voor nederlands moesten we een verhaal schrijven, en dit is er bij mij uitgekomen! ik vind hem alleen een beetje erg penny
maar ik lever hem wel gewoon zo in. de opdracht was: maak een boeiend verhaal met een happy end. en het mag vooral géén heel boek zijn
mijn verhaal gaat over de amerikaanse punk band green day, maar ook als je niet van muziek houd of niet van punk houd kan je het gewoon lezen
ik heb alleen nog geen titel, dus als jullie toevallig iets weten?
veel plezier met het lezen van mijn penny-verhaal 
Het optreden
‘I think I'm cracking uuuuuuuuuuup’. De net doorgebroken Amerikaanse punk band Green Day staat op het podium in New York. Het is 18 december 1994, de week voor kerst. John Kiffmeyer, die vol enthousiasme zijn deuntjes drumt, Mike Dirnt die in het rond springt terwijl hij, samen met John, de maat aanhoud met zijn basgitaar. En daarnaast Billy Joe Armstrong, de zanger en gitarist van de band. Duizenden mensen zingen met volle borst ‘Basket Case’ mee. Aan het einde van het nummer zegt Billy Joe: ‘people, I hope that you enjoyed it, just like us. We’re the new band Green Day and this was our first gig. Goodbye everybody, we see you again!!!’ Het publiek gilt en roept om nog een nummer. Lachend lopen de 3 mannen naar de zijkant van het podium. ‘We zijn beroemd. Ik hoop dat het niet teveel naar ons hoofd stijgt’ lacht Billy Joe. Ze lopen naar de kleedkamers. Daar zit het vriendinnetje van Billy Joe. Verder heeft Mike nog een relatie, maar John niet. Xandra Fisher, het vriendinnetje van Billy Joe, valt hem om de hals. ‘Heb je het fijn gehad?’ vraagt ze liefdevol en ze geeft hem een zoen. ‘Ja, al die mensen waren zo enthousiast. Het is geweldig om een beroemde band te zijn!’ fluistert hij liefdevol in haar oor. ‘Ga je vanavond weer mee naar de studio?’ vroeg hij, waarop Xandra hem licht geïrriteerd aankeek. ‘Het hoeft niet hoor’ zegt hij snel. Hij weet dat Xandra niet echt van punk houd. Ze is meer van de DJ muziek en vind het niet leuk dat hij altijd in de studio zit. Die avond, als Billy Joe weer thuis kwam in zijn appartementje, zit Xandra al op hem te wachten. ‘Je bent echt liever in die studio dan bij mij hé?’. Billy Joe kijkt haar vragend aan. ‘Hoezo denk je dat? Ik hou van je, dat weet je. Maar we hebben het erover gehad wat we zouden doen als we zouden doorbreken.’ Boos loopt Xandra naar boven. Billy Joe gaat op de bank zitten en denkt na. Hij snapt haar niet helemaal. Ze zegt zelf altijd dat ze zich aan haar afspraken houd, maar dit dan? Ten einde raad pakt hij zijn jas, roept naar boven dat hij even naar de winkels gaat en stapt de deur uit. Het is volgende week tenslotte kerst, en hij heeft nog niets voor haar gekocht. Als hij op straat loopt kan hij dat amper. Iedereen wil op de foto met hem en een handtekening. Hij negeert iedereen. Nu niet. Hij denkt na over Xandra. Wat zou ze willen? Hij gaat naar haar favoriete winkeltje. Daar wordt alles voor en van DJ's verkocht. Omdat die muziek nog niet erg populair is komt daar dan ook bijna niemand. Als Billy Joe weer thuis is, is Xandra al aan het koken. Ze negeert hem, als hij vraagt of ze nog boos is. Hij gaat achter haar staan, legt zijn armen om haar heen en fluistert in haar oor: 'Schatje, het spijt me, Ik wilde je niet kwetsen. Ik bel morgen wel naar John en Mike om te zeggen dat we iets minder gaan spelen. Zullen we zo naar de bioscoop ofzo?'. 'Oké, het is al goed. Zullen we naar die nieuwe actiefilm gaan?' antwoord Xandra.
