Twijfels, ik weet het echt niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Preguntas

Twijfels, ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:12

Dit is een schaduwaccount dat goedgekeurd is door de moderators. Waarom een schaduwaccount? Dat zal je duidelijk worden als je het verhaal gelezen hebt.

Voor ik duidelijk kan maken waar mijn twijfels zitten. Is het belangrijk om een beetje achtergrond te weten. Toen mijn broer 16 jaar oud was. Is hij begonnen met drugs te dealen. Daar boven op was hij ook een gebruiker. We hebben het thuis erg moeilijk gehad met hem. Mijn moeder sliep in het weekend en in haar vakanties bij mijn stiefvader maar mijn broer en ik kunnen het niet zo goed vinden met hem. Dus wij bleven samen thuis. Op dat moment was mijn broer 18 en ik 13. Maar omdat hij dus regelmatig gebruikte, was hij agressief, hij sloot vooral mijn ouders volledig buiten en als ik op het foute moment, het foute zei of simpelweg te veel geluid maakte naar zijn zin dan kreeg ik dingen naar mijn hoofd gegooit zo hard als hij kon of zelfs klappen. Ondanks alles was ik ook de enige persoon waar hij dingen tegen vertelde. Zo kwam ik er vrij snel achter waar hij in dealde en wat hij zelf gebruikte. Ik zag zijn "vrienden" komen en gaan. Mijn moeder wist niet meer wat ze moest doen en zat nachten huilend in haar bed. Dan vroeg ze aan haar moeder wat ze fout had gedaan.

Mijn broer heeft een hoop foute dingen gedaan. Niet alleen ivm dealen. Hij vocht graag en bovendien is hij nog eens ontzettend sterk. Hij had dus ontzettend snel en reputatie opgebouwd en daarmee heeft hij ineens mijn reputatie gemaakt. Onze achternaam komt niet veel voor en hij is eigenlijk in de gehele provincie bekent in het "wereldje". In 2006 viel de politie voor het eerst binnen. Ik zat op dat moment voor de computer en was aan het spreken met wat mijn ex nog moest worden. De bel ging en zoals altijd wachtte ik tot mijn broer open deed. Ik deed nl niet open. Het was al 22:30 gepasseerd dus ik ging er van uit dat het vrienden van mijn broer zouden zijn. Maar toen ik mijn broer zijn stem hoorde wist ik meteen dat het fout was. Er was iets in zijn toon... Ik herinner het me nog zo goed ook al is het al drie jaar geleden. Ik hoorde ook een volwassen mannen stem en mijn broer begeleidde ze naar de woonkamer (waar ik dus aan de computer zat). Het waren vijf agenten in burger. De eerste groette me kort maar richtte al snel het woord terug aan mijn broer. Hij zei dat hij vast wel zou weten waarom ze er waren en mijn broer haalde zijn schouders op. Hij zag er echt uit als een rat in de val... Ze lieten hem een huiszoekingsbevel zien en veel bleef er voor ons niet meer over... Drie van de agenten zijn met mijn broer naar zijn kamer gegaan om die te doorzoeken. Twee agenten bleven bij mij in de woonkamer zitten. Een van hen vroeg of ik zou gaan lopen... Ik wist dus ook meteen waarom die twee bij mij bleven... Ze keken wat tv, ik weet nog dat the simpsons op stond, tot mijn broer samen met de drie mannen weer naar beneden kwam. Het enige wat ze zeiden was "we gaan hem even mee nemen naar het bureau". Ik vroeg hen nog of ik mocht weten wat er aan de hand was maar ze zeiden dat dat mijn zaken niet waren. Mijn broer zei me dat het goed kwam en dat ik rustig moest blijven. Hij zou alles uitleggen als hij terug was. Ze vroegen hem nog of hij moeilijk zou gaan doen en ze hem moesten handboeien, of dat hij gewoon mee zou lopen... Daarna zijn ze vertrokken... Ik heb meteen een telefoontje gekregen van mijn ex-to-be (op dat moment nog een goede vriend) en hij heeft me proberen gerust te stellen. Het is helemaal niet in me op gekomen om mijn moeder te bellen. Ik weet niet waarom... Mijn stiefvader kwam na tien minuten binnen stormen dat ik met hem mee móest maar eigenzinnig als ik ben heb ik woedend geroepen dat ik niet mee ging, dat ik bleef wachten op mijn broer!

