(Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

(Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:26

Naar aanleiding van een ander topic zat ik zo te bedenken hoe mensen zich zouden redden mocht hun partner wegvallen (uitgaan/overlijden/scheiding/...)?

Red je het nog financieel, zou je meer moeten gaan werken, (huis)dieren wegdoen, wat doe je met de kinderen, zou je moeten verhuizen?

Kortom, wat zou er allemaal veranderen in je leven op alle vlakken?

Edit: Spelfoutje
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 10-06-09 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re: (Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:29

Interessant! :j Ik ben benieuwd in hoeverre mensen daar over nadenken/gedacht hebben. :)

Ik heb weinig toe te voegen daar ik geen partner heb die financieel iets bijdraagt. :)

Hoe zit dat bij jou BraveSpots?

Eva_D

Re: (Hoe) red jij je als je partner wegvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:30

Een kleinere woonruimte zoeken, dus een lagere huur op financieel vlak. Op emotioneel vlak ben ik dan niet meer te redden denk ik :o

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:33

ik zou weer bij mijn ouders moeten gaan wonen samen met mijn kindje als ik die dan al heb ( ben 23 september uitgerekend).
Vriendlief is de enige met baan en ik ben bij hem ingetrokken.
Als we uit elkaar zouden gaan, zou ik eerst naar mijn ouders terug moeten en dan een baan zoeken en een huisje inderdaad.
Ik heb verder ook geen inkomen trouwens vanwege zwangerschap.

Ik zou dan trouwens ook mijn kat, paard en auto moeten verkopen.
Laatst bijgewerkt door Malima op 10-06-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

ik heb het geluk dat de woning op mijn naam staat en ik het kan financieren
Ik moet alleen met boodschappen en andere uitgaven heel erg opletten

poes

Ik hou hier ten allen tijde rekening mee :j Ik doe dus niks momenteel die ik op mijn eentje niet kan redden. Enkel mijn appartement zou ik stukje moeten onderverhuren of vertrekken, maar ook de opzeg kan ik in mijn uppie aan. Peerd en katten en auto kan ik alleen aan, niemand betaalt mee hoor!

Als we straks een huis gaan kopen gaat het meer gevolgen hebben...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:34

Als mijn partner nu wegvalt is het op emotioneel vlak na, geen probleem. De huur die we nu betalen is makkelijk alleen op te brengen (als mijn paard dan nog thuis staat). Beide hebben we voldoende inkomen. Ook over andere kosten zoals auto etc, kan ik alleen zorg dragen.

Maar ik denk dat als we in de huidige situatie zitten met koophuis, paard en kinderen er toch wel wat zou veranderen.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 10-06-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:34

In principe is het zo geregeld dat ik in ons huisje zou moeten kunnen blijven, maar werk nu ook full-time en er zijn nog geen kinderen in het spel. Als dat wel het geval is zou het wel moeilijk worden en zou ik wel het huis moeten verkopen.
Vind het belangrijk dat het allemaal geregeld is maar liever denk ik er helemaal niet over... brrrrr

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:35

leandrotje schreef:
ik zou weer bij mijn ouders moeten gaan wonen samen met mijn kindje als ik die dan al heb ( ben 23 september uitgerekend).
Vriendlief is de enige met baan en ik ben bij hem ingetrokken.
Als we uit elkaar zouden gaan, zou ik eerst naar mijn ouders terug moeten en dan een baan zoeken en een huisje inderdaad.
Ik heb verder ook geen inkomen trouwens vanwege zwangerschap.

Zou je dan geen overlijdensrisico verzekering afsluiten op t leven van je vriend? Als je nog jong bent en t bedrag is niet te hoog dan hoeft dat niet idioot duur te zijn en kun je toch goed redden als je vriend wegvalt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:35

Ik kan in principe in het huis blijven waar we nu in wonen, dat wordt dan in 1 klap afbetaald ( wat mitsen en maren in de levensverzekering, maar laten we even stellen dat die niet aan de orde zijn ). Dat betekent dan dat ik het financieel wel zou redden, maar kwa tijd wordt het paardrijden dan zo goed als onmogelijk. Nu is mijn man thuis om als ik 's avonds ga rijden. Dus dat zou betekenen dat ik dat op moet geven. Ook als ons huidige huis niet afbetaald zou worden, dan zou ik het, als mijn paard weg is, ook wel redden financieel, al zou dat wel wat lastiger worden.
Dan zou ik dus ineens alleenstaande moeder zijn, lijkt me verschrikkelijk zwaar eerlijk gezegd. Dat je dat niet meer kan delen met iemand (zowel de lusten als de lasten ), ik moet zeggen dat ik echt respect heb voor mensen die het alleen doen.

Ik denk dat ik zou verhuizen, zodat ik vlak bij mijn moeder zou komen te wonen. Ik weet zeker dat zij me zou willen helpen, en dan heb ik iemand die me kan steunen als het nodig is. Maar dat betekent wel dat ik naar de andere kant van het land moet.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:36

Mijn partner en ik hebben een levensverzekering afgesloten zodat de andere partij kan blijven wonen als 1 van ons overlijd.

