Zoooooo kwaad!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Zoooooo kwaad!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:31

Anderhalve maand geleden kreeg ik vanuit mijn opleiding te horen dat de diploma-uitreiking en de eindgesprekken opgeschoven zouden worden.
Ik had enkele maanden daarvoor gevraagd of deze helemaal vast stonden zodat ik mijn vakantie kon boeken. Ja, de data stonden echt vast en ik kon gerust de dag erna op vakantie.
Nou mooi niet dus. De data waren verschoven en nou valt mn diploma-uitreiking in mijn vakantie, maarja ach dat kan ik wel missen. Gelukkig kan ik wel bij de eindgesprekken zijn.

Tot vanochtend!!
Morgen moeten we ons meesterstuk (eindscriptie) inleveren waarna we komende maandag ons eindgesprek zouden hebben. Dus ik van het weekend me helemaal lam getypt en tussendoor na ieder hoofdstuk zoals de leerkracht gevraagd had mijn concept opgestuurd. Allemaal prima dus want ik heb het af.

We kregen ineens een mailtje van de leerkracht. Hij vindt dat we allemaal wel heel laat zijn met onze meesterstukken. hij gaat het daardoor niet meer redden om alles na te kijken want hij heeft het heel druk.
Met als gevolg dat hij maandag pas weer na gaat kijken!! -:(-
Dus worden onze eindgesprekken ook maar even uitgesteld!!!!!!

Dat kan toch niet zomaar! Ik was echt helemaal over de rooie toen ik het las. Dus ik meteen de opleidingscoördinator gemaild. Andere studenten hebben hem ook meteen gemaild en gebeld met de vraag of dit zomaar kon.
Hij is met de desbetreffende docent gaan praten en die beweert nou dat alle concepten voor vrijdag binnen hadden moeten zijn bij hem. En dan morgen de officiële versies. Maar er is NIEMAND die ooit van die datum heeft gehoord. Daarnaast spreekt hij zichzelf tegen want in de eerste mail waarin hij meldde dat het niet ging lukken had hij gezegd dat hij alles tot zondag na had gekeken. Waarom dan tot zondag en niet de vrijdag die de uiterlijke datum was. En waarom heeft hij dan in de mailtjes van zondag dit niet vermeld??
Oftewel hij liegt dat hij barst. Maarja het is zijn woord tegen het onze. Dus dan sta je als student echt niet sterk.

Het is nu al zeker dat ik mijn diploma dus niet op zak heb voordat ik op vakantie ga. Nou dan ga ik met een gerust hart op vakantie. NIET DUS!!

Zo moest het even van me afschrijven. Iemand van jullie die weet wat we er aan kunnen doen?
Die man er persoonlijk op aanspreken heeft weinig zin want dan haal je je meesterstuk gegarandeerd niet want zo persoonlijk speelt hij het wel...

eempiej

Re: Zoooooo kwaad!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:43

Vallen die eindgesprekken nou in je vakantie? of is het alleen dat je niet met een gerust hart op vakantie kan?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:46

Welkom in de wondere wereld van het HBO.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:48

Tsjah, ik ga helemaal mee met Denise...
Misschien kun je opperen dat je je eindgesprek telefonisch voert? Bellen kan je overal en dan hoef je niet tot na je vakantie te wachten...
Anders gewoon geduld en proberen het over je vakantie heen te tillen en niet te druk om maken!!

Succes met het afronden van je studie!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:49

*ik spreek even vanuit het hbo*

In principe moet er in de modulehandleiding staan wanneer de toetsdata zijn. Hier dient de docent zich aan te houden. Doet hij dit niet, dan kan je naar je opleidingscoordinator stappen om dit te bespreken. Komt hier niets uit? Dan kan je naar de examencommissie stappen om een klacht in te dienen tegen de gang van zaken.

De vraag is alleen of je er iets mee op schiet (klacht indienen) dit neemt meestal een paar weken in beslag en in die tijd zal er dan niets worden nagekeken totdat er uitspraak is gedaan door de examencommissie. Ik zou meer gaan sturen op een oplossing voor de vakantie. Overigens is de vakantie veel later dan dat de meeste studenten denken (bij ons pas vanaf 17 juli tot 30 augustus) en tot die tijd kan de opleiding gewoon beroep op je doen. Hou hier rekening mee als je verdere stappen onderneemt: je klacht wordt afgewezen als je zegt dat je eerder op vakantie wilt dan de aangegeven schoolvakantie data.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:49

eempiej schreef:
Vallen die eindgesprekken nou in je vakantie? of is het alleen dat je niet met een gerust hart op vakantie kan?

Idd, kun je niet op vakantie ivm eindgesprek, of is het puur dat je nog niet weet of je geslaagd bent.
Als je slagen afhangt van alleen je eindscriptie :?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:50

Ik zou me er eerlijk gezegd ook niet al te druk om maken, zoals ik je post begrijp is je meesterstuk gewoon af en ingeleverd. Dat het dan wat langer gaat duren is uiteraard heel erg vervelend maar geen uitzondering op het HBO. Daarbij kun je nu waarschijnlijk hoog en laag springen maar gaat de leraar het alsnog niet redden als hij inderdaad zoveel heeft om na te kijken.

De eindgesprekken zijn maar een formaliteit, als je verslag goed is komt dat ook wel goed. Je studeert toch nog wel gewoon voor 1 september af? Ikzelf ben ook pas laatste week augustus afgestudeerd, is vrij gebruikelijk.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:52

Raiza schreef:
eempiej schreef:

Idd, kun je niet op vakantie ivm eindgesprek, of is het puur dat je nog niet weet of je geslaagd bent.
Als je slagen afhangt van alleen je eindscriptie :?

Dat is toch niet gek? Je afstuderen hangt uiteindelijk altijd af van je scriptie tenzij je nog andere vakken zou moeten herkansen wat niet heel slim zou zijn...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:54

@raiza: bij ons op de hbo opleiding is de scriptie het laatste wat de student moet doen voor 24 ects. Slagen hangt bij ons dus wel grotendeels af van de scriptie (mag je pas meebeginnen als je de overige vakken gehaald hebt :) )

Overigens worden scripties bij ons door meerdere docenten beoordeeld en externe deskundigen, maar dat is bij iedere opleiding anders :) Bij ons zijn deze week de afstudeerzittingen met een herkansingsronde in augustus voor diegene die zakken.

@TS: waarom kan je de docent niet gewoon aanspreken? Het is ook maar een mens hoor en als je normaal een gesprek aan gaat zal hij je heus niet slechter beoordelen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:29

Marieke jammer genoeg is het niet zomaar een mens. Een klasgenoot van mij heeft ook geprobeerd met hem te praten omdat er toen bij haar iets niet klopte. Hij ging haar toen persoonlijk aanvallen en ze mocht wel over 3 weken ofzo opnieuw op gesprek komen want dan kon ze uitleggen waarom hij haar nog zou moeten begeleiden. Geloof dat het daar op neerkwam.. Nou ik vrees dus wel een beetje om iets eraan te doen.
Daarnaast beoordeeld alleen hij het jammer genoeg.

Eempiej het hangt daar wel enkel vanaf. Ik moet alle dingen voldoende afronden en dit onderdeel telt heeel zwaar mee.

Even voor de duidelijkheid ik wilde op vakantie gaan met een gerust hart omdat ik zou weten dat ik mijn diploma op zak had. Nou worden de eindgesprekken waarschijnlijk pas eind juli of zelfs augustus.....

Tis gewoon een geweldige domper voor mij omdat ik hoopte dat ik maandag te horen zou krijgen dat ik geslaagd ben. Dus dat is dan ineens zo teleurstellend wanneer het dan ineens niet zo is. En dat ik vind dat dit gewoon niet kan!!

Ohja mijn opleiding liep officieel gewoon tot eind juni behalve als je het niet gehaald had. En al zou het tot september duren het schooljaar. De desbetreffende docent en de opleidingscoördinator hebben beide gezegd dat ik dan gewoon op vakantie kon....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:37

Lang leve het HBO.. wij hebben ook veel last van docenten die afspraken niet nakomen. Zelf worden we er gelijk op gewezen wanneer we 10 minuten te laat wat opsturen (o.i.d.). Prima als menig docent wel komt opdagen bij colleges, feedback momenten en voor de verandering eens gaan reageren op e-mail. Je begrijpt, ik verheug me ook al op mijn afstuderen ;) Ik zou een verzoek indienen bij de docent, al je e-mailverkeer enz. goed bewaren en dan afwachten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:04

Aha nu snap ik hem! Wel vervelend dat je nu niet met een gerust hart op vakantie kunt. Ik zou je in iedergeval niet te druk maken over dit gedoe want dan ga je helemaal niet meer lekker op vakantie. Daar moet je gewoon echt van gaan genieten want je hebt het zeker wel verdient denk ik.

Ik vind het wel belachelijk van de docent! Maar ik herken het helaas ook... Hbo... Denk dat je er verder niet zo veel aan kan doen dan hopen dat je het haalt en er maar niet al te druk om maken. Het blijft jullie woord tegen dat van de docent... helaas!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:16

Denise_84 schreef:
Dat is toch niet gek? Je afstuderen hangt uiteindelijk altijd af van je scriptie tenzij je nog andere vakken zou moeten herkansen wat niet heel slim zou zijn...

Deze ene sciptie zal toch niet het enige zijn dat meetelt om te slagen? De resulaten die je gedurende het hele jaar gehaald hebt bepalen toch ook een deel van je totaaluitslag. Als je er niet te goed voor staat, kan ik me voorstellen dat je je daar druk om maakt, maar het lijkt me stug dat je als je het hele jaar al nette cijfers haalt, je zakt op een eindscriptie (tenzij je het echt verkl..t hebt).
Ik weet niet hoe het tegenwoordig precies gaat, ik hoef gelukkig al 12 jaar niet meer naar school :D

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:22

Bij een HBO Master werkt het zo dat je voor ieder blok een vast aantal studiepunten krijgt. Dit kunnen er 3 zijn maar ook 30. Daarbij maakt het niet uit of je een 5,5 of een 9,5 haalt als je het maar haalt.
Aan het einde van het jaar heb je alle studiepunten nodig om je diploma te krijgen. Er valt dus niet in te compenseren.
Ik heb dit dus nodig voor mijn diploma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:37

Wanneer wil die nu de eindgesprekken gaan houden dan? Want je hebt het dus wel al helemaal af en ingeleverd?
Ik snap dat je liever pas op vakantie gaat als je dat achter de rug hebt, maar aan de andere kant, een vakantie ervoor, kan je even heerlijk ontspannen en bijkomen van al het gedoe. En dan fris en fruitig je eindgesprek doen! Al is erna op vakantie wel fijner, soms moet je beetje behelpen.

Snap ik het goed dat je het vandaag in moest leveren en dan na het weekend op maandag je gesprek eigenlijk had? Zo ja, vind ik dat wel erg krap.. dat dat mag? Ik moest mijn concept 20 werkdagen van te voren inleveren en het definitieve 10 werkdagen van tevoren. Maar goed als die leraar zegt we doen het zo en stuur telkens je concept maar van elk hoofdstuk, dan kiest die daar toch zelf voor. Dan had die kunnen weten dat dat druk ging worden! Beetje flauw om dan op het laatste moment nog terug te krabbelen.

Ben bang dat je er niet veel aan kunt doen, die man moet je wel een beetje te vriend houden als alleen hij beoordeelt... naar examencommisie of wat dan ook heeft ook geen nut, dat krijgt hij dan te horen en totdat het behandelt is gebeurd er dan helemaal niks. Zo had ik eens een tentamen gemaakt maar stond ik niet ingeschreven, nou heel gezeik en dat ging naar de examencommissie... ik ben het volgende kwartaal de herkansing maar gaan doen, want ik heb zelf nu nog niks erover gehoord of het toch nagekeken mocht worden. En ben een studiejaar verder ;)

Kan je niet de mailtjes van hem over hoe en wat niet voorleggen aan de opleidingscoordinator?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:45

Weet je wat mijn docent zei? je bent tot 1 september voltijd student. Dus ook in de vakantie. Ik heb wel eens mijn vakantie moeten inkorten vanwege een stugge docent... sja, niets aan te doen. (examencommissie kon ook niets voor mij betekenen, omdat ik gewoon student ben in de vakantie en dat er iets toevallig in mijn vakantie valt is mijn probleem)
Ik kreeg mijn bachelorscriptie ook pas in augustus beoordeeld terug. En daarmee waren ze op tijd :j
Hoewel het vervelend is, is het volgens mij niet heel ongebruikelijk.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:18

Raiza schreef:
Denise_84 schreef:

Deze ene sciptie zal toch niet het enige zijn dat meetelt om te slagen? De resulaten die je gedurende het hele jaar gehaald hebt bepalen toch ook een deel van je totaaluitslag. Als je er niet te goed voor staat, kan ik me voorstellen dat je je daar druk om maakt, maar het lijkt me stug dat je als je het hele jaar al nette cijfers haalt, je zakt op een eindscriptie (tenzij je het echt verkl..t hebt).
Ik weet niet hoe het tegenwoordig precies gaat, ik hoef gelukkig al 12 jaar niet meer naar school :D

Je haalt gewoon studiepunten voor je eindscriptie (per opleiding verschillend hoeveel). Als je die niet haalt kan je dus ook niet afstuderen. Uiteindelijk moet je het hele zooitje dus gehaald hebben en kan een tentamen je net zo dwars zitten als een eindscriptie.