Vriend werkt veel, hoe mee om te gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vriend werkt veel, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:24

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan..

Mijn vriend werkt as weekend alweer 2 weken achter elkaar, hij maakt dan dagen van 7.00 tot gemiddeld 22.00 uur.. Lichamelijk is het werk zwaar en hij klaagt dan dus momenteel ook over allerlei pijntjes en moe zijn.. Nu is het zo dat hij aanstaand weekend misschien weer beide dagen gaat werken, ik baal hier best wel van want doordeweeks zien we elkaar ook al bijna niet en als we elkaar spreken bellen we ff kort en gaat het 99% over zijn werk.. Als ik bij hem ben doen we weinig omdat ie hartstikke moe is, wat ook logisch is.. :j
Aan de ene kant zegt hij zelf ook wel dat ie geen machine is, maar als zijn baas zegt dat ie moet werken doet ie dat wel.. :( Hij is veelste goed voor zijn werk en vergeet af en toe even aan zichzelf te denken.. Als ik dat zeg geeft ie me ook gelijk, maaaaaarrrrrr....... :+
Vóór deze zomerperiode hadden we min of meer afgesproken dat we de zondagen een beetje vrij zouden houden voor elkaar, maar hij heeft de afgelopen 2 zondagen wel gewerkt. De hele erge drukte duurt nog t/m volgende week en daarna is het weer rustiger zegt ie, maar dit moet ik dus eerst nog zien.. :+
Ik wil er verder helemaal niet over zeuren tegen hem, maar momenteel voel ik me soms een beetje zijn huisvrouwtje.. Aangezien hij op zichzelf woont en geen tijd heeft om naar de winkel te gaan doe ik soms ff boodschappen voor hem en zet een wasmachine aan oid.. Dat doe ik graag, daar niet van, ik heb veel meer tijd als student zijnde, maar ik wil er ook wel eens wat voor terug eigenlijk :o Onder het mom van geven en nemen heb ik nu het gevoel dat ik veel geef en hij veel neemt :P

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Wat mag en kan ik van hem verwachten? Ik wil hem geen dingen verbieden oid, maar ik wil hem eigenlijk wel duidelijk maken wat ik hiervan vind en samen kijken of er een oplossing is..

hesterve

Re: Vriend werkt veel, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:32

Ik zou het nog wel een weekje aanzien en die 2de week ook nog wel liefde is inderdaad geven en nemen en soms lijkt het inderdaad dat je meer geeft dan neemt maar als de liefde echt is krijg je het met de tijd wel terug. Werkt hij alleen zo hard omdat de baas dat wil?of omdat ie zn werk leuk vind, hogerop wil komen, een spaarpot aan het aanleggen is? Als het over 2 weken weer wat rustiger is probeer dan met hem te praten waarom hij die periode zo hard heeft gewerkt en zonder hem aan te vallen te vertellen dat je hem gemist hebt die periode. Hopelijk zal hij inzien dat hij wat schade heeft in te halen en jou weer meer aandacht geeft en je een keer lekker verwent.
Ik hoop dat jullie eruit komen.

Groetjes Hester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:37

Nou hij wil eigenlijk liever ander werk, hij wil volledig op de vrachtwagen, gewoon nationaal.. Hij zegt zelf ook wel dat ie dit werk geen jaren blijft doen. Hij heeft wel plezier in zijn werk, maar moppert ook erg veel over vanalles op het werk. Spaarpot aanleggen doet ie ook niet echt hiermee, het is geen vetpot en hij krijgt die overuren volgens mij terug in vrije tijd (wat ik ook al heb gezegd dat ie daar beter achteraan kan zodat ie eens wat uitbetaald krijgt, aangezien die het nooit allemaal op kan maken..) Ik krijg nu het idee dat ie vooral zoveel werkt omdat hij dat als zijn plicht voelt..