Het ongeluk
Zo gezegd zo gedaan. De volgende ochtend belde Billy Joe John en Mike op om te zeggen dat ze wat minder vaak moesten gaan oefenen. Mike vond het wel goed, maar John dacht daar wat anders over: 'Bil, dat kan echt niet! We zijn net doorgebroken! Als we het nu al gaan verprutsen door minder te oefenen, zijn de mensen zo op ons uitgekeken. Als Mike en jij echt minder gaan oefenen, best, maar dan stap ik op!' 'Rustig man, zo erg nou ook weer niet. 1 of 2 uur minder per dag kan heus geen kwaad. Bovendien, na kerst is Xandra een weekje weg met vriendinnen. Dan kunnen we weer volop oefenen. Maar ik zie je vanmiddag, goodbye' 'See you'. Billy Joe loopt zingend naar huis. Hij heeft net een nummer geschreven met John en Mike en moet de tekst nog een beetje uit zijn hoofd leren. Ze zijn wel iets minder gaan oefenen maar John was de laatste dagen daarom alles behalve vrolijk. Billy Joe hoopte dat Xandra het begrijpt dat ze toch echt zoveel moeten oefenen. Maar nu hij eenmaal thuis is, is ze anders dan hij had verwacht. 'Zat je nou alweer in die studio? Ik ben het echt zat! Je zou toch echt moeten kiezen; MIJ of die band!'. Billy Joe had dit niet verwacht, maar antwoordde snel: 'Je weet wat ik kies. Ik kies-' maar Xandra laat hem niet uitpraten. Ze schreeuwt: 'IK WIST WEL DAT JE VOOR DIE ROT BAND VAN JE KOOS! JE HOUD NIET VAN ME! IK BEN JOU NIET WAARD! JE KIEST ALLEEN MAAR VOOR JEZELF! HET IS UIT!!!!!'. Billy Joe is zo boos, dat hij spontaan de sleutels van Xandra's auto pakt en de deur uit stuift. Hij hoort niet wat ze allemaal schreeuwde, hij denkt maar aan 1 ding: weg wezen bij haar! Hij gaat naar John. Hij heeft altijd een bed vrij en dan kan hij gelijk vertellen dat ze nu eindelijk ongestoord toch meer konden oefenen. Hij trapt het gaspedaal vol in en scheurt weg. Hij moet een klein stukje op de snelweg om bij John te komen. Als hij de kruising naar de snelweg oprijd, ziet hij alleen de vrachtwagen niet. De vrachtwagen rijd vol in op de bestuurderskant...
Coma
John en Mike zijn op weg naar het ziekenhuis. Ze waren net gebeld dat Billy Joe in coma ligt. 'Als hij nog lang in coma ga ik op zoek naar een andere band. Dus dan stap ik eruit.'. Mike kijkt hem geschrokken aan. 'John, weet je nog wat Bil zei toen we net ons eerste optreden achter de rug hadden?' John knikt. 'Dat gebeurd bij jou nu zeker. Muziek maken betekend meer dan beroemd en rijk worden. Tenminste, toen Bil en ik besloten een band te beginnen spraken we dat af. Blijkbaar heb jij dus andere plannen. Dat vind ik - en Bil waarschijnlijk ook wel - erg jammer. Je mag altijd blijven, maar als je op stapt is dat ook geen probleem.'. Het is even stil. Tenslotte zegt John: 'Ik wacht nog even af wat de artsen zeggen. Als het langer dan 2 maanden gaat duren zoek ik een andere band.'. Ze zijn in het ziekenhuis. Ze vragen aan een verpleegster waar Billy Joe ligt. 'Het spijt me, maar hij is een beroemde muzikant, -ik luister er niet naar overigens, maar dus we mogen niet iedereen er zomaar bij laten.' zegt de verpleegster die ze aanspreken. Ze kijken elkaar aan en schieten in de lach. 'Maar mevrouw, Bil is de zanger van onze band. Wij zijn de bandleden van zijn band! Als u het niet geloofd, kunt u zo op internet plaatjes zoeken van Green day. Ik ben de bassist en John hier is de drummer. Maar als u ons niet geloofd lopen we graag even mee' zegt Mike. 'Ik geloof jullie wel. Jullie hebben ook wel dezelfde stijl als de arme Billy Joe. Volg me maar' lacht de verpleegster. Als ze voor een éénpersoonskamer staan, kijkt ze heel ernstig. 