Om één uur 's nachts is mijn moeder hem gaan halen op het bureau. Mijn broer heeft niets gezegd over de ondervraging. Hij heeft geen strafblad gekregen... Er waren niet genoeg bewijzen. Hij mocht gaan.

Mijn vader is er achter gekomen en heeft op mijn broer geschreeuwd. Mijn moeder zei niets... Ze was gekwetst maar ook op... Ze had gewoon de energie niet meer. Het leven ging verder, mijn broer heeft me stukken uitgelegd over de ondervraging die ik altijd voor mezelf heb gehouden en ook nu nog zal houden. Niet alleen om mezelf te beschermen, maar ook om hem te beschermen. Ik wist dat het nog niet voorbij was. De volgende dag heb ik op school gehuild bij mijn vriendin en mijn beste vriend die mijn broer ook kende. Die twee hebben "alles" meegekregen omdat ik het bij iemand kwijt moest. In oktober 2006, om elf uur in de voormiddag, ging de bel. Ik slaap aan de straatkant en hoorde stemmen. En het was heel gek, maar ik wist meteen wat het was... Mijn broer deed open en mocht mee gaan. Dit keer zonder huiszoeking. Ik heb meteen gesms't of alles okee was. Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet, maar hij heeft me terug gesms't dat alles okee was. Ik moest naar zijn kamer gaan en in zijn lade dingen weghalen. Om half twaalf ongeveer kwam de politie naar boven, weer waren ze met drie. Ze hebben niets gevonden en mijn broer is een middagje zijn gedachten gaan verzetten.

Vanaf toen is het beter gegaan. Hij is terug gaan werken, hij was nl werkloos omdat ze in het bedrijf waar hij werkte een giftig middel in zijn cola-flesje gedaan hadden. Tot op heden hebben we niets meer gehoord van het bedrijf hoewel ze ons belooft hadden het grondig te onderzoeken. Mijn broef heeft toen een avondje in het ziekenhuis gelegen en actieve kool gekregen. Toen hij weer beter was mocht hij naar huis. Inmiddels is hij dus werkzaam op een ander bedrijf waar hij in februari zelfs promotie gekregen heeft!

Dit is dus een beetje wat er thuis gebeurde. Maar daar hield het niet mee op. Het zal voor mijn broer ook niet gemakkelijk geweest zijn. Maar voor mij beslist ook niet... Op school was ik heel erg bekent hoewel "berucht" een beter woord was. Niet alleen leerlingen maar ook leerkrachten wisten heel goed wie ik was. De broer van mijn beste vriendin zei terwijl ik erbij stond dat ze niet met mij om moest gaan. Dat ze wist wat mijn broer was. Ik kreeg daar zelfs geen drank aangeboden van haar ouders. Overigens zijn deze later wel ontdooit en word ik daar nu op handen gedragen. Het punt is dat ik nog steeds tegen die oordelen op loop. Als ik ergens binnen kom waar mensen zitten die mijn broer ook kende word ik meteen lelijk bekeken. Mijn vriend vroeg me nav het eerste avondje samen uit hier wie ik vermoord had... Veel mensen zijn heel spontaan met me tot ze te weten komen wie ik ben en vooral: wie mijn broer was.

