Opleiding kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Opleiding kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:19

Wie moet er nog meer een opleiding kiezen? Ik zit nu in de 4e, en het duurt dus nog twee jaar maar het lijkt me toch wel verstandig om er nu al mee bezig te gaan. Ik heb al verschillende sites bekeken, maar kom er maar niet uit wat ik nu leuk vind.
Wij moesten hier vanaf de derde mee bezig en ik heb er in deze twee jaar nog niet echt leuke gezien.
Nog meer mensen met dit probleem? Tips?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:33

Wij moeten ook al zoeken naar opleidingen enzo, zit nu in 4 havo, (ben blijven zitten in 4V en naar 4 H gegaan toen),
Heb nu nog 1 jaar, en zoals het er nu uitziet ga ik of pedagogiek doen, of fysiotherapie :D
Weet niet welke kant je ongeveer op wilt? Wat je interesses zijn? :)

kruimellover

Re: Opleiding kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:35

Ik heb zojuist gekozen, heb me al een jaar op diergeneeskunde gefocust, maar nu het er echt op aan komt ben ik toch nog geswitched naar rechten. Dus dat kan altijd gebeuren! Succes met kiezen!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:39

haha jaah indd xD Ik zat al 4 jaar helemaal 'vast' aan Fysiotherapie, echt van dát ga ik worden :D Maar nu heb ik toch mn twijfels en denk ik dat Pedagogiek leuker / makkelijker is xD
Dus tja... Je moet altijd nog ff focussen op verschillende beroepen nog :) je interesse kan altijd nog veranderen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:02

Misschien kun je heir een beetje vertellen waar je interesse ligt, misschien kunnen we dan helpen?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:57

Ik neig eigenlijk al vanaf de eerste naar rechten, maar dat lijkt me zon taaie stof!
Heb wel gehoord dat het niet zo'n super moeilijke studie moet zijn, maar dan nog.
Ik zit trouwens op het vwo, maar dat was waars. al wel duidelijk :+

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:24

hmm ok. je kan ook een opleiding gaan doen waar wel rechten in zit, maar waar ook andere dingen aan bod komen.
Bestuurskunde of criminologie? ik weet trouwens niet of bestuurskunde ook op WO niveau is?
Welke vakken op school vind je makkelijk of leuk?

Ohja en verder vind ik dat je best al een aardige indruk op kan doen daar open dagen te bezoeken :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:50

Ja daar wil ik volgend jaar ook naar toe gaan! Mochten we dit jaar ook al, maar hebben we uiteindelijk niet gedaan.
Open dagen is natuurlijk wel handig, maar moet je wel weten naar welke opleiding je wilt kijken.
Ik zat juist te denken aan rechten, omdat je daar zoiets als criminologie nog als bijvak bij kan doen.
Het enige vak waar ik moeiteloos doorheen kom is engels :o En biologie vind ik ook wel leuk!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:26

Hmmz. jaa dat kan natuurlijk ook haha. Al is dat dan meestal een half jaar van een 4 jarige studie, dacht ik maar weet het niet zeker.
Nou Engels is wel handig bij veel opleidingen hoor haha :D
In de biologische richting heb je héél veel studies volgens mij.
Zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit wat ik komend jaar ga doen :')
Je begint in ieder geval optijd haha :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:28

Het is niet voor niets dat de helft van de studenten hun eerste studie niet heeft afgemaakt :n Je moet veel te vroeg kiezen en je weet niet wat het inhoudt.
Het is héél moeilijk om goed te kiezen, welke richting wil je op denk je? Wat voor profiel heb je?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:09

Ik heb NG met economie en wiskunde B. Erg moeilijk dus :Y) Ik ga meestal met hakken over de sloot over, dus een lotenstudie schiet sowieso niet op..
Overigens denk ik niet dat ik de biologie kant op wil!

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:54

Rechten taaie stof? Rechten makkelijk?