Uiteraard is dat met scheiding/uit elkaar gaan niet het geval. Verwacht dat ik dan tijdelijk terug naar mijn ouders zou gaan en vanuit daar een huurhuisje zoeken ofzo (het huis is van hem). Wat er dan financieel allemaal nog mogelijk is lijkt me moeilijk te zeggen zo vooraf en kinderen hebben we nog niet ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:37

Ik red me prima 2 kids (2ling) goede baan met auto, werk full-time heb een paard (doe ik 3/4 x per wk) en heb een huis. Die ga ik behouden.

Werk savonds als de kids op bed liggen nog wat extra hier kan ik mooi mijn paard van betalen. De kids gaan maar 1 a 2 per week naar de vader de rest zijn ze bij mij.

Meeste zullen dit niet kunnen omdat ze wilskracht en vechtlust missen. Ik vind het prima en geniet van alles. Voordeel ik ben geen stilzitter dus laat mij maar gaan.

Denk dat veel jongeren eens moeten gaan leren voor zichtzelf te gaan zorgen als je een paard wil of iets anders moet je ervoor werken en niet laten afhangen van een partner of ouders (tenzij jonger dan 18 jaar). Ik heb altijd geleerd overal voor te vechten en te werken daarom kan ik dit nu ook.

Kan er bij mij niet in dat mensen het zwaar vinden 24 uur werken, paard en kids sorry gaat er bij mij echt NIET in.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:38

'Vroeger' dacht ik het nooit te kunnen redden als mijn ex en ik ooit uit elkaar zouden gaan, maar helaas (nouja zo denk ik er nu niet meer over hihi) gingen we dus toch na een relatie van 13 jaar uit elkaar. We hebben samen 1 zoontje. Mijn zoontje woont ook bij mij :D
Ik werkte toen 25 uur en moet zeggen dat ik het prima gered heb, ik ben in het huurhuis gebleven en bleef ook gewoon 25 uur werken later zelfs 20 uur. Mijn huisdieren heb ik ook niet weg gedaan wel was een maand voordat het over ging mijn paard ingeslapen.
Je heb heel veel recht als je alleen komt te staan (huurtoeslag, alleenstaande korting, allimentatie, zorg en kindertoeslag gaan ook omhoog) met een kindje dus vandaar dat ik het gewoon goed redde. Ja ik kon geen 2x op vakantie of andere grote dingen aanschaffen maar het voordeel was daarvan weer dat ik alles al had. Ex heeft veel achter gelaten ook vanwege de kleine.
Maar ik weet niet of ik het gered had al ik toen die tijd mijn paard nog had.

Ik ben van mening dat je het gewoon kan redden als je goed kijkt wat je doet en uitgeeft. Ik ben trots op mijzelf (kwijl kwijl haha) dat ik het heb kunnen redden, had dat nooit verwacht.
Ben er toen ook goed voor gaan zitten en gaan rekenen, wat komt er binnen- wat zijn mijn vaste lasten- wat krijg ik van de belastingsdienst enz enz.... En heb alles gelijk aangevraagt.

En eerlijk is eerlijk nu ik weer samen woon lijk ik minder over te houden terwijl mijn vriend het huis enzo betaald, hmmm heel vreemd :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:39

Emotioneel gezien zou ik het heel zwaar hebben. Financieel gezien zou ik naar een kleinere woning moeten verhuizen maar mijn huisdieren zou ik gelukkig wel kunnen houden als we uit elkaar gaan.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:39

Ir111 schreef:
Zou je dan geen overlijdensrisico verzekering afsluiten op t leven van je vriend? Als je nog jong bent en t bedrag is niet te hoog dan hoeft dat niet idioot duur te zijn en kun je toch goed redden als je vriend wegvalt.

Tjahw dat zou ik wel willen, maar vriendlief wil dat allemaal niet regelen, dus tjahw daar kan ik helaas bar weinig aan veranderen.
Als hij nu komt te overlijden gaat alles naar zijn moeder en zusjes, helaas.
Vat dit trouwens niet te hard op, ik heb het goed met hem, alleen hij is niet de makkelijkste.

Maareh om nog even op de reactie hier boven te reageren, ik krijg geld van de belasting en mijn ouders bijdragen mij nog, dus mijn vriend heeft daar niks over te betalen. Ook betaal ik zelf mijn telefoonrekening, ziektekostenverzekering en autotje.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:40

Pink_Horizon schreef:
Mijn partner en ik hebben een levensverzekering afgesloten zodat de andere partij kan blijven wonen als 1 van ons overlijd.

Toch blijkt dit niet te werken bij meer als 50%. Ze zijn dan toch gedwongen het huis te verkopen. Vaak omdat andere kosten niet veranderen (energie, gemeente, woz enzzz.). Vergis je hier niet in. Heb het te vaak zien gebeuren helaas.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:40

Ik heb dat een keer meegemaakt, en heb me gered. Maar niet vanzelf.
Ik woonde bij hem in, verdiende wel geld, maar had een part time baan en werkte verder voor zijn bedrijf.

