Zal ik het doen of toch niet? Dilemma....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Zal ik het doen of toch niet? Dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:57

Hoi,

Ik zit met een dilemma en heb dus de wijsheid van de bokkers even nodig! :D

Ik woon in een appartementje, 1 hoog. Heb en woonkamer van 18m2, keuken, badkamer en slaapkamer. Van huis uit ben ik huisdieren (hond en kat) gewend en ook in het studentenhuis waar ik jaren heb gewoond hadden we een kat. Nu woon ik bijna een jaar in dit appartement en ik merk steeds vaker dat ik dieren om mij heen mis. Ik kan natuurlijk een konijn of vogel nemen maar zo'n dier in een kooi die niet naar buiten kan vind ik zielig. :=
Een kennis/vriendin heeft een nest jonge poesjes thuis (en nee, in dit topic graag géén verwijt/preek/discussie over huis/tuin/keuken fokkers en dat er genoeg poezen op een baasje wachten in het asiel) en als ik wil mag ik daar een kitten uitzoeken! Heel leuk natuurlijk, maar ik ben even aan het bedenken of het wijsheid is.
Mijn huisje is dus niet heel groot en ik heb geen tuin. Nu is het wel zo dat er in dit appartementencomplex meer mensen wonen die een kat hebben en deze kat ook buiten laten dus dat zou ik ook kunnen doen. Ik werk onregelmatig dus het is niet dat de kat alle doordeweekse dagen overdag alleen thuis is. Aan de ene kant vind ik dus wel dat ik een kat een fijn leventje zou kunnen geven, aan de andere kant twijfel ik omdat mn huisje dus niet zo groot is. Wat zouden jullie doen?

eempiej

Re: Zal ik het doen of toch niet? Dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:00

Mijn tante had een kat en woonde ook in een flatje. Het beestje is heel oud geworden hoor! Als jij hem de aandacht kan geven die het verdient zou ik zeggen doen! En vraag anders even hoe de andere kattenliefhebber uit jouw flat het doen met het buitenlaten van de kat.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:00

Waarom neem je er niet gezellig 2? Dan kunnen ze samen op sneuptocht door de buurt en zijn ze gezellig samen als jij aan het werk bent,
Bovendien als je ze overdag naar buiten wilt laten maakt het toch niet uit dat je huisje niet zo groot is?

Mijn advies gewoon doen en voor de gezelligheid misschien wel 2 :D

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:03

Onze buren woonden voordat ze naast ons kwamen wonen (in een rijtjeshuis) beide nog apart en in een klein flatje. Ook zij hadden allebei een kat en dat ging ook erg goed.
Ik zou zeggen, gewoon doen! En als je het geld er voor heb zou ik er ook 2 nemen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:03

Ik zat in een zelfde positie, maar heb er uiteindelijk toch voor gekozen om een wat oudere kat uit het asiel te nemen. Die zijn wat rustiger, hebben dan ook wat minder ruimte nodig en vaak is dan wel bekend of ze ook alleen thuis kunnen blijven.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:04

Onze buren woonden voordat ze naast ons kwamen wonen (in een rijtjeshuis) beide nog apart en in een klein flatje. Ook zij hadden allebei een kat en dat ging ook erg goed.
Ik zou zeggen, gewoon doen! En als je het geld er voor heb zou ik er ook 2 nemen.

PatriesCarm

ik zou er lekker 2 nemen 2 zusjes althans als je ze wel binnenhoudt en steriliseerd

mijn zus heb ook nog kittens :-)

puur voor de gezelligheid met zijn 2tjes

kazan

gewoon doen en net zoals sakiaojan zegt 2 is voor de katten gezellig,voor het geval je ze toch niet naar buiten wilt doen dan zijn ze niet alleen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:09

Ik denk ook dat het prima kan hoor, zeker als ze gewoon buiten gelaten kunnen worden. Het idee dat hierboven wordt aangehaald om 2 katten te nemen, lijkt me ook een goede oplossing!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:10

Ik heb ook een tijdje het zelfde dilemma gehad (alleen ik woon op 6 hoog, dus hij zou toch echt binnen moeten blijven) Maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen; de kat zou toch wel veel alleen zijn, en altijd binnen moeten zitten.
Echter in jou geval zou ik het wel doen (misschien overwegen om er twee te nemen) hij kan naar buiten, je bent vaak thuis...

