kunnen mensen veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

kunnen mensen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:21

Naar aanleiding van het volgende topic
[LZP] Vreemdgaan.

vraag ik mij af kunnen mensen veranderen?

b.v.

- eens vreemdgaan altijd vreemdgaan
- eens een dief altijd een dief
- eens een leugenaar altijd een leugenaar

dat soort dingen.
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel eens een leugentje verteld. Ook heb ik in m'n jongere jaren wel eens een snoepje gejat.
maar ben nooit doelbewust een winkel in gegaan met de gedachte van: ik ga dat en dat lekker jatten.

Ik denk serieus dat mensen kunnen veranderen, maar wat is dat nu precies? is dat het bijstellen van je mening of van je gedrag op de langere termijn.

neres

Re: kunnen mensen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:25

Ja mensen kunnen veranderen. Maar niet iedereen... en leugenaars/ vreemdgangers en dieven (structurele) zullen altijd zwak zijn in bepaalde situaties. Dan is het op karakter of ze het trekken of niet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:26

ik loog als kind eigenlijk alleenmaar, en heb dat met (veel moeite) afgeleerd.
Dus ik denk het wel, zolang je er maar moeite voor doet

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:28

men zegt altijd waar een wil is is een weg en daar geloof ik ook in. Maar wel tot op zekere hoogte sommige mensen zullen nooit veranderen tja of dit komt doordat ze er geen wil voor hebben of dat ze gewoon simpel weg niet willen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:30

Only fools don't change their minds.....
ja mensen veranderen... kijk maar naar jezelf op je 16de stond je anders in het leven dan op je 20ste/30ste/40ste.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:31

gedrag is te veranderen, persoonskenmerken niet.
dus hoe dichter bij de persoon zelf, hoe moeilijker te veranderen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:32

mobick schreef:
Only fools don't change their minds.....
ja mensen veranderen... kijk maar naar jezelf op je 16de stond je anders in het leven dan op je 20ste/30ste/40ste.

allicht! maar ik sta nog steeds achter sommige dingen die ik in mijn jeugd/ schooljaren gedaan heb en zou het zo weer doen. dus in welk opzich verander je. ja je word volwassener en krijgt meer verantwoordelijkheidsplicht/ drang maar ik kan niet zeggen dan ik 180 graden gedraaid ben met als de persoon die ik eerder was.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:32

milo schreef:

En waar valt vreemdgaan en diefstal dan onder? gedrag of kenmerken?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:34

milo schreef:

en wat is dan precies een persoonskenmerk en wat is een gedragsverandering.

ik neem geen blad voor mijn mond zeg wat ik denk en denk wat ik zeg is dat een persoonskenmerk of een gedragskenmerk?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:35

Ik denk dat mensen niet veranderen, in grote lijnen blijft ieder zichzelf.

Ik geloof wel dat een mens heel veelzijdig is. De ene persoon haalt iets anders bij je naar boven dan de ander. Wanneer je lang in een bepaalde situatie blijft zitten of veel met dezelfde soort mensen omblijft gaan dan kun je jezelf erop betrappen dat je steeds in je eigen gedachten gang en hetzelfde leventje blijft hangen. Wanneer dezelfde persoon een lange reis maakt en in een totaal andere omgeving komt, kan het lijken alsof diegene een ander persoon is geworden. "step out of you're box" wordt er ook wel eens gezegd. Soms moet je weer even op jezelf worden terug geworpen en dan ontdek je een heel andere kant van jezelf maar echt veranderen; daar geloof ik niet in.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:35

Prima schreef:
Mensen kunnen niet echt veranderen uit zichzelf, maar kunnen hooguit evolueren. Meningen kunnen wel veranderen. Iemand verandert niet persee, omdat hij een andere keuze maakt.

hier even een quote uit een ander topic (topic bovenaan in de beginpost)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:37

Pashon schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel eens een leugentje verteld. Ook heb ik in m'n jongere jaren wel eens een snoepje gejat.
maar ben nooit doelbewust een winkel in gegaan met de gedachte van: ik ga dat en dat lekker jatten.

Helaas kun je dit soort dingen niet zo concreet stellen. Ik heb de laatste tijd een paar boeken gelezen over hoe mensen tot bepaalde dingen in hun leven gekomen zijn. Dat vond ik eigenlijk zeer verhelderend.

Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die bewust denken : Nou, ik ga even naar de winkel en eens even lekker dit en dat jatten. Ik denk dat veel kleine criminelen donders goed weten dat wat ze doen fout is, maar dat bepaalde omstandigheden hun, naar hun gevoelens, ertoe gedwongen hebben om dat soort dingen te gaan doen. Dus dat ze op een gegeven moment ergens in een situatie beland zijn, en niet weten hoe eruit te komen. En het wel proberen, maar dan toch teruggrijpen naar wat ze kennen, wat vertrouwd is.

