Scooter praktijk examen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Scooter praktijk examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:37

Ik ben van plan om mijn scooterbewijs te gaan halen zodra ik 16 word in oktober. Ik hoorde dat er vanaf januari 2010 praktijklessen bij zouden komen, waardoor het flink wat duurder zou worden. Maar na wat zoeken op internet ben ik er nog steeds niet helemaal achter wanneer die praktijklessen nou ingevoerd gaan worden.
Dus iemand enig idee hierover? :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:32

Volgens mij weet niemand dat. Het wordt al langer geopperd dat er een praktijkexamen zou komen, maar dit wordt steeds weer uitgesteld. Ik zou gewoon zo snel mogelijk nadat je 16 bent geworden, je certificaat halen, want als je 'm eenmaal hebt, dan heb je 'm ook echt.

Anoniem

Re: Scooter praktijk examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:34

Niemand weet dat, ik heb vorige week mijn theorie gehaald en zelfs het CBR heeft er geen idee van wanneer het praktijkexamen ingaat. Iedereen zegt 2008, nou dat is allang geweest!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:35

Okee bedankt! Zoiets vermoedde ik al inderdaad..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:40

Ik wordt ook in oktober 16 en dan ben ik meteen ook van plan het te gaan halen :j
Ik heb laatst van onze gemeente uit een aanbieding gehad om die theorielessen voor een totaal van €45 te krijgen,
ik weet 't niet meer precies, maar dat scheen heel goedkoop te zijn.

In ieder geval hoef ik geen praktijklessen te gaan doen inderdaad :)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:42

Nee daar ben ik erg blij mee!
Weet er trouwens ook iemand hoe lang je je van tevoren moet inschrijven voor zo'n examen?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:45

Hallo allemaal.
Het bromfietspraktijk examen gaat in op 1 januari 2010 dat is zeker.
Verder is er nog weinig tot niks bekend.

Er zijn dan ook inderdaad praktijklessen die je moet volgen, hoeveel is natuurlijk verschillend per persoon.
Wat een les gemiddeld gaat kosten weet ook nog niemand.

Wel weet ik dat je eerst je theorieexamen moet hebben gedaan voordat je lessen mag gaan volgen.

Als je je certificaat al hebt moet je die voor 1 oktober a.s. omwisselen voor het AM rijbewijs, anders kun je opnieuw beginnen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:48

Maar mensen die nog geen certificaat hebben kunnen hem dus tot 1 januari gewoon nog zonder praktijklessen halen?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:50

Dat is hetgeen wat zo onduidelijk is, voor zover ik begrijp wel maar pin me er niet op vast ;)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:52

Nee natuurlijk niet ;) Bedankt voor de informatie, en ik wacht het gewoon even af.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:56

@ TE5; Zeker weten dat je theorielessen wilt gaan volgen? Ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk/moeilijk jij kan leren, maar het is allemaal best simpel eigenlijk ;) De boeken van VERJOO (of iets in die trant) zijn echt heel duidelijk en als je die een paar keer goed doorneemt en veel oefeningen maakt, dan weet je het ook wel. De theorie- en oefenboeken kun je gewoon in de bibliotheek huren. Zonde om dan geld uit te geven aan theorielessen!

@ Draaikolk; Ik denk dat het niet eens zo gaat om de prijs van de lessen, maar het praktijkexamen is verschrikkelijk duur! Ik had gehoord iets van €200! Is toch wel een verschil met je 'papiertje' van €30!

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:01

wat ben ik blij dat ik de 18e al examen kan doen en niet pas in 2010 16 word!
ik ben al flink aan het leren B-)

edit; Ik heb trouwens een boek van de ANWB, staat alles in wat je moet weten + 5 verschillende examens die je kunt oefenen met antwoorden, bij de antwoorden is ook alles goed en duidelijk uitgelegd waarom iets zo is.
dit is ook echt een super boek!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:04

xxJenn schreef:

edit; Ik heb trouwens een boek van de ANWB, staat alles in wat je moet weten + 5 verschillende examens die je kunt oefenen met antwoorden, bij de antwoorden is ook alles goed en duidelijk uitgelegd waarom iets zo is.