'Schrik niet, hij is er echt heel slecht aan toe. Ik zal kijken of er een arts is die even tijd heeft en kan vertellen wat hij precies heeft. Jullie weten al hoe het is gebeurd neem ik aan? Maar op dit moment is het nog niet zeker of hij het overleefd.' en ze doet de deur open. John en Mike gaan naar binnen. Ze hebben echt de schrik van hun leven! Billy Joe zit onder de diepe wonden, krassen en het ziet eruit alsof zijn sleutelbeen door zijn vel was gegaan. Daarnaast ligt hij aan heel veel slangetjes. Mike krijgt spontaan tranen in zijn ogen. De jongen waarmee hij altijd al op school zat, die al zijn vriend is zins de kleuterklas, waarmee hij op samen op gitaarles was gegaan waardoor hij later overging op basgitaar, al zolang als hij weet mee samen speelt, die jongen die er nu zo kansloos en bebloed bij ligt. 'Dit is wel heel erg. Vervloekte Xandra. Als zij nooit op Billy was afgestapt was dit niet gebeurd. Billy zei altijd tegen mij dat hij alleen een echte relatie wou met een punker of een rocker. Het was dat Xandra een keer mee was naar een rock feestje, waardoor hij dacht dat ze een rocker was. Pas later kwam hij erachter dat ze met een vriendin mee was om leuke jongens te versieren. Maar toen was het al te laat. Ze waren al helemaal gek op elkaar. En dan dumpt ze hem zo waardoor zoiets vreselijks gebeurd.' zegt Mike moeizaam. John zegt niets. Hij staart alleen maar naar Billy Joe. Uiteindelijk komt er een arts binnen. 'Hallo, ik ben dr. Cool. Ik ben een groot fan van jullie, en ik vind dit echt heel erg. Toen de zuster vertelde dat jullie er waren, ging ik gelijk hiernaartoe. Willen jullie echt weten hoe het gebeurd is en wat hij heeft?' vraagt hij. Ze blijven zwijgen. Dan vraagt Mike snikkend: 'We weten al hoe het gebeurd is. Wat heeft hij?'. 'Nou, dat is een hele lijst. Hij is in coma geraakt door het ongeluk. Nu hebben we die coma onder controle gelukkig. Hij heeft heel veel bloedingen, zowel inwendig als uitwendig, in zijn hele lichaam. Alleen zijn hoofd en nek zijn ongedeerd. Zijn rechterbeen en linkerarm zijn op 3 plaatsen gebroken, zijn rechterarm op 4 en zijn linkerbeen op maar liefst 6, waarvan het bot er op 2 plekken uit komt. Bijna al zijn ribben zijn gebroken, of anders zwaar gekneusd. Zijn bekken is ook gebroken, zoals je ziet is zijn sleutelbeen door zijn vel gegaan en daardoor zijn schouder uit de kom. Verder nog wat kleine dingetjes zoals gebroken handwortelbeentjes, blauwe plekken en krasjes. Hij mag echt van geluk spreken dat zijn hoofd en nek niet verwond zijn en dat hij waarschijnlijk niet verlamd is. Maar of hij dit nog kán overleven, dat is nog afwachten.' Het is weer erg lang stil. Uiteindelijk vraagt John: 'Stel dat hij het overleefd, hoelang zou het dan nog duren voordat hij weer gezond genoeg is voordat hij weer een gitaar kan vastpakken, als hij niet verlamd is?'. 'Nou,' zegt dr. Cool, 'dat hangt ervan af hoe sterk zijn wilskracht is om te overleven. Maar op zijn snelst duurt dat nog wel een jaar. Misschien laten we hem nog wel in coma totdat alles weer genezen is.'. Ze knikken. 'Bedankt dat je het ons wou vertellen. Dit is wel heel heftig. Weet de pers het al?' dr. Cool knikt langzaam. 'Zullen we dan maar naar huis gaan John, voordat we niet eens normaal meer naar huis kunnen rijden van de mensen?' John knikt. Ook in de auto is John erg stil. Mike denkt dat hij het niet durft te zeggen dat hij uit de band stapt. 'Je gaat nu de band uit zeker. Het gaat minimaal 10 maanden langer duren dan je hoopte.' flapt Mike er uit. 'Ja, maar ik hou zeker contact met jullie, tenminste, als Bil het overleefd, dat ik me maar betwijfel. Maar in die hele tijd ga ik gewoon met je mee naar Bil.'