Ik ging naar de hogeschool en hoopte daar een nieuwe start te kunnen maken. Nieuwe mensen... Niet de mensen die samen met mijn broer op school gezeten hadden. Geen school in dit dorp waar iedereen weet wat er gebeurt is. In Januari ging dat echter fout. Een klasgenote (het was een meisje dat het eerste en het tweede jaar tegelijk deed. Ze zat dus niet bij alle lessen bij ons) vroeg ineens of ik dé *achternaam* was. Ik zuchtte en knikte van ja en toen begon ze haar verhaal af te steken. Ik ben opgestaan en huilend weg gelopen. Mijn vriendin is me gevolgd en is bij me gebleven tot ik rustig was. Het was een van de laatste lessen voor de examens en mijn klasgenoten leken koeler. Maar het waren ook examens. Dus ik hield mezelf voor dat het daar aan zou liggen. Mensen veranderen nu eenmaal als ze stress hebben toch?

Na de examens hadden we een stage en na die stage begonnen groepswerken. De eerste les die we hadden waarbij we in het groepje moesten werken op school waren we maar met twee aanwezig. We kozen een rustig plekje en ik wilde beginnen aan het werkje maar daar dag mijn collega kennelijk anders over. Zij begon over mijn broer enz. Ik heb toen gezegd dat ik er niet over wilde praten want dat het voorbij was, dat mijn broer terug op het rechte pad was en zelfs promotie gemaakt had op zijn werk. Dat hij een nieuwe start had gemaakt maar daar wilde ze niets van horen. :\
Ik ben toen opgestaan, heb mijn spullen gepakt en heb mijn vriend gebelt of hij me aub wilde komen halen... Ik ben naar huis gegaan en nooit meer terug geweest naar die school. Ik heb mijn opleiding beëindigt. Niet alleen om dat gesprek. Ik deed het ook niet graag. Na mijn stage wist ik heel zeker dat dit niet was wat ik wilde maar ik wilde eerst de opleiding af maken met het oog op vrijstellingen. Maar het was de druppel...

Normaal begin ik in september opnieuw. Een andere opleiding in een andere school. Maar ik durf niet... Wat als het daar weer zo gaat? Waarom kunnen mensen geen begrip op brengen hier voor? Ik wil gewoon normaal behandeld worden... Behandeld worden als het meisje dat ik ben. Niet als de zus van die waarschijnlijk even erg is en waar je je dus best heel ver vandaan kan houden.

Ik weet niet goed of ik met dit topic tot een oplossing zal komen... Maar wat ik wel weet is dat ik mijn verhaal heb kunnen doen. Dat ik het heb kunnen afschrijven... En ik hoop op nieuwe visies... Alvast bedankt voor het lezen.

Mensen die mij herkennen. AUB houd het voor je... Drie jaar is heel erg kort in het wereldje waar mijn broer in zat. Ik wil geen wraakacties uitlokken. Ik maak dit account niet zomaar aan...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:24

Pfff, heftig!
Een oplossing heb ik eerlijk gezegd niet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:25

Jeetje meis, wat heb jij je sterk moeten houden in die jaren. Heel veel respect daarvoor.

Ik kan heel goed snappen dat je graag als persóón gezien wilt worden en niet als het zusje van. Helaas gaat het in de wereld vaak zo. Ondanks dat het heel moeilijk moet zijn, stel ik voor vooral door te gaan zoals je nu doet want je bent echt een sterke meid. Jij weet wat er gebeurd is, jij weet hoe je broer nu is en daar heeft de rest van de wereld geen flikker mee te maken! Probeer het verleden achter je te laten en kijk naar de toekomst.

Amaryllis

Re: Twijfels, ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:32

Pff, knap hoor dat je dit allemaal hebt kunnen dragen al die jaren. Maar aan de andere kant geeft je verhaal maar weer eens weer hoe kortzichtig mensen zijn. Zo triest dat ze jou daar zo mee raken. Misschien kan het helpen om je moeders achternaam aan te nemen, maar dat is natuurlijk een keuze die je maakt. Ik vind het heel knap hoe jij je broer verdedigd, en dat is ook terecht als je bekijkt uit welk dal hij ook heeft moeten komen.

Wat je ook tegen zult komen op je (nieuwe) pad, ik vind dat je trots mag zijn op de manier hoe jij gehandeld hebt. Je hebt de eer aan jezelf gehouden, en aan je familie. Superknap, helemaal na die rottijd die jullie gehad hebben!