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:13

Kristie schreef:
Ik heb ook een tijdje het zelfde dilemma gehad (alleen ik woon op 6 hoog, dus hij zou toch echt binnen moeten blijven) Maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen; de kat zou toch wel veel alleen zijn, en altijd binnen moeten zitten.
Echter in jou geval zou ik het wel doen (misschien overwegen om er twee te nemen) hij kan naar buiten, je bent vaak thuis...

wij woonde 4 hoog en 2 katten katerlief sprong dus gewoon 4 hoog naar beneden 1ste keer ging goed 2 de keer 2 weken weg gewest wij dachten die is dood maar nee hoor meneer zat opgesloten in een schuur

nu is meneer inmiddels 4 en loopt dag en nacht buiten en komt alleen binnen voor het eten net zo als onze andere 2 katers

wij hebben er dus 3 tinus hannes en henkie(hendrik vernoemd naar mijn schoonvader)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:15

Bedenk je wel dat 2 katten, ook al komen ze uit het zelfde nest, hun terretorium wel eens willen gaan afbakenen binnen je huis (lees overal pissen). Mijn moeder had twee poesjes (en gesteriliseerd) en ze plasten echt overal. Van alles geprobeerd; de hele dag naar buiten, twee kattenbakken, aparte kamers etc. Uiteindelijk ze een goed adres op een boerderij bezorgd.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:16

Hij zit overdag alleen, een kat zit daar niet zo heel erg mee, als hij naar buiten kan zoekt hij/zij daar zijn weg wel. Wij hebben zelf 2 katten en die zie je nooit alleen rond etenstijd of 's avonds als we op de bank zitten.

Ik zou het doen :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:16

PatriesCarm schreef:
wij woonde 4 hoog en 2 katten katerlief sprong dus gewoon 4 hoog naar beneden 1ste keer ging goed 2 de keer 2 weken weg gewest wij dachten die is dood maar nee hoor meneer zat opgesloten in een schuur

nu is meneer inmiddels 4 en loopt dag en nacht buiten en komt alleen binnen voor het eten net zo als onze andere 2 katers

wij hebben er dus 3 tinus hannes en henkie(hendrik vernoemd naar mijn schoonvader)

Hihi wat een gek :=

@Patos mijn ouders hebben ook twee kittens uit het zelfde nest gehad (en zaten in het begin ook alleen maar binnen) en die hebben echt nooit binnen geplast (muv de kattenbak natuurlijk ;) ).

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:18

patos schreef:
Bedenk je wel dat 2 katten, ook al komen ze uit het zelfde nest, hun terretorium wel eens willen gaan afbakenen binnen je huis (lees overal pissen). Mijn moeder had twee poesjes (en gesteriliseerd) en ze plasten echt overal. Van alles geprobeerd; de hele dag naar buiten, twee kattenbakken, aparte kamers etc. Uiteindelijk ze een goed adres op een boerderij bezorgd.

werd hier ook verteld katers pissen je hele keet onder

nou ongelogen waar ze hebben nog nooit en dan meen ik ook nog nooit in huis geplast of gepoept ze doen alles buiten
heb altijd het raam los dus kunnen naar binnen en naar buiten

hebben een krabplankje en ook nog nooit een muur te pakken genomen (hannes 1 keer een optater gehad en nooit meer gedaan)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:18

Oké.. dus de meesten denken wel dat het kan! 2 katten heb ik ook al over nagedacht maar dan zit ik weer met de ruimte en ik wil ze écht niet in mijn slaapkamer hebben (bah...) Maar goed, 2 katten is misschien wel net zo eerlijk/leuk voor ze want ik werk 36 uur per week maar onregelmatig en nachtdiensten.

Tjah en dan nu de namen.... Voor de katten van mijn ouders heb ik jaren geleden Mellow&Muppet bedacht :+

Ik roep al járen dat als ik ook weer een kat heb/krijg dat die Plum gaat heten. Ja, ik weet dat het Pruim betekend maar ik vind het zo'n grappige naam voor een kat. Nou en áls ik voor 2 kittens ga, dan moet er dus ook een 2e naam komen! Plum&Pudding? haha, nee Pudding vind ik geen leuke naam... dus kom maar op!

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:19

Neetje95 schreef:
Hij zit overdag alleen, een kat zit daar niet zo heel erg mee, als hij naar buiten kan zoekt hij/zij daar zijn weg wel. Wij hebben zelf 2 katten en die zie je nooit alleen rond etenstijd of 's avonds als we op de bank zitten.

ondankbaar he hahahahahah ik zeg altijd ben alleen goed voor het vreten en verder intereseren ze zich niet in ons of het moet ijskoud zijn dan moet je plek maken op de bank voor de 3 heren

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:22

PatriesCarm schreef:
Neetje95 schreef:

ondankbaar he hahahahahah ik zeg altijd ben alleen goed voor het vreten en verder intereseren ze zich niet in ons of het moet ijskoud zijn dan moet je plek maken op de bank voor de 3 heren

Je hebt helemaal gelijk, dus TS, je moet gewoon doen hoor

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:25

Ik denk ook dat het wel kan. Je kunt inderdaad je kat naar buiten laten zoals je zegt, en als je hem gewoon de aandacht zou kunnen geven die hij verdiend dan is dat toch goed?! :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:25

Waarom niet? Ik heb ook in een appartement gewoond, met 2 katten.
Als je ze als kitten neemt. en ze zijn nog nooit buiten geweest, dan is het geen probleem.
Katten kunnen heel goed alleen zijn. Nu woon ik al een aantal jaren in een huis met een tuin en overdag liggen de katten op hun bank op zolder te slapen. Als het mogelijk is zou het wel leuker zijn als je er twee neemt, dan kunnen ze samen spelen. En de tent afbreken. :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:33

Als ze elkaar uit de weg kunnen (dus meerdere kamers ter beschikking hebben) is het geen probleem om 2 katten binnen te houden. Geef ze op verschillende plekken in huis fijne ligplekjes en bijv én in de kamer, én in je slaapkamer een krab/klim paal, dan hebben ze zat variatie en kan een kat heel heel prima als binnenkat leven.
Ik woon zelf erg klein, heb 1 kat die naar buiten mag als ik thuis ben maar die rustig de hele dag in de stoel kan liggen pitten terwijl de deur gewoon open staat. Pas als ze rond de schemer nog naar buiten kan is ze weg (en blijft dan ook gelijk veel te lang naar m'n zin weg ;) ) om te jagen.

M'n zus heeft 4 katten die bij haar de tuin in mogen, twee van de vier wíllen helemaal niet naar buiten. Véél te eng... :D

Vriendin van mij heeft een kat die ook permanent binnen zit, kan 's zomers alleen af en toe op het minibalkonnetje. Vriendin werkt ook full-time maar is 's avonds altijd thuis. Kat lijkt het prima naar haar zin te hebben (is ook een heel gezellige kletskat uit het asiel).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:49

Ik heb ongeveer dezelfde ruimte en mistte ook 'een beestje' en had via Marktplaats een kat gezocht die gewend was om binnen te leven en een leuk diertje gevonden.
Deze was 5 en echt niet beter gewend en een hartstikke gezond, lief beest.

Beetje jammer was dat ik na 3 weken geen adem meer had en zwaar allergisch bleek voor het beestje :(:) Gelukkig wel weer een goed plekje voor kunnen vinden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:59

Kan makkelijk hoor :j

ik heb een 2 kamerflat en ook 2 honden en een kat
honden wandel ik gewoon heel veel mee.....en voor de rest slapen ze (erg lui)
en poes loopt lekker door het hele huis en ik heb haar aangeleerd dat ik haar met mooi weer meeneem in de lift naar beneden en haar buiiten zet (is een echte buitenkat namelijk)
en smiddags fluit ik en dan neem ik haar weer mee terug naar boven :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:04

zou het gewoon doen, er zijn wel katten die het veel minder hebben ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:17

Hou er wel rekening mee dat als je ze neemt je zoiezo de eerste week het beste vrij kan nemen om ze dingen af en aan te leren.
Zoals het vinden van de kattenbak, niet krabben aan de bank enz.