Wake Me Up When September Ends
'Bil... Hé Billy... Billy Joe Armstrong...!!!' Hij hoort een bekende stem 'Billy, wakker worden. Kun je me horen?' Hij voelt dat een warme hand die van hem pakt. 'Ik moet laten weten dat ik hem hoor.' denkt hij. Uit alle macht probeert hij wat te zeggen. Het lukt niet. Hij probeert te knijpen. Ja het lukt! 'Billy!! Je hoort me!! Godzijdank, wat ben ik blij dat je me hoort! Herken je me stem? Mike, Mike Dirnt, van Green Day. Weet je nog? Als je het nog weet, knijp dan nog even.' Hij knijpt weer. 'Bil, er is zoveel gebeurd in die 9 maanden! Ga eerste nog maar even slapen, ik ga even tegen een arts zeggen dat je me hoorde. Morgen ben ik er weer, en die dag daarna ook, als je kan praten vertel ik je wat meer.' Hij voelt dat Mike zijn hand loslaat. 9 maanden... Wat is er dan gebeurt? Het laatste wat hij zich kan herinneren is dat Xandra het uitmaakte en dat hij in haar auto stapte. Die vrachtwagen, die hem ramde. Wat hij daarna meemaakte, geen idee. Een paar dagen voelt zijn keel raar aan en hij kan zijn ogen niet open doen. Hij probeert Mike te zeggen. En het lukt! Het klinkt nog een beetje raar en heel zacht, maar het lukt wel! Als Mike die middag er weer is, kan Billy Joe al aardig (maar zacht) praten. Hij kan zijn ogen nog niet open doen. 'Billy? Ik ben het weer, Mike.' 'Mike! Ik kan weer praten! Kan je me vertellen wat er gebeurt is? Het is allemaal zo onduidelijk…' ‘Ja, tuurlijk Bil! Ik ben echt zo blij dat je het overleefd heb!’. Mike verteld hem het hele verhaal, alleen dat John weg is en dat over Xandra verteld hij niet. ‘Ik heb echt geluk gehad zeg! Hoe is het met John?’ vraagt Billy Joe. ‘Nou, dit ga je niet leuk vinden. Hij is opgestapt. Hij wilt niets meer met ons te maken hebben. De dag van het ongeluk vertelde hij me dat hij uit de band wou als je niet binnen 2 maanden weer genezen was, omdat hij beroemd en rijk wilt worden. Hij beloofde wel om trouw minimaal 1x per week mee te gaan, maar al snel vond hij een nieuwe band en toen wou hij niets meer met ons te maken hebben. Maar een nieuwe drummer is al geregeld. De arts die ons vertelde wat voor letsels je had, die drumt, en is een enorme fan van ons. Dus we hebben een paar keer samen gespeeld en hij heeft een goede smaak. Veel beter dan John!’. Billy is stil. Tenslotte vraagt hij: ‘Hoe heet hij? En werkt hij hier nog?’. Mike moet glimlachen. ‘Hij heet Tré Cool. Nu werkt hij hier nog wel, maar als jij hem mag en we kunnen weer touren dan stopt hij natuurlijk wel met werken. Ik zal hem even roepen.’ en hij loopt weg. Billy Joe is weer stil. Er is zoveel gebeurd. Wat voor datum zal het zijn? Hij vraagt het zo wel aan Tré. ‘Billy Joe? Hoe is het? Ik hoorde dat je weer een beetje kan praten! Je knapt sneller op dan we verwacht hadden!’ ‘Tré? Ik voel me wel goed, maar waarneer kan ik weer zien? En lopen? En zingen, gitaarspelen? Wat voor datum is het eigenlijk?’ vraagt Billy Joe. ‘Zozo, heel wat vragen voor als je net een dag uit een coma van 9 maanden bent. Maar om je antwoord te geven: tussen morgen en een maand kan je weer zien, lopen, zingen en gitaarspelen. Als je denkt dat je er klaar voor bent kunnen Mike en ik je gitaar wel eens meenemen. En de datum? Het is 28 september. Dat houd dus in dat je 9 maanden en 3 dagen in coma lag!’ antwoord Tré. Mike zegt: ‘Bil, als je weer kunt zien en schrijven, kunnen we hier een nummer over maken. We hebben al een leuk deuntje en een titel: ‘Wake Me Up When September Ends’.’
