Vraag over ervenissen en schenkingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Vraag over ervenissen en schenkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:38

Zijn er deskundigen op dit gebied in de zaal, ik heb namelijk een vraag?

Wie weet antwoord/raad?

Stel een ouder doet bij leven een schenking aan 2 kinderen voor het bedrag dat je eenmalig zonder belasting te betalen als kind mag ontvangen. Een derde kind krijgt niets (wil ook niets, is wel erfgenaam) en een 4e kind daarvan is de status onbekend (vraag is of hij überhaupt erfgenaam is).

Kunnen hierdoor problemen ontstaan over de ervenis in een later stadium?
Ik kan me namelijk voorstellen dat de 2 die geen schenking krijgen maar wel (mogelijk) erfgenaam zijn bij overlijden stellen dat er geld is weggesluist?

Wie weet hoe dit zit?

Woody2015

Re: Vraag over ervenissen en schenkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:42

Schenkingen staan los van de erfenis.
Dat ze het niet leuk vinden achteraf is wat anders.
Je kunt je directe kinderen tegenwoordig niet meer onterven, maar je mag wel zelf weten aan wie je wel en niet in levende een schenking geeft ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:54

Weet je dat zeker?

Is het niet zo dat bij overlijden bijvoorbeeld binnen een bepaalde termijn na schenking, de schenking alsnog binnen de boedel valt en er dus een deel terug moet als de andere 2 of 1 van de 2 moeilijk doet?

Kan het overigens nog een probleem opleveren als één van de kinderen die de schenking ontvangt, zelf bewindvoerder is?

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:04

Als je schenkt moet je een soort rente betalen aan degene aan wie je schenkt, als je dat aan de fiscus kunt laten zien hoef daar geen belasting over te betalen.
Hoe de erfenis verdeeld wordt is afhankelijk hoe het is vast gelegd in het testament, normaal gesproken wordt de boedel verdeeld over de kinderen, en als dan twee kinderen een schenking hebben, hoeven die minder succesierecht te betalen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:29

Hoe het belastingtechnisch zit is mij wel bekend.

Het gaat mij er meer om dat er toch 2 grote bedragen uit de boedel op die manier gaan verdwijnen.
Concreet wil ik weten of andere erfgenamen dit alsnog kunnen opeisen dus, zodra de persoon overlijdt.
Overigens is er geen testament o.i.d. en de ouder waarom het gaat kan dit ook niet meer maken.

Laat ik het zo zeggen, ik wil best een leuk bedrag krijgen, maar niet als ik het later weer mag inleveren na een hoop gezeik ;) .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:33

Loes's corner heeft je het antwoord al gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:38

Ik zou een notaris bellen, die weten dat wel, komt vast geregeld voor. Komt vaker voor dat sommige kinderen meer krijgen dan andere en volgens mij kan je dat niet aanvechten.

Om het zeker te weten kun je beter een advokaat in erfrecht bellen of een notaris, als het dan nodig blijkt te zijn, adviseren zij wel het op papier te zetten. Iets wat ook niet verkeerd is, alle kinderen laten tekenen en er duidelijk in zetten dat ze redelijke termijn hebben om informatie in te winnen en aldus bij goedkeuren nu tekenen met eventueel een getuige er bij. Dan is er later ook geen poot meer op te staan, mochten er dan toch behoefte tot rechtzaken zijnb.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:38

Het antwoord van Loes'corner is niet helemaal correct. Je kunt je kinderen namelijk wel onterven en schenkingen tijdens leven kun je niet zonder meer buiten beschouwing laten na overlijden. Het onderwerp is eigenlijk een beetje te ingewikkeld om zo even op te schrijven. Ik raad je aan om advies te vragen bij je notaris. Hij of zij kan het je goed uitleggen.

