Moet dit van me afschrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dark_moon

Moet dit van me afschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:39

Ik heb lang nagedacht om dit op bokt te plaatsen. Wil niet m’n hele privacy op internet gooien, daarom vertel ik maar hele kleine stukjes van m’n verhaal. Herkenbaarheid naar bekende situaties in de omgeving kunnen dan ook niet in verband worden gebracht met dit verhaal.

Ik zit echt met mijn gevoelens in de knoop.

Heb altijd de droom gehad van jongs af aan om het bedrijf thuis over te nemen. Heb dan in mijn jeugd veel tijd doorgebracht op het bedrijf. Echter de laatste periode begin ik enorm te twijfelen. Korte geschiedenis is dat we, de laatste 5 jaar, best veel meegemaakt hebben. We hebben die periode het bedrijf overeind weten te houden. Dat is heel kort het verleden. Echter de problemen zijn nog niet aan een eind: vanwege problemen staat het bedrijf nog steeds op het spel.
We hebben dus het bedrijf overeind weten te houden maar wel weinig geïnvesteerd. En zeker in de sector waar wij een bedrijf in hebben is stilstand achteruitgang. Hoe je het ook wend of keert. Wij zijn dus niet ‘meegegroeid’ met de sector in die tijd.
Ik begin steeds meer te twijfelen wat ik wil met mijn toekomst. Ik loop tegen veel dingen op.
• Ik vind het jammer dat we weinig geïnvesteerd hebben in het bedrijf, maar nog meer dat we nu ook niet investeren en dat dat het zeker de komende periode er ook niet in zit.
• Ik spreek weleens mensen die ook mijn vader spreken en die soms laten doorschemeren dat hij er onder lijdt. Ik weet niet hoe mijn vader dit ervaart, echt diepgaande gesprekken hebben we daar ook niet over.
• Ik wil graag vooruit en dan ook al kunnen we niet investeren, de bestaande bedrijfsvoering aanpassen en zo ook vooruitgang boeken. Mijn vader staat voor mijn ideeën niet heel hard open en meest van tijd worden ze afgeschoten of gebeurt er gewoon niets mee. Dit punt raakt mij nog wel het meest. Zo zijn er nog meer dingen in de bedrijfsvoering die ik graag anders zou willen zien maar dit aankaarten heeft weinig zin bij mijn vader. Of we komen er niet uit of meest van tijd gebeurt er niks mee.
• Ik ben de laatste tijd mijn vader hier wel meer op aanspreken, ik kan sommige dingen ook gewoon niet voor mij houden. Soms krijgen we hierdoor ook weleens ruzie. Al met al merk ik dat de verstandhouding met mijn vader gewoon wat grimmiger wordt en ik sneller chagrijnig/aangebrand ben. Dit laatste had ik vroeger veel en veel minder als nu.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik machteloos sta. Ik heb ook wel dipjes (ben zeker niet depressief of andere psychische ziekten). Het ene moment zijn ze er gewoon, het andere moment wil ik ook wel weer ervoor vechten. Alleen worden die vechtmomenten wat schaars en denk ik ervoor om gewoon te stoppen met alles. Hartverscheurend dat ik op deze manier mijn droom moet laten varen, echt onwerkelijk. Dan denk ik weer dat kan ik gewoon niet maar dan denk ik ook weer aan alle problemen die nog overwonnen moet worden om mijn droom te realiseren.
De andere kant is helemaal opnieuw beginnen met een hele nieuwe toekomst met een hele andere baan.

Jullie kunnen mij natuurlijk niet helpen, maar het is wel lekker om dit toch even van me af te schrijven. Weet niet hoe ik dit op moet lossen, maar het lucht wel op om dit in ieder geval eens een keer op te schrijven.

Anoniem

Re: Moet dit van me afschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:46

Poe, lastig. Dit zijn dingen waar veel 'junioren' tegenaan lopen bij bedrijfsovernames. Nieuwe ideeën, nieuwe inzichten, maar een senior die 'minder met de tijd meegegaan' is.

Ik zou je adviseren om eens 'soortgenoten' op te zoeken om mee van gedachten te wisselen. Bijvoorbeeld via netwerkbijeenkomsten van je branche, via infoavonden van de KvK voor overnemende 'jongeren' etc...

Kun je gewoon eens lekker sparren met iemand die in dezelfde situatie zit of gezeten heeft...

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:49

Zit jij even in een lastige situatie voor jezelf. :(:)
Misschien kun je doordat je het van je hebt geschreven beter bedenken wat je wilt en hoe je het wilt, oplossingen vinden. Ik hoop het voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:31

Wat voor soort bedrijf zitten jullie mee?

Mocht het een akkerbouw / veehouderij zijn. Diverse accountants / NAJK / Banken en dergelijke bieden vaak veel ondersteuning aan, cursussen, adviseurs, mediators die de 'oude' en 'nieuwe' partij laten communiceren en er samen uitkomen en dergelijke :)

Ga je plannen / wensen / veranderingen etc. etc. Is het een idee om dat allemaal heel uitgebreid te doordenken, op papier te zetten en uit te werken? Maak een ondernemersplan en/of strategisch plan voor 20 jaar voor jezelf waarin je al dat soort zaken uiteenzet. Zet overal de kansen en bedreigingen. Zorg dat je zelf de materie 100 % in de vingers heb, en ga dan eens het gesprek met je vader aan :)

Dingen aanspreken : C'est le ton qui fait de la musique. Hoe kaart je die dingen aan? Weet je zeker dat je de zaken aankaart die ertoe doen? Doe je dat redelijk? Is het een goed moment?

Kijk uit dat het de band met je vader, je familie, en je váder niet verpest... Schakel daarom hulp in :)

daantjuhhh

Re: Moet dit van me afschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:35

Heb je al serieus met je vader om de tafel gezeten en hem DIT ook daadwerkelijk verteld.

Dat jij twijfelt of je de toekomst zo in moet gaan?
Ik denk dat als je de verstandhouding goed wilt houden je wel eerlijk en open moet zijn.
Dat is ook voor je vader het eerlijkste.