Weer gitaarspelen
Billy Joe gaat erg goed vooruit. Zoals beloofd nemen Mike en Tré zijn gitaar mee. ‘Bil, het is al een hele prestatie dat je al weer kunt gitaarspelen nadat je nog maar 6 dagen uit een zware coma bent weet je!’ zegt Tré enthousiast. Billy lacht. Hij mag Tré wel. Hij ziet het wel zitten om met zijn 3en verder te gaan. Hij had nog een tijdje over John nagedacht. Eigenlijk wist hij al dat John voor de roem en rijkdom zou gaan. Dit is veel leuker. ‘Ah mijn gitaar! Hij ziet er nog netjes uit! Ik hoop dat ik het nog kan, en erbij zingen natuurlijk’. Billy tokkelt een beetje, en gaat dan Basket Case spelen en zingen. Hét nummer waar ze krap een jaartje geleden mee bekend waren geworden. Hij slikt. De laatste keer dat gespeeld had was op het podium in New York. Met John achter de drums en Xandra in de kleedkamers. ‘Wat is er eigenlijk met Xandra gebeurt?’ vraagt hij plotseling. ‘Uhm... nou Billy, merkte je het niet op dat ze de laatste week een beetje erg bot deed? Ze ging vreemd.’ Vooral dat laatste zinnetje laat hem schrikken. ‘Ze ging... vreemd... Dus daarom had ze het uitgemaakt? Dus daarom kreeg ik een ongeluk?’ vraagt hij vol ongeloof. ‘Ja’ zeggen Mike en Tré tegelijk.
Een paar weken later mag Billy Joe het ziekenhuis weer uit. ‘FREEDOM!!!!’ schreeuwt hij uit als hij de lucht ziet. Hij snuift diep. Ja, het is fijn om weer beter te zijn. Dat hij dit bijna 10 maanden niet gezien heeft. Het klinkt zo... raar. De laatste keer dat hij een stap zette op de straatstenen, was toen hij Xandra’s auto instapte. Bijna 10 maanden geleden... ‘Gaan we naar de studio? Dan kunnen we ‘Wake me up when september ends’ afmaken!’ vraagt hij enthousiast. Maar bij de studio komen ze niet eens. Iedereen op straat gelooft zijn ogen niet dat Billy Joe Armstrong weer over straat loopt. Iedereen vraagt aan hun hoe het nu is, waarneer ze een nieuw album gaan maken, waaneer ze gaan touren. Billy heeft het zo druk, dat hij het niet eens kan uitleggen omdat de andere vraag alweer gesteld wordt. Uiteindelijk roepen ze erboven uit dat ze naar huis gaan om nog wat te bespreken. Billy Joe slaapt bij Mike omdat Xandra hun appartementje verkocht had. ‘Wat een dag. Ik vind het heerlijk om weer buiten te kunnen zijn, om weer lekker in mijn eigen kleren te kunnen rondlopen. Die ziekenhuis pyama gevallen waren echt vreselijk’ zegt hij tevreden.
De volgende dag staan de kranten er vol mee dat Billy Joe Armstrong, de zanger van Green Day, weer helemaal genezen is en dat ze een nieuwe drummer hebben. Die middag gaan ze naar de studio. ‘Tré, laat eens wat horen. Ik heb je nog helemaal niet horen spelen!’ lacht Billy Joe. Die week maken ze ‘Wake Me Up When September Ends’ af. Daarna maken zoveel nummers, dat ze een nieuw album uit kunnen brengen. ‘Green Day is back! We moeten gaan plannen waarneer we gaan touren!’ zegt Mike.
Wereld tour!
‘Zenuwachtig Tré?’ vraagt Billy Joe troostend. ‘Ja, best wel. Dit wordt immers mijn eerste concert’ zegt Tré. De mannen hebben besloten om eerst een paar maanden in Amerika te touren, en daarna door de wereld, mits ze er klaar voor zijn. ‘Ladies and gentlemen, this is the first gig of Green Day after the incident of Billy Joe Armstrong and this is the first gig with the new drummer, Tré Cool! And the bassist is still the same, Mike Dirnt! Enjoy!’. De mannen komen springend op en nemen plaats op het podium. Eerst spelen ze wat liedjes, o.a. ook ‘Basket Case’, en als laatste roept Billy Joe: ‘Ladies and gentlemen! This song has a very impressive story. It’s the story of my accident. But Mike and Tré have written it. Applause for them! Here is our new song ‘WAKE ME UP WHEN SEPTEMBER ENDS!!!!!!!’ Enthousiast gillen alle mensen in de uitverkochte zaal. Als het nummer af is, gaan ze net zo springend af als dat ze opkwamen. ‘Goodwork! High five’ roepen ze in koor. ‘Het gaat zo echt heel goed, echt veel beter als met John! We moeten echt touren door de wereld gaan plannen!’ roept Billy Joe. ‘Als we deze optredens af hebben natuurlijk’ vult Mike hem aan.
