Lesuren HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Lesuren HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:45

Ik wil ga (niet aankomend jaar, maar die daarop) hbo-en op de hoge school in utrecht. Maar ik vraag me af hoeveel uur ik nou ongeveer zou kunnen verwachten? (voltijd)

Zit je hele dagen van 9 tot 5 op school? Of soms alleen sochtends? Wat kan ik verwachten?
En hoeveel werk heb je buiten school om nog ongeveer?

Ik moet namelijk ook werken om mijn paard te verzorgen, en ben iedere dag zo'n min 3 uur kwijt aan mijn paard, en ben in het weekend (vrijdag avond, zaterdag, zondag) nooit thuis, ik wil dit ook vast een beetje kunnen inplannen.

ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 18-06-09 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

eempiej

Re: Lesuren HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:49

Ligt wel aan de opleiding! mijn vriendin doet laboratorium onderwijs en zit vaak hele dag op school. Ik doe verpleegkunde, ben heel veel vrij en moet vaak maar halve dagen naar school toe. Heb dus ook echt een luizen leven ;)

Maar over het algemeen ben je 1 dag in de week vrij (zelfstudie) en moet je de rest van de dagen naar school toe. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog je opdrachten maken ed.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:55

Eigenlijk hoor je 40 uur per week bezig te zijn met school, maar dit is voornamelijk zelfstudie (thuis). Vooral in het begin ben je er niet zo veel mee bezig. De contacturen zijn dacht ik 12-20 uur per week, het is wel verhoogd afgelopen jaar ofzo, maar weet niet precies hoeveel uur. Soms ben je ook wel meer dan 40 uur per week kwijt, met leren van tentamens en verslagen schrijven e.d.
De tijden zijn verspreid over de hele dag, je kan 's ochtends les hebben, maar ook om half 6 's avonds, bij ons in ieder geval. Het kan zijn dat je voor 45 min naar school moet of voor de hele dag. Hangt maar net van je rooster af.

Als je goed plant hou je echt wel tijd over. Als je je schoolwerk maar niet uit stelt heb je later in het jaar hier echt profijt van.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:57

het aantal contacturen ligt aan de studie, maar ook het aantal zelfstudieuren. Dus dat kan ik je moeilijk zeggen voordat ik weet welke opleiding je gaat doen ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:58

MLoeser schreef:
het aantal contacturen ligt aan de studie, maar ook het aantal zelfstudieuren. Dus dat kan ik je moeilijk zeggen voordat ik weet welke opleiding je gaat doen ;)

Waarschijnlijk communicatie & media design (zit nu in de laatste 'goedkeuringsfase' is een nieuwe opleiding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:58

Nou als ik 10 uur per week heen moet is het veel.. Maar ligt er ook aan of je project werk liever thuis of op school doet. Ik deed dat liever thuis en was dus alleen op school voor lessen en soms een keer kort overleg..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:04

tja voor een nieuwe opleiding is het lastig te zeggen, maar ik denk dat er veel aandacht aan vaardigheden wordt besteed en aan creativiteit en daar wil de school graag overzicht op houden, dus ga er maar vanuit dat je relatief veel contacturen hebt in de week (denk 10-15 uur). Dat compenseert wel weer in de zelfstudie uren.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:15

Ik heb wel een geheel andere locatie en school, maar ook een HBO opleiding :)

Ik had minimaal 1 dag in de week vrij, vaak 2 dagen. (rooster verschilt per week) Het komt voor dat ik voor anderhalf uur naar school moet en andere dagen 6 uur. Ik kom niet uit boven 15 contacturen :)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:18

Weet iemand toevallig hoe het zit met HBO rechten? Hoeveel uur maak je dan gemiddeld door op school? :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:21

@nicky; mijn collega doet die opleiding, kan vanavond weleens vragen voor je? :)

als ik 10uur op school zit heb ik ook een taaie week :=
heel veel zelfstudie.. laat dat net m'n sterkste kant zijn :n :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:43

Wij gaan volgend jaar in het eerste jaar 580 uur les geven (ingeroosterd). Dat is dus ongeveer 14 lesuren per week (1 lesuur is 50 minuten) en dan nog een tentamen er bij. Hoe lang je thuis nog bezig bent verschilt per persoon en per vak: de een is een paar uur per week bezig, de ander bijna niets.

Ik heb naast het hbo altijd prima voor mijn paard kunnen zorgen, beter dan als je fulltime werkt :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:46

Marieke_K schreef:
Wij gaan volgend jaar in het eerste jaar 580 uur les geven (ingeroosterd). Dat is dus ongeveer 14 lesuren per week (1 lesuur is 50 minuten) en dan nog een tentamen er bij. Hoe lang je thuis nog bezig bent verschilt per persoon en per vak: de een is een paar uur per week bezig, de ander bijna niets.

Ik heb naast het hbo altijd prima voor mijn paard kunnen zorgen, beter dan als je fulltime werkt :+

betaal je je paard dan ook zelf of helpen je ouders oid?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:48

Destijds heb ik mijn paard altijd zelf betaald, mijn studie werd door mijn ouders betaald en ik woonde nog thuis. Ik werkte 14-16 uur per week bij de AH en werkte mee op stal.

