Wie rijdt er hier allemaal cabrio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DyMarvel

Wie rijdt er hier allemaal cabrio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 07:59

Na heel lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een cabrio te kopen. Eerst wilde ik een peugeot 206 cc maar helaas ligt die toch iets buiten het budget. (aangezien het een auto voor erbij is en voor hooguit een jaartje of 2) Nu keek ik naar een leuke renault megane of heel misschien een peugeot 306 al vind ik die te vierkant. Maar ik heb amper ervaring met cabrios. Heb een aantal keer meegereden met een kennis en dat vond ik geweldig. Maar nu vraag ik me af. Hoe is cabrio rijden in de winter? Is een electrisch dakje echt van belang? (ivbm eerder openen) Hebben jullie al vaak lolbroeken gehad die het dakje stuk sneden enz.

Dus wie wil zijn er varingen met mij delen?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:12

Ik wel hoor;

wij hebben al een hele tijd een renault megane, en ik heb in heel wat andere modellen gereden
of het mooie/goede autos zijn, dat is aan ieder voorzich, maar qua cabrio zal ik er iets over zeggen.

het is in de winter prima te doen, goed ge-isoleerd en goede verwarming. Je kunt als het droog is pima in de winter met het dak open rijden, dan maken ze het het nog warm.

electrisch of niet.
De magane (handmatig) is sneller open dan de meeste electriche modellen, dus dat maakt ook niet veel uit het enige is dat je even uit moet stappen.
Maar stoppen moet je toch, want de meeste cabrios zijn wel zo beveiligd dat je bijvoorbeeld de handrem er op moet zetten, omdat je niet rijdend de kap mag verstellen.

Daken zijn nog nooit stuk gegaan, maar dat ligt aan de buurt waarschijnlijk.
Je moet er ook niets in laten liggen, want je bent er natuurlijk zo in (je kunt het best gewoon leegmaken en de boel niet op slot zetten, dan hoeven ze er ook niet in te snijden)

Als het om je kapsel gaat zou ik in alle gevallen zo'n windrekje wel aanraden, in elke cabrio waar ik ooit in gezeten heb (zijn heel wat modelletjes inmiddels) woei je haar er zowat af zonder windgeval (geen idee hoe dat officieel heet) maar die kun je voor een paar tientjes los kopen.

kom je hier iets verder mee?

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:12

Ik rij zelf geen cabrio (was het maar zo :D), maar als ik zou mogen kiezen zou ik gaan voor 1 met een hard dak (zoals de peugeot 206). Niet alleen voor de grapjassen die hem stuk steken (of een foutje van jezelf :+), maar ook voor de warmte en misschien het geluid (ik heb in een renault megane gereden, maar dat maakte best wel een herrie).

Veel succes met een keuze maken!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:13

Ik heb ook een cabrio...
een hardtop met elektrisch dak.
Ben superblij met mn wagentje en in de winter merk ik eigenlijk geen verschil tov rijden met andere wagen, maar dat is misschien omdat het om een hardtop gaat?

Echter de keren dat ik ook effectief cabrio rijd zijn echt schaars... dus daarvoor had ik em eigenlijk niet moeten kopen :o

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:18

Ik had tot voor kort een mercedes clk cabrio en mijn vriend rijdt met een audi A4 cabrio (beide soft tops).
Zijn iets andere prijsklasse dan wat jij zoekt maar ik denk wel te vergelijken.
Ik vind een elektrische kap ideaal! Gaat vlot, je hoeft niet uit te stappen, kan niks mis gaan...
In de winter merk je weinig verschil en als het zonnetje eens schijnt kan de kap weer open. Alleen hoor je iets meer van de omgeving (bvb op de snelweg).
Ik heb nog nooit beschadigingen aan mijn kap gehad en ik stond toch regelmatig in grote steden geparkeerd, maar het is natuurlijk makkelijk gebeurt.
Zo'n windscherm moet je echt wel hebben, anders waait je haar waar het niet zijn moet, zeker als je aan hogere snelheden rijdt.
Hoop dat je er iets aan hebt!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:23

Bedankt voor de reacties. Ik ga binnenkort een ritje maken met een megane van een kennis. Ben benieuwd hoeveel geluid je heb met de kap dicht.

Mijn droom blijft echt die 206 maar is helaas echt geen optie aangezien ik over 2 jaar wil verhuizen en dus ook daar voor aan het sparen ben.

Een windrekje/schermpje heb ik idd ook gemerkt die wil ik zeker hebben.

als je de keuze opnieuw zou moeten maken zou je dan weer een cabrio kopen of iets anders?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:23

Ik heb een Mazda MX 5, met zacht dakje zeg maar. Nu gebruik ik hem eigenlijk
niet zo vaak meer, maar in het verleden reed ik dagelijks met deze auto. Ik heb gelukkig nog
nooit schade aan het dak gehad doordat iemand het kapot gesneden had.
Ik denk dat een hard top wel fijn is in de winter, maar moet zeggen dat ik ook geen last
van de kou gehad heb, dus voor mij geen must.

