huis en hypotheekvraag - huis in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

huis en hypotheekvraag - huis in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 07:04

Wij zijn al eeuwen op zoek naar een ander huis, maar kunnen 'die ene' niet vinden in onze beperkte prijsklasse.

Over de grens (in Nederland) zien we genoeg leuks en betaalbaars.

Vanuit Belgie kunnen we alleen een hypotheek krijgen als we een eerste koopobject in Belgie hebben en dan als 'vakantiehuis' een huis in het buitenland kopen.

Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe het zit als we in Nederland een hypotheek afsluiten.
Mijn vriend blijft in Belgie werken en het is zijn hypotheek. Kunnen wij in Nederland een hypotheek nemen? Hoe zit dat belastingtechnisch?

odetteke

Re: huis en hypotheekvraag - huis in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:52

Ik dacht altijd dat het juist in belgie goedkoper wonen en huis kopen was :o

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:22

odetteke schreef:

Hangt ook maar van de streek af
Groot deel van provincie Antwerpen en pal aan de kust is het veel duurder dan bv. in Limburg :)

@Urielle: denk dat het het makkelijkste is om ff naar de bank te bellen hiervoor, die zullen je daar toch wel snel een antwoord op kunnen geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:35

odetteke schreef:

Nee, de provincie Antwerpen is veel duurder dan bijv. Noord-Brabant. In dorpjes rond Bergen op Zoom kan ik voor 180,000 Euro best een nette eensgezinswoning vinden met 4 slaapkamers en een tuintje, daar heb ik in Antwerpen alleen een rottig appartementje voor, of op het platteland een zwaar te renoveren huisje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:37

[quote="Jilly_Hayco]
@Urielle: denk dat het het makkelijkste is om ff naar de bank te bellen hiervoor, die zullen je daar toch wel snel een antwoord op kunnen geven?[/quote]
Mijn schoonvader werkt bij een bank en die zegt dat we geen recht hebben meer op belastingteruggave dan (scheelt zo'n 2500 Euro per jaar). Maar ik weet dat diverse Bokkers een huis in het buitenland gekocht hebben dus wie weet is er een gaatje ergens (of nemen zij het gewoon voor lief?)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:29

lastige vraag, ik weet wel dat het andersom kan, in nederland werken en in Belgie kopen met nederlandse hypotheek.

Een collega van mij heeft bovenstaande gedaan via de rabobank in Maastricht, daar zat een hele afdeling voor dit soort gevallen, misschien daar eens informeren?

Brainless

Re: huis en hypotheekvraag - huis in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:32

Je kan alleen een Nederlandse hypotheek krijgen als je inkomen hebt in Nederland.
(dus je moet een baan hebben in Nederland, en dan mag je best in bv Duitsland een huis kopen en gaan wonen)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:34

Ik ken het wel andersom... Nederlanders die in Duitsland of België gaan wonen.
Weet dat er dan banken in NL zijn die willen dat het woonhuis binnen een bepaalde maximale afstand van de grens af ligt.
Sorry hier heb je vast niets aan, want kan in België dus weer heel anders zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:42

Brainless schreef:
Je kan alleen een Nederlandse hypotheek krijgen als je inkomen hebt in Nederland.
(dus je moet een baan hebben in Nederland, en dan mag je best in bv Duitsland een huis kopen en gaan wonen)

Da's rot :\
Mijn vriend heeft een goede vaste baan hier in Belgie dus dan vrees ik dat we hier nog lang moeten zitten.
Nou ja, dat blijft verder speuren. Gisteren is er net weer een huis voor onze neus verkocht helaas.