Vreemdgaan en diefstal valt bijvoorbeeld naar mijn idee onder omstandigheden en de samenloop van dingen. Voor praktisch elke handeling is wel een reden of achtergrond situatie.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:38

Mijn mentalcoach zegt altijd dat je gevormd wordt tijdens je leven door ervaringen en invloeden van buitenaf en dat je als je ouder wordt weer terug gaat naar je oorspronkelijke ik..... Hij gaf mij daar een heel mooi boek over waarin het helemaal werd uitgelegd. Ik geloof daar ook in.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:38

Ik denk dat mensen die welles vreemd zijn gegaan kunnen veranderen ja. Ik ben ook welles vreemdgegaan maar dat was omdat ik gewoon niet genoeg om diegene gaf. Anders had ik het nooit kunnen doen en was het nooit in me opgekomen.
Bij me vriend zou ik dit echt nóóit doen! Ik geef veelste veel om hem en hou keiveel van 'm, dus het zou nooit bij me opkomen en ik zou het nooit willen. Maar toen ik vreemdging bij mijn ex vroeg ik me nog heel vaak af waarom ik nou was vreemdgegaan (ik had met een andere jongen gezoent, niet al die andere dingen) maar ik kwam er maar niet uit.
Nou ik een nieuwe relatie heb en hartstikke gelukkig ben weet ik dus waarom ik dat toendertijd had gedaan.
Onze relatie was niet altijd goed en we hadden vaak ruzie, dus ik gaf te weinig om hem. Slecht excuus natuurlijk, vreemdgaan hoort gewoon niet.

Maar ik denk ook dat er mensen zijn die altijd (of meestal) vreemdgaan. Zo ken ik een jongen waarbij ik in de klas heb gezeten die zowat in elke relatie vreemdging.. hij was gewoon een grote player. Ik denk niet dat hij ooit een relatie kan hebben zonder vreemd te gaan.

Dus het verschilt denk ik per persoon of diegene kan veranderen. Als iemand één keer is vreemdgegaan wil dat niet zeggen dat diegene het vaker doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:39

Moelie schreef:
Dus het verschilt denk ik per persoon of diegene kan veranderen. Als iemand één keer is vreemdgegaan wil dat niet zeggen dat diegene het vaker doet.

Nee, niet per definitie. Wel denk ik dat de drempel lager ligt, omdat degene het al een keer eerder heeft gedaan.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:44

gedrag is echt zichtbaar gedrag, dus hoe jij je sociaal gezien gedraagd, of je naar je werk gaat etc. het gedrag dat jij laat zien.
gedrag en competenties zijn makkelijk veranderbaar.
dus je neemt je voor om niet meer te schelden als het brood op is, als voorbeeld.

Persoonskenmerken, dat zijn de dingen die echt vastliggen. In je genen, dna, etc.
Ook lastig te veranderen in je identiteit, maar het kan wel.
heb jij toevallig een autistische stoornis en is het brood op, zal dat altijd lastig voor je blijven. het gedrag zou je kunnen veranderen, - niet meer schelden-, maar het zal altijd een moeilijke situatie voor je blijven.

pashon: dat jij geen blad voor je mond neemt, is gedrag. je kan jezelf aanleren (competenties) om bijvoorbeeld eerst na te denken voordat je iets zegt, zodat het er wel nagedacht uitkomt.
wie weet heb je ADHD, of een persoonlijkheidsstoornis, dat zal dan moeilijk te veranderen zijn. maar je zichtbare gedrag is veranderbaar, absoluut.

vreemdgaan.. sja.. seks is een drift, en er hangen heel veel factoren aan vast, zoals je eigen normen en waarden, emotionele gesteldheid, etc.

ik vertrouw vreemdgangers in ieder geval niet echt :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:45

mobick schreef:
Mijn mentalcoach zegt altijd dat je gevormd wordt tijdens je leven door ervaringen en invloeden van buitenaf en dat je als je ouder wordt weer terug gaat naar je oorspronkelijke ik.....

Daar geloof ik ook in. Maar dit proces kan alleen plaatsvinden wanneer je leert van de lessen die je op je pad krijgt.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:52

Mijn gevoel hierbij:
Persoonskenmerken uiten zich in gedrag. En gedrag staat onder invloed van stimuli/invloeden van buitenaf. Daar waar je het meest mee gebaat bent zal je je houding en gedrag op aanpassen. Dat wil mijn ziens niet zeggen dat je verandert. Je past je wel iets aan. Maar de persoonskenmerken zijn onaantastbaar denk ik.

Vreemdgaan dief en leugenaar zijn allemaal houding en gedrag. Is dus aan te passen. Maar daar moeten wel de omstandigheden naar zijn (de stimuli/ de winst) anders veranderd dat niet.
En hoe langer een gedrag zich voordoet, de meer het geconditioneerd is en moeilijker te veranderen.