Volgens mij zijn dit allemaal vooroordelen. :P

Ik claim dat de realiteit anders is :Y) ..En het is ook hoe je er zelf naar kijkt en hoe je dingen ervaart. Maar het "makkelijk" is voor elke student anders en taaie stof is maar net waar zelf je interesses liggen, dat geldt natuurlijk voor elke opleiding. Overigens is, behalve strafrecht, het gedeelte criminologie maar heel klein in een rechtenopleiding. Je moet geen rechten willen studeren voor "criminologie".

Overigens zijn zowel criminologie als rechten beide lotingsstudies.

Maar als je echt specifiek vragen hebt over de opleiding, ik doe zowel Rechtsgeleerdheid als Criminologie beiden als aparte studies full-time dus mijn PM-box staat altijd open.

Enige tip die ik je kan meegeven is om ook naar open dagen te gaan van opleidingen die je interessant lijken ^^

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 21:50

Lotingstudie?
Bij ons op school bij de voorlichting is verteld dat rechten geen lotingstudie is?

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:41

Ja hoor, zowel Leiden (waar ik studeer), Rotterdam en Utrecht allemaal een numerus fixus dus loting ;) Niet elke universiteit, volgens mij Groningen, Maastricht en Nijmegen (nog) niet bij Rechten.

Wel is het zo dat je een hele hoge toelatingskans heb als mensen zich voor 15 mei inschrijven, vaak daarna ook.

Maar je mag je niet voor twee lotingsstudies tegelijkertijd inschrijven, daarom zou je b.v. niet voor Rechten kunnen inschrijven in Leiden en tweede keus Criminologie (beide zijn loting).

Voor Criminologie, dat maar op 3 plaatsen gegeven wordt: Amsterdam, Rotterdam en Leiden - zijn alle drie lotingsstudies. En totaal zijn er maar 330 plaatsen over het hele land per jaar (300 fulltime, 30 deeltijd) dus 100 per plaats. Met criminologie is de kans om ingeloot te worden kleiner, ongeveer 60% afhankelijk van de hoogte van je uiteindelijke cijfers.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:41

Criminologie wil ik sowieso niet studeren, leek me alleen leuk als een vak erbij, maar die kant wil ik verder ook niet op.
Dat is dan weer balen dat het een lotingstudie is :o

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:46

Ik vind het ook vreselijk, ik heb echt geen idee. Ik zit nu in Havo 4 en ik ben in de 2e blijven zitten dus als ik dit jaar weer niet haal moet ik van school en nog snel een mbo kiezen. Maar ik wil eigenlijk gewoon mijn havo halen en dan hbo diergeneeskunde gaan doen maarja of ik dat red is maar de vraag..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:58

HBO diergeneeskunde? Dat bestaat toch helemaal niet := ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:32

Ik heb er ook nog nooit van gehoord? Je hebt wel diergezondheidszorg (weet alleen niet of dit een studie is of een afstudeerrichting), dan kan je later advies geven aan diervoederindustrie en DA praktijk. Zo heb je ook dier- en veehouderij of diermanagment op HBO niveau.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:39

nou, ik heb mijn examen gedaan en weet het nog niet. Ik ga nu nog vwo doen, maar ik moet nu toch ook wel een keuze gaan maken :=
ik verander iedere keer van gedachte. echter lijken criminologie of geneeskunde wel leuk

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:37

Jawel HBO diergeneeskunde zit in Utrecht, dat duurt 3 of 4 jaar maar dan ben je inderdaad nog geen veearts oid dan moet je nog een opleiding achteraan doen, wil je echt vee/dierenarts worden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:26

En je weet zeker dat het niet dierenartsassistend is dan?
En als je dan nog geen veearts bent, wat kun je dan met het diploma? misschien moet ik dan maar gaan doen komend jaar :P

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:35

superlise schreef:
Jawel HBO diergeneeskunde zit in Utrecht, dat duurt 3 of 4 jaar maar dan ben je inderdaad nog geen veearts oid dan moet je nog een opleiding achteraan doen, wil je echt vee/dierenarts worden.

Linkje naar de opleiding? :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:35

superlise schreef:

Op welke school zit dat dan :? Niet op de hogeschool van utrecht in ieder geval :n