grieks/latijns alfabet gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

grieks/latijns alfabet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:53

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar het grieks en latijns alfabet. Net zoals wij het nederlands alfabet hebben, wil ik graag alle letters zoals deze in het grieks en latijns geschreven worden.
Dus het oude grieks latijns? De mooie tekens zeg maar :j

Ik heb dit ooit gezien, en ik ben er nu al heel lang naar op zoek.

Wie kan me hieraan helpen?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:02

In latijn worden dezelfde letters gebruikt als die van ons alfabet ;)

Om de letters van het griekse alfabet in Word te kunnen gebruiken klik je gewoon op Invoegen, dan op Symbool, en dan naar de griekse tekens. Verder krijg je als je op google grieks alfabet intikt gelijk in de eerste link het griekse alfabet + de namen te zien ;)

edit; zie hieronder ;)

http://proto2.thinkquest.nl/~llc197/schrift/index.php

Anoniem

Re: grieks/latijns alfabet gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:03

Het Latijn heeft idd dezelfde letters, enkel wat minder.
En bij Word heb je als het goed is sowieso Symbol erop. Ik heb wel een andere gedownload die ik fijner vind, aangezien ik een keer een heel PO voor Grieks moest maken. Maar anders is het niet nodig denk ik..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:05

Alpha Α α
Bèta Β β
Gamma Γ γ
Delta Δ δ
Epsilon Ε ε
Dzèta Ζ ζ
èta Η η
Thèta Θ θ
Iota Ι ι i
Kappa Κ κ
Lambda/labda Λ λ
Mu Μ μ
Nu Ν ν
Ksi Ξ ξ
Omikron Ο ο
Pi Π π
Rho Ρ ρ
Sigma Σ σ,ς*
Tau Τ τ
Upsilon Υ υ
Phi Φ φ
chi Χ χ
psi Ψ ψ
Omega Ω ω

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:50

Latijns/grieks is met alfa, beta en gamme, upsilon, etc. Kan je zo vinden via Google (en in de Binas).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:57

Latijn is níet met alfa, beta, gamma etc!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:47

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:58

Het klopt dat Latijn hetzelfde alfabet heeft, alleen wordt alles in hoofdletters en aan elkaar geschreven :j Verder niets aparts aan..

Ik denk dat jij met die tekens inderdaad het eerder genoemde, Griekse alfabet bedoelt :j ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:14

@ Lien_
In mijn Latijnse lesboek staat écht niet alles in hoofdletters en aan elkaar? :=

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:56

Nee, in mijne ook niet :+
Maar er staan wel afbeeldingen in van oude Latijnse geschriften waarop alles in hoofdletters is, en aan elkaar :j
Zie bijv. dit:
Afbeelding

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:09

Het is niet latijns grieks of griekslatijns... Het zijn twee verschillende talen...
Het is of Grieks of Latijn en dan zonder -s. En het oud Grieks begint idd met alpha beta gamma.

Het latijn kent overigens niet alle 26 letters zoals wij die nu kennen in ons alfabet.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:21

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V X [Y Z]
Aldus mijn boek :)

De 'V' is voor de 'oe' en de 'w' (nu geschreven als u en v)
K komt zelden voor, want C wordt als K uitgesproken.
Y en Z zijn aan het Grieks ontleend en komen alleen in woorden voor die de Romeinen van de Grieken hebben overgenomen..
I kan ook uitgesproken worden als een 'j'
:)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:14

In het Latijn worden wel enkele letters vervangen door andere letters. De <j> wordt vaak een <i> (zoals Iulius Caesar ipv Julius Caesar), de <v> ipv de <u> (hvmanis ipv humanis) etc. Dat zie je duidelijk op gegraveerde teksten op oude gebouwen etc:
Afbeelding

En alleen hoofdletters... Tja, dat lag gewoon aan de middelen waarmee ze toen schreven en communiceerden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:16

Lien_ schreef:
Maar er staan wel afbeeldingen in van oude Latijnse geschriften waarop alles in hoofdletters is, en aan elkaar :j
Zie bijv. dit:
Afbeelding

Dat is een Middeleeuwse tekst dus geen origineel Romeinse tekst. Ik heb het zo geleerd als Duits: alle eigennamen en substantieven met hoofdletter (ook als ze in een andere vervoeging dan nominatief staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:06

Rebeccaa schreef:
@ Lien_
In mijn Latijnse lesboek staat écht niet alles in hoofdletters en aan elkaar? :=

Mij is altijd geleerd dat het wel volledig in hoofdletters en aan elkaar is hoor :j..
Het feit dat het in jouw lesboek niet zo is, is wellicht omdat je nog bewerkte teksten krijgt (weet niet in welke klas je zit?) en bovendien voor ons natuurlijk makkelijker te vertalen is als er gewoon spaties tussen staan.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:40

reininglover schreef:
Lien_ schreef:
Zie bijv. dit:
http://beuzaly.files.wordpress.com/2007 ... 45fda5.jpg

Dat is een Middeleeuwse tekst dus geen origineel Romeinse tekst. Ik heb het zo geleerd als Duits: alle eigennamen en substantieven met hoofdletter (ook als ze in een andere vervoeging dan nominatief staan)

Tekst is uit de 9e eeuw.. daar heb je dus gelijk in. Was het beste voorbeeld dat ik zo even snel kon vinden.. :+ Mijn fout.
Door Mientjeuh is een mooi voorbeeld gegeven :j

En ik heb toch écht geleerd dat alles in hoofdletter is en aan elkaar, dat zeggen mijn boek en mijn docent ook. Ik krijg ook gewoon teksten met spaties en in normale letters enz., maar dat is gewoon omdat het dan makkelijker te vertalen is voor ons (wat Nueve ook zegt).