Na een paar maanden is het zover; ze gaan op wereld tour! ‘He, lekker, zonder die zeurende meiden’ grapt Tré. ‘Hou d’r maar over op’ zegt Billy Joe snel. Hij is nu de enigste zonder vriendinnetje. Eerst gaan ze naar Europa, richting Scandinavië naar Rusland en weer terug naar Amerika. Alle optredens gaan zo goed, en overal zijn de zalen uitverkocht. In Zweden gaat iedereen helemaal uit hun dak. Alleen na het concert horen ze van een meisje, die tijdens hun concert was gevallen en haar enkel waarschijnlijk heeft gebroken. Ze gaan erheen. ‘Tja, wees blij dat je alleen je enkel heb gebroken. Ik had zo’n beetje alles gebroken’ zegt Billy om haar te troosten. ‘Dankje, het is aardig van jullie dat jullie naar me toe komen.’ Billy voelt iets raars in zijn buik. ‘Hoe ga je naar het ziekenhuis? Ik wil je wel even brengen anders.’ zegt hij, terwijl hij Mike en Tré vragend aankijkt. Ze begrijpen hem en knikken. ‘Graag, rij je wel voorzichtig?’ grapt ze. Billy tilt haar op en draagt haar naar zijn auto. ‘Hoe heet je eigenlijk?’ vraagt hij terwijl hij de auto start. ‘Illya. Illya Munsk. Echt heel erg bedankt dat je me wilt brengen. Het lijkt me echt geweldig om zo beroemd te kunnen zijn terwijl je je favoriete ding doet, klopt dat?’ antwoord ze. Zo raken ze in een gesprek. In het ziekenhuis wisselen ze elkaars nummers uit. ‘Ik breng je ook wel weer weg.’ zegt hij als Illya’s been in het gips zit. ‘Echt heel erg bedankt, echt, van je concert, dat je naar me toe kwam, dat je me bracht, op me wachtte, dat je je nummer gaf en dat je me naar huis brengt.’ zegt ze lachend. Als ze bij haar huis zijn, zegt Billy Joe: ‘Veel geluk met je enkel. Ik bel je nog!’ en hij rijd weg.
A phone out Amerika
Als ze weer terug in Amerika zijn en hun studio weer inrichten, zegt Billy Joe vragend: ‘Jongens, ik heb Illya’s nummer en ik ga haar zo bellen. Vinden jullie het erg als ik een weekje naar Zweden ga of Illya hier komt? Ze is nu toch werkloos.’ Mike en Tré kijken elkaar lachend aan. ‘Tuurlijk niet. Je moet je hart achter na Bil. Maar de band moet er dit keer niet onder lijden verder!’. Billy Joe lacht. Die middag belt hij haar. ‘Hoi Illya, hoe is het?’ ‘Hoi Billy Joe! Goed hoor, mijn enkel doet niet zoveel meer pijn gelukkig. Hoe is het met jou?’ ‘Ook goed hoor. Heb ook helemaal geen last meer van het ongeluk gelukkig. Het enigste wat ik eraan overgehouden is heel veel tijd. Omdat ik Xandra nu mijn ex is natuurlijk’ ‘Oh, ik wist niet dat je echt single was... De kranten zeggen zoveel dingen die niet waar zijn. Vorige maand heeft mijn vriendje het ook uitgemaakt. Ik voel me nu zo eenzaam.’ ‘Vervelend. Heb je zin om op mijn kosten naar Amerika te komen voor een weekje? Je weet wel, bij ons rondhangen in de studio, ’s avonds lekker stappen, als je dat kan met je enkel, en misschien heb je zin in een date dan?’ ‘Of ik daar zin in heb? Nou en of! Ik verveel me ook dood zonder werk.’ Zo spreken ze af hoe en waarneer Illya naar Amerika komt. Ze hebben het zo geregeld, dat haar enkel weer uit het gips is als ze komt.