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:39

Mijn vriend werkt ook erg veel hij maakt eigenlijk dezelfde dagen als jou vriend. Nu heb ik het voordeel dat we samen wonen en dus wel samen naar bed gaan en samen op staan. Op die manier kan je genieten van de kleine momenten en hecht je veel waarde aan de simpele dingen( ik zeg niet dat jij dat niet doet hoor!) Vanzelf sprekend is dat ik eigenlijk alles in huis doe ( ik werk ook 45 uur), ik kan hem wel om zijn nek vliegen als ik thuis kom en hij heeft de afwas gedaan ofzo, dat voelt dan echt al terug geven zeg maar.
Ik snap dat je je een beetje achter gesteld voelt, dat gevoel bekruipt mij ook wel eens... Toch weet ik dat hij dit doet met een reden, namelijk een toekomst opbouwen.

Praat er eens over met hem, niet beschuldigen of zo maar gewoon vragen stellen...

Heel veel succes, pas op dat hij niet tegen de lamp loopt en jij ook niet..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:41

Ik ken het. Mijn vriend werkt voor zichzelf in de beveiliging en draait volop uren. Ook niet altijd leuk omdat hij 's avonds en 's nachts werkt en ik overdag. Kortom: we zien elkaar niet :D Maar hij mest wel regelmatig mijn stal uit of zet mijn paard buiten, zodat ik dat 's avonds niet hoef te doen en lekker kan gaan rijden gelijk! Maar wij slapen dus ook zelden samen en heel af en toe heb ik het geluk dat ik hem voor mijn werk nog 10 min tref als het verkeer meezit.

Nu neemt hij wel in het weekend wat vaker vrij. Maar ook daar is het hartstikke druk. Aan de andere kant; het verdiend wel even lekker en over die paar weekjes kom je ook wel heen toch?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:44

Ten eerste moet je ff je profiel aanpassen.
Er staat namelijk in dat je nog Happy single bent! :Y)

Ik zou het ook nog even een weekje aankijken.
Het breekt ook hem wel op.
En op dat moment moet je er op in haken.
Nu af en toe subtiel door laten schemeren dat je het jammer vind dat jullie elkaar zo weinig zien.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:45

mmm Klinkt als een baas die misbruik van de situatie maakt. Uren maken is prima maar dan wel laten uitbetalen. Werk voor vrije tijd heb je niet heel veel aan. Zit je thuis op dagen dat iedereen aan het werk is lekker gezellig maar niet heus. Hij zal echt voor zichzelf op moeten komen en afdingen dat overuren (of in iedergeval een groot deel ervan) uitbetaald worden. Het is toch ook vaak zo dat die overuren dan door de baas "vergeten"worden als ze niet heel duidelijk geregistreerd staan.
Lastige situatie want hij wil zn baan ook niet kwijt. Misschien in zn vrije dagen die die nu toch veel heeft maar gaan soliciteren als vrachtwagenchauffeur?
Probeer er maar even voor hem te zijn en na de ergste drukte erover te praten .Uiteindelijk zal hij zelf de situatie moeten veranderen

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:49

Caeser, over die paar weekjes kom ik zeker wel heen, als het bij een paar weekjes blijft :P Probleem is dat ik straks 2 maanden vrij ben, dus het verschil is dan zo groot.. Dan valt het nog meer op hoeveel hij werkt..
tanjazaffira, ik ga idd 's avonds wel eens naar hem toe, dan slapen we idd iig samen :+
Daantjuhh, zal ik ff doen :P
Hesterve, hij had nooit goed door hoe het allemaal werkte en vond het allemaal wel best, maar doordat ik wat dingen uit heb gezocht voor hem weet hij nu ook iets beter wat zijn rechten zijn.. Heb ook aangegeven dat ie naar zijn baas moet gaan, zijn baas moet die uren allemaal inzichtelijk kunnen maken lijkt me.. Zijn baas is trouwens zijn eigen neef, dus qua 'misbruik' zit het wel goed.. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:52

Tsja hier hetzelfde verhaal, hij is dan wel eigen baas maar werkt ook vreselijk veel uren. En nu ik thuis zit omdat ik mijn enkelband gescheurd heb voel ik me soms best zielig
*mept zichzelf uit de snoepkast*. Gewoon lekker een avondje samen is er bijna niet bij, er is altijd wel wat te doen. Maar je leert ook te genieten van de weinige tijden dat je wel echt samen bent. En alles gaat voorbij, ook deze weken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:01

Mijn ex is zelfstandig ondernemer en die maakte bij tijd en wijlen ook absurd lange dagen. Sowieso werkt hij 's avonds door en 's weekends is ie ook op de zaak of gewoon voor zichzelf aan het hobbyen. Wel doorgaans zo dat we nog 2x een halve dag samen hadden, of de hele zondag. Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan alleen thuis zitten, mijn ouders zijn ook zelfstandige ondernemers en ook constant aan het werk.

Het enige dat je imo kunt doen is er gewoon zijn. Ik heb ook wel eens geprobeerd om m'n ex wat af te remmen als ik het idee kreeg dat ie zich over z'n kop aan het werken was, maar meer dan proberen was het niet. Dat zijn gewoon periodes waar hij - en daarmee ik ook - doorheen moet. Wat al gezegd werd, wij woonden ook samen en dan heb je idd die 'kleine dingetjes'. Dan zie je elkaar met het avondeten en je slaapt samen, even praten, een knuffel en slapen... :)

In het geval van 'geen eigen baas' is het ook erg vervelend, want als je weigerd, hoe terecht ook, komt dat de arbeidsverhouding vaak niet ten goede.

Tijd voor tijd is overigens in wel meer sectoren gebruikelijk hoor. Ik heb af en toe ook dat ik weken van 60 uur maak, dat is allemaal tijd voor tijd. Met dien verstande dat als ik echt een groot overschot aan uren heb, ik het uit mag laten betalen. Maar niet ieder uur dus.

Ik zou het zelf nog ff aankijken, je vriend heeft het al zwaar genoeg zonder dat jij hem er ook nog op aanspreekt denk ik. Ik kan niet voor je vriend spreken, maar ik weet van mezelf dat ik me toch wel verplicht voel om over te werken als dat nodig is of als het me gevraagd wordt. Beter voor de arbeidsrelatie op korte en op lange termijn imo... Mocht de situatie niet verbeteren dan kun je er altijd nog een keer over praten met hem. Het is geen ideale situatie helaas...

Hou er trouwens ook even rekening mee dat op de vrachtwagen ook geen luizenbaan is. Dat kunnen ook hele lange dagen/weken zijn en 'alleen nationaal rijden' wordt bij veel bedrijven al vrij lastig...

Succes ermee! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:05

Sylvia, vrachtwagen is idd ook druk met lange dagen, maar dan ben je in het weekend vaak wel vrij.. Aangezien die vrachtwagenbedrijven zich aan de rijtijdenwet moeten houden..
En ik wil hem er nu ook niet teveel mee lastigvallen, dat heeft nu denk ik ook geen zin.. :n

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:08

Ik ken t
mijn vriend is vrachtwagen chauffeur internationaal. wat betekend dat ik m dus helemaal niet zie doordeweeks.
meestal is ie tot zaterdag middag aan het werk.
en dan maandag ochtend weer weg.
Vorig weekend heb ik m 22 uurtjes mogen zien waarvan er 9 met me ogen dicht (slapen)

Denk niet dat die als ie chauffeur wordt meer thuis zal zijn ook nationale chauffeurs kunnen de hele week weg zijn of hele lange dagen maken. vroeg in de ochtend weg en laat thuis.

geef mij dan maar een hele week weg.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:09

Mijn vriend werkt ook aardig veel, maar één voordeel daarvan is dat ik daar rijdt en daardoor genoeg te doen heb (boerderij). Als ze bijvoorbeeld gaan kuilen kan ik er al van uit gaan dat het meestal nachtwerk wordt.
Zou gewoon zeggen dat jij ook eens wat aandacht wil, maar ook begrijpen dat hij zijn werk heeft en dat af en toe voorgaat? neem aan dat dit niet een heel jaar door voorkomt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:14

Zo dan, lichamelijk zwaar werk van 07.00 tot 22.00 uur, dat valt zeker niet mee. Mag vriendlief wel een beetje op zichzelf passen. Dat jij dit niet leuk vindt is begrijpelijk, dat je je zorgen maakt ook.
Je kunt op de korte termijn niet veel meer doen dan zo nu en dan je ongenoegen uiten op een positieve manier, dus in de trant van: "jammer dat je zoveel werkt, dan zie ik je zo weinig" en je zorgen met hem delen.

Op de middellange termijn denk ik dat het goed zou zijn voor jullie beiden als je vriend gedurende de tijd dat jij vakantie hebt, ook vakantie opneemt, bijv. 2 weken, maar dat is waarschijnlijk al op korte termijn en misschien lastig in te plannen.

Op de lange termijn denk ik dat je vriend een stuk assertiever moet worden: weten wat zijn rechten en plichten zijn wat werk betreft, voor zichzelf opkomen door iets minder loyaal naar zijn baas te zijn, zijn gewerkte uren duidelijk administreren en het tijd voor tijd principe ook uitvoeren.

En misschien ondertussen naar een andere baan uitkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:16

ecyoj schreef:
Ik ken t
mijn vriend is vrachtwagen chauffeur internationaal. wat betekend dat ik m dus helemaal niet zie doordeweeks.
meestal is ie tot zaterdag middag aan het werk.
en dan maandag ochtend weer weg.
Vorig weekend heb ik m 22 uurtjes mogen zien waarvan er 9 met me ogen dicht (slapen)

Denk niet dat die als ie chauffeur wordt meer thuis zal zijn ook nationale chauffeurs kunnen de hele week weg zijn of hele lange dagen maken. vroeg in de ochtend weg en laat thuis.

geef mij dan maar een hele week weg.

Wel meer dan de afgelopen 2 weken, als je naar de rijtijdenwet kijkt mag je dan namelijk niet zulke lange dagen maken :n http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:18

ja nou hou maar niet zo veel rekening met die rijtijdenwet hoor.

mooi wetje maar er wordt veel mee gesjoemeld.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:20

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en was in het verleden ook een workaholic. Ik heb hier een verandering in geeist toen mijn vriend begon te veranderen in zijn karakter. Ik heb in mijn leven gemerkt dat er belangrijkere dingen zijn dan werken en wil in een relatie ook graag van de ander kunnen genieten. Voor het geld hoeft hij de uren niet te maken, hij werkte puur zoveel uren omdat hij zijn werk leuk vindt. Inmiddels werkt hij nog maar vier dagen (meestal van 7 tot 19.00, maar de dagen worden soms wat korter) en heeft hij andere hobby's ontdekt. Inmiddels heeft hij door dat het ook wel prettig is om van andere dingen te genieten en tijd samen door te brengen. Ik vind dat je best van je vriend mag vragen dat hij iets meer rekening met jou houdt. Op deze manier is het in mijn ogen geen relatie te noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:20

ecyoj schreef:
ja nou hou maar niet zo veel rekening met die rijtijdenwet hoor.

mooi wetje maar er wordt veel mee gesjoemeld.

