Handdoeken wassen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_Jarig

Handdoeken wassen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:53

Mijn moeder moest deze ochtend extra werken. Omdat ik een ochtend fit ben en thuis ben wilde ik haar verrassen met huishoudelijke klussen te doen voor haar. Stofzuigen, was ophangen etc. Gaat me allemaal goed af.
Maar toen besloot ik dat ik de badhanddoeken ook wel kon gaan wassen, dat is hard nodig.
Maar met schaamrood op m'n kaken moet ik bekennen dat ik totaal geen verstand van was sorteren heb. Ik weet wel dat de handdoeken op 60 graden gewassen moeten worden en alle badhanddoeken bij elkaar kunnen, maar ik weet niet meer of het bonte was is of fijne was..
Ik dacht bonte was, maar wil het risico niet lopen.
Kan iemand mij uit de brand helpen?

Pantykous

Re: Handdoeken wassen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:53

Bonte was. Zou wit en zwart niet bij elkaar gooien. Beetje wasverzachter erbij is wel lekker. ;)

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:54

Bonte was. Het programma voor fijne was wast op lagere temperaturen en centrifugeert ook minder hard.

Antheman

Nou, ik was ze gewoon met de rest mee, op 30 of 40 graden. Bonte was draai ik dan.

IceMam

Wasverzachter bij handdoeken? Dan nemen ze daarna minder vocht op. Zou ik persoonlijk niet doen. Maar dat is ongetwijfeld een kwestie van smaak.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:55

Ik heb niet erg veel verstand van wassen. Maar de keren dat ik de handdoeken heb gewassen heb ik ze op bonte was gedaan :)

Davinia_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:55

Nee, ik weet dat wit en zwart niet bij elkaar mogen, maar weet wel dat mama altijd alle handdoeken bij elkaar gooit, omdat we allemaal bijna dezelfde kleuren hebben. Wasverzachter bedacht ik me ook al ;)
Bonte was dus. Ja, wilde het bij de fijne was doen, maar bedacht toen dat dat mijn shirtjes vaak zijn, dus ging heel hard twijfelen. Had al gegoogled, maar kon het niet vinden.
Dank je!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:57

Handdoeken was ik altijd op de stand 'mix'. Duurt 50 minuten en wast op 40 graden plus centrifugeren. Gebruik wel altijd wasverzachter, als je je handdoeken al langer hebt en dus vaker hebt gebruikt kan dat prima zonder dat ze beduidend minder water op gaan nemen :)
40graden voor je handdoeken is echt meer dan genoeg :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:01

Sorteer de handdoeken op kleur (donker/licht). Nieuwe, donkere handdoeken eerst een paar keer apart wassen, voor het geval ze af zouden geven.
Ik was handdoeken altijd op het normale 60° programma.
Handdoeken kunnen wel tegen een stootje, die hoef je niet zo "voorzichtig" te wassen als bijv. t-shirts ;) .
40° Is niet genoeg om handdoeken op te wassen, pas bij 60° zijn de bacterien eruit die onstaan door het afdrogen (=vochtig!)

sokje87 schreef:
Beetje wasverzachter erbij is wel lekker. ;)

Ik ben absoluut wasverzachter fan, maar niet bij de handdoeken ;) . Door de wasverzachter nemen ze bij het afdrogen minder vocht op :) .

Davinia_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:04

Mijn oma belde net en die zei dat mijn moeder wel altijd wasverzachter gebruikt, dus dat heb ik gedaan.
De was zit erin, ik ben benieuwd of het goed gaat. Maar zoveel kan er toch niet fout gaan als er op te hoge toeren wordt gewassen ofzo toch? :o

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:05

Ik gooi altijd alles gewoon er in, en altijd alles op 30 graden, nooit was verzachter. Handdoeken gaan in de droger, net als sokken. De rest hangen we op.

Behalve de ratten was. Die gaat apart, allemaal hangmatjes en doekjes van de ratten. Op 90 graden. met flink veel wasmiddel.

Davinia_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:07

Handdoeken gaan hier ook in de droger, want die heb ik er toevallig net uitgehaald en opgevouwen :D

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:07

Ik was mijn handdoeken wel altijd op 30 graden.. Zoveel bacterieen zitten er niet op neem ik aan, aangezien je schoon bent als je je afdroogt na het douchen ;)
Ik doe ze maar heel af en toe eens op 60 graden.
Wasverzachter doe ik er ook altijd bij, en die van mij nemen gewoon nog genoeg vocht op :)

samantha5

Handdoeken gaan hier mee op 60 graden. Mocht het een keertje uitkomen dan draaien ze ook wel eens mee op 40 graden. Ik kies altijd de stand witte was eco (onze handdoeken zijn creme/wit). Ik gebruik geen wasverzachter.

malih

Marilla schreef:
Mijn oma belde net en die zei dat mijn moeder wel altijd wasverzachter gebruikt, dus dat heb ik gedaan.
De was zit erin, ik ben benieuwd of het goed gaat. Maar zoveel kan er toch niet fout gaan als er op te hoge toeren wordt gewassen ofzo toch? :o

Nee hoor, je kan er niet veel aan verpesten, t zijn 'maar' handdoeken. zullen ook niet zo 1,2,3 de maat van een gasten handoekje krijgen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:08

Handdoeken en beddengoed doe ik op 5ograden en om de week op kookwas. Ik gebruik altijd het korte bontwas programma. Daarna een uurtje in de droger en ze zijn weer lekker zacht. Ik doe alle kleuren bij elkaar (of het moeten nieuwe handdoeken zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:10

Bij ons gaan ook alle kleuren bij elkaar, en de wasmachine gaat op ongeveer de warmste stand.
Handoeken kunnen echt wel wat hebben, daar hoef je je niet ongerust over te maken :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:12

Ik gooi mijn handdoek allemaal bij de witte was (samen met shirtjes en ondergoed enzo). En dan op 40 graden wassen. Doe er wel wasverzachter bij, dan blijven ze lekker zacht.