Daarnaast heb je ook nog instinctief gedrag. Dat is altijd sterker dan aangeleerd gedrag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:33

Ik geloof wel in: Een vos verliest zijn haren, niet zijn streken.

Mensen kunnen wel veranderen maar niet qua karakter. Je kan een beetje bijgeschaaft worden maar niet een heel ander mens. Normen en waarden kunnen wel veranderen door levenslessen en ervaringen.
Toch zijn er mensen die wel echt het licht zien en van een losbol veranderen in een godstoegewijd persoon. Maar dat heeft niet met karakter te maken maar met normen en waarden, die zien ineens de waarde van dingen in.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:51

Ik geloof wel dat mensen kunnen veranderen, maar denk ook wel dat het een zeldzaam iets is.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:13

Prima schreef:
Mijn gevoel hierbij:
Persoonskenmerken uiten zich in gedrag. En gedrag staat onder invloed van stimuli/invloeden van buitenaf. Daar waar je het meest mee gebaat bent zal je je houding en gedrag op aanpassen. Dat wil mijn ziens niet zeggen dat je verandert. Je past je wel iets aan. Maar de persoonskenmerken zijn onaantastbaar denk ik.

Vreemdgaan dief en leugenaar zijn allemaal houding en gedrag. Is dus aan te passen. Maar daar moeten wel de omstandigheden naar zijn (de stimuli/ de winst) anders veranderd dat niet.
En hoe langer een gedrag zich voordoet, de meer het geconditioneerd is en moeilijker te veranderen.

Daarnaast heb je ook nog instinctief gedrag. Dat is altijd sterker dan aangeleerd gedrag.

Ik ben het bijna helemaal met je eens :)

Ik werk op een intensieve behandelgroep in de jeugdzorg.
Wij leren de kinderen sociaal gewenst gedrag aan, we leren ze alternatieve gedragingen en oplossingsgericht denken. Dus een kind dat boos en met stoelen gaat gooien, leren wij aan dat een handigere keuze is om even weg te lopen uit de situatie en desnoods even een rondje gaat rennen buiten. Als simpel voorbeeld he ;)
Maar wat kan gebeuren, is dat het kind een dermate ernstige problamatiek heeft wat vaak te maken heeft met de gewetensontwikkeling, dat je wel kunt behandelen, maar dat het eigenlijk geen blijvend effect heeft in het gedrag.
Het kind zal leren zich sociaal gewenst te gedragen, maar zal de transfer niet kunnen maken naar andere situaties.
Of, en dan citeer ik een jongere: Ik weet heel goed wat ik moet doen als ik gepest wordt, hulp vragen. maar dat doe ik niet, ik maak hem gewoon af.'
Uitermate zorgelijk, en ook heel duidelijk: je kan dan een kind hoogstens conditioneren, maar behandelen is niet effectief bij zulke zware stoornissen.
Als de problematiek zo heftig is, is het gedrag bijna niet veranderbaar.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:28

milo schreef:
pashon: dat jij geen blad voor je mond neemt, is gedrag. je kan jezelf aanleren (competenties) om bijvoorbeeld eerst na te denken voordat je iets zegt, zodat het er wel nagedacht uitkomt.
wie weet heb je ADHD, of een persoonlijkheidsstoornis, dat zal dan moeilijk te veranderen zijn. maar je zichtbare gedrag is veranderbaar, absoluut.

haha sorry moest erg lachen toen ik dit net las :o
Ik heb geen ADHD of persoonlijkheidsstoornis of iets dergelijks, denkt dat je mijn stukje verkeerd begrepen hebt.
uiteraard denk ik wel voordat ik dingen zeg, maar ik zeg alles of je het nu leuk vind of niet.
Als een vriendin van mij b.v. een nieuwe jas gekocht heeft en die staat haar niet dan zeg ik dat terwijl ze eigenlijk wil horen dat die jas helemaal geweldig is. ik bedoel te zeggen dat ik alles zeg ook al kan dat kwetsend overkomen maar uiteraard breng ik het wel voorzichtig over.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:22

ja, dat is precies gedrag wat je beschrijft! en dat kan je zelf heel makkelijk veranderen, als je er niet tevreden mee zou zijn.
maar komt het voort uit een gedrags/persoonlijkheidsstoornis, is het een stuk lastiger, omdat dat bijna niet veranderbaar is, snap je :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:27

oke nu ik snap :) maar ik wil het niet veranderen hoor, zo weet iedereen direct wat diegene aan me heeft ;)

