voetganger heeft voorrang!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

voetganger heeft voorrang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:47

Afbeelding
( voorbeeld met een motor, auto is hetzelfde )

Het word veel te vaak vergeten, ik als voetganger word heel erg raar aangekeken als ik voorrang neem op een weg als deze, en ik heb het idee dat autobestuurders niet weten ( of niet willen weten ) dat je als voetganger rechtdoor op dezelfde weg voorrang hebt. Mijn rij-instructeur zij: Kijk je in het bekkie of in het nekkie, dan heeft de voetganger meestal voorrang.. Ik geef het altijd in mijn auto, maar krijg het eigenlijk nooit als voetganger.. Zijn mensen het vergeten? Geven jullie voorrang? Ben benieuwd;)

kohtje

Re: voetganger heeft voorrang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:50

Maar voorrang nemen mag ook niet. Vind het wel beleeft als ik dan voorrang krijg maar ik wordt niet boos als ik het niet krijg.

pres

"buik of rug, gas terug!"

Dat is mij ruim 10 jaar geleden verteld en dat ben ik niet vergeten.
Sta er soms wel van te kijken hoe slecht de theoretische kennis is van mensen met een rijbewijs op zak. :=

Koetie

Kijk je een voetganger in het bekkie of nekkie, blijf op je stekkie! Kijk je ze in het oor, rijd dan maar door! Haha, zo heeft mijn moeder het mij geleerd (rij-instructrice). Ik geef dus altijd voorrang, zoals het hoort in deze siuatie. Maar ik weet ook dat het nogal eens vergeten wordt door mensen bij wie ik in de auto zit (kan het dan ook niet nalaten om mijn rijmpje te roepen ;-)).
Als voetganger loop ik ook altijd stug door, jammer dat de auto dan hard op de rem moet, eigen schuld!

Flower

Rechtdoorgaand verkeer heeft toch altijd voorrang op afslaand verkeer?

Lijkt mij dat iedereen die deelneemt in het verkeer dit hoort te weten.
Laatst bijgewerkt door Flower op 09-06-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:51

rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer, altijd. Ik weet ook niet beter dan dat het zo is, en heb mijn rijbewijs alweer bijna 20 jaar.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:51

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Ik geef (op de scooter) altijd voorrang :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:52

idd, kijk je in nek of bek blijf je op je plek :j

voorrang nemen mag niet, maar afdwingen wel vind ik hoor.. 't is wel goed

overigens geef ik het wel :) en zoveel loop ik niet over dat soort wegen, dus of ik het krijg kan ik niet echt wat over zeggen :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:52

Natuurlijk geef ik voorrang. Maar ik zou geen voorrang nemen als ik jou was.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:54

kohtje, ik probeer wel door te lopen, ik ga niet wachten terwijl ik voorrang heb, maar het valt me gewoon op dat veel autos reageren zo van huhh?? Heb jij voorrang? En dan niet vantevoren afremmen, als ze me aan zien komen, maar proberen door te rijden.. Ik word er niet boos om, maar valt me op dat weinig mensen rustig afremmen als ik aan kom lopen, en zich voorbereidden op dat ik voorrang heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:55

Ja dat wist ik en verleen ook voorrang, al blijven sommigen staan, wat begrijpelijk is.
Fietsers van rechts hebben tegenwoordig toch ook voorrang, sorrie dat is een nieuwe regel geloof ik :7 :o

Mitxa

Ik geef ook altijd voorrang, mensen kijken me dan wel eens raar aan als ik hun voor laat gaan ;) .

Ik snap soms ook niet hoe mensen hun theorie hebben gehaald... Ach als je mij nu ik een drukke stad met trams laat rijden dan weet ik het ook allemaal even niet meer ;)
Misschien handig om de theorie nog eens een keer over te lezen.

_Micha_

Lielle schreef:
rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer, altijd. Ik weet ook niet beter dan dat het zo is, en heb mijn rijbewijs alweer bijna 20 jaar.

