Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
. Loes'sCorner schreef:Schenkingen staan los van de erfenis.
Dat ze het niet leuk vinden achteraf is wat anders.
Je kunt je directe kinderen tegenwoordig niet meer onterven, maar je mag wel zelf weten aan wie je wel en niet in levende een schenking geeft
Ook die grote schenking mag je als ouder gewoon overmaken via de bankrekening (voor kinderen tussen 18 en 35 jaar belastingvrij als de successiewet op dat punt niet wordt gewijzigd binnenkort), daarna is de schenking voltooid en is er geen sprake meer van opeisbaarheid of niet. Je hoeft die ook niet vast te leggen, alhoewel dat wel verstandig kan zijn. Het enige dat wel belangrijk is, is dat je aangifte doet bij de belastingdienst en daarbij een beroep doet op de verhoogde vrijstelling, want die krijg je namelijk niet vanzelf.Karolien_ schreef:Het antwoord van Loes'corner is niet helemaal correct. Je kunt je kinderen namelijk wel onterven en schenkingen tijdens leven kun je niet zonder meer buiten beschouwing laten na overlijden. Het onderwerp is eigenlijk een beetje te ingewikkeld om zo even op te schrijven. Ik raad je aan om advies te vragen bij je notaris. Hij of zij kan het je goed uitleggen.
Zoals ik al vaker heb gezegd in verschillende andere juridische topics: het is prima om je te oriënteren via internetfora, maar de info die je krijgt is vaak goedbedoeld, maar niet altijd betrouwbaar. Dus vraag het aan een professional!
.
. Ik ga het nog een keer proberen
.