meerdere mensen last van bel angst?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

meerdere mensen last van bel angst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:12

Vréselijk.. bellen..
Naar mensen die ik ken gaat het wel wat makkelijker. Ik kan bijvoorbeeld wel een uur met een vriendin aan de telefoon hangen.
Maar zodra het naar iemand word die ik eigenlijk niet ken, of iemand die wat over mij te zeggen heeft, slaat de paniek toe.
Ik durf bijvoorbeeld echt niet naar m'n werk of school te bellen, zelfs de manege bellen vind ik doodeng. :o
Heel erg lastig, toch weet ik niet precies waarvoor ik bang ben :? Misschien de reactie van mensen, of bang dat het gesprek doodvalt? Ik heb geen idee.. Ik durf soms geeneens m'n eigen telefoon op te nemen als ik het nummer niet ken. Of als ik het nummer wel ken, maar weet dat de gene die belt geen prater is.
Hebben meer mensen last van deze verschrikkelijke angst. En kunnen jullie ook uitleggen waarvoor je precies bang bent?

Meraki

Re: meerdere mensen last van bel angst?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:19

Ja ik.. heel erg.. vind het verschikkelijk.. ik rijd bij wijze van spreke naar Amsterdam dan dat ik bel :') verschrikkelijk..
Maar ik moet, en hoe meer druk ik op mezelf zet, en ook écht bel.. hoe makkelijker het gaat.

Je moet gewoon meer bellen, dan gaat het vanzelf beter :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:21

hier nog iemand die er mee te kampen heeft.

ik durf niet te bellen naar vreemde en neem inderdaad de telefoon niet op als ik het nummer niet ken,,
ik ben bang dat mensen iets vervelend zeggen ofzo.

overgens doe je er goed aan het wel te doen,, zo durf ik met een gerust hard nu mn da te bellen de hoefsmidt de tandarts mn ostheopaat etc :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:25

Kunnen jullie ook uitleggen waar je precies bang voor bent?
Waar die angst vandaan komt, of je bang bent voor de reactie van mensen of dat je zelf niks weet te zeggen o.i.d ?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:27

Meld zich ^)

Ik heb echt moeite om ergens naar toe te bellen.
Bijvoorbeeld dokter, hoefsmid enz. Maar ook naar familie waar ik niet goed contact mee heb.
Erg irritant :)

Maar weten jullie ook de oorzaak?
Ik weet bij mij wel de oorzaak, ik belde een vriendinnetje waarmee ik net had opgehangen dus ik wist dat ze thuis was. Heb de telefoon urén laten overgaan totdat ik iets aan de telefoon kreeg wat ik liever niet aan de telefoon had gekregen :n
Op de achtergrond hoorde je muziek op de maat van vuur en een hele donkere gemene rare stem zei: "Hallo, je spreekt met de Duivel..?"
Ik was toen denk ik 10 jaar, ben me rot geschrokken en heb de telefoon erop gegooit.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:30

Ja, hoor.. Hier nog een.. :+

Ik vind vooral mijn Engelse familie erg vervelend om te bellen,
het is niet dat ik geen Engels kan o.i.d.,
maar ik ben altijd bang dat ik het verkeerd doe :')

En van daar uit is het eigenlijk gekomen dat ik bijna alles met bellen gewoon vervelend vind.. :\

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:54

Hier nog een, mijn hart slaat altijd als een gek en ik begin te trillen, weet niet wat ik moet zeggen, ga stotteren o.i.d. Ik moet ook van te voren al gaan bedenken wat ik wil gaan zeggen, heb ook een tijd gehad dat ik het op een briefje schreef maar dat doe ik niet meer. Het gaat nu wel veel beter. Ik volg een opleiding waar je ook heel veel moet bellen en nu op mijn stage ook, daar vind ik het gek genoeg niet eng om iemand te bellen of om de telefoon op te nemen.
Ik heb mezelf gewoon voorgenomen om het niet zo lang uit te stellen maar gewoon het groene knopje indrukken en dan is er geen weg meer terug. En dat werkt. Zodra ik het gesprek beeindigt heb, dan voel ik me echt goed en vraag me echt af waarom ik hiervoor zo zenuwachtig moet zijn. Ze bijten toch niet?