Hoe heb je dat gefixt dan? :wow:

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:04

Hoi Ukkiee het klopt inderdaad dat de kosten voor het praktijkexamen duurder zijn.
Heel wat duurder zelfs.
Het zou best rond de 200,- kunnen zijn dat kan varieren per rijschool.

Maar inderdaad 30,- en 200,- is een wezenlijk verschil en dan nog de praktijklessen erbij, dat is een behoorlijk kostenplaatje.

Voor zover ik heb gelezen is dat om het aantal bromfietsen terug te dringen omdat daar veel ongelukken mee gebeuren. En een stukje extra veiligheid creeren door praktijklessen in te voeren.

VERJOO heeft inderdaad hele goeie boekjes, die gebruik ik ook altijd.
Leert prettig, voor zover leren prettig is :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:11

Ukkiee schreef:
@ TE5; Zeker weten dat je theorielessen wilt gaan volgen? Ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk/moeilijk jij kan leren, maar het is allemaal best simpel eigenlijk ;) De boeken van VERJOO (of iets in die trant) zijn echt heel duidelijk en als je die een paar keer goed doorneemt en veel oefeningen maakt, dan weet je het ook wel. De theorie- en oefenboeken kun je gewoon in de bibliotheek huren. Zonde om dan geld uit te geven aan theorielessen!

Kan dat dan? :+ Sja, ik heb er ook geen verstand van :o
Even voor de duidelijkheid: die €45 is ook incl. de boeken :)
Maar ja, ik sta al ingeschreven, kwaad kan het niet denk ik :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:20

Nou ja, als je al ingeschreven staat zou ik het ook maar doen inderdaad, je slagingskans vergroot daardoor alleen maar meer.

Hier iemand die al zijn rijbewijs heeft? Ik heb namelijk al wel mijn auto-theorie gehaald en ben aan het lessen en hoop dan ook binnenkort mijn rijbewijs te kunnen halen, maar aangezien ik morgen een scooter krijg, ga ik dus ook maar even mijn brommer-theorie halen, anders dan moet ik nog een paar maanden wachten voordat ik er op kan rijden, haha. Maar iemand die dus weet wat qua regels anders is bij brommers in tegenstelling tot auto's? Behalve de snelheid natuurlijk, haha, maar dingen zoals voorrang is toch allemaal wel hetzelfde?

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:24

Chrissy_ schreef:
xxJenn schreef:

Hoe heb je dat gefixt dan? :wow:

Ik ben naar de CBR site gegaan,( http://www.cbr.nl ) en heb daar op reservering examen geklikt. dan kan je op reserveer online klikken, dat heb ik gedaan.
Dan opent ie een scherm en staat er een hele tekst en onderaan staat klik hier om je reservering te maken
daar klik je op
dan moet je eerst voorwaarden accepteren, dan klik je natuurlijk op ik accepteer.
Vul je je burgerservice nummer in(staat op je ID kaart naast je lengte en je geslacht), je geboorte datum etc
Dan laat ie je gegevens zien, moet je ze even controleren.
Dan geeft ie aan wanneer je op zijn vroegst examen kunt doen en de locatie die je kunt kiezen.
Je moet wel meteen betalen, is iets van 32,45.
maar is zo gedaan!
heeel makkelijk!

( ik hoop zo dat je het een beetje snapt anders kan ik nog een foto uitleg geven :P )

* ik zie dat mijn vorige bericht niet helemaal duidelijk is
Ik bedoelde dat ik gelukkig 17 augustus al 16 word en 18 augustus examen kan doen, en dat ik blij ben dat ik niet pas in 2010 16 word.
hihi :+