Horen onze balkons tot de VVE of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Horen onze balkons tot de VVE of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:28

Ik wist zo gauw even geen betere titel.

Maar om even bij het begin te beginnen.

Mijn vader heeft nu bijna 2 jaar geleden voor mij een appartement gekocht waar ik nu met nog 4 huisgenoten woon.
We wisten toen al dat ons balkon heel slecht was. Als je er op ging staan zakte het een beetje door.

We hebben dit meteen bij de eerste vergadering van de VVE aangekaart. Maar weinig respons gehad.
Wel gehoord dat het al jaren een discussie was of ons ( en nog 2 andere) balkon nou tot de VVE behoorde of niet.
Omdat deze balkons later aangebouwd zijn door de toenmalige bewoners (waarvan er 1 nog woont).

Meerdere vergaderingen er over gehad maar nooit tot een beslissing gekomen omdat er nooit genoeg mensen aanwezig waren.

Nu maakte mijn vorige huisgenoot geen gebruik van het balkon omdat hij zo slecht was. Nu is zij in november weggegaan en hebben we een nieuwe huisgenoot gekregen. Een vriend van hem is helemaal op de hoek van het balkon gaan staan en er door heen gezakt.
(hij had niets maar er zit dus nu wel een groot gat in)

Waarschijnlijk heeft iemand de gemeente hier over getipt want begin september stonden die op de stoep. Ze wilden kijken, en gaven aan dat we absoluut niet meer op het balkon mochten komen. (Wat we uiteraard niet meer deden) Maar dat ze ook liever het slot ofzo wilde barricaderen. Toen hebben wij (mijn huisgenoot en ik) meteen aangegeven dat dit niet kon omdat er dan geen frisse lucht meer in de kamer kon komen. (Zitten verder geen ramen in) Dat was uiteraard niet de bedoeling zeiden ze toen.
Ze hebben die middag mijn vader nog opgebeld met dit verhaal en toch verteld dat ze de volgende dag de deur van buitenaf kwamen barricaderen.

Mijn vader heeft toen meteen gevraagd of er niet iets van een vlonder op het balkon gelegd kon worden. (De stalen constructie is nog in takt, maar de deklaag is door) Nee dit kon echt niet.
Ze zouden mijn vader bellen hoe laat ze er zouden zijn, want hij wou er graag bij zijn.

Stonden ze ineens zonder ook maar iets te laten weten 's ochtends om 9 uur op de stoep.
Andere huisgenoot was toevallig thuis. Die vroeg ook weer naar het vlonder en toen was het antwoord ineens ja! Maar we waren nu te laat.
Dus er zit een hele mooie balk dwars over de deur gespijkerd.

Dit hebben ze bij de 2 balkons onder ons ook gedaan trouwens. Uit preventie.

Mijn vader is tegen de gemeente in beroep gegaan tegen de maatregel, maar deze is helaas verworpen.

We zijn nu dus 6 maanden verder en de balk zit er nog steeds. Puur omdat het gevecht over wie moet betalen nog steeds niet uitgevochten is.

Wel in februari afgesproken dat er wel begonnen zou worden aan de reparatie.

Maar de gemeente doet nog steeds moeilijk. Ze moeten eerst de reparatie 'plannen' goedkeuren voordat er iets mag gebeuren.
En de onderste buren (het zijn 3 balkons boven elkaar en wij zijn de bovenste), willen absoluut niet meebetalen omdat ze vinden dat hun balkon niets mankeert.

Nu hebben mijn vader en de onderbuurvrouw (het middelste balkon) wel de onderzoekskosten voor de gemeente betaald zodat er tenminste iets gebeurd.
Het plan ligt nu bij de gemeente, het is dus afwachten wat er gaat gebeuren.
Dit reparatie plan is overigens wel 'geregeld' door de VVE.

Nu hebben ze in de vorige vergadering toch besloten dat we zelf moeten gaan betalen.
Maar ik vraag me toch echt ernstig af of dit inderdaad klopt. Iemand hier verstand van?

We willen het wel nog helemaal laten uitzoeken. We laten het hier niet bij zitten.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:45

Misschien heb je wat aan deze website: http://www.vvebelang.nl/

Als eigenaar van een appartement ben je automatische lid van een VVE, en je bent met z'n alle verantwoordelijk voor het onderhoud aan het complex. (naar ik aanneem de algemene ruimtes). Om een balkon te mogen aanbouwen heeft de vorige eigenaar uiteraard eerst een vergunning bij de gemeente moeten aanvragen, en blijkbaar dus gekregen, maar daarnaast heeft hij ook toestemming moeten krijgen van de VVE om een balkon te mogen aanbouwen en dat mocht blijkbaar. Ik vraag me af in hoeverre de VVE verantwoordelijk is voor het onderhoud/reparatie van jouw eigendom, als ik het heel rationeel bekijk dan zou ik zeggen dat hij verantwoordelijk bent voor je eigendom en dus ook zal op moeten draaien voor de kosten. edit: waarom moeten alle drie de balkons vervangen worden? Dan is het wellicht goedkoper, maar als de onderburen het niet willen dan wordt dat balkon toch niet gedaan? (en mag het dus ook niet gebruikt worden)

Vanuit de gemeente gezien kan ik wel begrijpen dat het balkon geblokkeerd is als dit gevaarlijke situaties op kan leveren! Hoewel het ook niet fijn (slecht is) om niet te kunnen ventileren.

edit: staat er ook niks in de splitsingsakte over dit onderwerp?

Ik blijf even meelezen, om te kijken of andere nog met nuttige dingen komen, ben nu tijdens mijn studie ook bezig met o.a. huurrecht en vind het wel een interessant onderwerp.

x_Anne_x

Re: Horen onze balkons tot de VVE of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:52

In de splitsingsakte staat er niets over.

Wel staat er in de statuten? (geen of het die was, in ieder geval ergens) dat de balkons onder de VVE vallen.
De balkons van de andere appartementen vallen er dus wel echt onder. Alleen is er discussie over deze 3.

Nu je het zegt de onderburen zijn idd natuurlijk niet verplicht hem te laten maken. Maar dan blijft automatisch de balk zitten.
Lijkt me ook niet echt slim mocht je het huis ooit weer willen verkopen, maar dat is aan hun natuurlijk.
Ik weet verder niet wat hun plan nu is.

Ik zal de site eens bekijken.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:59

Waar zit het verschil dan met deze drie balkons en de andere balkons? Daar moet toch een verklaring voor zijn. Bedoel je dan dat die andere balkons tot 'de algemene ruimtes' behoren, of dat iedereen voor onderhoudskosten op moet draaien? Lijkt me een beetje cru als jij moet betalen voor het onderhoud aan een balkon waar je nooit zal komen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:00

Als de andere balkons vervangen of gerepareerd zouden moeten worden, zouden wij daar aan mee betalen. (gaat dus gewoon uit de kas van de VVE)

Het verschil is dat de rest (12 geloof ik? ) al bij de bouw van het pand gerealiseerd zijn, die van ons niet.
Het zijn dus echt balkons die horen tot 1 appartement. Dus prive.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:04

Ah kijk daar zit het verschil dus, die andere balkons zijn al vanaf het begin meegenomen in de VVE/splitsingsakte, maar normaal bij de aanbouw van een balkon, zal de splitsingakte moeten worden aangepast. Apart (?) dat dit blijkbaar niet gebeurd is. Zit er ook verschil in prijs voor de servicekosten tussen jullie appartement en die appartementen die al eerder de balkons hadden?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:06

Bijna alle appartementen zijn anders, dus niet echt vergelijkbaar. Bijna iedereen betaald dus een ander bedrag.
Zo zijn de appartementen van de balkons waar het om gaat zijn helemaal totaal anders.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:10

