Onregelmatige diensten icm kinderopvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Onregelmatige diensten icm kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:57

Om de roddels gelijk de wereld uit te hebben: Nee, ben niet zwanger en verwacht dit ook niet op korte termijn :+

Had hier alleen met een vriendin een gesprek over, we vroegen ons af hoe anderen dat regelen? Zij werkt in de zorg, ik in een hotel. We hebben beide wisselende rooster, geen dag hetzelfde dus. Beide een partner die wel regelmatig werkt, maar dat lost uiteraard niet alles op.

Mijn diensten zijn bv
7:00-15:15 (dan ben ik weg van 6:30-15:30)
15:00-23:15 (dan ben ik weg van 14:30-23:30)

Maar mijn vriend gaat bv rond half 8 de deur uit en is tussen 17:00-18:00 weer thuis. Het zou dus alleen gaan om de tijden daartussen.

Hoe doen andere bokkers dat? Zonder teveel gebruik te maken van oma's :)

tallie

Re: Onregelmatige diensten icm kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:10

gastouderopvang... ideaal!!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:13

Ik ken wel iemand die ook diezelfde soorten diensttijden had. En 2 kinderen.
Op haar werk hadden ze toch geprobeerd om haar zo veel mogelijk dezelfde diensten te laten draaien (oftewel vooral ochtenddiensten).
En hoe ze het precies heeft gedaan met kdv/opas/omas weet ik niet.

Nu heeft ze een ander job, bevalt haar veel beter. Vaste dagen, vaste tijden werken. Meer regelmaat.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:27

Best lastig te doen zonder back-up van anderen.
Mijn buurvrouw werkt ook in de zorg en ik vang regelmatig haar kinderen om 07.00 op (ik heb ook kinderen, dus wakker ben ik toch al :D .
Ook vangt zij mijn kinderen regelmatig op (ik ben stagiaire in de kinderopvang, omscholer ), er is wel voorschoolse opvang, maar deze is om 7.30 open. Als je eerder weg moet zul je toch iets anders moeten verzinnen.

Meenemen van mijn kinderen naar de opvang is geen optie. Ik werk in een andere stad , maar kids moeten wel naar school.

Het meest handige is dus een gastouder. Met een gastouder kun je afspraken maken, is vaak flexibeler qua opvangtijden.
Zelf ben ik ook gastouder, op de dagen dat ik oppas gebeurd het wel eens dat ik wordt gebeld door de ouder dat ze in de file staan, half uur later komen ivm met vergadering, vroeg weg in de ochtend of ze dan ook opgevangen kunnen worden (schoolgaande kinderen).
Voor mij geen probleem en wel zo handig voor de vraagouder (de ouder die opvang nodig heeft).
De oppas kinderen eten ook een warme maaltijd bij mij, daar kan je ook afspraken over maken.
Ik vind het wel handig, zij hebben al gegeten en ik hoef niet te wachten met eten tot ze zijn opgehaald.

Ik moet zeggen dat ik mijn buurvrouw weleens hoor verzuchten dat ze het regelen van opvang vanwege haar (onregelmatige) diensten weleens beu is. Vaak onverwacht toch nog iets regelen wat niet altijd even makkelijk lukt.Dat is voor mij weer makkelijker omdat ik vaste tijden heb.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:55

Mijn zusje werk in de zorg en heeft onregelmatige diensten.
Behalve een gastoudergezin past mijn moeder ook regelmatig op.
Soms is mijn moeder al om 6.30 uur aan het oppassen. Tot om 16.00 uur mijn zusje weer thuis is.
Soms begint het oppassen om 14.00 uur en dan tot mijn zwager thuis is om 17.00 uur.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:01

Het handigste is natuurlijk 'achtervang ', maar helaas heeft niet iedereen die luxe.
Het scheelt ook een beetje per instelling, maar waar ons dochtertje naar toegaat, kan je kiezen voor een verlengde dag, zowel ´s ochtends vroeg brengen, en/of ´s avonds later halen.
Ze zijn dan open vanaf 7 uur, tot half 7 ´s avonds. Het zijn dan wel lange dagen voor je kindje ( gelukkig hoeven wij er geen gebruik van te maken ), maar het kan dus wel.
Daarnaast kan je ook een flexibel aanbod kopen, dan kan je per maand/week met ze afspreken hoevaak en wanneer je kindje komt ( mits er plaats is, en het is wel duurder per uur dan een vast contract ), en dus aanpassen aan je eigen rooster.
Aangezien er best veel vraag is naar dit soort diensten, hebben veel instellingen wel zulke regelingen. En daarnaast zijn er idd nog gastouders, die zijn over het algemeen nog flexibeler. Het is aan jezelf hoe je het dan oplost, maar er zijn mogelijkheden genoeg.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:01

Als ik jullie verhalen zo hoor, ben ik altijd maar blij dat mijn moeder gewoon thuis was, als ik ook thuis was. Wel moest ik weleens overblijven op school. :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:07

Bedankt voor alle verhalen :j
Er zijn dus meerdere opties, fijn!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:24

Mijn vader heeft een kinderdagverblijf en daar kun je in principe per week aangeven of je je kind wilt brengen ja of nee. Wel zijn er daar tijden wanneer ze open zijn, maar verder kun je ze brengen en halen wanneer je wilt :)

Maar ik denk dat zoiets toch wel heel erg lastig blijft..

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:27

Zelf werk ik in de thuiszorg alleen onder schooltijden, en ben ik gastouder voor een jongetje bij mijn zoontje in de klas.
keer in de week af en toe eens wat meer en hij prikt ook regelmatig een vorkje mee.
Gaat prima zo

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:53

Elaine schreef:
Mijn diensten zijn bv
7:00-15:15 (dan ben ik weg van 6:30-15:30)
15:00-23:15 (dan ben ik weg van 14:30-23:30)

Maar mijn vriend gaat bv rond half 8 de deur uit en is tussen 17:00-18:00 weer thuis. Het zou dus alleen gaan om de tijden daartussen.

het kindje zou evt. ook naar een kinderopvang kunnen
dan zou je vriend het kindje weg kunnen brengen en jij om 15.30 weer ophalen

als jij om 15.00 uur begint zelf het kindje weg brengen en je viend het op laten halen rond 18.00 uur.

maar als jij in de middag zou werken, dan zou ik iets van een oma/buurvrouw/vriendin zoeken
die het voor die paar uurtjes kan opvangen

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:58

Omdat ik zelf in de zorg werk, heb geen kinden maar mijn collega's wel, weet ik dat er speciale kinderopvang bestaan voor mensen met onregelmatige diensten .. je kan je kids dus altijd brengen en halen zonder vaste tijden .. Volgens mij wel ideaal .. Volgens mij is het dat je per week op moet geven hoe vaak en lang je ze brengt .. maar het precieze weet ik er ook niet van :)

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:24

zijn genoeg gastouders die heel flexibel zijn hoor

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:13

Nogmaals bedankt voor de reacties :j