Weet ik, heb zelf taxigereden en das dezelfde wet.. Maar ze laten je geen 7 dagen per week werken :n

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:23

hmm dan vraag ik me toch af wat me vriend doet als ie weekend dienst heeft
dus 2 weken van huis is.

nou ja hopelijk krijgt ie een pasje dan valt er niet veel te klooien en moet ie wel naar huis.

maar als nationaal chauffeur zal die niet veel weekenden draaien

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:25

Ik ken het, van mijn ouders.
Mijn vader werkt sinds vorig jaar februari echt absurd veel.
Hij pakt elke morgen de trein om 7 over 6, dat betekent dat hij rond 10 voor 6 de deur uit is, en rond half 8 zeker wel op zijn werk is. In de trein zit hij via zijn black-berry ook te werken. Ongeveer 2x per week eet hij mee met het avond eten, en de rest van de week is hij rond 20.00 thuis. Als hij op tijd thuis is voor het eten, zet hij alvast zijn laptop klaar, zodat hij na het eten gelijk kan werken. Tijdens het eten zit hij vaak ook met zijn black-berry te kijken of hij belangrijke mail heeft. Op de dagen dat hij niet thuis eet, zit hij ook 's avonds te werken, meestal tot een uur of 11. Het wil zo nu en dan nog wel eens voorkomen dat hij tot 2 uur 's nachts zit te werken, en om 5 uur de wekker weer gaat. En maar klagen dat hij zo moe is.... ;)

Na vrijdag heeft hij 3 weken vakantie, we hebben afgesproken dat mijn moeder & ik, zijn laptop mogen verstoppen, en na 2 weken geven we hem die terug. *\o/*

Het fijne bij ons trouwens is ook nog dat mijn vader héel chagrijnig word als hij aan het werk is, als er iets niet goed gaat reageert hij het op ons af. En als hij 's avonds thuis zit te werken, wil hij niet dat mijn moeder de deur uit gaat. :?
Gevolg: mijn moeder zit elke avond alleen tv te kijken, en blijft maar tegen mij zeggen dat ze het echt heel vervelend vind. En ik blijf maar zeggen dat de enige oplossing is, om met mijn vader te praten....
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 17-06-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:27

ecyoj, rusten hoeft niet persé thuis, staat er ook wel bij dat je je rust ook in de vrachtwagen mag hebben. Staan niet voor niks zoveel vrachtwagens nachten bij de benzinestations..

Hobby, het gaat me te ver om dingen van hem te eisen en het gaat me ook te ver om het geen relatie te noemen.. Als ie vrij is zien we elkaar en ik ben degene die af en toe aangeeft dat ie ook eens bij vrienden langs moet gaan.. Anders komt ie alleen maar naar mij als ie vrij is en ziet ie zijn vrienden helemaal niet.. :n

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:29

dat snap ik maar toch is ie weg. dus voor de thuisblijvers nog altijd t gevoel dat ie aan het werk is.
en volgens mij was dat niet de bedoeling.

en idd iedereen beleeft zijn relatie op zijn manier. en om t nou geen relatie te noemen vind ik wat ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:31

Nee dat is ook zeker zo ecyoj :j Ik ben dan ook blij dat ie niet internationaal wil gaan rijden :)

hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:32

Hmm, dit wel een lastig onderwerp.
Mijn vriend is ook internationaal vrachtwagen chauffeur en net wat ecyoj zegt aan de regels van de rijtijden word niet veel gehouden. Mijn vriend is doordeweeks nooit thuis en het komt geregeld voor dat hij zaterdag erweer is en zondag weer vrolijk weg kan. Het is ook meestal 1x in de maand dat hij het hele weekend er niet is. Nou ben ik in de transport opgegroeit en maakt het mij niet veel uit, want voor mij was mijn vader er ook nooit dat hoort nou eenmaal bij het werk.

En ik zou het er ook inderdaad met hem over hebben, maar hij kan natuurlijk ook niet tegen ze baas zeggen dat hij niet wil als die geen vast contract heeft, want als die snel afloopt dan mag die vast weg..

En wat voor transport doet hij nu dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:37

Hij heeft een oproepcontract voor 40 uur per week, jaarcontract. Zijn baas (familie dus) zet hem niet zo snel aan de kant, daarvoor is het een te goede kracht.. :j