maar dat hoort dus bij gedrag en niet bij persoons

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:43

Vier jaar geleden kreeg ik mijn vriend. Wij zijn allebei een apart verhaal en eigenlijk compleet het tegenovergestelde van elkaar. Wel had ik vanaf het begin het gevoel dat dit mijn ventje was, en dat we samen met een beetje moeite een heleboel voor elkaar konden krijgen. Ruim 2,5 jaar later ging het steeds slechter. Ik had in mijn vorige relatie niet geleerd hoe ik moest praten met mijn partner en maakte dus sneller ruzie omdat het probleem niet werd besproken. Hij wilde juist wel veel praten waar ik gefrustreerd van raakte, bij zaten mijn gevoelens extra diep. Op een gegeven moment gingen wij steeds vaker apart uit, met onze eigen vrienden en toen kwam ik iemand tegen waarmee ik leuk kon praten, flirten én ik kreeg aandacht, die mijn vriend mij niet meer gaf. Achteraf gezien kreeg hij dat ook niet van mij, want we communiseerden niet, zonder dat was het gewoon niet mogelijk om elkaar alles te geven. Ik ben toen met die jongen mee naar huis gegaan onder het mom film kijken en was niet van plan om iets te gaan doen, we hadden allebei wat gedronken en ik was wat lolliger en makkelijker, en zo hebben we toch gezoend. We zijn ietsje verder gegaan dan alleen dat, maar er is geen sex van gekomen.

In mijn ogen is vreemdgaan zoenen of iets meer sexgerelateerd. Ik was dus vreemdgegaan. Daarna heb ik er zo'n spijt van gehad dat ik het op internet heb gezet, ik moest het kwijt mijn vriend wist het niet. Hij kwam erachter door de site aan te klikken, nóg erger dus. Ik had beter eerlijk kunnen zijn. Ik wilde voor mijn vriend gaan, ik heb gehuild en geschreeuwd, en zo hij ook. Het ging aan, uit, weer aan, weer uit..Tot we een tijdje wat beter konden praten samen, deden wat meer leuke dingen samen.. hij wilde mij echt een tweede kans geven en die nam ik aan. Echter.. door de slechte manier van communiceren samen, liep het weer mis. En toen heb ik het zelf uitgemaakt..het ging niet meer, hij kon mij niet vertrouwen en dat was logisch. Maar na een jaar was het hem nog steeds erg moeilijk.

Haast drie maanden later, ik inmiddels een andere relatie gehad ook. Zijn wij weer bij elkaar. Eerst heb ik hem een maand niet gezien, en daarna miste ik mijn vriendje..en besloten wij om af te spreken. We werden vrienden van elkaar, en omdat de ruzies er daardoor niet waren leerden wij hoe we met elkaar moesten praten. En zo zaten we dagen achter elkaar op msn, en spraken we in de weekeinden af als vrienden om wat leuks te gaan doen. Wat te drinken, en veel praten ... en vooral ook veel lachen. Mijn toenmalige vriend vond dit niet leuk, uiteraard..maar ging zelf ook met zijn exen om. Ik ging dus leuk om met mijn ex, maar wist niet of we nog bij elkaar zouden komen. Mijn gevoel voor hem was niet over, dat is het nooit geweest. Met hem wil ik trouwen, kinderen krijgen..een huis kopen. Dat gevoel had hij ook, alleen hij had een trap extra gehad, ik ging vreemd..én maakte het inene uit na een jaar proberen. Hij durfde het dus niet aan, maar merkte langzaam aan wel dat we elkaar meer begrepen. Heel onze relatie van ruim 3,5 jaar hebben we besproken in die vriendschap. Elk dingetje hebben we op tafel gegooid, en toen alles was uitgepraat hebben we er enorm om kunnen lachen. Op dat moment was het voor mij heel duidelijk, ik wilde hem absoluut niet kwijt. Maar kon niet bij mijn huidige vriend blijven, ik voelde niet hetzelfde voor hem en maakte het uit.

Mijn vriend en ik zijn nu haast weer een maand bij elkaar. We hebben af en toe nog iets dat mis gaat, maar leren steeds meer om met elkaar te blijven praten. Daarbij woonden we eerst bij elkaar, en zien we elkaar nu 3 a 4 dagen per week. Niet meer 7 dagen. Ik heb daarbij ook het gevoel dat dit mijn toekomst is, dat ik hier tevrede mee ben en niemand anders wil. Ik kan daarbij dus ook zeggen, dat ik never nooit niet meer vreemd zou gaan. En áls ik de behoefte krijg, mócht ik zo stom zijn.. dan beeindig ik mijn relatie voordat ik mijn vriend nog erger kwets. Daar ga ik echter absoluut niet van uit..want het gaat beter dan ooit. Inmiddels is de leukigheid er weer vanaf, je kent elkaar ook al zo'n vier jaar, maar het is wel mijn ventje..

Lijkt me duidelijk dat ik dus vind dat mensen kunnen veranderen hahaha.