Het hangt er vanaf welke kleur je handdoeken hebben. Mijn handdoeken zijn allemaal zeer licht gekleurd/wit, dus dan kan het bij de witte was. Als het echt gekleurd is, zou ik het bij de bonte was doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:13

En ik was niet alleen de handdoeken, maar ook de gastendoekjes in toilet en badkamer, aanrechtdoeken en theedoeken tegelijkertijd. Anders duurt het zo lang voordat ik een volle wasmachine heb en ik vind het zonde om een halve was te draaien! Ik was mijn handdoeken dus nooit mee met kleren. Net als paardrijkleding, dat gaat ook allemaal apart (off-topic)

Davinia_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:16

Wij wassen ook vaak de onderbroeken en sokken mee. Maar nu waren het zoveel handdoeken dat het gewoon een volle trommel was. Daarom kwam ik ook op het idee om ze te wassen. Anders hebben we vanavond na het douchen pech, want alle handdoeken waren op en er waren er net nog maar 2 gewassen en we zijn met z'n 4e :D

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:16

Moelie schreef:
.. Zoveel bacterieen zitten er niet op neem ik aan, aangezien je schoon bent als je je afdroogt na het douchen ;)
Ik doe ze maar heel af en toe eens op 60 graden...

De bacterien komen ook niet van jezelf, maar ontwikkelen zich nadat je je er mee hebt afgedroogd ;) .
Als je iedere dag een schone handdoek neemt zal dit ongetwijfeld minder zijn (ik gebruik mijn handdoek iig altijd 2 dagen en de derde dag gebruik ik hem nog een keer om mijn haren mee af te drogen na het wassen).
Als je de handdoeken na het wassen in de droger doet, is het al helemaal niet nodig om wasverzachter te gebruiken.
(Mijn wastips komen trouwens van mijn schoonvader, die vroeger thuis een grote wasserij hadden ;) .)

Als ik keukendoekjes (aanrecht, hand- en theedoeken) en de kleine handdoekjes van het toilet was, doe ik dat 1 x per week op 90° :) .
Ik wil graag zeker weten dat deze dingen ook écht schoon zijn :+ !

Ondergoed en sokken was ik op 60° en de t-shirts, blousen, overhemden e.d. op 30 of 40°.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:42

Hey, handig zeg, al die wastips :D

Wij doen wel altijd wasverzachter bij de handdoeken. Nog nooit gemerkt dat ze dan minder vocht opnemen. Ik heb juist een hekel aan van die ruwe harde handdoeken. Dat vind ik echt voor geen meter afdrogen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:43

ik was altijd op de 30 graden waarom 60 als bij 30 ook alles mooi schoon en fris is en nog eens beter voor de natuur en energie en de rekening ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:56

Sterre schreef:
Moelie schreef:
.. Zoveel bacterieen zitten er niet op neem ik aan, aangezien je schoon bent als je je afdroogt na het douchen ;)
Ik doe ze maar heel af en toe eens op 60 graden...

De bacterien komen ook niet van jezelf, maar ontwikkelen zich nadat je je er mee hebt afgedroogd ;) .
Als je iedere dag een schone handdoek neemt zal dit ongetwijfeld minder zijn (ik gebruik mijn handdoek iig altijd 2 dagen en de derde dag gebruik ik hem nog een keer om mijn haren mee af te drogen na het wassen).
Als je de handdoeken na het wassen in de droger doet, is het al helemaal niet nodig om wasverzachter te gebruiken.
(Mijn wastips komen trouwens van mijn schoonvader, die vroeger thuis een grote wasserij hadden ;) .)

Als ik keukendoekjes (aanrecht, hand- en theedoeken) en de kleine handdoekjes van het toilet was, doe ik dat 1 x per week op 90° :) .
Ik wil graag zeker weten dat deze dingen ook écht schoon zijn :+ !

Ondergoed en sokken was ik op 60° en de t-shirts, blousen, overhemden e.d. op 30 of 40°.

Dan zit daar het verschil dat ik wel op 40 graden was. Wij gebruiken handdoeken maar 1x :) keuken doeken wassen we inderdaad wel warmer, maar die gele doekjes etc, die gooi ik altijd gewoon weg als ik ze niet meer fris vind ruiken :+

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:12

Ik was eigenlijk altijd alles op koud. Het is prima schoon en er is nog nooit iemand ziek geworden. Ik word altijd een beetje moe van paniekerig gedrag rondom bacteriën. Bacteriën zijn goed voor de weerstand :D