Waardoor het komt, geen idee, ben altijd al een zenuwpees geweest. ;)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:57

Ik heb het ook, heel erg.

Ik denk dat het bij mij komt omdat ik geen emoties of gezichtuitdrukkingen kan zien, en die mensen ook niet die van mij.
En de angst om het niet goed te verstaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:59

Een maand geleden zou ik gezegd hebben: JA. Echt al super lang. Ik freakte hem uit, zonder reden. Bang dat het gesprek vast loopt ofzo, dat ik stom overkom, hem niet versta of andersom.

Maar nu niet meer. Vind het nog steeds wel moeilijker dan een gemiddeld persoon denk ik, maar absoluut niet meer zoals eerst. En dat is echt zoooo fijn. :j :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:05

Ik had ook echt heel erg last van bel-angst. Niet alleen vreemden, ook familie of vrienden vond ik heel eng om te bellen. Ik weet niet precies waarom, maar ik wist nooit wat ik moest zeggen. Het was zelfs zo erg dat ik telefoontjes naar mensen die ik niet kende voor te bereiden door eerst precies op te schrijven wat ik wilde zeggen, en dat dan tijdens het bellen erbij te houden :o

Toen ben ik vorige zomer 8 weken lang als receptioniste gaan werken. Daar kreeg ik ongeveer 30 telefoontjes per uur binnen, met soms ook gefrustreerde mensen. De eerste dagen waren een hél, maar daarna wende ik eraan, en ook thuis gaat het nu al een stuk beter!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:07

Ja hier! En ik heb nog wel enkele jaren bij een callcentre gewerkt. OK was inbound (dus inkomende calls op een klantenservice) maar toch. En ook nog als DA-assistent de receptie bemannen... Geen probleem mee. Nu eigen administratiekantoor en ik bel me soms suf: Belastingdienst, gemeentes, opdrachtgevers etc. Maar zelf bellen voor privezaken? :n En ook gebeld worden thuis vind ik een ramp hoor. Laat liever manlief opnemen. :Y)

Doe liever alles per email dan per telefoon (kun je nog eens overlezen en wijzigen). Tsja gewoon het idee dat je iemand belt als het niet gelegen komt, dat ik niet meer weet wat ik vragen wil of dat de ander dingen gaat zeggen/ vragen waar ik geen antwoord op weet. Prive dus heel lastig, maar qua werk geen probleem.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:28

Ik ook!
Mag dan wel telefoniste zijn maar buiten m'n werk om vind ik het ook doodeng om naar vreemde te bellen, je weet nooit wie je aan te telefoon krijgt (uitspraak enz)

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:33

een vriend van mij heeft het!
die wil niet opnemen als hij het nummer niet kent en hij wil ook liever niet naar een dokter of zo bellen.
hij is gewoon onzeker aan de telefoon.
bij hem komt het denk ik omdat hij dan iemand zijn gezicht niet kan zien en dan niet weet of hij in de maling word genomen.
of dat er misschien andere mensen hem horen.
zelf heb ik er wel een hekel aan als ik ergens op de luidspreker sta of een voicemail moet inspreken.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:37

Ik heb er ook last van. Instanties ofzo bellen vind ik niet zo eng. Dat boeit me niet zo erg. Als ik mijn werk ofzo moet bellen gaat mijn hart 10x zo snel als normaal. Maar vooral opnemen. Echt een drama. Anoniem neem ik meestal wel op, maar bekenden echt niet (beetje raar :P). En ik neem al helemaal geen telefoon voor anderen op

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:41

Haha ja hier nog 1! Ben blij dat ik hierin niet de enige ben ;). Maar er is echt maar 1 oplossing voor: Vaker bellen!

Op mijn werk moet ik vrij vaak bellen en ik merk echt dat het steeds makkelijker gaat :).

