Installeren overspanningsbeveiliging stroomapparaat 230V

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Installeren overspanningsbeveiliging stroomapparaat 230V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:55

Ik kan nergens op google een stroomschema vinden en iemand hier zal er vast wel eentje hebben :)

Dus de vraag is
-Hoe sluit ik hem aan
-Moet ie 'binnen' of juist buiten zitten
-Hoe moeten die zwarte dopjes tov elkaar afgesteld worden (dicht bij elkaar of juist niet)

Ik heb het over deze dus :D

Afbeelding

frankiej

Re: Installeren overspanningsbeveiliging stroomapparaat 230V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:03

zoals ik het kan bekijken moet je de + welke van je schrikapparaat komt aan het metaal boven het rechterdopje aansluiten, vervolgens de draad van de omheining op het metaal boven het linkerdopje. op de foto is niet te zien of die dopjes verstelbaar zijn, hoeft volgens mij ook niet. wat wel heel belangrijk is, is dat je de beugel monteert op een ijzeren paal die een stevig eind in de grond zit om een goede aarding te krijgen. als de bliksem nou op de heiningdraad slaat, zal de te hoge spanning wegvloeien doordat er een vonk/vlam ontstaat van de rechter naar de linker omhoogwijzende punt.
buiten monteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:49

Dank je :)
Ik ben bij een buur wezen kijken en die had het idd ook zo zitten, alhoewel ik op i-net wel een plaatje vond waar het net weer even anders zat.
Ik heb de aardedraad nu vanuit de klok naar de overspanniingsbeveiliging en dan vanuit daar via de aardpen de grond in.
Op een plaatje zag ik dat die draad los/apart van de overspanningsbeveiliging via de aardpen de grond in moet en nog een extra draad vastgemaakt op de overspanningsbeveiliging de grond in via dezelfde aardpen.
Ik vraag me af wat voor verschil dit daadwerkelijk geeft ??
Overigens heb ik de overspanningsbeveiliging op een kunststofpaal zitten, wel onder een niet-brandbaar afdakje (eterniet plaat).

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:37

op een kunststof paal zal ie niet werken, hij moet voldoende staal hebben om de hoge stroom de grond in te kunnen laten gaan, dus niet zomaar een draadje maar een stevige stalen strip of pen. de aardedraad van je schrikdraadapparaat moet altijd in de grond zitten. als je die aardedraad ook gebruikt voor de overspanningsbeveiliger dan zal de mega hoge bliksemstroom alsnog je schrikapparaat via die aardedraad vernielen. overigens is zo'n draad zo gesmolten door bliksemstroom dus gewoon die pen of strip gebruiken. die beveiliging zit echt alleen maar tussen de + draad gemonteerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:57

Mmm, klinkt serieus genoeg om even te checken. Bedankt !!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:51

is het ondertussen gelukt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 08:29

Ja hoor het zit (aarde apart). Ik heb nog niet de beschikking over een metalen paal, maar heb wel extra draden getrokken om de inslaglast hopelijk genoeg te verspreiden.