Met dit weer zoals vandaag is het in ieder geval genieten om in een cabrio te rijden :)

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:24

Ik heb een carbio gereden, een golf 3.
Ik wil er nooooit meer 1,dak was lek, en kon niet gemaakt worden,ja dan zou er een heel nieuw dak op moeten, want de strip van het raam aan de zijkant viel net verkeerd.
Zodat als het regende, de bijrijdersstoel nat werd.
Verder het gesuis altijd op de snelweg van de wind,vond ik ook echt niet fijn.
Maar in de winter heb ik niets van de kou gemerkt ofzo hoor, de kachel werkte goed genoeg!
Alleen de ramen sloegen ook zo snel aan, aan de binnekant bij vochtig/koud weer.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:25

Vuyatela uit nieuwsgierigheid welke cabrio met hardtop heb jij dan?

Mazda MX 5 vind ik ok erg leuk. Waarom rijd je er niet zo vaak meer in heeft dit te maken met conmfor?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:27

rebati dat klinkt echt als een horror daar ben ik dus zo bang voor.

( kreeg al een tip om met proefrijden het dak af te spuiten om op lekken te controleren)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:30

DyMarvel schreef:

Mazda MX 5 vind ik ok erg leuk. Waarom rijd je er niet zo vaak meer in heeft dit te maken met conmfor?

Nee hoor eigenlijk niet, maar mijn man heeft een lease-auto en we werken inmiddels
weer bij hetzelfde bedrijf dus rij ik meestal met hem mee en we hebben nog een stationwagen, die
ik gebruik voor mijn boodschappen en als ik met de trailer weg moet, dus er blijft gewoon weinig
gelegenheid over om met de MX te rijden :)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:31

Ik ben de gelukkige bezitter van een Peugeot 206 cc en ben er dolblij mee. Ideaal dat electrische dakje. Ik heb bewust voor een hardtop gekozen in verband met vernielingen, het gemak van het dak open doen en de temperatuur in de winter.
Ik merk wel dat als het ook maar even lekker weer is, ik het dak ook gelijk opendoe. Heerlijk genieten!!
Overigens doe ik het dak alleen open als ik niet heel veel over de snelweg hoef, merk dat het comfortabeler rijden is met open dak als je zo rond de 80 a 100 km per uur rijd. 140 over de snelweg is niet echt aangenaam met een open dak :D

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:33

rebati schreef:
Ik heb een carbio gereden, een golf 3.
Ik wil er nooooit meer 1,dak was lek, en kon niet gemaakt worden,ja dan zou er een heel nieuw dak op moeten, want de strip van het raam aan de zijkant viel net verkeerd.

Dit zijn ook wel de meest beruchte cabriotjes geloof ik ;)
enig om te zien, maar niet ideaal gebouwd.
en je moet er altijd rekening mee houden...de levensduur van een softtop is niet zo lang als van een hardtop en nog veel minder dan van een gewoon dak. en kapot is meestal kapot.
kunststof softtop is al weer beter (mag ook door de wasstraat als bijkomend voordeel)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:42

dat heb ik ook gehoord over golfjes. Ik vind t echt moeilijk welke auto ik nou moet kiezen. Er zijn nog niet zoveel autos met een hardtop de 206 cc is de enige betaalbare.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:44

MX 5 kopen? :D

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:50

hahaha , ik wil best eens komen kijken mocht je hem weg doen. :Y)

LetsgoKelly

Re: Wie rijdt er hier allemaal cabrio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:54

Ik heb ook een golf 3 cabrio uit 1998. Alles is tot nu toe nog heel. :)
Heb wel een beetje last van geluid op de snelweg maar verder geen probleem hoor. Vind het een ideaal autotje.
Hoewel een cabrio niet mijn eerste keus was ben ik er wel blij mee nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:14

lejo schreef:
Dit zijn ook wel de meest beruchte cabriotjes geloof ik ;)
enig om te zien, maar niet ideaal gebouwd.

Bullshit, heb verschillende MK3s in mn vriendenkring zitten, dé ideale cabrioauto :)
Warm in de winter, wel iets rijgeluiden maar absoluut water en winddicht.
Nooit geen last van beslagen ruiten of lekkage.

lejo schreef:
en je moet er altijd rekening mee houden...de levensduur van een softtop is niet zo lang als van een hardtop en nog veel minder dan van een gewoon dak. en kapot is meestal kapot.

dakkie van mijn auto zit er al weer 12 jaar op, dus kort mee? :+ En kapot is kapot? ook onzin, ik heb al 6 jaar een scheur in de hoekjes zitten, scheurt niet verder en vormt geen belemmering.

lejo schreef:
kunststof softtop is al weer beter (mag ook door de wasstraat als bijkomend voordeel)

Kunstofdak mag NIEt in de wasstraat :Y) Ik denk dat je eerst even je met verdiepen in een cabrio voordat je dingen gaat lopen beweren die van geen kant kloppen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:15