Nou ik bedoel daar eigenlijk mee te zeggen, in principe worden bijv. de servicekosten berekend over het oppervlakte dat je bezit. Dus het zou best kunnen dat die andere het vloeropp. van de balkons erbij hebben geteld gekregen en dus in verhouding meer kosten betalen. Ik weet niet of jij ook kosten betaald 'over' het balkon. Omdat hun meer betalen en het balkon erbij wordt gerekend, zullen de kosten voor onderhoud ook uit de kas van de VVE gehaald worden.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:15

De balkons zijn net 1 m2 groot dus daar zou je weinig van terug zien.
Maar ik weet niet of ze er bij berekend zijn.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:20

Normaal gesproken hoort een balkon toch ook bij de vve geloof ik. Dus theoretisch gezien zouden de reparatie kosten uit de vve kas betaald moeten worden.

Probleem is nu als ik het goed begrijp dat er toendertijd niet genoeg is vastgelegd over die aangebouwde balkons.

Ben wel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden zeg...

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:23

Ja precies, de VVE is heel lang ook niet goed actief geweest. Er is nog heel veel achterstallig onderhoud. En de administratie is/was een drama. Het bestuur wat er nu zit, zit er ongeveer 1,5 jaar.

En er zijn gewoon heel veel leden die niet mee willen betalen.

Maarja als het hun balkon was geweest, hadden die er ook anders over gedacht.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:25

Jammer is dat, wanneer een VVE niet goed gerund wordt. Kan je (zoals nu) een hoop problemen door krijgen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:08

Wij hebben hier soort van hetzelfde...huis gekocht, een portiekwoning, per portiek zijn er 4 bewoners en wij zijn 1 van de onderste.
Buiten de tuin om hebben wij ook een balkon en die moet gedaan worden.
Helaas moet eerst de bovenbuurman de bovenkant in orde maken dan kunnen wij het plafond van ons balkon repareren.

Maar ok buiten dat, wij hadden toen we hier kwamen ook geen actieve VVE en die gaan ze nu dus wel oprichten.
Maar groot probleem, als we die nu oprichten zijn we dus weer met zijn allen verantwoordelijk voor het hele gebouw, en aangezien de 1 in de afgelopen jaren wel netjes alles onderhouden hebben en de ander niet zit je nu dus zo'n beetje met een verdeeld iets.

Hier is de afspraak gemaakt dat we eerst zorgen dat onze huizen stuk voor stuk goed zijn, en vanaf dan telt de VVE, besluit 1 van de buren bv hun balkon niet te maken dan wordt die gewoon buitegesloten.
Logisch ook, anders betaal je voor de laksheid van een ander.

Dus als jullie balkon al slecht was voordat de VVE werd opgericht heb je grote kans dat die mensen ook zoiets hebben van ja dag het balkon is door de mensen *vorige bewoners of jullie* niet gerepareerd toen er nog geen VVE was en nu met VVE opeens wel, als wij mee dokken, en ergens is dat ook heel erg logisch.

Maar weet niet precies hoe het bij jullie zit, hoe lang je dat huis al hebt en hoe lang de VVE weer actief is etc.
Was het balkon al slecht onderhouden voor jullie het hadden en voor de VVE actief was is het dan wel helemaal buiten jullie schuld om *behalve dat je het wist bij de aankoop* maar ook niet geinig voor de mensen die hun spullen wel goed onderhouden de VVE indouwen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:36

Nee de VVE is niet aansprakelijk voor jou balkon. Het balkon hoort bij de woning en is toenertijd aangevraagd om bij te maken. Manlief is opzichter en heeft wel vaker meegemaakt dat mensen appartement van woningbouw gekocht hebben en kort daarna balkon doorgezakt was, wilden ze ook de VVE aansprakelijk stellen. Ook daarmee zijn diverse gesprekken tussen geweest en uiteindelijk is het in de rechtszaal beland maar nee hoor die mensen hebben niet gelijk gekregen en ook niet gewonnen. Het is de eigendom van de woning en degene die de woning gekocht heeft is dus ook voor onderhoud van hen eigen balkon of andere dingen verantwoordelijk, de VVE is er voor om het trappenhuis ect keurig netjes bij te houden en eventueel de ramen (mits dat met ook buurtgenoten is afgesproken).

