hij bij me was, ook heel gezellig en romantisch gehad. Maar de laatste paar keren was hij weer erg bot en totaal niet liefdevol.

Afgelopen zondag zat hij weer steeds over zichzelf te banketstaaf en ik was het zo zat (we botsen heel erg) dat ik enorm tegen hem ben uitgevallen. Heb hem naar huis gestuurd, zonder enige reden.
's Nachts nog gebeld met elkaar. Hij was weer eens behoorlijk bot en deed het voorkomen dat hij het alleen gezellig vond met me maar meer niet. En dat als ik het zo niet kan (met elkaar omgaan zonder echte relatie) dat ik dan consequent moet zijn en niet moet opnemen als hij belt ?? Maar dat hij zich ervan bewust is dat hij het me er niet makkelijk op maakt??!!
Heb uiteindelijk gezegd dat ik met alles wil kappen en heb ineens opgehangen omdat ik moest janken.
Heb sms gestuurd dat ik hem vd week nog wel zal bellen zodat we even gewoon kunnen praten.
Maar daar heb ik geen behoefte meer aan. Ben er klaar mee. Ik kan het echter ook niet maken om hem eerst uit te foeteren en naar huis te sturen en vervolgens ineens de telefoon op te hangen en dan nooit meer iets van me te laten horen...Ben een volwassen meid. Moet het volwassen afhandelen.

Ik ben nu zo op van de emoties en stress, vooral met een eventuele echte nieuwe baan met verantwoordelijkheden aan de ene kant en de rechtzaak aan de andere kant. En dan ook nog een zoveelste teleurstelling in de intenties van een jongen.

Hoe herken ik een nieuwe depressie?

En welke tips hebben jullie om jezelf staande te houden? Je eigen kracht weer op te rakelen (want die heb ik zeker!)?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:22

Loop je nog bij een psycholoog?

Ik heb in zulke situaties echt de neiging om mezelf te verbergen en alles laten zoals het is.

Dan mag ik van mezelf een dagje even zielig doen, alles op papier zetten (lijstjes maken wat ik moet doen.. ) Dan heb ik een beetje overzicht.
De volgende dag voer ik de lijstjes uit. En zorg ik voor een gesprek bij een psycholoog o.i.d (voor als ik geen afspraak heb staan op korte termijn) Even praten, zorgen uiten, andere visies krijgen..

Zet hem op!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:34

Tips voor jou heb ik niet echt. Wil je wel veel sterkte wensen, het is niet niks, je situatie.

Voor mezelf heb ik eum, nogal aparte verwerking. Ik kan niet negatief zijn, in de zin van donkere gedachtes, ik ben een enorm positief mens en zie alles van de zonnige kant (voor mezelf).
Ik heb uiteraard ook weleens stress-situaties en dan besluit ik dat het ofwel mijn schuld niet is ofwel dat ik er nu toch niks meer kan aan doen.

Bij grote klappen (iemand waarvan je houd sterft ofzo) dan rol ik me voor een paar dagen op in mijn bed, huil totdat mijn ogen droog zijn en na die dagen heeft het een plekje gekregen en is het grootste pijn weg. Ik ben wel nog verdrietig, maar kan ermee omgaan dan.

eekhoornerik

Re: hoe hou jij jezelf staande in roerige tijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:40

ik loop niet meer bij een psycholoog. Zou het op dit moment wel heel graag willen. Even weer met beide benen op de grond gezet worden.

Ik heb vannacht meer dan 12 uur geslapen...en toch ben ik nog uitgeput en moe. Maar ik moet van mijzelf even naar stal en even een ritje gaan maken, ookal zou ik het liefste weer op de bank in slaap vallen. Ik heb gewoon even geen energie meer...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:46

In dat geval zou ik zsm een psycholoog/ orthopedagoog oid proberen regelen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:47

Afspraak maken met de psycholoog :j

Je moeder moet toch ook begrijpen dat een sollicitatiegesprek heel erg belangrijk is, niet verzetten hoor die afspraak. Koffie drinken en taart eten is ook gezellig en solliciteren is natuurlijk voor de toekomst ;)

wb je vriendje kan ik je niet helpen, sorry

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:17

@ bravespots: ik ben sinds ik uit die depressie kom ook erg positief ingesteld. Ik weet nu dat ik overal uit kan komen, zo diep als ik toen was weggezakt, maar ben er toch zelf weer bovenop gekomen.

Maar soms denk ik dat ik mijzelf voor de gek houd, dat ik doe alsof het heel goed en uitstekend gaat maar dat het diep van binnen toch nog niet goed zit....

Het engste vind ik dat ik straks misschien weer een echte baan heb, met echte verantwoordelijkheden en waar ik weer moet presteren. Ik ben er 1.5 jaar uit geweest...en na die 4 dagen vrijwilligerswerk ben ik op vrijdag altijd kapot...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:46

Vergeet niet dat dergelijke banen je ook energie kunnen geven ;) Als jij plezier en uitdaging in je werk hebt is het meestal plezieriger werken ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:36

Dat zou super zijn! Ik hoop echt dat ik word aangenomen, want dan hoef ik niet in de WW...ben dat dan nog voor...

Heb nog steeds mijn moeder niet teruggebelt om haar te laten weten dat ik het niet ga verzetten...
Ze wacht al sinds woensdag op een telefoontje terug (ze had mijn vm ingesproken).

Heb ook nog steeds niets aan exvriendje laten horen, het is zondag gebeurd en het is alweer vrijdag...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:38

Zo mijn moeder gebeld dat ik het echt niet ga verzetten.
Ze zei dat ze er nogal de pest in had omdat mijn schoonzusje ook al niet kon en dat ze dan nu maar alleen met haar broer uit eten gaat. En dat het voor haar heel veel had betekent dat we weer eens een keer allemaal bij elkaar zouden zijn na die 2 jaar.

Ik zei dat ik niet van plan was om mij schuldig te voelen. Ik ben niet meer verantwoordelijk voor haar geluk. Ze moet zelf maar wat sterker worden en positiever.
Zegt ze: we zullen dan volgende week zondag bijeen komen om mijn verjaardag te vieren en dan hoop ik dat mijn broer ook kan.
En dan maak ik alleen maar broodjes kaas!

"Als jij dat wilt, dan doe je dat lekker", zei ik. Ben het zat dat zij continu, elke dag kiest om in de slachtofferrol te gaan zitten.
Kots ervan. Het gaat nooit goed met haar. NOOIT! er is altijd wel wat.
Oke ze heeft een erg moeilijk en zwaar leven, maar kom gvd eens uit die eeuwige slachtofferrol.

Zo dat is eruit...

Nu moet ik alleen nog een berichtje aan exvriendje schrijven...
Maar dat durf ik nog niet.