Zoals ik al vaker heb gezegd in verschillende andere juridische topics: het is prima om je te oriënteren via internetfora, maar de info die je krijgt is vaak goedbedoeld, maar niet altijd betrouwbaar. Dus vraag het aan een professional!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:40

Loes'sCorner schreef:
Schenkingen staan los van de erfenis.
Dat ze het niet leuk vinden achteraf is wat anders.
Je kunt je directe kinderen tegenwoordig niet meer onterven, maar je mag wel zelf weten aan wie je wel en niet in levende een schenking geeft ;)

indirect toch wel. helaas.
mijn ouders zijn gescheiden, en mijn vader is hertrouwd met een jongere vrouw. Toen hij overleed heeft hij een testament opgesteld zodat zij als langstlevende alles erft.. wij zouden in theorie dus pas erven als zijn nieuwe vrouw overlijdt.. en de kans is dan uiteraard erg groot dat zij er wel voor heeft gezorgd dat er niets meer over is, en dat haar kinderen dus alles krijgen...

helaas pindakaas voor ons dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:44

Tja zo zal het in ons geval ook zijn, maar ik heb mijn vader al 30 jaar niet gezien, leuk als ik wat krijg, maar eerlijker is het als zijn nieuwe vrouw alles krijgt en daarna haar kinderen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:45

Een schenking bij leven is nooit opeisbaar. Het moet dacht ik voor het 30e levensjaar vast worden gelegd bij een notaris, maar als kind kun je deze schenking niet opeisen, al geven ze hem nooit en als bij dood ouders niks meer te halen valt = pech. Dus dat betekend voor jouw dat als je nu een schenking krijgt, dat derest van het geld wat vrij komt bij erfenis gewoon verdeeld word over 4 kinderen, niet nogeens min dat bedrag. Als je hier meer duidelijk over wil, zou je eventueel een notaris kunnen opbellen. Dan weet je het wel 100 % zeker.
Trouwens je kan zeker een kind uit je erfenis zetten, dat mag voor de wet wel, alleen krijgt dat kind dan 1/6 van de erfenis ipv volledig mee te delen. Helemaal dood delen mag niet.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:45

Het is een ingewikkeld verhaal, maar het kán een rol spelen met betrekking tot de legitieme portie.

Edit: ik zou even contact opnemen met een notaris, want ik zie hier alweer een hoop antwoorden voorbijkomen die niet, of slechts voor een gedeelte, kloppen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:47

@Juval: als jouw vader heeft geregeld wat ik denk dat ie heeft geregeld, dan zouden jullie een vordering hebben op zijn vrouw en zij dus een schuld aan jullie. Die schuld wordt bij haar overlijden waarschijnlijk geërfd door haar kinderen. Jullie hebben dan dus een vordering op haar kinderen. Haar kinderen kunnen dan aangeven geen erfgenaam te willen zijn, maar dan erven ze dus niks. Ondanks dat het voor jullie niet helemaal de situatie is die je graag zou zien, is het misschien minder erg dan je denkt.
Wat wel zo is, is dat ze alles op mag maken. Dan heeft niemand iets te erven.
(Alles wat ik schrijf is overigens gebaseerd op een bepaalde situatie die ik waarschijnlijk acht. Een echte beoordeling kun je natuurlijk pas geven als alles bekend is.)

@Smaos: dat een schenking nooit bij leven opeisbaar is is echt niet waar. Dat is maar helemaal afhankelijk van of daar iets over afgesproken is, zoals bij een schuldigerkenning uit vrijgevigheid. Een gewone schenking is voltooid op het moment dat de ander het gekregen heeft dus daar valt daarna niets meer op te eisen.

Nogmaals: vraag het aan een professional! :j

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:52

@Karolien: Ik bedoel die schenking wat je voor de belasting eenmaal in je leven aan je kinderen belastingvrij mag geven, ineenkeer. (+/-20.000 euro) Die moet je voor je kinderen hun 30e levensjaar laten vastleggen bij de notaris, als het eenmaal vastligt, kunnen ouders hem schenken wanneer ze willen, maar de kinderen kunnen hem NOOIT opeisen, ouders hoeven hem ook nooit te geven, als de ouders eenmaal dood zijn, vervalt dit ook en als ze niks meer hebben = pech.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:55