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:44

Inderdaad, wel lastig om je in te leven in zo'n situatie.
Ik denk dat het dan vooral belangrijk is bij wat voor school je gaat studeren, de ene opleiding heeft een eigen locatie wat het toch al wat "vertrouwder" maakt( voor mij dan althans) en de ander zit met nog 6 andere studies in 1 gebouw en dan krijg je denk ik toch sneller verhalen die de ronde gaan vrees ik.... :(:)
Hopelijk vind je een leuke opleiding waar je eerlijk wordt behandeld zoals ieder andere student die er binnen stapt, belachelijk dat ze vooroordelen hebben ze kennen je broer verder niet eens :+ .
Superknap dat je er zo over kan schrijven en dat je zo goed voor je broer opkomt +:)+ dat zegt al wel genoeg over jezelf zou je denken ;) ....

Succes met zoeken naar leuke opleiding en ga vooral sfeer proeven zou ik zeggen, misschien kan je een dagje meelopen zodat je merkt of je je er fijn voelt.

Preguntas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:02

De opleiding die ik volgde was in een school met twee opleidingen. Beide hadden te maken met de zorgsector... Dat maakt dat het me nog meer verbaast dat dit gebeurde. Dat zijn mensen die over drie jaar onbevooroordeeld in het werkveld moeten staan.

Ik begrijp op een of andere manier wel, waarom mensen zo reageren. Misschien als ik niet in de situatie had gezeten... Dat ik ook zo zou zijn. Maar een tijdje geleden sms'te mijn broer ineens. Hij wilde sorry zeggen omdat hij het me moeilijk had gemaakt en omdat ik die dingen had moeten zien door hem. Dat is mijn broer nu... Hij weet wat hij misdaan heeft en hij heeft er spijt van.

Ik begrijp ook wat mijn broer gedaan heeft en waarom. We hebben het nooit erg makkelijk gehad thuis. Vooral financieel. Nu zijn we er eindelijk boven op geraakt (sinds een jaar). Maar er waren dagen dat er enkel brood was. Geen beleg. Ik weet nog dat mijn broer ineens eten ging halen voor ons als we alleen waren. Dan was er niets thuis omdat er simpelweg geen geld voor was en dan ging mijn broer voor ons naar de frituur of naar de nachtwinkel... We hebben altijd heel veel op elkaar gesteund en net daarom heb ik mijn broer nooit kunnen laten vallen. Hij was er altijd voor me. Als hij onder invloed was... Dan was hij zó agressief. Maar er ging geen avond voorbij zonder dat hij me vroeg of hij wat voor me moest meenemen van de frituur of de nachtwinkel. Mijn broer is nooit een slecht persoon geweest maar dat hebben mensen nooit gezien. Dát weten ze niet van hem.. Ze weten niet dat hij voor zijn zusje zorgde, dat hij er was als ik huilde maar ook als ik bang was omdat we alleen zaten...

Dankje voor alle lieve berichtjes. Ze doen me goed.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:29

Meisiemeisie. Wat een verhaal! Gelukkig gaat het nu goed met je broer! Je moet het toch proberen denk ik, een nieuw schooljaar. Het is wel moeilijk natuurlijk om je niks van die mensen aan te trekken..
Kan je het niet aan de andere kant van het land gaan doen ofzo? Als je echt een rustige tijd wilt..

Ik werd trouwens echt even heel boos toen ik dat van dat colaflesje verhaal las! Dat is ook een enorme rotstreek tegenover je broer!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:49

pfff heftig meis! ik wens je zowieso sterkte en succes toe, ik kan je heel goed begrijpen al zul je denken jaja maar je hebt t zelf niet mee gemaakt dus het is altijd anders.NU heb ik hier de nodige problemen en mn ma veel mee gemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat t heftig is zeker als het je achtervolgt.

ik ken een meisje die dit ook erg had (wel ander verhaal) en die heeft toen ondanks dat ik niet echt wat gedaan heb heel veel steun aan me gehad doordat ik normaal deed, naar dr luisterde en dr zag voor wie ze was.

ik weet niet hoe ik je kan helpen of welke tip ik je kan geven maar echt ik wens je het aller aller beste

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:59

Veel voorkomend is achternaam verandering. Doen veel kinderen van... om niet achtervolgt te blijven door het verleden.