Ik ben verhuisd en echt van een boerderij terug gegaan naar een kamer. (na eerst een paar maanden bij m'n ouders terug, die me hebben opgevangen) .Heb mijn paard meegenomen, mijn shet en hond achtergelaten op de boerderij.
Ben full-time gaan werken (ergens anders) en ben heel langzaam weer een beetje dingen gaan opbouwen, tot zelfs een hbo studie aan toe.
We hadden geen kinderen, dus die zorg had ik gelukkig niet. Al was het verschrikkelijk om pony en hond daar te laten. Die kon ik echt niet onderhouden, zowel financieel als qua tijd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:40

Ir111 schreef:
Interessant! :j Ik ben benieuwd in hoeverre mensen daar over nadenken/gedacht hebben. :)

Ik heb weinig toe te voegen daar ik geen partner heb die financieel iets bijdraagt. :)

Hoe zit dat bij jou BraveSpots?

Ikzelf heb een vrij onafhankelijk leven, soms te veel naar mijn zin (zou mijn lief graag wat meer zien maar het is niet anders helaas).

Ik woon op kamers die m'n ouders betalen, heb een studie/hobby's, geen kinderen, hond kan ik alleen onderhouden. We hebben wel wat spulletjes samen (een mooie eettafel voor later onderandere :+ ) maar niks die écht veel geld waard is, zoals een koophuis ofzo.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:41

Ik zou terug moeten naar mijn ouderlijk huis. We zijn niet getrouwd met kinderen en het huis staat op zijn naam.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:42

leandrotje schreef:
Tjahw dat zou ik wel willen, maar vriendlief wil dat allemaal niet regelen, dus tjahw daar kan ik helaas bar weinig aan veranderen.
Vat dit trouwens niet te hard op, ik heb het goed met hem, alleen hij is niet de makkelijkste.

heb je en samenlevingcontract?. Woon je samen en is het huis van jullie beide of van hem alleen?. Want als het huis van hem is is alles wat erin staat ook van hem inclusief jou spullen. TOCH GOED GAAN REGELEN......maak een informatie afspraak bij een notaris of iemand die hier verstand van heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:43

Prisca: ben het helemaal eens met je :j Ik werk ook hard en veel en heb voor veel geknokt en heb nu meer luxe dan ik van had durven dromen :j Ik vind het ook helemaal niet meer zo'n zware prestatie dat ik het goed red, jij hebt er nog kindjes bij zelfs!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:44

leandrotje schreef:
Ir111 schreef:

Ik bedoel dit niet als kritiek maar ik zou hier toch nog even goed over praten met hem als ik jou was. Het gaat er niet om dat er iets geregeld is voor jou maar voor jullie kind. Stel dat hij wegvalt als het kind 8 is, het is al zwaar genoeg voor het kind dat papa er niet meer is, dan wil je niet ook nog allemaal ellende als bij opa en oma in gaan wonen, kind veel naar de opvang omdat mama werken moet etc. Daar is op zich niets mis mee natuurlijk maar als het kind al zo'n zware periode heeft wil je zoveel mogelijk factoren stabiel houden lijkt me.

Nou ja tis natuurlijk niet mijn zaak, maar succes ermee. :)

Vanes

Prisca schreef:
Meeste zullen dit niet kunnen omdat ze wilskracht en vechtlust missen.

Yep, helemaal mee eens. Ben gelijk dingen gaan regelen toen, hoe dan ook.. je moet wel. Ik dacht ook dat ik in elkaar zou storten van verdriet... maar nee dat gebeurde niet. Ik werd er zo sterk van.
Tuurlijk zat het tussen ons al niet goed en dat bevestigde mijn gevoel van emotie... die had ik dus totaal niet, ja de eerste drie dagen waren er gerust wel tranen... maar meer in de trant van 'hoe nu verder, mijn vastigheid is weg, kan ik het wel allemaal... het bange voor het onbekende'
Heb er veel van geleerd.

Zesiram

Prisca schreef:
Pink_Horizon schreef:

Toch blijkt dit niet te werken bij meer als 50%. Ze zijn dan toch gedwongen het huis te verkopen. Vaak omdat andere kosten niet veranderen (energie, gemeente, woz enzzz.). Vergis je hier niet in. Heb het te vaak zien gebeuren helaas.

Idd, je moet als je zo'n verzekering afsluit je goed laten voorlichten of goed bedenken voor welke bijkomende kosten er nog bestaan. Sommige kosten gaan wel omlaag, maar zeker niet door de helft. Ik heb dezelfde ervaringen als jij Prisca, heb helaas ook al wat mensen moeten helpen verhuizen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:45

hier is alles goed afgedekt met een levensverzekering. belastingtechnisch kom je als alleenstaande ouder ook veel gunstiger uit.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 10-06-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt