Samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, trouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:22

Wat zijn nou eigenlijk de verschillen?

Wie heeft er een samenlevingscontract met zijn partner, waarom hebben jullie daarvoor gekozen en wat heb je erin vermeld staan. Ik heb zitten googlen maar zie door de bomen het bos niet meer en zou graag persoonlijke ervaringen willen.

meintje

Re: Samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:27

heej, dit volg ik even, wij zijn ook aan het uitvogelen wat we willen.
volgens mij zit t zo:
samenlevingscontract is een contract voor als je uit elkaar gaat. daarin leg je vast wat van wie is. alles blijft gescheiden. (boedel en geld)
geregistreerd partnerschap is trouwen zonder trouwen, dat kan in gemeenschap van goederen, dan is t weinig gezeur.alles is van beide partners. kan ook op 'huwelijkse voorwaarden' dan leg je dus vast wat van wie is en blijf je dit doen. financien blijven altijd gescheiden.
trouwen is als geregistreerd partnerschap, maar dan met een ja woord. kan ook op huwelijkse voorwaarden en in gemeenschap van goederen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:29

Dus geregistreerd partnerschap is (op de voogdij van kinderen na wat ik op internet las) hetzelfde als trouwen.
Ik las op een voorbeeld samenlevingscontract ook dat je alles moet noteren de kosten, wie wat betaald (kinderopvang, boodschappen, hypotheek) en dat staat mij een beetje tegen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:07

Manlief en ik hebben helemaal niks ja alleen een samen een huis gekocht. Maar we doen echt alles samen en dat gaat heel goed, ook al zouden we uit elkaar gaan dan nog delen we gewoon de kosten nog en delen we de spullen of de een koopt de ander uit bij wijze van. Maar bij ons gaat het zo allemaal wel prima hoor ;)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:16

Charaz schreef:
Dus geregistreerd partnerschap is (op de voogdij van kinderen na wat ik op internet las) hetzelfde als trouwen.
Ik las op een voorbeeld samenlevingscontract ook dat je alles moet noteren de kosten, wie wat betaald (kinderopvang, boodschappen, hypotheek) en dat staat mij een beetje tegen.

Mijn vriend en ik hebben een samenlevingscontract. Toen we het gingen opstellen hebben we wat dingen erin geschreven wat van wie is etc. Maar je maakt daarna zelf de keuze wat je erin wil hebben. Of je dat belangrijk genoeg vind etc.
Het voordeel van een samenlevingscontract is dat het zonder gedoe te verbreken is. Bij geregistreerd partnerschap en trouwen moet dat 'officeel' ontbonden worden.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:45

Wanneer er kinderen in het spel zijn is het ook moeilijk een samenlevings contract te verbreken. Net zo moeilijk als een scheiding. Zie het op dit moment bij een goede vriendin van mij.

Mijn vriend en ik hebben er voor gekozen om te trouwen. Niet met alle poespas en een groot feest, maar gewoon alles in het klein. Voor een geregistreerd partnerschap en een samenlevings contract moet je naar een notaris. Wat behoorlijk prijzig is. We zijn dan goedkoper uit als we trouwen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:11

En denk aan iets dat voorziet bij overlijden. Wij gaan voor een samenleefoverkomst met testament. Anders erft mijn lief niets van mij, maar mijn ouders. En andersom erf ik niets van hem, maar wel zijn ouders. En ik gun mijn en zijn ouders van alles, maar in de eerste plaats gaan mijn bezittingen (zo ook de helft van het huis) dus naar hem. :)

Overigens is op maandagmorgen trouwen een stuk goedkoper en heb je hetzelfde... Maar trouwen voelt toch anders dan een samenleefoverkomst en testamenten op laten stellen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:29

Wij hebben een samenlevingscontract omdat we nog geen geld hebben voor een bruiloft en wel samen een huis hebben gekocht. Alleen de Auto is van mijn vriend en verder is alles van ons samen. Ook hebben wij er een testament bij, waarin inderdaad staat dat als mijn vriend dood gaat, dat ik alles erf ipv mijn schoonouders. Ook hebben wij, voor in de toekomst, de voogdij al geregeld voor de eventuele kinderen. Als we dat niet hadden gedaan en ik zou per ongeluk zwanger raken, dan moesten we tegen aardig wat kosten het testament weer aan laten passen. Was wel een goede tip van onze notaris.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:03

Mijn vriend en ik gaan ook samenwonen. 3 Augustus krijgen we de sleutel. Ook wij zijn aan het twijfelen aan een samenlevingscontract. Trouwen is sowieso geen optie (ben nog student en alles kost al genoeg) en ook ik wil, dat als er iets gebeurd, dat alles goed geregeld is.
Dan lijkt me een samenlevingscontract toch wel een erg goed idee. Waar moet je dit laten opstellen? Gemeentehuis?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:10

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:11

Een vriend van mij is getrouwd, hij had ook samen met z'n vriendin (nu vrouw uiteraard) uitgezocht wat het beste was.
Blijkbaar was trouwen goedkoper dan een samenlevingscontract.

Dit is het enige wat ik weet :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:54

__Possie__ schreef:
Manlief en ik hebben helemaal niks ja alleen een samen een huis gekocht. Maar we doen echt alles samen en dat gaat heel goed, ook al zouden we uit elkaar gaan dan nog delen we gewoon de kosten nog en delen we de spullen of de een koopt de ander uit bij wijze van. Maar bij ons gaat het zo allemaal wel prima hoor ;)

oei dat zou ik dus niet doen, zou het altijd op papier vastleggen. Als je uit elkaar gaat, zijn er vaak spanningen en andere negatieve zaken waardoor je soms die afspraak van toen om alles eerlijk te delen vergeeet..... (spreek uit ervaring :o )

Ik heb het nu geregeld via een samenlevingscontract. Maar zou eens een notaris bellen, die kan je heel goed uitleggen wat wat is. Het hangt nml ook beetje af wat je zelf wenst. Tegenwoordig trouw je standaard op huwelijkse voorwaarden, dus bezoekje aan de notaris is dan ook nodig om alles vast te leggen. Trouw je in gemeenschap van goederen, is alles samen eigendom. Samenlevingscontract heeft niets met trouwen te maken, je legt gewoon op papier vast, wat van wie is, hoe het verdeeeld wordt bij een breakup en je kunt er eventueel ook al in opnemen hoe je het regelt mbt eventuele kinderen in de toekomst.

Ik heb gekozen voor samenlevingscontract omdat ik echt niets met trouwen heb, dus dat is puur persoonlijk.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:55

corinagirl schreef:
Mijn vriend en ik gaan ook samenwonen. 3 Augustus krijgen we de sleutel. Ook wij zijn aan het twijfelen aan een samenlevingscontract. Trouwen is sowieso geen optie (ben nog student en alles kost al genoeg) en ook ik wil, dat als er iets gebeurd, dat alles goed geregeld is.
Dan lijkt me een samenlevingscontract toch wel een erg goed idee. Waar moet je dit laten opstellen? Gemeentehuis?

bij een notaris. Let wel op, prijzen verschillen nogal eens per notaris, dus loont de moeite om beetje te informeren!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:20

Uit elkaar gaan valt wellicht nog te overzien, maar als mijn vriend komt te overlijden, heeft zijn familie gewoon meer recht op zijn spullen dan ik. Daarom de boel dus goed op papier. :j

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:10

Mijn vriend en ik hebben voor een geregistreerd partnerschap gekozen nadat we ons er enkele weken in hadden verdiept. Dit kwam voor ons het meest gunstig uit maar het ligt ook aan je doel.. Wij wilde in eerste instantie een samenlevingscontract afsluiten, maar los daarvan moet je ook nog testamenten regelen. Dit kan allemaal bij de notaris en dat koste hier € 800,- Dit wilde wij omdat ik bij hem ingetrokken ben en mijn huis opgezegd had en dus in feite ''niks'' meer had.. Mocht er iets gebeuren met hem dan zou er niks van mij bij zijn..
Maar in de tussen tijd hebben wij voor een kindje gekozen en ben ik nu in verwachting. Hierdoor hadden wij ons toch wat meer in het geregistreerd partnerschap verdiept. Het huwelijk hoeft van ons niet zo, maar we willen wel graag alles goed op papier geregeld hebben en ik vind het wel zo leuk om dezelfde achternaam als mijn kindje te hebben. Het partnerschap staat eigenlijk gewoon gelijk aan het huwelijk alleen is het verschil dat je bij het huwelijk je kindje niet hoeft te erkennen en je dit bij een samenlevingscontract & partnerschap nog wel moet doen..
De rest van de huwelijkse voorwaarden zijn gelijk aan het partnerschap.
De reden dat wij voor het partnerschap kiezen en niet voor het huwelijk is omdat we vinden dat bij een huwelijk een groot feest hoort (als je trouwt, doe het dan goed ;) ) en wij daar beide niet de behoefte aan hebben op dit moment. Je kan met een partnerschap later nog wel trouwen, maar dit is dan alleen het omzetten van het ''papiertje''. Het Ja-woord geef je elkaar al bij het partnerschap, en ook getuige (minimaal 2 maximaal 4) moeten hier al tekenen. Je gaat bij het partnerschap ook in ondertrouw. Na minimaal 2 weken ondertrouw mag je ''partnerren'' ;)
Hoe dat precies in zijn werk gaat kan ik na volgende week meer over vertellen want dan is voor ons ''de grote dag'' ;)
Partnerschap & Trouwen is qua prijs afhankelijk van wat je zelf wil. Bij elke gemeente kun je dit op één ochtend in de week gratis doen. Hierbij zitten net zoals bij het huwelijk ook meteen testamenten...
Succes..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:46

Mijn vriend en ik hebben sinds vorige week een samenlevingscontract. We wonen al bijna 2 jaar samen maar het huis is van hem. Sinds kort zijn we bezig met een flinke uitbouw waar ik dus ook al mijn (spaar)centjes insteek en om dit allemaal netjes te regelen moest er iets gebeuren.
Omdat we beide weten dat we nog willen trouwen, maar niet "snel snel" omdat het nu vast moet staan, hebben we voor deze optie gekozen.
Beide hebben we een testament waarin we elkaar aanwijzen als enige erfgenaam, ook voor als er later kids komen is het geregeld.
Deze testamenten zijn best prijzig maar blijven gewoon bestaan als we gaan trouwen (waarschijnlijk volgend jaar). Samenlevingscontract op zich kost maar zo'n 400 euro.

Overigens trouwen wij ook niet uitbundig, we steken dat geld liever liever in ons huis, maar ik ben wel een tikkie ouderwets en wil hem officieel mijn man kunnen noemen en dezelfde achternaam dragen als mijn kids. Voor het goed vastliggen van alle zaken zou het samenlevingscontract (+testamenten) al voldoende zijn...