Dus nee de VVE zal dan ook niks vergoeden voor zoiets. De VVE heb je een contract mee voor de service kosten zoals lift of het schoonhouden van trappenhuis. Maar je balkon nee hoor die valt gewoon onder jullie eigendom.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:29

Waarom vallen de balkons van de anderen er dan wel onder?

bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden trouwens. Heb nu alleen even geen tijd om ook uitgebreid terug te reageren

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:42

Om je vraag te beantwoorden moet je eerst weten wat een appartementsrecht eigenlijk is. Een appartementsrecht houdt in dat je (samen met de andere eigenaren) mede eigenaar bent van het hele gebouw. Je hebt wel het exclusieve gebruiksrecht van jouw gedeelte, maar ook daarvan is iedereen samen eigenaar. Welk gedeelte alleen door jou te gebruiken is of welke gedeelten gemeenschappelijk te gebruiken zijn, dat blijkt uit de splitsingstekening. Met dikke lijnen zijn de privégedeelten aangegeven en aan het cijfer dat daarin staat kun je zien wie het gebruiksrecht daarvan heeft.

Normaal gesproken is in de splitsingsakte geregeld wie voor welke kosten opdraait en in welke verhouding (overigens wordt in de splitsingsakte soms verwezen naar een standaardreglement dat slechts op punten is aangepast, in welk geval je dat reglement erbij moet lezen). Het onderhoud van of reparaties aan de constructie van een gebouw is bijvoorbeeld meestal meestal voor rekening van alle eigenaren, terwijl bijvoorbeeld het binnenschilderwerk meestal voor rekening van de betreffende eigenaar is.

Voor het antwoord op je vraag zul je dus de splitsingsakte goed moeten bestuderen. Als ik je verhaal goed begrijp is je balkon later pas aangebouwd, zonder dat de akte of de splitsingstekening is aangepast. Het zou kunnen dat daardoor niet duidelijk is voor wiens rekening het balkon komt. Meestal staat er wel een regeling in de splitsingsakte voor als er twijfel bestaat of iets een privégedeelte is of een gemeenschappelijk gedeelte.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als je nog meer wilt weten kun je altijd even pb-en. Als je wilt kan ik ook de akte met tekening wel even voor je bekijken (moet je hem wel digitaal hebben natuurlijk).

Overigens heb je geen contract met de vve, je bent er (zoals al eerder gezegd) automatisch lid van en in de splitsingsakte is geregeld hoe veel je moet bijdragen aan de vve. Sommige vve's doen heel veel (vaak bij grotere complexen) en anderen bijna niets (vaak bij bijvoorbeeld een boven- en benedenwoning). Daar is eigenlijk niet in het algemeen iets van te zeggen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:11

Waarschijnlijk zijn die anderen dan huurders die hun appartement huren van de woningcorporatie (anders zou dat echt niet kunnen)...Want eenmaal als men appartement koopt ben je zelf als koper dus ook verantwoordelijk van je balkon dat is jou eigendom.

Zal manlief nog eens navragen....

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:16

@Possie: het is echt afhankelijk van de splitsingsakte. In sommige splitsingsakten is toch echt opgenomen dat onderhoud dan wel vervanging van balkons voor rekening van de vve komt.

Overigens is (heel flauw misschien, maar juridisch wel correct) het hele gebouw eigendom van de gezamenlijke eigenaren, dus ook die balkons.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:19

Het zijn inderdaad gewoon allemaal koopwoningen :j