Afgelopen zondag is een meisje waarmee ik in de klas zat, en omging, op het mbo vorig jaar, geheel onverwachts overleden. 18 jaar, gezond, rookte niet, sporte niet op hoog nivo. Ze was zich aan het aankleden en kreeg een hartstilstand voor de neus van haar vriend..
Ondanks dat ik haar al een jaar niet gezien heb schrok ik er erg van. Vooral omdat ze nog zo jong was, zo geheel onverwachts. De schok was groot bij iedereen.
Sindsdien ben ik erg aan het nadenken en in de war. Is dit wat ik wil met mijn leven?
Ik ben stapelgek op m'n vriend en de kans is groot dat we over 2 jaar gaan samenwonen. Dan ben ik 22, is dat wat ik wil? Zo vroeg al het huis uit? Ik dacht altijd dat ik wel een jaar of 24 zou zijn..
Verder ben ik chronisch ziek en een maand geleden volledig arbeidsongeschikt verklaard. Ik zit nu hele dagen thuis. Af en toe wel een uurtje bij mijn pony, maar meer kan ik niet doen. Is dat wel wat ik wil? 20 jaar en hele dagen thuis zitten? Ik kan gewoon niet werken, dat is gewoon duidelijk. Maar ik wil niet m'n hele leven nog ziek zijn. Ik wil nu genieten van m'n leven en niet veel op bed hoeven te liggen en iets te doen hebben, maar wat?
Wil ik later wel kinderen als ik altijd maar zo moe ben? Is dat wel rëeel tegenover de kinderen?
En dan m'n vriendinnen.. Zie ik ze wel genoeg? Weten ze wel wat ze voor mij betekenen? En die ene vriendin die mij keer op keer kwetst door al die leugens enzo, is zij wel wat ik als vriendin wil?
Als ik nu onverwachts zou overlijden, zou ik dan een voldaan gevoel hebben, zo van 'Ik heb genoeg gedaan in m'n leven, mijn leven was goed'?
Heb ik wel genoeg gedaan en gezien in mijn leven? Ben al jaren ziek, heb nooit uit gekunnen, op vakantie gekunnen of wat dan ook. Over het algemeen heb ik dat geaccepteerd, maar nu ga ik allemaal nadenken..
Het klinkt allemaal depressief en heel raar, maar ik vraag me nu gewoon echt heel veel af. Mijn hoofd is als een gek aan het malen.. Ben me nu zo bewust geworden van dat het leven zo plotseling over kan zijn.
Pff, vind het echt lastig om zo neer te zetten.. Omdat het helemaal niet depressief is en ik ben nog wel gewoon vrolijk en gelukkig, maar toch ben ik zo aan het nadenken en sta zo stil bij hoe snel het over kan zijn dat ik er gewoon even gek van word.
Ik moest het even kwijt

*Edit: Ik heb soort geen doel meer in mijn leven heb ik het gevoel. Ik kan niet werken en niet naar school, dus geen doel van bepaalde baan of opleiding. Mijn doel is wel om beter te worden, maar aangezien ik me/cvs heb is dat chronisch en artsen weten ook niet wat je kan doen om beter te worden. Heb al heel veel geprobeerd, maar niets helpt*
), doe ik het niet. Simpelweg omdat ik net een jaar op mezelf woon en ik kan mijn hele leven nog met hem samenwonen. Vindt ie niet leuk, maar respecteert ie wel. Ik denk nl. dat het erg goed is voor mij dat ik nu 2 jaar op mezelf woon