‘Ik ga Illya van het vliegtuig ophalen!’ roept Billy Joe in het eetkamertje van de studio. Vreemd, geen antwoord. ‘Het zal wel. Ik heb nu geen tijd om ze te zoeken, anders kom ik te laat voor Illya.’ mompelt hij in zichzelf. Op het vliegveld wacht hij op Illya. Om zich heen ziet hij allemaal verliefde stelletjes die elkaar om de hals vliegen. ‘Zouden Illya en ik dat ook ooit doen?’ vraagt hij zich af. Eindelijk komt Illya binnen. ‘Illya! Wat fijn om je te zien!’ roept hij uit. Snel loopt hij naar haar toe om haar te omhelzen. Opeens voelt hij dat Illya heel zacht huilt. ‘Wat is er?’ fluistert hij heel zachtjes in haar oor. ‘Niets, het gaat al.’ fluistert ze terug. Samen lopen ze naar het parkeer terrein. Als ze de koffers in de achterbak zetten, kruisen hun blikken elkaar. Even krijgt Billy Joe een raar gevoel in zijn buik. Hij weet niet, dat Illya precies hetzelfde heeft. In de auto vraagt Illya: ‘Bil, waarom vroeg je eigenlijk of ik naar Amerika wou komen?’. Er gaan allerlei redenen door zijn hoofd, maar hij kan er geen uit zijn keel krijgen. Uiteindelijk zegt hij: ‘Ik dacht dat je het wel leuk zou vinden. En omdat ik ook niet heel veel te doen had, dacht ik gelijk aan jou.’ Hij zet de auto aan de kant en kijkt haar aan. ‘Nou, de echte reden is eigenlijk, uh... Ik vind je leuk.’. Illya kijkt hem aan. ‘Meen je dat? Ik vind je al leuk zins jullie zijn doorgebroken, maar ik leerde het me af omdat ik toch nooit een relatie met een beroemd iemand zou krijgen. Zelfs mijn vriendinnen zeiden dat ik gek was als ik die droom bleef houden. Maar ergens diep van binnen hield ik die droom.’ Weer stromen er tranen over haar wangen, maar nu ziet hij dat ze er bij glimlacht. ‘Ja, ik meen het.’ antwoord hij. Inmiddels zaten ze heel dicht bij elkaar en hielden ze elkaars handen vast. Langzaam, zonder woorden, kwam die zoen. Terwijl hij zoende, dacht hij: ‘Dit is échte liefde. Dat kan niet anders.’. Ze keken elkaar aan. Opeens gaat Billy’s mobieltje af. ‘Hé Billy, waar blijf je? We hebben een verrassing voor je!’ ‘Het was... was een beetje druk op het vliegveld, vandaar dat we wat later zijn. We komen eraan!’ zegt hij terwijl Illya en hij naar elkaar glimlachen.
Als ze in de studio zijn, staan Mike en Tré al buiten te wachten. ‘Het was wel heel druk op het vliegveld hé?’ vraagt Mike. Illya knikt. ‘Loop even mee, allebei.’ zegt Tré. Ze lopen mee naar het eetkamertje. Die is helemaal versierd, en op de tafel ligt een sleutel met een envelop eronder. ‘Voor Billy Joe Armstrong’ staat erop. Hij maakt de envelop open. ‘We vonden dat je wel een eigen plekje kan gebruiken, helemaal met een logee. Daarom hebben we ‘Snow street 12’ voor je gehuurd. Het is niet erg groot, maar erg knus. Veel liefs van je bandgenoten Mike en Tré!’ staat erin. ‘Jongens, bedankt! Dat had niet gehoeven, echt niet.’ Hij kijkt verbaast naar hun. ‘Het is al goed, echt. Ga nou maar naar je nieuwe huisje!’.
Boulevard of Broken Dreams
‘Vanmiddag moet ik alweer naar Zweden. Ik wil niet! Ik wil bij jou blijven.’ zegt Illya. ‘Ik vind het ook jammer. Ik ga je zo missen. Maar gelukkig is het maar voor 2 weken.’ antwoord Billy Joe. Nu ze een weekje samen zijn staan alle kranten staan er vol mee. Illya staat op. ‘Ik hoop dat mijn ouders me niet al te veel gaan missen. Maar ze weten dat ze ook altijd mee mogen verhuizen.’ zegt ze.