DyMarvel schreef:

Haha ik heb de wagen die jij zo graag wilt :D in Roland garros versie...helemaal verliefd op zn groene kleurtje en bruine lederen zeteltjes :j
Ik ben er echt wel heel tevreden over hoor, heb hem nu ook al enkele jaren en nog nooit iets serieus stuk aan gehad of zo. Behalve de banden 1x vervangen, vooraan de lichten n keer vervangen,...die dingen maar dat hoort bij onderhoud.
Maar verder...Tis n sportief wagentje...ik zou em eigenlijk niet willen ruilen voor n andere.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:17

wij hebben een bmw met een linnen dak en een losse hardtop er bij. De linnen kap klapt automatisch weg, tegen de winter als je niet meer cabrio rijd gaat de hardtop er op en is het gewoon een normale auto.

ik vind het heerlijk cabrio rijden! Daar kan ik echt van genieten!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:19

Chiqa schreef:
Bullshit, heb verschillende MK3s in mn vriendenkring zitten, dé ideale cabrioauto :)
Warm in de winter, wel iets rijgeluiden maar absoluut water en winddicht.
Nooit geen last van beslagen ruiten of lekkage.

>Ik heb er geen klachten over, maar wel de gene waar je de meeste klachten over kunt terug vinden

dakkie van mijn auto zit er al weer 12 jaar op, dus kort mee? :+ En kapot is kapot? ook onzin, ik heb al 6 jaar een scheur in de hoekjes zitten, scheurt niet verder en vormt geen belemmering.

>Maar hij is nog steeds wel kapot en als iets kapot is willen sommige mensen het gewoon uit principe weer heel hebben.
En iedereen begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat een dak van (kunst)stof schadegevoeliger is dan een dak van 'metaal' en dus automatisch gemiddeld een kortere levensduur heeft. Ook al zijn er zat mensen die geluk hebben en hij gaat niet kapot. Al die wel kapotten halen het gemiddelde flink omlaag
Ik zou hem zelf bij een scheur wél laten vervangen.

Kunstofdak mag NIEt in de wasstraat :Y) Ik denk dat je eerst even je met verdiepen in een cabrio voordat je dingen gaat lopen beweren die van geen kant kloppen.

>Die van ons gaat al jaren door de wasstraat; staat ook explicies in het boekje vermeld dat het WEL mag!

Dus, ik beweer niets, ik vermeld bevindingen.

edit; aangevuld
Laatst bijgewerkt door lejo op 17-06-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:22

Wij hebben ook een cabrio..Tis echt heerlijk..
Alleen in de winter.. we hadden nu niet de kap verwisseld.. nja dan doe je dr niet echt iets mee..

En.. dr is verder nog nooit wat mee gebeurt ofzo.. Weet wel dat als er vogelpoep op zo'n kunststof dak komt.. moet je dat er echt afhalen anders brand het steeds wat verder in en krijg je t er helemaal niet meer uit..

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:26

vuyatela ik ben Jaloers.

rijden jullie nu vaak open of valt t tegen?

dat van die vogelpoep is een goeie tip dast wist ik niet!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:29

dat heeft niks met een cabrio te maken. Vogelpoep moet je op alle plekken van alle auto's afhalen anders brand het de lak in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:32

Wij rijden een terreinwagen met flapkap = cabrio. Het model heet ook zo; Korando Cabrio.
Niets electisch, niet automatisch en geen hufterbestendige veiligheid hier; gewoon gezond verstand gebruiken.

Losritsen, twee klemmen los, vouwen een beetje begeleidend neerklappen, hoes erover; 5 minuutjes werk.
Voordeel is dat het je geen bagageruimte kost en dat weegt ruimschoots op tegen het even handmatig neerklappen waar je vlot genoeg heel handig in wordt.

Opklappen als het ding ergens op een parkeerterrein staat is zinloos; linnen snij je ook zó open. Gewoon niets weg te graaien laten liggen.
Heb een stofhoes om erover te doen als het mooi weer blijft; houdt inwaaiend vuil en katten tegen. Is ook een snelle afdekking als ik het ding in een parkeergarage o.i.d. zet.

Wij hebben heen bewust voor een flapkap-auto gekozen met een stevige rolkooi. Persoonljk vind ik dat een minimale eis.
Een heerlijk inherent veilig fenomeen is dat je met de kap naar beneden in de regel rustiger rijdt.

Wij rijden hoofdzakelijk open, zomer en winter. Uiteraard is dat hier makkelijker, maar ook in NL regent het véél minder vaak dan de perceptie is.
De auto wordt wel enórm stoffig van binnen, ook al dek ik deze thuis af met een stofhoes. Een open auto wordt van binnen bijna net zo stoffig als van buiten omdat het nu eenmaal open is.

Hier een foto van onze met de kap omhoog tegen inwaaiend hooi :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MXM4QYXM.jpg

hc