Nu werk ik 32 uur per week, ga 2 avonden per week naar school (deeltijd master) en woon samen. Geld is geen probleem, tijd wordt wat lastiger :+

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:23

Ik zit regelmatig van 9 tot 5 op school maar heb soms ook een dag helemaal niks. Het hoeven niet perse lessen te zijn, hier heb je projecten e.d. waar je veel uren in moet steken om ze goed af te kunnen ronden.
Ik doe de opleiding HBO Applied Science aan de Fontys in Eindhoven.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:30

Naaltje schreef:
@nicky; mijn collega doet die opleiding, kan vanavond weleens vragen voor je? :)

als ik 10uur op school zit heb ik ook een taaie week :=
heel veel zelfstudie.. laat dat net m'n sterkste kant zijn :n :=

Oh dat zijn super zijn als je dat wil doen! :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:12

grinnik.. sorry nicky! ik ga het morgen proberen te onthouden :o
(hondje is vanavond ingeslapen, ik was een beetje van de wereld..)
*zet het in telefoon*

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:08

Eeeeeuh, ik durf 't bijna niet te zeggen maar ik heb gisteren mijn laatste en tevens 5e les van 't jaar gehad :=.. (op 'n paar verplichte lessen van Engels/Nederlands na..)
Natuurlijk zit je wel wat meer op school ivm project/opdrachten etc. Maar bij ons is 't niet verplicht en omdat ik gewoon 't nut niet zie van die lessen ga ik daar me tijd ook niet aan verdoen.. :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:11

Wij hebben praktisch geen les. Op maandag zitten we in de les, en dat gaat dan meestal om 6 tot 8 lesuren en voor de rest soms nog een incidentele les tussendoor.
Voor de rest werken we in projectgroepen en zijn er wel contacturen met de tutor (2 uur per week) en als je vragen hebt kan je heel vaak terecht bij de leraar, ook daar zijn uren voor ingeroosterd. Ik doe business management mkb overigens.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:28

@nicky; zij kwam uit op toch wel zo'n 15 tot 20 uren!
ze zijn vrij streng met verplichte lessen enz :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:48

Ik had mijn laatste blok 7.5 lesuren :+
En dat is dan gewoon een fulltime studie.

Zat dan maandag van kwart over 9 tot half 2 en op woensdag van half 12 tot half 3.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:11

Naaltje schreef:
@nicky; zij kwam uit op toch wel zo'n 15 tot 20 uren!
ze zijn vrij streng met verplichte lessen enz :)

Jep bij sommige opleidinge zijn veel uren verplicht. Ik vind dat zelf een beetje onzin, je zit er voor je zelf, als je iets wilt leren moet je naar de les komen. Denk je dat je dat niet nodig hebt, prima dan zie ik je wel bij het tentamen (maar dan niet gaan miepen als je een onvoldoende haalt, dan had je maar naar de les moeten komen ;) )

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:18

Ik heb geen colleges van 9 tot 5 maar door projecten ben ik wel vaak tot 5 bezig met school en vaak 's avonds nog.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:19

eempiej schreef:
Ligt wel aan de opleiding! mijn vriendin doet laboratorium onderwijs en zit vaak hele dag op school. Ik doe verpleegkunde, ben heel veel vrij en moet vaak maar halve dagen naar school toe. Heb dus ook echt een luizen leven ;)

Maar over het algemeen ben je 1 dag in de week vrij (zelfstudie) en moet je de rest van de dagen naar school toe. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog je opdrachten maken ed.

Grappig, ik doe ook Biologie en medisch laboratoriumonderzoek en heb vaak 2 dagen in de week vrij!.

Het ligt er dus maar net aan. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:46

He tligt idd een beetje aan de opleiding, maar over het algemeen is het HBO wel goed te doen!!

Ik heb een goede baan naast mn voltijd opleiding (werk 24 uur per week als sales manager), bij dit bedrijf heb ik de gelegenheid om mn eigen uren in te plannen dus het is heel goed te combineren! Ik zit gemiddeld max 2 dagen op school, soms 1 hele dag en de rest verdeeld over 2 andere dagen.. Mn zelfstudie ed. doe ik allemaal in het weekend omdat ik 's avonds voor mn paarden moet zorgen en dus geen tijd heb.. Ben ondertussen bijna klaar en het is altijd goed gegaan!

kortom, maak je geen zorgen, het is best wel allemaal in te plannen! Of het vaste dagen zijn, is afhankelijk van je roostermaker :+

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:52

_Nicky schreef:
Weet iemand toevallig hoe het zit met HBO rechten? Hoeveel uur maak je dan gemiddeld door op school? :)

Ik doe de studie HBO rechten in 's-Hertogenbosch op de Juridische hogeschool. Ongeveer 10 tot 15 uur per week lessen. Het ligt er bij ons heel erg aan welke projecten we hebben en welke vakken. Meestal hebben we 3 a 4 rechtsvakken, van de vakken heb je dan 3 uur per vak les. Daarnaast heb je nog de sociale vakken, ongeveer 2 uur per week. Vaak hebben we projecten in groepjes waardoor je soms wel hele dagen op school zit maar dit kan je goed zelf plannen. We hebben altijd minimaal 1 dag in de week vrij, soms 2 en soms 3. Wel kan het zijn dat ivm pasen enzo deze dagen verschuiven.
Bij ons zijn ze het eerste jaar best streng in dat je aanwezig bent (80%) maar de jaren daarna niet, mits je je P hebt gehaald.

Ik weet niet naar welke school je wilt gaan aangezien je in Sliedrecht woont, maar als je interesse hebt in de Juridische Hogeschool (zit ook in Tilburg) kan ik je daar meer info over geven.