Die avond wordt er op de deur geklopt. Billy Joe doet open. ‘Billy Joe, het spijt me, ik wil je terug!’ Xandra staat op de stoep. Hij schiet in de lach. Als hij uitgelachen is, zegt hij: ‘Jammer Xandra. Maar na wat je me hebt aangedaan heb ik het echt met je gehad. En met Illya ben ik veel gelukkiger.’ en hij doet de deur dicht. Even later klopt er weer iemand aan. Hij gooit de deur open en roept: ‘OPROTTEN NU! IK HEB NIETS MEER MET JE! JIJ MOEST HET ZONODIG UITMAKEN VOOR EEN ANDER! roept hij. Dan ziet hij dat het Mike is. ‘O, sorry Mike. Xandra klopte net aan omdat ze me terug wilt. Ik dacht dat zij het weer was’. Mike schiet in de lach. ‘Geeft niet. Ik wou je wat vragen.’ zegt hij. Ze lopen naar binnen. ‘Ik heb een leuk idee voor een zong.’ Ze praten er de hele avond over en uiteindelijk gaat Mike tevreden naar huis. Die avond oefent Billy Joe meer zijn tekst dan normaal. Als Illya terug komt, moet het natuurlijk vlekkeloos gaan.
‘Welkom in je nieuwe land Illya, Amerika!’ Ze wordt door de jongens omhelst. Helemaal door Billy Joe natuurlijk. ‘Ik heb je zo gemist. Ik ben ook heel blij dat je nu bij me blijft. Ik laat je nooit meer los.’ zegt hij tevreden. ‘Morgen avond hebben we alweer een optreden. Zou je dan op het podium willen blijven?’. Illya knikt. ‘Dat was ik zo en zo al van plan om altijd te doen. Ik denk dat ik het geweldig zou vinden!’.
‘Illya, niet schrikken zo’. Billy Joe knipoogt nog even naar haar en gaat dan samen met Mike en Tré vol enthousiasme het podium op. Iedereen gilt. De felle lampen schijnen in hun ogen, maar toch zien ze de overvolle zaal. Na een aantal nummers te hebben gespeeld, roept Billy Joe: ’People! This song is made by Mike and Tré. The story behind this text, you must decipher for yourself. But I give 1 tip, the ‘Boulevard of Broken Dreams’ is everything what happened before my accident, and I found by someone. That person is called Illya. She stands next to the podium, so they hear everything! Applause for her! We are Green Day and this is our last song tonight, Boulevard of Broken Dreams!
I walk a lonely road
The only one that I have ever known
Don't know where it goes
But it's home to me and I walk alone
I walk this empty street
On the Boulevard of Broken Dreams
Where the city sleeps
and I'm the only one and I walk alone
I walk alone, I walk alone
My shadow's the only one that walks beside me
My shallow heart's the only thing that's beating
Sometimes I wish someone out there will find me
'Til then I walk alone
Ah-ah, Ah-ah, Ah-ah, Aaah-ah,
Ah-ah, Ah-ah, Ah-ah
I'm walking down the line
That divides me somewhere in my mind
On the border line
Of the edge and where I walk alone
Read between the lines
What's fiets up and everything's alright
Check my vital signs
To know I'm still alive and I walk alone
I walk alone, I walk alone
'Til then I walk alone
Ah-ah, Ah-ah, Ah-ah, Aaah-ah
Ah-ah, Ah-ah
I walk alone
I walk this empty street
On the Boulevard of Broken Dreams
Where the city sleeps
And I'm the only one and I walk a...
'Til then I walk alone...’
Iedereen gilt en gaat uit zijn dak. De mannen lopen van het podium af. Illya valt Billy Joe gelijk om zijn hals. ‘Hebben jullie dat voor mij geschreven?’ ‘Ja. Mike kwam ermee aan. Hij had ze samen met Tré bedacht, net zoals ‘Wake Me Up When September Ends’. Dat hebben hun geschreven toen ik Mike weer hoorde. Alleen hebben we dit geschreven voor jou. Dankzij jou kan ik dit vervelende tijdperk achter me laten en weer opnieuw beginnen.’
THE END
tips zijn welkom en ik zoek dus nog een titel!