Verder heb ik hetzelfde meegemaakt van niks hebben geen verwarming en geen eten, maar dat is geen reden hoor. :)

Preguntas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:23

Daar heb ik al over nagedacht, om gewoon uit de provincie weg te trekken voor even. Maar zoals veel bokkers heb ik paarden... Dan zou ik moeten kiezen. Mijn paarden en hier studeren, of geen paarden en elders studeren...

Alexandra: Ik heb inderdaad heel veel aan de mensen die het weten en die me toch normaal behandelen. Het is alleen jammer dat die heel erg in de minderheid zijn. Ik ben verder ook niet iemand die er echt over praat in het echte leven. Niet omdat ik het zo angstvallig verborgen wil houden maar meer omdat ik van mening ben dat het achter ons hoort te liggen. Hij is weer op het rechte pad nu. Ik kan me ook voorstellen dat het voor hem erg moeilijk is om steeds geconfronteerd te worden hiermee.

Katiavl: Het was niet bedoelt om dat als "reden" te gebruiken. Maar als voorbeeld van wie mijn broer eigenlijk was en nu terug is. Hij is nooit een slecht persoon geweest... Wel iemand die de weg kwijt was. Maar dat willen mensen niet zien.

llse: Ik wil heel graag terug gaan studeren. Ik wil een goede job hebben later... Maar toch twijfel ik. Als er geen groepswerken waren zou het mij niet uit maken. Dan deed ik gewoon mijn ding en zou het me niet uitmaken wat anderen dachten. Maar van het moment dat er groepswerken komen zit dat veroordelen heel erg in de weg. Als mensen niet met je willen communiceren dan is het erg moeilijk om samen te werken. Ik ben bovendien ook niet zo'n held op sociaal vlak en dat speelt ook mee waarschijnlijk..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:33

Hier in je stukjes verdedig je je broer heel erg, doe je dat in het echte leven ook zo?

Misschien zit daar ook een stuk van de reacties op terug te plaatsen. Hoe wel 'ze' dan uiteraard nog geen recht hebben om je zo te behandelen, kan ik me voorstellen dat ze afstand nemen van jouw als jij blijft beweren dat je broer geen slechte kerel is en dat je hem steunt. En dan ga ik er even vanuit dat je broer écht erge dingen heeft gedaan, niet een snoepje gestolen in de supermarkt.

Preguntas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:43

Zoals je hierboven kan lezen zeg ik dan gewoon dat ik weet dat hij slechte dingen gedaan heeft maar dat hij nu op het goede pad is en dat dat voor mij telt. :) Als ze mijn broer ronduit gaan veroordelen verdedig ik hem inderdaad want ik ben trots op hem. Niet voor de drugs, niet voor het vechten. Maar omdat hij zelfstandig afgekickt is, zichzelf uit het wereldje heeft weten te slepen en omdat hij nu zijn excuses durft aanbieden. Het vergt een hele sterke persoonlijkheid om toe te geven dat je fout zat.

Hij ís ook geen slechte kerel. Als hij van nature slecht was, zou hij niet terug op het goede pad geraakt zijn. Dan zou hij geen promotie hebben kunnen maken... Als dat mensen het recht geeft om mij over dezelfde kam te scheren... Dan is mijn probleem misschien ook ineens opgelost. :) Dan weet ik iig aan wie of wat het ligt. En dat is al een hele hoop. Als niemand zulke mensen durft verdedigen en steunen, waarom zouden ze dan nog vechten om uit zo'n milieu te komen? Het is toch belangrijk om te weten dat iemand je zal opvangen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:52