Hoe kom je erop dat die schenking vervalt?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:59

Smaos, dat klopt nog steeds niet helemaal. :o Ook die grote schenking mag je als ouder gewoon overmaken via de bankrekening (voor kinderen tussen 18 en 35 jaar belastingvrij als de successiewet op dat punt niet wordt gewijzigd binnenkort), daarna is de schenking voltooid en is er geen sprake meer van opeisbaarheid of niet. Je hoeft die ook niet vast te leggen, alhoewel dat wel verstandig kan zijn. Het enige dat wel belangrijk is, is dat je aangifte doet bij de belastingdienst en daarbij een beroep doet op de verhoogde vrijstelling, want die krijg je namelijk niet vanzelf.
Wat jij bedoelt is een schuldigerkenning (papieren schenking).

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:01

Bij dood ouders vervalt een schenking door de erfenis.
Dit is gewoon een standaard schenking contract van bij de notaris wat ik heb, zo staat het erin, klaar! Er kunnen altijd aanpassingen aan gemaakt worden, dan veranderd het weer helemaal, dat is bij mij niet het geval, maar ik niet goed kan lezen en mijn dus schijnbaar ook niet weet wat erin staat. laat ik het hierbij!

Voor de TS neem contact op met een notaris, zoals bijna iedereen je al zei.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

Smaos, de bedoeling van de papieren schenking waar jij het over hebt is normaal gesproken het besparen van successierecht. Het is dus juist niet de bedoeling dat die vervalt bij overlijden van de schenker (ouders), anders zou je geen successierecht besparen. Ik bedoel het echt niet vervelend, maar je hebt het gewoon niet helemaal begrepen.

Met je advies aan TS ben ik het helemaal eens, maar dat was denk ik wel duidelijk.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:18

Juist wel, als de ouders dood zijn, zullen ze de schenking met de erfenis verrekenen, ligt eraan wat ouders aan kapitaal hebben staan, daarna komt die te vervallen.
Kan het helaas niet met de goede woorden zeggen, maar dat is wel wat ik bedoel, ik stop nu met reageren, topic van iemand anders te vervuilen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:37

Karolien_ schreef:
Het antwoord van Loes'corner is niet helemaal correct. Je kunt je kinderen namelijk wel onterven en schenkingen tijdens leven kun je niet zonder meer buiten beschouwing laten na overlijden. Het onderwerp is eigenlijk een beetje te ingewikkeld om zo even op te schrijven. Ik raad je aan om advies te vragen bij je notaris. Hij of zij kan het je goed uitleggen.

Zoals ik al vaker heb gezegd in verschillende andere juridische topics: het is prima om je te oriënteren via internetfora, maar de info die je krijgt is vaak goedbedoeld, maar niet altijd betrouwbaar. Dus vraag het aan een professional!

I know :j .

Maar er zijn vast ook deskundigen aan boord, die deze toch redelijk eenvoudige vraag zouden moeten kunnen beantwoorden. Zo ingewikkeld is die vraag nu ook weer niet volgens mij voor een kenner.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:39

Misser schreef:
Het is een ingewikkeld verhaal, maar het kán een rol spelen met betrekking tot de legitieme portie.

.

Dit is dus inderdaad concreet de vraag. Maar is dat zo ingewikkeld dan? Er is geen testament of niks, dus het is een standaard ABC lijkt mij.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:58

De legitieme portie is inderdaad heel ingewikkeld. Als je wil kan ik je een linkje sturen waar je de betreffende wetsartikelen kunt vinden. Verder schrijf je nog iets over een kind waarvan de status onbekend is. Wat bedoel je daarmee?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:05

Ik heb een heel stuk getypt en nu is het weg :(. Ik ga het nog een keer proberen ;).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 05:36

Dat kind waarvan de status onbekend is, daarvan is de vraag of hij erfgenaam is.

Maar eigenlijk doet dat er voor mijn vraag niet zo veel toe.

Ik ben er overigens al aardig uit hoor.

Bedankt aan degenen die geholpen hebben!