Ja maar zo kunnen mensen ook weer gaan denken dat als je als voetganger zijnde van rechts komt en over gaat steken je voorrang hebt. Maar ik snap wat je bedoeld :j

En tegenwoordig krijg je niet eens meer voorrang als voetganger zijnde bij een zebrapad laat staan een gewone weg :7

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:57

Een zelfde situatie heb ik pas ook een hele discussie over gehad. Zij waren ervan overtuigd dat als je van rechts komt je altijd voorrang hebt, ook al sla je af. Ik ben ervan overtuigd dat rechtdoor altijd voorrang heeft, ook al komt er iemand afgeslagen van rechts.
Zelfde als dit plaatje dus en ik blijf erbij dat degene die rechtdoor gaat voorrang heeft :j .

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:57

zebrapad krijg je amper voorrang, vooral in steden, en al helemaal niet als er een stoplicht voor staat die net op groen springt. Jammer want we kunnen toch heus wel ff op elkaar wachten?

Silly1972

Kijk je in de nek, blijf op je stek, kijk je in het oor, rij dan door, dus ja voetganger heeft voorrang, maar ik neem het zelden aangezien auto's zelden voorrang geven en ben toch wel blij om te leven :-)

Anoniem

Mitxa schreef:
Misschien handig om de theorie nog eens een keer over te lezen.

Laat ik dat maar niet doen, ik heb nog boeken die zo oud zijn dat er nog geen rotondes voorkwamen....
(Alleen grote verkeerspleinen)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:11

miss juist handig om dan de nieuwe boeken erbij te halen;) Mjah zolang je blijft rijden komt het wel goed, word bijv gevaarlijk als mijn oma bijv 10 jaar niet auto heeft gereden ineens weer gaat rijden.. Word echt veel drukker steeds op de weg

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:32

Ik weet dat ik voorrang heb, en geef het zelf ook in deze situatie. Maar als ik het niet krijg wacht ik liever dan dat ik verpletterd wordt :Y)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:33

goh, wie niet?, ik spring liever ook niet voor een auto hoor;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:34

In het Belgische reglement staat: "Iedere voetganger die aanstalte maakt om over te steken heeft voorrang" dus als je al half weg bent heb je uiteraard ook voorrang. Lijkt me ook normaal? Alleen heb ik een hekel aan mensen die zonder boe of ba uit het niks zonder kijken opeens de weg opstappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:51

Bij mij krijgt een voetganger alleen voorrang als ie dan bij een zebrapad staat. Volgens mij creëer je een gevaarlijkere situatie door op de weg te gaan wachten tot de voetganger eindelijk eens overgestoken is. En verder vind ik het vaak zo onduidelijk als wat of een voetganger nou wel of niet gaat oversteken, dan zit je elkaar maar aan te kijken, wel / niet / wel / niet? := En uiteindelijk besluit je natuurlijk allebei tegelijk dan maar te gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:56

Dit is een 'rechtdoor op dezelfde weg' situatie. Rechtdoorgaand 'verkeer' heeft dan zowiezo altijd voorang. Maar of je als voetganger voorrang krijgt? Vergeet het maar! Niet in Nederland en ook niet in Belgie waar ik op school zit. Ze rijden je gewoon van je sokken af. Zwitserland is bv op dat vlak een verademing, ze stoppen altijd voor je, ook als je nog 2 m van het zebrapad weg bent. Staan daar geloof ik ook boetes op, een voetganger zijn voorrang ontzeggen. Kon dat hier ook maar het geval zijn...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:58

Oh dat zei die van mij gister nog, kijk je in t bekke of in t nekkie dan blijf je op je plekkie, kijk je in een oor (of zoiets :+ ) dan mag je door.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:06

pinuts schreef:
zebrapad krijg je amper voorrang, vooral in steden, en al helemaal niet als er een stoplicht voor staat die net op groen springt. Jammer want we kunnen toch heus wel ff op elkaar wachten?

Als ik fiets is het meestal juist andersom, ik wordt er echt zó moe van.. :z

Ik rijd naar een zebrapad, maar daar staan dus mensen die willen oversteken,
dan rem ik af, als in: ga maar, hebben ze niet door,
doe ik met mijn hoofd of hand 'ga maar', blijven een beetje onzeker naar mij staan te kijken,
gaat zo een tijdje door, tot ik dus uiteindelijk moet stoppen om het duidelijk te maken :roll:

Da's dus niet leuk als je heuvel op fietst, echt best vervelend eigenlijk,
't is dat ik niet van mijn principes af wil wijken..