Preguntas schreef:
Zoals je hierboven kan lezen zeg ik dan gewoon dat ik weet dat hij slechte dingen gedaan heeft maar dat hij nu op het goede pad is en dat dat voor mij telt. :) Als ze mijn broer ronduit gaan veroordelen verdedig ik hem inderdaad want ik ben trots op hem. Niet voor de drugs, niet voor het vechten. Maar omdat hij zelfstandig afgekickt is, zichzelf uit het wereldje heeft weten te slepen en omdat hij nu zijn excuses durft aanbieden. Het vergt een hele sterke persoonlijkheid om toe te geven dat je fout zat.

Hij ís ook geen slechte kerel. Als hij van nature slecht was, zou hij niet terug op het goede pad geraakt zijn. Dan zou hij geen promotie hebben kunnen maken...

Dat beweer ik ook niet hoor, dat ie slecht is, maar ik kan me voorstellen dat mensen het 'goed pad' verhaal niet willen aannemen. Zo gemakkelijk gaat dat nu eenmaal niet. Mensen veroordelen anderen al zonder een crimineel strafblad, laat staan met.

Ik heb je verhaal nogeens herlezen en eigenlijk ben je wel vlug van school gegaan. Eigenlijk ben je gestopt omdat er 1 meisje het verhaal vertelde in klas én omdat een ander meisje wou praten over je broer en niet luisterde naar je uitleg?

Eerlijk gezegd denk ik dat je een beetje te gevoelig bent voor je broer en wat er rond is gebeurd. Je hebt zelf ook een greep op je leven, niet alles word bepaald door je achternaam. Ik snap dat het rot is, maar komaan: hoofd omhoog, en gaan met die banaan. Je moet jezelf zijn, en mensen die je veroordelen om je naam zijn je niet waard.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:01

Jesus meid wat heb jij al een hoop meegemaakt :\

Kun je niet misschien aan de andere kant van het land een opleiding gaan volgen ?
Of is dat geen optie.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:11

Is het misschien een idee om eens met een psycholoog te gaan praten? Die kan je waarschijnlijk helpen bij het omgaan met de onzekerheid rond deze situatie en misschien kun je er ook wel aanleren hoe je met opdringerige mensen kunt omgaan.

Trouwens, wellicht is een assertiviteitscursus wel voldoende voor je! Ik kan me voorstellen dat je niet meteen zit te wachten op psychische hulp...

Verhuizen naar de andere kant van het land is natuurlijk een optie, maar ik vind het een nogal omslachtige manier om van je probleem af te komen. Bovendien ben je er ook niet ECHT vanaf want wáár je ook zit, er is altijd wel iemand die er op de een of andere manier achter komt wie je broer is... Denk ik. Dan beter jezelf onder handen nemen zodat je kunt omgaan met het probleem zonder heel je hebben en houden te moeten verkassen (en aan de andere kant van het land te zitten, waar je niemand kent en zonder je vrienden).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 01:19

ja das zeer zeker in de minderheid en dat is idd heel erg jammer. idd achternaam eventueel veranderen als de optie toelaatbaar is (weet niet of daar ook geen kosten aan verbonden zijn) dan heb je dat iig al een stuk minder. Nee je hoeft er ja ook niet over te praten! :D het ligt idd achter jullie!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 06:53

Misschien is het juist wel een goed idee om een poosje weg te trekken uit je huidige omgeving en te gaan studeren waar niemand je kent... Ik ben een poosje héél erg gepest geweest op school en op de chiro, die meiden woonden ook bij mij in de wijk, ik leed daar zo enorm hard onder. Ik had toen een relatie met een jongen van Brugge, helemaal aan de andere kant van 't land. Ben toen daar naar school gegaan. Had toen nog geen paard. Maar dat heeft me zo enorm goed gedaan! Ben er helemaal tot rust gekomen, véél zelfzekerder geworden. Misschien is dat voor jou ook wel een optie. Ik ken ook studenten die op kot zitten en hun paarden meenemen.