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:41

Ik had het heel erg.. Durfde amper de dokter te bellen om een afspraak te maken oid :n
Maar sinds ik op mijn oude werk heel veel telefonisch heb moeten doen (inbound en outbound) is het al veel beter geworden! En ook sinds ik op mezelf woon, word het steeds beter. Want tjah.. als er een storing is zal ik toch wel moeten bellen, niemand anders kan het immers doen :=

Dus tip: probeer zoveel mogelijk te bellen, en zeg tegen je omgeving dat ze het niet voor jou moeten gaan doen. Je moet jezelf een beetje dwingen zeg maar. :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:44

ik heb het ook,ik neem dus echt niet de telefoon op als ik het nummer niet ken,nu ik ouder word is het ergste wel achter de rug hoor,maar het zal nooit mijn hobby worden,voor ik een onbekende bel heb ik al gerepeteerd in mijn hoofd hoe het gesprek zou gaan en wat ik moet zeggen,vroeger schreef ik het zelfs op! 8)7
ik ben bang dat ik niet goed uit mijn woorden kom,of dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen,wel grappig om te lezen dat ik niet de enige ben....... ;)

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:47

Ik vind het ook niet echt leuk om te doen, maar doe het meestal wel gewoon. Merk ook dat ik de laatste tijd de (huis)telefoon soms niet opneem, weet ook niet waarom :')

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:48

Pasamba schreef:
Hier nog een, mijn hart slaat altijd als een gek en ik begin te trillen, weet niet wat ik moet zeggen, ga stotteren o.i.d. Ik moet ook van te voren al gaan bedenken wat ik wil gaan zeggen, heb ook een tijd gehad dat ik het op een briefje schreef maar dat doe ik niet meer. Het gaat nu wel veel beter. Ik volg een opleiding waar je ook heel veel moet bellen en nu op mijn stage ook, daar vind ik het gek genoeg niet eng om iemand te bellen of om de telefoon op te nemen.
Ik heb mezelf gewoon voorgenomen om het niet zo lang uit te stellen maar gewoon het groene knopje indrukken en dan is er geen weg meer terug. En dat werkt. Zodra ik het gesprek beeindigt heb, dan voel ik me echt goed en vraag me echt af waarom ik hiervoor zo zenuwachtig moet zijn. Ze bijten toch niet?

Waardoor het komt, geen idee, ben altijd al een zenuwpees geweest. ;)

zo te lezen hebben wij veel gemeen :+ ik snap ook niet waar het vandaan komt,als mijn vriend thuis is en er moet gebeld worden naar vrienden of bekende dan geef ik nog steeds de telefoon aan hem haha ben nu 32.......het is gelukkig al wel veel beter dan vroeger,maar weg is het zeker niet :o

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:48

Ik vind het ook dood maar dan ook dood eng.
Als iemand onbekent belt, laat ik 1 van mijn ouders opnemen, omdat ik gewoon niet durf. en als ik iemand bel, moet ik eerst bedenken wat ik wil en moet gaan zeggen. anders komt het niet goed. Maar waardoor het komt? Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:50

ik ken het :)
ben als de dood om vreemden te bellen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:52

hier nog 1
pff vreselijk hoor om ergens heen te bellen
ik bel nog niet eens mijn belastingadviseur :o

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:58

Ik durf ook nooit te bellen
Zelfs als ik een vriendin moet bellen kijk ik toch nog heel vaak of ik wel echt het goede nummer heb enzo
Maar als ik haar eenmaal aan de lijn heb kan ik er wel gewoon een dik half uur mee bellen :=

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:00

aanwezig :+

Tgaat nu al wat beter met idd mensen die ik ken, maar heb al verschillende keren irri telefoontje gehad van ex vriendin/lief dusjhaa, dat helpt niet echt als ze zitten te lachen aan de andere kant :=

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:01

ik ook, vreselijk. Durf ook amper op te nemen als er anoniem naar me gebeld wordt :=