studie schuld en op jezelf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

studie schuld en op jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:51

hallo allemaal,

Ik heb na een poosje samen gewoond te hebben en nu weer terug te zijn mij mijn vader (relatie is stuk gelopen) het toch wel weer een beetje gehad en wil graag op mezelf,

Nu moet ik alleen volgend jaar mijn studie schuld gaan terug betalen.
Ik vraag me af of er meerdere zijn die dit hebben en hoe dat bevalt, of het te doen is etc.

Ik heb niet een heel hoog in komen, en wel een paard en een auto.
Samen wonen is bij gebrek aan partner niet mogelijk ;)
en heb er ook niet veel behoefte aan om met een vriendin o,d te gaan wonnen in een huis.
omdat ik dan net zo goed bij mijn vader kan blijven wonen (hier heb ik ook vrijheid etc, maar mis het "eigen" iedee)

ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.
(en mischien nog tips? )

fraznic

Re: studie schuld en op jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:55

Ik dacht dat je minimaal 45 euro per maand moet betalen..... dat moet te doen zijn toch?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:58

Het bedrag van terug betaleen is inderdaad iets van 45 euro per maand. Je kunt ook contact op nemen met het IB-Groep om te kijken wat je totale studie schuld is en deze proberen in kortere termijnen af te lossen voor dat je op jezelf gaat! Doet mijn vriend op dit moment ook.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:04

Ik woon alleen in een "eigen" huurappartementje dus betaal huur en alle bijkomende vaste lasten zoals gas, water, licht, energiemaatschappij, gemeentelijke belastingen en service kosten zelf. Daarbij heb ik een auto en een eigen paard én dus een studieschuld. Ik verdien geen topsalaris, nou ja ik verdien het wel maar mijn baas (overheid) betaald het niet :+

Ik kom elke maand wel rond maar ik leef redelijk zuinig. Daarmee bedoel ik niet dat ik alleen maar boodschappen doe bij de Aldi en water drink, maar ik ga ook niet elke week uit. Ik woon redelijk dicht, bijna in de stad maar ik heb een hekel aan winkelen dus aan kleding geef ik zeker niet maandelijks geld uit. Ik vind het dus wel te doen, maar je moet idd wel wat op je geld letten en wat mogelijk is sparen en niet alles uit willen geven! Voor meer tips en tops PB je maar ;)

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:22

het minimale is inderdaat 45 euro, maar ik moet zo als het nu lijkt 145 terug betalen, ik heb inderdaad al een verlaging aan gevraagd, dus dat is even afwachten.
Ik werk wel gewoon 40 uur in de maand, krijg bij het huren van n huisje wel gewoon supsidie etc.
Maar ik vroeg me inderdaad af of dat mogelijk zou zijn :)

bedank voor de reactie's,
Ik ben gelukkig al aardig gewend zuinig te leven, dus hopelijk is het te doen .

groetjes