Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
mobick schreef:Only fools don't change their minds.....
ja mensen veranderen... kijk maar naar jezelf op je 16de stond je anders in het leven dan op je 20ste/30ste/40ste.
milo schreef:gedrag is te veranderen, persoonskenmerken niet.
dus hoe dichter bij de persoon zelf, hoe moeilijker te veranderen.
Prima schreef:Mensen kunnen niet echt veranderen uit zichzelf, maar kunnen hooguit evolueren. Meningen kunnen wel veranderen. Iemand verandert niet persee, omdat hij een andere keuze maakt.
Pashon schreef:Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel eens een leugentje verteld. Ook heb ik in m'n jongere jaren wel eens een snoepje gejat.
maar ben nooit doelbewust een winkel in gegaan met de gedachte van: ik ga dat en dat lekker jatten.
mobick schreef:Mijn mentalcoach zegt altijd dat je gevormd wordt tijdens je leven door ervaringen en invloeden van buitenaf en dat je als je ouder wordt weer terug gaat naar je oorspronkelijke ik.....
Prima schreef:Mijn gevoel hierbij:
Persoonskenmerken uiten zich in gedrag. En gedrag staat onder invloed van stimuli/invloeden van buitenaf. Daar waar je het meest mee gebaat bent zal je je houding en gedrag op aanpassen. Dat wil mijn ziens niet zeggen dat je verandert. Je past je wel iets aan. Maar de persoonskenmerken zijn onaantastbaar denk ik.
Vreemdgaan dief en leugenaar zijn allemaal houding en gedrag. Is dus aan te passen. Maar daar moeten wel de omstandigheden naar zijn (de stimuli/ de winst) anders veranderd dat niet.
En hoe langer een gedrag zich voordoet, de meer het geconditioneerd is en moeilijker te veranderen.
Daarnaast heb je ook nog instinctief gedrag. Dat is altijd sterker dan aangeleerd gedrag.

milo schreef:pashon: dat jij geen blad voor je mond neemt, is gedrag. je kan jezelf aanleren (competenties) om bijvoorbeeld eerst na te denken voordat je iets zegt, zodat het er wel nagedacht uitkomt.
wie weet heb je ADHD, of een persoonlijkheidsstoornis, dat zal dan moeilijk te veranderen zijn. maar je zichtbare gedrag is veranderbaar, absoluut.
maar ik wil het niet veranderen hoor, zo weet iedereen direct wat diegene aan me heeft